Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkedidde på E-Golf 2019

Startet av E.A.A., søndag 06. januar 2019, klokken 19:10

« forrige - neste »

zementh

Det skal godt gjøres å ikke klare 15 mil på en lading. Det tilsvarer et forbruk på 21kWt/100km. Jeg har aldri hatt så høyt forbruk på turer over et par mil. Selv med i 10-20 minusgrader skal det godt gjøres å komme over 20 i forbruk utenom småturer. Men hvis du kjører i 110-120km/t så er det fort en annen sak.

Nilsern

zementh, takker
akkurat det svaret jeg trengte :-)

Amatøren

#32
Kjører hjemmefra (helt vest i Asker) til Nordby Shoppingcenter (litt fra E6) og det er 141 km.

Da er det vel ca 95 % motorvei hvor ca 60 % er over 100 km/t samt noe er over 110 km/t. Det pleier å gå på vinteren, men når det er ca -5°C og våt vei så går det akkurat ikke. Også problemer ved ca -15°C når jeg ikke vil sitte og fryse selv ved tørr vei.

Som zementh skriver så har motorvei med høy hastighet veldig mye å si. Orker ikke å være 'proppen' i trafikken.

Legger ved to bilder med forbruk fra vinterferien.

  • Hjemmefra til vinterparkeringen i Øystre Slidre, Valdres - Bilen fullpakket (tung) med drikkevann og brus til familien, bensin til aggregat, mat til fem (riktig nok kom tre opp tre dager senere), bagasje til to samt kjørte med skistativ med ski og staver på. Høyde forskjell hjemme-parkering er ca 800 meter.
  • Fra siste lading (Nes i Ådal) og hjem. Alene i bilen noe bagasje.
  • Helt fra vinterparkeringen og hjem - mye nedover.

Det har også en del å si at man ikke kjøper ekstra lavprofildekk, men kjører standard dimensjon.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

lars667

Jeg har kjørt en strekning - Vågåmo-Frya-Vågåmo en del ganger i vinter, på nye E6 i Gudbrandsdalen. Jeg har Hakka 8 pigg, så det tar kanskje litt rekkevidde. Min erfaring er at rekkevidde er veldig sårbart for den minste jevne stigning, og 16 mil er nesten på grensa. Fra Vågåmo til Frya er det ca 80 km med høydeforskjell på ca 175 meter. Når jeg kommer fram på Frya har jeg gjennom vinteren vært på ca 60% på powermeteret, dvs. på føste streken etter midten. Nå som det er varmere er jeg fortsatt ikke mye over denne streken. Ved temperaturer fra -5 til -20 har jeg hurtigladet 10 min eller et kvarter på vei oppover for å kunne komme komfortabelt hjem. 60% blir veldig snaut da når en skal opp disse 175 meterne, selv om jeg brukte bare 35-40% på turen til Frya.  Nå som det er varmere i været (si 0 til +5 grader) har jeg ca 30km igjen på GOM når jeg kommer hjem. I vinter prøvde jeg en gang å droppe ladinga på vei tilbake, i ca -10, da kom jeg meg med et nødskrik hjem. Da uten varme de siste 2-5 km. I -20 må jeg naturligvis lade.

Så jeg vil si 150km er rimelig marginalt om vinteren med halvkaldt klima, men det går greit hvis du har mulighet for en liten ladestopp ved behov.

Edit: Jeg har 2018-modell som viser mer urealistisk på gjettometeret. Men resten skal være rimelig likt.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Nilsern

Lars. Her på vestlandet blir det sjelden veldig kaldt, men har erfart (Leaf) at pluss 5 og drittvær med motvind og regn er verre enn minus 10 og pent vær. Kjører undersjøiske tunneler og disse drar selvsagt en del strøm, men ikke så ille som man skulle tro. Antar e-golf bør takle 15 mil (egentlig 7+7), men er ikke innstilt på å stadig komme hjem med pipende bil som skriker at nå må det snart lades. Spenning kan oppnås på andre måter enn ved rekkeviddeangst...

lars667

Jeg vil vel tro at Golfen holder greit i et slikt klima til tross for det du sier om regn etc. Om ikke annet er det kanskje medvind ene veien? :D Det skal sies at det er noen lange dryge strekninger med 90 (100) på veien jeg snakker om. Å kjøre i 100 drar ekstra, og enda mer i slak oppoverbakke. I tillegg blir det minimalt med regenerering i slake nedoverbakke om en skal kjøre i 100.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

e-Stig

Nå ser det ut som vinteren endelig er over her på Sunnmøre. Tosifrede temperaturer og skyfri himmel dag etter dag. Forrige uke passerte e-Golfen 12000 km med pendling i klassisk vestlandsvær; kuling og regn, snø og slaps og generelt dårlige forhold for elbiler. Jeg bor helt ute på kysten og har pendlet gjennom undersjøiske tunneler og 40 km inn på fastlandet. Gjennom vinteren har temperaturene vært så vidt over null grader og ganske ofte ned mot -10 grader der jeg jobber. Jeg har aldri kompromisset på varmen i kupèen. Den står alltid på 22 grader.

Kjøredataene i Car-Net viser data for 100 kjøretimer i gangen. De første hundre timene (august til november) hadde jeg et forbruk på 15,0 kWh/100km (rekkevidde 21 mil). De neste hundre kjøretimene november til februar) var forbruket 15,9 kWh/100km (rekkevidde 19.8 mil). Fra februar har forbruket vært 15,6 kWh/100km. Det høyeste forbruket jeg har registrert på de fire milene til jobb gjennom vinteren er 18,5 kWh/100km (rekkevidde 17 mil).

Min konklusjon er først og fremst at forbruket er forholdsvis stabilt selv om temperaturene er lavere på vinteren. Med min kjørestil skal jeg alltid klare minst 18-19 mil, uansett kjøreforhold.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

DieselVegard

Sitat fra: Nilsern på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:15
Noen som har noen formening om e-golf takler 15 mil pendling året rundt (7 mil hver vei).

Bor på vestlandet og pendler mellom Haugesund og Stavanger. Har en gemmel Leaf som greit klarer en vei året rundt, men ikke t/r. Lader nå på jobb, men har fått beskjed om at skøyteledningen er ulovlig for fast lading (noe som er helt riktig) og at må se meg om etter elbil med bedre rekkevidde...

Har TM3 i bestilling (bestilt før jul) og venter ennå, men begynner å få nok av slett kundebehandling hos Tesla og vurderer alternativer.
Har også lavt nr på e-niro, men e-golf er ganske mye billigere (spesielt brukt). Tenker mer og mer at det ikke er nødvendig å ha elbil til langkjøring, men kanskje heller en "snerten" elbil som takler dagligdags bruk og så en romslig stasjonsvogn til "konebil" og feriebruk. Får mye stasjonsvogn for 300k i dagens marked...

Hva med en brukt i3 med 94Ah batteri. Den går glatt 14mil selv om vinteren...
De får du jo for under 200´nå.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

jensjacob

Kan man stole på bilens beregning af elforbruget ?
Jeg antager at bilens beregning af gennemsnitselforbrug er inklusive alt hvad der bruger el. Ikke kun motor men også aircon, varme, lygter, tråde i ruder etc. Alt.

Jeg spørger fordi jeg forleden kørte sammenlagt 135 km over seks ture da der var een rød streg tilbage. Det var tre til arbejde og tre hjem. Middelforbruget over hele perioden var af bilen opgivet til ca. 11,5 kWh pr 100 km. Men lad os bare runde op til 12. Dvs. det totale energiforbrug må have været 1,35 x 12 = 16,2 kWh. Hvor er de sidste 5 kWh der mangler op til de 21 kWh som efter sigende burde være bilens netto kapacitet ?

Mvh. Jacob
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Radiobil1

Hva er rekorden din i km i ca 20˚C med golfen?


e-Stig

Sitat fra: Radiobil1 på tirsdag 30. juni 2020, klokken 19:50
Hva er rekorden din i km i ca 20˚C med golfen?

Har ikke notert noen rekorder, men på rolige turer over 30 kilometer i hastigheter under 80 km/t er det fullt mulig å kjøre den på 11,5 kWh pr 100 km som dansken skriver over. Da blir rekkevidden 27 mil.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Roy e-Nordmann

Forrige helg hadde jeg en tur fra Bergen til Hardanger, totalt ca. 200km. Kom fram med et forbruk på 10,8 kWh/100km og 30% batteri (96km på GOM) igjen.
Ved retur kjørte jeg noen omveier, blant annet opp til Vøringsfossen, og inn via Norheimsund tilbake til Bergen. Totalt ca. 240km, halvparten på våt vei og regn.
Havnet da på 11,2 kWh/100km og kom fram med 10% rest på batteri (34km på GOM).
Må si at sommerrekkevidden på e-Golfen imponerer i forhold til oppgitt rekkevidde!
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

e-Stig

Sitat fra: Roy e-Nordmann på lørdag 04. juli 2020, klokken 11:36
Forrige helg hadde jeg en tur fra Bergen til Hardanger, totalt ca. 200km. Kom fram med et forbruk på 10,8 kWh/100km og 30% batteri (96km på GOM) igjen.
Ved retur kjørte jeg noen omveier, blant annet opp til Vøringsfossen, og inn via Norheimsund tilbake til Bergen. Totalt ca. 240km, halvparten på våt vei og regn.
Havnet da på 11,2 kWh/100km og kom fram med 10% rest på batteri (34km på GOM).
Må si at sommerrekkevidden på e-Golfen imponerer i forhold til oppgitt rekkevidde!

Imponerende. Her må sjåføren ha vært fin på labben også! Etter to år med e-Golf er vi så fornøyd at vi bestilte enda en i forrige uke. Dette er Final edition, så den som vil ha en kanonbil må være rask. Denne bilen imponerer både på vinteren og på sommeren. På rekkevidde testen i vinter var det e-Golf som hadde minst avvik på WLTP kjørelengde.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Asterix

Er det noen som kan si noe om hvor mye forbruket øker i lange stigninger? Jeg er ganske ny eier av eGolf og skal på min første litt lengre tur med bilen i ferien. Bare kjørt småturer hittil. Har leid hytte 20 mil hjemmefra. Siste stigning opp til hytta er 700 høydemeter over 15 kilometer (grusvei). Skyter forbruket i været i en slik bakke? Blir nok uansett en liten lade/handlestopp ca halvveis på turen, men kan være greit å vite sånn omtrentlig hva man bør ha på GOM før man begynner på en slik bakke for å være sikker.

e-Stig

Sitat fra: Asterix på lørdag 11. juli 2020, klokken 00:38
Er det noen som kan si noe om hvor mye forbruket øker i lange stigninger? Jeg er ganske ny eier av eGolf og skal på min første litt lengre tur med bilen i ferien. Bare kjørt småturer hittil. Har leid hytte 20 mil hjemmefra. Siste stigning opp til hytta er 700 høydemeter over 15 kilometer (grusvei). Skyter forbruket i været i en slik bakke? Blir nok uansett en liten lade/handlestopp ca halvveis på turen, men kan være greit å vite sånn omtrentlig hva man bør ha på GOM før man begynner på en slik bakke for å være sikker.

Tror ikke noen har fasiten på dette. Uansett drivstoff varierer forbruket med 20-30 prosent fra sjåfør til sjåfør. Med batteridrift får du i tillegg vekten på en fullstappet feriebil og eventuelt lave temperaturer som trekker ekstra batteri. For å ta meg selv som eksempel: Jeg er sikker på at jeg klarer 25 mil med kjøring på vanlige norske veier med 80-sone og med hytteoppakking på en varm sommerdag. Er også sikker på at det ekstra bufferet på 5 mil holder til de siste 15 kilometerne som du er usikker på. Stopper du og lader i 20 minutt er du sikker og slipper å bli stressa på slutten.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA