Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt e-Golf (maks 190 km), vits å investere i egen ladestasjon?

Startet av suppegjok, mandag 07. januar 2019, klokken 13:30

« forrige - neste »

suppegjok

Hei,

Vi tenker å gå for en brukt e-Golf fra 2015-2016 og ha denne kanskje 2 år til vi bytter til en større elbil som og har feks tilhengerfeste og blabla.

Vi får i disse dager installert 3-fas 16A, og etter det jeg skjønner så får vi da en kontakt hvor vi kan sette inn Type 2 kabler.

Jeg skjønner meg ikke helt ennå på de forskjellige ladestasjonene man kan ha hjemme. Vil det for oss være noe vits å kjøpe en egen ladestasjon? Vil det gå noe særlig raskere?

offpist

Den modellen kan maks lade med 16A så i teorien vil du kunne lade like rast med en 16A ladekladd om du monterer en blå industrikontrakt.  Det er det vi gjør i dag.

Men som du selv er inne på så blir dette neppe din siste el-bil så like greit å ta kostnaden med ladestasjon først som sist.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

suppegjok

I og med at ladestasjonen da ikke har noe å si på ladehastighet (i så fall ikke nevneverdig) så tror jeg vi da venter med ladestasjon til senere.

Det er vel bedre å ta den kostnaden ved neste elbil, og muligens få en mer fancy stasjon med 5G eller hva som finnes om 1-2 år.

nojac

Men den ladekladden som følger med bilen har jo schuko-kontakt med temperaturføler, og den lader på max 10 A.

Så enten må du vel sette opp vanlig stikkontakt og lade med 10 A eller kjøpe ny ladekladd med industrikontakt.

Og det siste blir vel nesten like dyrt som å få satt opp ny ladestasjon, når du uansett har elektriker på plassen?
2018 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: suppegjok på mandag 07. januar 2019, klokken 14:16
I og med at ladestasjonen da ikke har noe å si på ladehastighet (i så fall ikke nevneverdig) så tror jeg vi da venter med ladestasjon til senere.

Det er vel bedre å ta den kostnaden ved neste elbil, og muligens få en mer fancy stasjon med 5G eller hva som finnes om 1-2 år.

Du får 60% raskere lading med ladestasjon enn med standardladekabelen i schuko-kontakt. Det er jo ganske nevneverdig?

Dvs. 16A med ladestasjon og 10A med standardladekabelen.

Et 3-fase 16A CEE-uttak kan heller ikke brukes til å lade uten adapter. Og adapter er ikke godkjent på fast ladeplass hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

suppegjok

Ja, da har jeg misforstått.  :)

Da er det beste selvsagt å få ladestasjon. Da er det kanskje 10+ timer med 10A, og 5-6+ timer med 16A? Tror vi går for ladestasjon allikevel.

nojac

Sitat fra: suppegjok på mandag 07. januar 2019, klokken 21:17
Ja, da har jeg misforstått.  :)

Da er det kanskje 10+ timer med 10A, og 5-6+ timer med 16A?

Ja, fra 0 til 100 % vil ta ca 10 timer på 10 A. I praksis kjører du svært sjeldent til 0, og de fleste rekker vanligvis full lading i løpet av natta uansett. Men det avhenger jo av din døgnrytme og kjøremønster :)

For meg ville i hvert fall en økning av ladehastigheten til 16 A være uten praktisk nytteverdi
2018 e-Golf

rsomby

Sikkerhet og at du faktisk har ditt på det tørre overfor forsikring osv er andre ting å tenke på som en stor fordel med å få en ladestasjon. Chuko lading kan i verste fall føre til avkortning om noe skjer...

Jeg skal ikke snakke så høyt for jeg lader fremdels på chuko, men ladestasjonen er nå kjøpt inn og installasjonen er planlagt.

offpist

Nå har du jo bestilt ladestasjon allerede, men dette er et godt kjøp.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134796865

En blå industrikontakt, og dermed har man 16A lading.

Jeg har den Audi laderen selv, og kabelen er 7,5M og utrolig myk og fleksibel selv ute i kulden.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Blir ikke lovlig av den grunn, må ha jordfeilbryter type B også, og da er du nesten like langt, dessuten støtter den vel bare 1-fas, siden e-tron-bilene kun har hatt 1-fas lading?

Hvis han først monterer ladestasjon nå og har 16A 3-fas kurs, så bør han definitivt sette opp en 3-fas lader, ala Ecolite eller Tesla Wall Connector.

Og total ladetid på e-Golf 190 med 10A er 12-13 timer, og ca. 7,5 på 16A. Så litt optimistiske tall lenger oppe her. Men det er såklart sjelden man kjører til 0.

rsomby

Et greit tips til vegglader er å se på finn etter tesla wall connector, de er rimelige, har lang 7,5m fast type2 kabel. Jeg kjøpte den siste modellen i sort til 4000. Det lå 35 stk ute når jeg kjøpte rett før jul. Installasjon av elektriker er da variabelt etter hva som trengs gjøres.

jkirkebo

Sitat fra: rsomby på onsdag 09. januar 2019, klokken 12:42
Et greit tips til vegglader er å se på finn etter tesla wall connector, de er rimelige, har lang 7,5m fast type2 kabel. Jeg kjøpte den siste modellen i sort til 4000. Det lå 35 stk ute når jeg kjøpte rett før jul. Installasjon av elektriker er da variabelt etter hva som trengs gjøres.

Ulempen med TWC er at den har en ekstremt tykk og stiv kabel. Ganske så mye kraftigere enn en 20A 1-fase type 2 kabel som ellers kan brukes. Så det blir litt mer å "håndtere".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rsomby

Ja det er korrekt, men den er nå litt fremtidsrettet også, så om du har en nyere egolf eller annen elbil som støtter lading over 16amp så kan du virkelig få utnytte av den

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA