Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkedidde på E-Golf 2019

Startet av E.A.A., søndag 06. januar 2019, klokken 19:10

« forrige - neste »

LASOL

Kona har en e-Golf 2018 fra i sommer som vi er skuffet over rekkevidden på når temperatur synker under 0 grader.
Er det noen som kan si noe om sine erfaringer med å bruke høy eller lav regenerering på langtur med småkuperte veier?

Jeg ber kona bruke høyeste regenerering på alle turer ut fra mine erfaringer med en Tesla. Men er det lurt for å optimalisere rekkevidde eller bør en la bilen få "rulle mer" med lav regenerering for å få best rekkevidde?
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Håvar

Ingen biler klarer å regenerere med så høy effektivitet at det lønner seg fremfor å trille fritt. Så lenge ikke bremsene blir brukt er det nok mest energiøkonomisk å seile der det går. På e-Golf regenererer bilen automatisk når du trykker inn bremsepedalen, så dersom en kjører litt pent og ikke bråbremser vil bremsene uansett bli brukt minimalt.

Jeg brukte regenerering (D1-3/B) mer før enn nå, men forbruket har ikke gått opp.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

e-Stig

Sitat fra: LASOL på tirsdag 15. januar 2019, klokken 07:34
Kona har en e-Golf 2018 fra i sommer som vi er skuffet over rekkevidden på når temperatur synker under 0 grader.
Er det noen som kan si noe om sine erfaringer med å bruke høy eller lav regenerering på langtur med småkuperte veier?

Jeg ber kona bruke høyeste regenerering på alle turer ut fra mine erfaringer med en Tesla. Men er det lurt for å optimalisere rekkevidde eller bør en la bilen få "rulle mer" med lav regenerering for å få best rekkevidde?

Må si meg enig i det Håvar skriver. Det mest effektive er seiling og en defensiv kjørestil på langtur. Ikke alltid det er så lett å planlegge langt frem når man kjører i rushtiden, men får man bestemme selv lønner det seg å slippe opp gasspedalen tidlig og seile inn mot kryss, rundkjøringer og avkjøringer. Jeg overbevist om at regenerering ikke gir tilbake det man taper ved å kjøre offensivt.

På småkjøring i tettbygd strøk med mye stopp og start syns jeg der er mer behagelig med regenerering (D1-D3) enn å bruke bremsepedalen.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

LASOL

Takker for gode innspill til dere begge. Da blir det å prøve mer "seiling" på neste langtur! Vi er glade i Golfen men ble litt overrasket over hvor stort utslag minusgrader får på rekkevidden selv om den stort sett blir ladet og forvarmet før avreise særlig på lengre turer. (Liker den muligheten bedre enn på min Tesla der jeg velger starttid på lading ikke avreistid).
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

e-Stig

Sitat fra: e-Stig på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:03
Sitat fra: Turbomannen på torsdag 10. januar 2019, klokken 10:47
Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Otjos på søndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig.
Ren nysgjerrig: hvordan fant du ut at varmepumpa døde?
Varmepumpa - eller en del som er koblet til varmepumpa - bråker noe helt forferdelig. Forrige onsdag var det noen klikkelyder fra motorrommet rett etter at jeg startet bilen. Morgenen etter var lyden så høy at den kunne høres inni bilen. Når jeg slo av varmeapparatet stoppet lyden umiddelbart.

Jeg er ganske sikker på at det er samme situasjon som er beskrevet i denne gamle tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25256.msg428374

For å følge opp varmepumpesaken; jeg fikk tilbake e-Golfen for et par dager siden. Det ser ut som Møller har skiftet hele varmepumpen. Prisen er taksert til nesten nitten tusen kroner. Nå fungerer alt perfekt i vinterkulden.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

geear

90 lapper for varmepumpebytte??

I så fall kanskje ikke så dumt å ha bil(er) uten varmepumpe, når garantien går ut...  :o

e-Stig

Sitat fra: gr på torsdag 24. januar 2019, klokken 12:31
90 lapper for varmepumpebytte??

I så fall kanskje ikke så dumt å ha bil(er) uten varmepumpe, når garantien går ut...  :o

Nei, heldigvis (for Møller) litt under tyve tusen kroner. Varmepumpa - som består av tre deler - koster ca kr 15 000 og arbeidet kostet kr 3000. Det er omtrent samme pris som varmepumpa jeg har i stuen.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

geear

Åja, men hvor kom de 90 tusen du skrev om fra?

Håvar

Sitat fra: e-Stig på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:01
Sitat fra: e-Stig på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:03
Sitat fra: Turbomannen på torsdag 10. januar 2019, klokken 10:47
Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Otjos på søndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig.
Ren nysgjerrig: hvordan fant du ut at varmepumpa døde?
Varmepumpa - eller en del som er koblet til varmepumpa - bråker noe helt forferdelig. Forrige onsdag var det noen klikkelyder fra motorrommet rett etter at jeg startet bilen. Morgenen etter var lyden så høy at den kunne høres inni bilen. Når jeg slo av varmeapparatet stoppet lyden umiddelbart.

Jeg er ganske sikker på at det er samme situasjon som er beskrevet i denne gamle tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25256.msg428374

For å følge opp varmepumpesaken; jeg fikk tilbake e-Golfen for et par dager siden. Det ser ut som Møller har skiftet hele varmepumpen. Prisen er taksert til nesten nitten tusen kroner. Nå fungerer alt perfekt i vinterkulden.

NITTEN :)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf


e-Stig

Litt oppfølging av rekkedidden etter at varmepumpen er fikset. Det har vært rundt null grader her siste uken og e-Golfen har nå jevnt forbruk på 16,5 kWh/100km. Det betyr rekkevidde på 19 mil. Jeg har 22 grader i kupèen og bruker litt setevarme den første milen. Kald bil på morgenkvisten og prøver å varme opp bilen på ettermiddagen (det går ikke alltid etter planen ettersom avreisen varierer fra dag til dag).
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

tdj

Er nyslått E-Golf eier (Jan 2019) og blitt lettere forskrekket over sammenhengen mellom temp og rekkevidde. Ny undersøkelse fra AAA viser 40% rekkevidde-reduksjon ved - 7,5 grader for E-Golf. Har 18 mil å kjøre til hytta, hvor de siste 21 km er 750 høydemeter. Har hatt rundt -15 på hytta den siste tiden, bilen viser da ca 11 - 12 mil rekkevidde  >:(.
Det største problemet er at batteriene omtrent ikke tar lading (re-generering / bremsing) ved denne temperaturen. Selv etter 2,5 timers kjøring med moderat belastning (i ca - 12 grader) er re-genereringen minimal. Har ski-boks på bilen (tar 20 % av rekkevidden på en E-Golf i følge en ny undersøkelse....). Å kjøre i - 15 over lengre distanser uten varme (Eco +) er umulig.
Selger av bilen har vært 100 % oppdatert om hvor/hvordan bilen ville bli brukt, de har også levert skiboksen. Jeg har vært klar over at kjørelengden ville bli redusert med fallende temp, men hadde ikke forestilt meg reduksjon i størrelsesorden 60-70 %. I -20 grader er en kjøretur fra hytta og ned til bygda og opp igjen (dvs ca 45 km og 750 høydemeter) noe som bare bør gjøres med full-ladet bil. Oppturen drar ca 100 km  :o :o alene og bilen går i "Eco-modus" på 50 km og "Eco +" modus på 15 km... De siste km kan bli ganske kalde...
Siden batteriet er (fortsatt) helt kaldt etter ned-turen er lading/"påfylling" nede i bygda en rimelig langtekkelig historie...
Men, ellers er E-Golf er en veldig bra småbil  :)  (men det blir nok å bruke "fossil-bilen" på de kaldeste dagene..)

jkirkebo

Sitat fra: tdj på tirsdag 12. februar 2019, klokken 08:08
Er nyslått E-Golf eier (Jan 2019) og blitt lettere forskrekket over sammenhengen mellom temp og rekkevidde. Ny undersøkelse fra AAA viser 40% rekkevidde-reduksjon ved - 7,5 grader for E-Golf. Har 18 mil å kjøre til hytta, hvor de siste 21 km er 750 høydemeter. Har hatt rundt -15 på hytta den siste tiden, bilen viser da ca 11 - 12 mil rekkevidde  >:(.
Det største problemet er at batteriene omtrent ikke tar lading (re-generering / bremsing) ved denne temperaturen. Selv etter 2,5 timers kjøring med moderat belastning (i ca - 12 grader) er re-genereringen minimal. Har ski-boks på bilen (tar 20 % av rekkevidden på en E-Golf i følge en ny undersøkelse....). Å kjøre i - 15 over lengre distanser uten varme (Eco +) er umulig.
Selger av bilen har vært 100 % oppdatert om hvor/hvordan bilen ville bli brukt, de har også levert skiboksen. Jeg har vært klar over at kjørelengden ville bli redusert med fallende temp, men hadde ikke forestilt meg reduksjon i størrelsesorden 60-70 %. I -20 grader er en kjøretur fra hytta og ned til bygda og opp igjen (dvs ca 45 km og 750 høydemeter) noe som bare bør gjøres med full-ladet bil. Oppturen drar ca 100 km  :o :o alene og bilen går i "Eco-modus" på 50 km og "Eco +" modus på 15 km... De siste km kan bli ganske kalde...
Siden batteriet er (fortsatt) helt kaldt etter ned-turen er lading/"påfylling" nede i bygda en rimelig langtekkelig historie...
Men, ellers er E-Golf er en veldig bra småbil  :)  (men det blir nok å bruke "fossil-bilen" på de kaldeste dagene..)

eGolf mangler vel oppvarming av batteriet så den lider av samme problem som Leaf. Skal man kjøre mye i kulde og gjerne hurtiglade i kulde er det viktig å kjøpe en bil som har systemer for å få opp batteritemperaturen til levelige nivåer dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: tdj på tirsdag 12. februar 2019, klokken 08:08
Er nyslått E-Golf eier (Jan 2019) og blitt lettere forskrekket over sammenhengen mellom temp og rekkevidde. Ny undersøkelse fra AAA viser 40% rekkevidde-reduksjon ved - 7,5 grader for E-Golf. Har 18 mil å kjøre til hytta, hvor de siste 21 km er 750 høydemeter. Har hatt rundt -15 på hytta den siste tiden, bilen viser da ca 11 - 12 mil rekkevidde  >:(.
Det største problemet er at batteriene omtrent ikke tar lading (re-generering / bremsing) ved denne temperaturen. Selv etter 2,5 timers kjøring med moderat belastning (i ca - 12 grader) er re-genereringen minimal. Har ski-boks på bilen (tar 20 % av rekkevidden på en E-Golf i følge en ny undersøkelse....). Å kjøre i - 15 over lengre distanser uten varme (Eco +) er umulig.
Selger av bilen har vært 100 % oppdatert om hvor/hvordan bilen ville bli brukt, de har også levert skiboksen. Jeg har vært klar over at kjørelengden ville bli redusert med fallende temp, men hadde ikke forestilt meg reduksjon i størrelsesorden 60-70 %. I -20 grader er en kjøretur fra hytta og ned til bygda og opp igjen (dvs ca 45 km og 750 høydemeter) noe som bare bør gjøres med full-ladet bil. Oppturen drar ca 100 km  :o :o alene og bilen går i "Eco-modus" på 50 km og "Eco +" modus på 15 km... De siste km kan bli ganske kalde...
Siden batteriet er (fortsatt) helt kaldt etter ned-turen er lading/"påfylling" nede i bygda en rimelig langtekkelig historie...
Men, ellers er E-Golf er en veldig bra småbil  :)  (men det blir nok å bruke "fossil-bilen" på de kaldeste dagene..)
Ikke usannsynlig at du har grunnlag for heving av kjøp dersom selger var klar over bruksområde. Disse utfordringene må en kunne forvente at selger kjenner til.

Til denne bruken er Kona, e-Niro eller aller helst Model 3 (som er noe dyrere, men også har AWD og mulighet for å starte batterivarming via app) overlegne e-Golf.

Nilsern

Noen som har noen formening om e-golf takler 15 mil pendling året rundt (7 mil hver vei).

Bor på vestlandet og pendler mellom Haugesund og Stavanger. Har en gemmel Leaf som greit klarer en vei året rundt, men ikke t/r. Lader nå på jobb, men har fått beskjed om at skøyteledningen er ulovlig for fast lading (noe som er helt riktig) og at må se meg om etter elbil med bedre rekkevidde...

Har TM3 i bestilling (bestilt før jul) og venter ennå, men begynner å få nok av slett kundebehandling hos Tesla og vurderer alternativer.
Har også lavt nr på e-niro, men e-golf er ganske mye billigere (spesielt brukt). Tenker mer og mer at det ikke er nødvendig å ha elbil til langkjøring, men kanskje heller en "snerten" elbil som takler dagligdags bruk og så en romslig stasjonsvogn til "konebil" og feriebruk. Får mye stasjonsvogn for 300k i dagens marked...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA