Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bør man se opp for og prioritere ved kjøp av brukt Model S?

Startet av elmer71, mandag 07. januar 2019, klokken 17:27

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: alda på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:53
Sitat fra: Jeronan på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:44
It has been reported all over, including by Mr. Musk himself.

Just a quick google search and you are presented with plenty news articles about it and plenty discussion topics on forums like TeslaOwnersClub.

You always have "strange" people (to say it very politely) trying to ask a unrealistic prices on Finn.
But in general you pay an extra premium when buying a 2nd hand car at a dealer or in this case Tesla (no different). That 2 year warranty they give you, you can bet you pay that out of your own pocket. It's not them being nice to you and doing you a favor. Then you are very naive.

Tesla however, was an exception before, in that they went to great lengths in fully inspecting and completely refurbishing trade in cars (like fixing paint and bulk damage, replacing entire DU's and other repairs, etc) before putting up for sale as good as new as CPO.

Then yes, I would fully agree with you and it was a no brainer to buy a CPO directly at Tesla for that extra premium as oposed to buy used on Finn.

But now they don't do it anymore as it was too costly. Elon himself said that on average they spend 6-10.000 USD per car and a lot of man hours refurbishing it and it turned out too costly, too time intensive and as such putting too much strain on the Service Centers. So they stopped with it in 2017.

So Tesla is now just like any other used car sales dealership.
Varför sprider du disinformation? Tesla inspekterar givetvis bilarna innan dom säljs. Det står ju till och med på deras sida, svart på vitt.

They just do a basic quick inspection of the car, like any other dealer does. They don't do a full refurbish of the car anymore like they use to, where they check the car top to bottom, perform repairs, buffing, paint repairs, etc. You got used Tesla in mint as new condition.

That is now no longer the case. It was too expensive and labor intensive.

This was a company wide policy change, not just US! All CPO cars were removed form the Norwegian website in Autumn 2017, due to chaos in Norwegian SC's and them not having time to prep used cars anymore.
After the CPO policy change within Tesla, the used cars came back on the site in Norway somewhere in 2018 last year.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

noto

Bilene får en grundig inspeksjon, skjematisk, og skal bestå den. Det fremgår klart av web-siden, og er dermed juridisk bindende. Dvs at evt feil skal repareres. I motsatt fall har man uansett garantien å falle tilbake på. Mulig lurt å la et uavhengig verksted sjekke oppheng og andre slitedeler snart etter overlevering.

Jeronan

Sitat fra: noto på torsdag 10. januar 2019, klokken 18:56
Bilene får en grundig inspeksjon, skjematisk, og skal bestå den. Det fremgår klart av web-siden, og er dermed juridisk bindende. Dvs at evt feil skal repareres. I motsatt fall har man uansett garantien å falle tilbake på. Mulig lurt å la et uavhengig verksted sjekke oppheng og andre slitedeler snart etter overlevering.

Which is the same thing you can do when buying a car from Finn. Ask for service reports and do a NAF garanti-utløp test, before buying the car, if said car is close to or already out of warranty. Which only applies for the oldest 2014/15 models at the moment. The rest is still within the 5 year Norwegian reclamation warranty and Tesla will have to fix issues that pop up under good will.

I am not here to argue about wether or not to buy a 2nd hand car from Tesla, just that you pay an average 50k NOK or more premium for that 2 year warranty compared to similar cars posted on Finn.
Which is not unique to just Tesla, any other car dealer does the same thing. It's how they can offer you 2 year warranty (putting the risk on you by adding an average 50k NOK to the sales price).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Kvalvag

Ser man på finn.no - biler under 400K med km stand fra 100 og nedover - så har man 6-7 stk S85 fra 386-400t - km fra 78.000 og oppover.

Tesla.com har de 4 stk fra 370t til 400 med 62.000 -103.000km - så det er ikke 50K + på Tesla - det er likt eller faktisk gunstigere på Tesla brukt.

Marius76

Og det var mitt poeng da jeg foreslo det for trådstarter. Såvidt jeg kan se så er prisene vel så gunstige hos Tesla. I tillegg får du to års garanti. Da er det jo ikke noe å tenke på en gang. Men lykke til med kjøp anyways!

noto

Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:41
Sitat fra: noto på torsdag 10. januar 2019, klokken 18:56
Bilene får en grundig inspeksjon, skjematisk, og skal bestå den. Det fremgår klart av web-siden, og er dermed juridisk bindende. Dvs at evt feil skal repareres. I motsatt fall har man uansett garantien å falle tilbake på. Mulig lurt å la et uavhengig verksted sjekke oppheng og andre slitedeler snart etter overlevering.

Which is the same thing you can do when buying a car from Finn. Ask for service reports and do a NAF garanti-utløp test, before buying the car, if said car is close to or already out of warranty. Which only applies for the oldest 2014/15 models at the moment. The rest is still within the 5 year Norwegian reclamation warranty and Tesla will have to fix issues that pop up under good will.

I am not here to argue about wether or not to buy a 2nd hand car from Tesla, just that you pay an average 50k NOK or more premium for that 2 year warranty compared to similar cars posted on Finn.
Which is not unique to just Tesla, any other car dealer does the same thing. It's how they can offer you 2 year warranty (putting the risk on you by adding an average 50k NOK to the sales price).

Tidligere hevdet du at Tesla bruktbil blir utlevert som de kommer inn, uvasket og usjekket. Nå sier du noe annet, og later i tillegg som at garantien er uten verdi. For 2013 og tidlig 2014 Model S har den faktisk stor verdi, og Tesla har pt som nevnt her to eksemplar med under 100k km på telleren til under 400k.

Stark

Noen som vet hvordan man kan se om en Model S har AP2,5? Så vidt jeg har skjønt så skal dette være på alle Model S produsert etter August 2017. Kikket nylig på en som var produsert November 2017, så ingen spor etter f eks dashcam. Må man ha minnepenn tilkoblet for å se valget?

Jeronan

Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 08:03

Tidligere hevdet du at Tesla bruktbil blir utlevert som de kommer inn, uvasket og usjekket. Nå sier du noe annet, og later i tillegg som at garantien er uten verdi. For 2013 og tidlig 2014 Model S har den faktisk stor verdi, og Tesla har pt som nevnt her to eksemplar med under 100k km på telleren til under 400k.


Sigh. Not going to argue, but it's like you just filter on Model S and amount of KM and then price.
I am totally speechless if that is how you buy a car.  :o

There is a lot more that sets the value of a car, like which option packages it has.

If you place a a new order now, then yes you got almost everything included right now, except AP and FSD option. The downside is a much higher base price now for the Model S. 670.000 NOK for S 75D today.

This was not the case with the earliest cars. Everything was spread over optional packages.
The base price of a Model S 85 in 2014 was 522.000 NOK.

Options just out of the top of my hat:
-Premium Interior (leather options)
-Tech Pack
-Hi-Fi pack
-Air suspension upgrade
-Parking Assistant
-Dubbel AC charger upgrade
-Security Package
-Lights Upgrade Package
-Winter Package
-Premium Package
-Rear facing child seats
etc
etc

Those two cars you mention under 400k, are barebones Model S cars with just standard cruise control (not Adaptive, as that is only with AutoPilot) and one has only the Tech pack and the other only the Hi-Fi pack.

So those two cars are priced below 400k, because they have hardly any of the option packages and thus their new price was a lot lower than a fully specced car.

Your mentioned car.  Model S 85, 2014, roughly 90k KM - 370k NOK
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H12EFP31087

Another car in same list. Model S 85, 2014, roughly 90k KM - 502k NOK
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H12EFP25483
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 13:56
If you place a a new order now, then yes you got almost everything included right now, except AP and FSD option. The downside is a much higher base price now for the Model S. 670.000 NOK for S 75D today.

This was not the case with the earliest cars. Everything was spread over optional packages.
The base price of a Model S 85 in 2014 was 522.000 NOK.
670 000,- i dag tilsvarer 79 000 USD. 79 000 USD i 2014 tilsvarte 497 000,- kroner. Base price er altså mye lavere i dag enn i 2014, tross mer utstyr.

noto

Sitat fra: Jeronan på fredag 11. januar 2019, klokken 13:56
Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 08:03


Tidligere hevdet du at Tesla bruktbil blir utlevert som de kommer inn, uvasket og usjekket. Nå sier du noe annet, og later i tillegg som at garantien er uten verdi. For 2013 og tidlig 2014 Model S har den faktisk stor verdi, og Tesla har pt som nevnt her to eksemplar med under 100k km på telleren til under 400k.


Sigh. Not going to argue, but it's like you just filter on Model S and amount of KM and then price.
I am totally speechless if that is how you buy a car.  :o

There is a lot more that sets the value of a car, like which option packages it has.

If you place a a new order now, then yes you got almost everything included right now, except AP and FSD option. The downside is a much higher base price now for the Model S. 670.000 NOK for S 75D today.

This was not the case with the earliest cars. Everything was spread over optional packages.
The base price of a Model S 85 in 2014 was 522.000 NOK.

Options just out of the top of my hat:
-Premium Interior (leather options)
-Tech Pack
-Hi-Fi pack
-Air suspension upgrade
-Parking Assistant
-Dubbel AC charger upgrade
-Security Package
-Lights Upgrade Package
-Winter Package
-Premium Package
-Rear facing child seats
etc
etc

Those two cars you mention under 400k, are barebones Model S cars with just standard cruise control (not Adaptive, as that is only with AutoPilot) and one has only the Tech pack and the other only the Hi-Fi pack.

So those two cars are priced below 400k, because they have hardly any of the option packages and thus their new price was a lot lower than a fully specced car.

Your mentioned car.  Model S 85, 2014, roughly 90k KM - 370k NOK
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H12EFP31087

Another car in same list. Model S 85, 2014, roughly 90k KM - 502k NOK
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H12EFP25483


Nå har du flyttet diskusjonen over til et helt annet emne, nemlig hva som følger med av utstyr. Opprinnelig diskuterte du om tilstanden på bilene, at man ikke fikk bilder av bilene, som kunne være skitne, med feil osv.

2 år garanti har selvsagt høyest verdi for bruktbiler som er mer enn 5 år gamle. Eksempelet til 370k har tilvalgene metallic og tech, som er de to viktigste. HiFi mangler. Luft og pano ønsker mange å IKKE ha. Vinter, sikkerhet og park.ass. har lite verdi.



Jeronan

Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 15:55

Nå har du flyttet diskusjonen over til et helt annet emne, nemlig hva som følger med av utstyr. Opprinnelig diskuterte du om tilstanden på bilene, at man ikke fikk bilder av bilene, som kunne være skitne, med feil osv.

2 år garanti har selvsagt høyest verdi for bruktbiler som er mer enn 5 år gamle. Eksempelet til 370k har tilvalgene metallic og tech, som er de to viktigste. HiFi mangler. Luft og pano ønsker mange å IKKE ha. Vinter, sikkerhet og park.ass. har lite verdi.

That has everything to do with it. Since a fully specced Tesla Model S 85 cost a hell lot more than a base spec.

It's the same with other brands like for example Volvo's Momentum and Inscription option suite. There is average 100k NOK difference between the two option suites in basic configuration.

The Inscription version will have a higher 2nd hand price compared the Momentum version.

That is why I posted two links from the Tesla site. Two exact same cars from 2014, same mileage but over 100k NOK price difference.

Tesla, like any other dealer, adds average a % (roughtly 30-50k NOK) premium on top of the 2nd hand sale price to cover the 2 year warranty.  You always pay more at a dealer than when buying private.

I fully agree that if you absolutely have no clue about cars, it's safer to buy at a "trusted" dealer ( :police:) or in this case Tesla and pay extra premium for the 2 year warranty.

But if you have a bit of knowledge about cars, know what to look for and check (service/repair history,etc), you can often find a much better price on Finn.
It only costs around 2000 NOK to do a garanti utløp test at NAF and get a full report of the state of the car, before commiting to buy a car privately via Finn.

Just my 2 cents.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Marius76

Fra bruktsiden til Tesla: Performance med to års garanti/160k, gått vel 80 000 km.
415k kr.
Mye utstyr:
Grå Metallic Lakk
Panoramatak i helglass
19" Hjul
Sort Performance Interiør
Karbonfiber Dekor
Karbonfiber Spoiler
Ubegrenset superlading
Dobbeltlader
Aktiv luftfjæring
Lydstudio-pakke
Sikkerhetspakke
Lyspakke
Tech-pakke

Jeg finner ikke noe i nærheten på finn. En kamerat av meg vurderer denne.

noto

Godt kjøp hvis du er interessert i ekstrautstyret.

Det er flere som shopper bruktbil hos Tesla. De to bilene til under 400k har forsvunnet i løpet av dagen.

elmer71

Jeg synes også prisene på Tesla absolutt ser konkurransedyktige ut. Men de mangler noe på utstyr i forhold til hva man kan få på finn.

Personlig liker jeg godt perlemorhvite biler-også fra Tesla. Det ligger tre stk ute så vidt høyere i pris enn jeg skrev som tak, men ikke mye.
Disse har tre veldig ulike fordeler, og jeg lurer på hva dere hadde vektlagt mest.

Alle er 2014. Den ene har kun 66. 000 på telleren, den andre har garanti til 2022 eller 140.000 km (og har gått ganske nøyaktig 100.000, tror jeg) og den siste har gått ca 110.000 men fikk ny drive unit og batteri i 2018.
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Kvalvag

Flere brukte MS har gratis superlading - hvor stor fordel er egentlig dette? Hvor mye er det verdt årlig - bor i Oslo kjører mye ut av byen i helgene -men ikke pendling.

Jeg vurderer uansett Teslas ladenett som en enorm fordel kontra alle andre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA