Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen spørsmål fra en ny Leaf-eier

Startet av flashback, søndag 23. desember 2018, klokken 17:18

« forrige - neste »

flashback

Har eid min nye Leaf nøyaktig en uke i dag. Dette er min første elbil, og så langt er jeg veldig fornøyd med bilen. Det er imidlertid noen ting jeg ikke finner ut av som jeg håper noen her kan svare på.

1. Hvor skal varseltrekant/refleksvest være lokalisert? Har saumfart hele bilen uten hell. (Har klart å finne tauekrok og dekkrepsett.)

2. Er det mulig å få zoomnivået på kart/navigasjon til å følge bilens hastighet? Litt tungvint å gjøre dette manuelt avhengig av om man kjører på motorvei eller i boligstrøk.

3. Er det mulig å få status på hvor mange ampere / watt bilen lader med? Ser på bilder fra elbil.no der det står f.eks. 43 kW. På min bil får jeg kun tidsestimat og må selv velge 3/6/50 kW.

4. Støtter bilen lading fra 3-fas type 2 kontakt? Har normallading på jobben som skal være 15 A 3-fas. Dette skulle tilsvare 6/10 kW (usikker på om det er 230 eller 400 V), men bilen lader med 5 % i timen, noe som veldig raskt utregnet tilsvarer ca. 2 kW.

Takker for alle svar!

jkirkebo

Leaf kan fint lade fra 3-fase type 2 uttak men den har bare 1-fase lader så den vil kun utnytte en av fasene. Dvs. at har du tilgang på 3x15A får du 1x15A. Det er 3,4kW brutto, som gir snaue 3,1kW netto inn på batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ThomasEL

3. Hvis du går inn i den menyen MENS du lader, så viser den reell mottatt effekt på hurtiglading. På normallading viser den enten 3 kW eller 6 kW. Det vil si at hvis du f eks lader med 4 kW, så viser den 6 kW
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trekkoppbil

#3
1: Det sies at refleksvest skal være tilgjengelig fra førersetet etter krav fra Vegvesenet, men jeg klarer ikke å finnen noen forskrift som krever det. Etter min mening skal refleksvesten være lokalisert på fotgjengere som forlater bilen, når det er behov for det, så kan man skjøv regne ut hvor mange man vil ha i bilen og hvor de bør plasseres. Varseltrekant  skal vel være i bilen, og ved behov skal den plasseres langs veien etter nærmere regler.  På eldre Leafer var det muligens plass til en liten trekant i luka for dekkverktøy ved siden av bagasjerommet.

3: Man kan lese av effekter med Leaf Spy Pro. Antakelig med ovms også.

4: Skal du lade fra type2-konakt, trenger du en type2-type2-kabel til ny leaf, eller type2-type1-kabel til gammel Leaf.  3-fase-biler  er i utgangspunktet for 400V-anlegg hvor det er 400V mellom fasene, men du får 230V når du lader mellom 1 fase og N med en enfasebil. Det finnes spekulasjoner om at Leaf e-pluss vil få likeretter for 3-fase.

flashback

Takk for svar angående lading alle sammen. Litt skuffende at man ikke får utnyttet alle fasene, men antar det er vanskelig å lage støtte for lading med to forskjellige spenninger.

Antar også at e-verket ikke er særlig begeistret for at man kun bruker én fas. Hadde planer om å legge opp en 3x16 kurs, men nå blir det fort 2x32 i stedet.

Pew

Sitat fra: flashback på søndag 23. desember 2018, klokken 17:18
1. Hvor skal varseltrekant/refleksvest være lokalisert? Har saumfart hele bilen uten hell. (Har klart å finne tauekrok og dekkrepsett.)


Takker for alle svar!

Min refleksvest lå i førerdøren. Har ikke sett etter trekant.

ThomasEL

Sitat fra: Pew på tirsdag 08. januar 2019, klokken 14:49
Sitat fra: flashback på søndag 23. desember 2018, klokken 17:18
1. Hvor skal varseltrekant/refleksvest være lokalisert? Har saumfart hele bilen uten hell. (Har klart å finne tauekrok og dekkrepsett.)


Takker for alle svar!

Forhandleren min hadde lagt trekant i bagasjerommet. Men tror det er opp til forhandler om de sender det med eller ikke. Virker ikke å være noe felles policy fra Nissan på dette.

Min refleksvest lå i førerdøren. Har ikke sett etter trekant.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA