Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkedidde på E-Golf 2019

Startet av E.A.A., søndag 06. januar 2019, klokken 19:10

« forrige - neste »

E.A.A.

Vi kjøpte E-golf 2019 modell. Vi fikk den i slutten av oktober 2018. Ved kontraktinngåelsen ble vi informert om at rekkevidden skulle være inntil 300 km, men ved utleveringen ble vi fortalt at ny regel for importerte biler i 2019 som forelenger at rekkevidden blir registrert etter WLTP som er strengere enn NEDC. Dette gjør at bilen skulle vise rekkevidden på 229 km ved full lading. Allikevel klarte vi ikke å oppnå dette ved full lading i oktober da det var varme grader ute (ca +16). Da nådde vi ca 200 km med full lading. Om vinteren klarer vi å oppnå 180 km med full ladet batteriet. Vi tør ikke å kjøre utenfor byen da rekkevidden sinker fort om vinteren spesielt hvis vi slår på klimaanlegg og varme seter. Selv om vi kjører rolig.
Jeg har 2 spørsmål: 1. Har noen erfart lignende? 2. Kan vi klage på kjøpet og hvordan dette gjøres? 

zbk

Rekkevidden dere opplever er vel ca det man opplever i praksis. Hvis selger har innbilt dere noe annet har han i beste fall vært udugelig.

Hvor sterk sak dere har mot forhandler er jeg usikker på, men jeg mener å ha hørt om kunder som har fått hevet kjøp når selger har fortiet forskjellen på lab-rekkevidde og praksis.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Otjos

Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder



Sent from my iPhone using Tapatalk

nojac

Jeg har en 2018-modell der GOM viser høyere verdier enn på 2019-modellen. (290 om sommeren, 250 nå) Uten at jeg får bedre rekkevidde av den grunn :), GOM-kilometrene forsvinner fort, særlig mellom 85 og 100 % lading.

Følgende tabell kan kanskje gi en antydning av rekkevidden i forhold til temperaturen (selv om mange andre faktorer enn temperaturen påvirker rekkevidden) :
      
Temp Rekkevidde      
20     240    
-1     180   
-5     150   
-9     120   
-12     100   
Jeg har selv lite erfaring med kjøring i kaldt vær, fint om andre kan kommentere disse tallene (som jeg dessverre ikke har notert kilden til).

Det høres ikke hyggelig ut at dere ikke tør kjøre utenfor byen. Men bilen er nok i orden, så hvis dere  bor i et område med lange avstander og dårlig dekning med hurtigladere kan det være at dere har kjøpt feil bil.

Heldigvis for dere er det en populær bil med ventetid hos forhandler, så hvis dere ikke får returnert den kan den sikkert selges på Finn med et beskjedent tap.
2018 e-Golf

Vronn

Har en 2016 mod (190 utg) og hadde en særs spennende tur retur mellom Meråker og Åre med temp ned mot minus 24 grader. Da var d bare på hengende håret den greide en strekning på 6 mil mellom åre og storlien.

e-Stig

#5
Sitat fra: Otjos på søndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder

Samme her. Ny bil i slutten av august. Tidlig på høsten var rekkevidden 260 km, og nå med vintertemperaturer er den nede i 180 km. Hos meg viser GOM stadig vekk 292 km, men faller som en stein første milene. Jeg er ikke overrasket over kortere rekkevidde når temperaturene synker, men er skuffet over at bilen er så dårlig til å beregne rekkevidden. Skulle tro det var mulig å lagre data fra siste måneden og bruke det som utgangspunkt for GOM.

Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig. Har kjøpte en 12 volt varmevifte for å holde dugg unna. Den fungerer på frontruten, men ser den har begrenset effekt på siderutene. Må nok over på deilig bensinmotor og 24 grader i kupèen etter hvert.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

lars667

At varmepumpa ryker er vel garantisak, og da skal vel garantien dekke leiebil så lenge din er på verksted, eller?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

e-Stig

Sitat fra: lars667 på mandag 07. januar 2019, klokken 09:21
At varmepumpa ryker er vel garantisak, og da skal vel garantien dekke leiebil så lenge din er på verksted, eller?

Det er riktig. Jeg får ta ut leiebil når jeg setter e-Golfen inn på verksted neste uke. Først må Møller få inn delen som skal byttes. Selve reparasjonen er sannsynligvis gjort på noen timer. I mellomtiden får jeg teste rekkevidde uten bruk av varmeapparat i vinterkulden. På fredag slet jeg med å få tilbake følelsen i føttene etter å ha kjørt rundt i et par timer.

PS! Syns rekkevidde på 150 km ved -5 grader virker sannsynlig utfra mine erfaringer så langt.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Markman

Jeg kører 100 km motorvej (120 km/h), 10 km landevej (80 km/h) og 10 km by (50 km/h) hver dag til og fra jobb. I Danmark...
Bilen kører på 225/35-19 og er forvarmet med varmepumpe på laderen, jeg bruger ikke sædevarme.
Disse dage med 0-5°, har jeg ca 20 km tilbage på batteriet, når jeg kommer hjem.

gondolf

Har 2018 modellen på senkesett og lavprofil med 1-2% større rulleomkrets. Jeg får riktignok et par mil mindre rekkevidde da, men realistisk kjørelengde er vel maks 200 km nå i disse vinterdagene og 240 km med finvær og medvind  :)

geear

Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig. Har kjøpte en 12 volt varmevifte for å holde dugg unna. Den fungerer på frontruten, men ser den har begrenset effekt på siderutene. Må nok over på deilig bensinmotor og 24 grader i kupèen etter hvert.
Ehm.. hvis det er slik at du nå har 0 varme, så er dette en kritisk feil på denne årstiden. Da kjører du bilen til Møller, parkerer den utenfor, går inn og gir de nøklene og ber om gratis lånebil. Du kjøper ikke en varmevifte eller bruker "backupbil". Dette kan du lett hjemle i forbrukerkjøpsloven om de gjør seg vanskelige, noe jeg neppe tror de gjør.

e-Stig

Sitat fra: gr på tirsdag 08. januar 2019, klokken 15:55
Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte.
Ehm.. hvis det er slik at du nå har 0 varme, så er dette en kritisk feil på denne årstiden. Da kjører du bilen til Møller, parkerer den utenfor, går inn og gir de nøklene og ber om gratis lånebil.

Fiksa. Fikk en A3 e-tron som leiebil. Varm og god! Ingen spørsmål fra Møller.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

E.A.A.

Sitat fra: zbk på søndag 06. januar 2019, klokken 19:27
Rekkevidden dere opplever er vel ca det man opplever i praksis. Hvis selger har innbilt dere noe annet har han i beste fall vært udugelig.

Hvor sterk sak dere har mot forhandler er jeg usikker på, men jeg mener å ha hørt om kunder som har fått hevet kjøp når selger har fortiet forskjellen på lab-rekkevidde og praksis.

Turbomannen

Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Otjos på søndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder

Samme her. Ny bil i slutten av august. Tidlig på høsten var rekkevidden 260 km, og nå med vintertemperaturer er den nede i 180 km. Hos meg viser GOM stadig vekk 292 km, men faller som en stein første milene. Jeg er ikke overrasket over kortere rekkevidde når temperaturene synker, men er skuffet over at bilen er så dårlig til å beregne rekkevidden. Skulle tro det var mulig å lagre data fra siste måneden og bruke det som utgangspunkt for GOM.

Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig. Har kjøpte en 12 volt varmevifte for å holde dugg unna. Den fungerer på frontruten, men ser den har begrenset effekt på siderutene. Må nok over på deilig bensinmotor og 24 grader i kupèen etter hvert.

Ren nysgjerrig: hvordan fant du ut at varmepumpa døde?

e-Stig

Sitat fra: Turbomannen på torsdag 10. januar 2019, klokken 10:47
Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Otjos på søndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig. Har kjøpte en 12 volt varmevifte for å holde dugg unna. Den fungerer på frontruten, men ser den har begrenset effekt på siderutene. Må nok over på deilig bensinmotor og 24 grader i kupèen etter hvert.
Ren nysgjerrig: hvordan fant du ut at varmepumpa døde?

Varmepumpa - eller en del som er koblet til varmepumpa - bråker noe helt forferdelig. Forrige onsdag var det noen klikkelyder fra motorrommet rett etter at jeg startet bilen. Morgenen etter var lyden så høy at den kunne høres inni bilen. Når jeg slo av varmeapparatet stoppet lyden umiddelbart.

Vi har lading på jobben og da forvarmingen startet kom kollegaene mine løpende og sa at "bilen holder på å gå i luften". Jeg hadde ikke tenkt over at jeg måtte slå av automatisk oppvarming i appen. Jeg var en kjapp tur innom Møller. Der filmet de situasjonen og gikk for å bestille ny del.

Jeg er ganske sikker på at det er samme situasjon som er beskrevet i denne gamle tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25256.msg428374
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA