Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til under 100k - hva er snubletrådene?

Startet av Rs2-GTi, lørdag 05. januar 2019, klokken 14:32

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Etter at en E-Up til 95.000 glapp med minst mulig margin, så har jeg utvidet søket litt. Jeg har veldig god peiling på bil generelt, men føler ikke jeg har 100% kontroll på "fellene" som er på Elbil. Jeg leser mye om de forskjellige modellene, og plutselig så oppdager jeg f.eks at Fiat 500e ikke har hurtiglading. Men kanskje er ikke det så nøye egentlig?

Tanken er å finne en bil å spare penger med, frem til CitigoE blir leveringsklar til Norge om ca ett år. Derfor blir kanskje førsteprioriteten å finne en bil som ikke taper seg nevneverdig i pris på den tiden, slik at vi heller kan bygge egenkapital enn å spise den opp. Selvfølgelig ønsker vi en bil som oppleves mest mulig som "bil", men for en veteran Audi / VW entusiast, så kommer nok det meste av elbiler til å oppleves som et transportmiddel uansett, vi gjør dette for å spare penger.

Så til selve spørsmålet, hva er det jeg må tenke på, og er det noen jeg bør tenke spesielt på? I utgangspunktet er det E-Up som frister, rett og slett fordi den gjør jobben, og jeg syntes den er gøy å kjøre. Etter den jeg så på glapp, så har jeg begynt å se på Leaf. Det syntes jeg er en helt ok bil, men jeg syntes den er fæl å se på og slapp å kjøre - men den har jo god value for pengene. Så plutselig begynte jeg å se på i-Miev. Gir den virkelig 90-100 km på vinteren? Det dukket attpåtil opp en her i Nord-Norge til en god pris, som jeg slipper å betale 10.000 i transport på.

Men saken er at jeg vet ikke "pros and cons" på de forskjellige bilene. Plutselig mangler noen hurtiglading, så får jeg vite at 2012 Leaf kontra 2013 Leaf har kortere rekkevidde pga manglende varmepumpe. Forskjellige biler har forskjellige ladesystemer ... det er en liten jungel  :)

Men det er jo ikke så mange å velge i mellom i denne prisklassen, så håper noen kan hjelpe meg med info så jeg slipper en skjegget i postkassa opplevelse etter at bilen er kjøpt :)

Rs2-GTi

Og la meg slenge på - er det noen forskjell på trillingene som er verdt å nevne?

arthur

Ja, Miev har vel ledlys, litt større batteri samt kan fjernstarte varme i kupe når tilkoblet nettet (også med timer).

Nei, 90 kilometer får man ikke på vinteren med bruk av varmeapparatet. Min erfaring er rundt 70-80 med varme på, men man kan starte med varm bil, setevarme på (tar nesten ikke strøm) og kle seg litt så går det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:48
Ja, Miev har vel ledlys, litt større batteri samt kan fjernstarte varme i kupe når tilkoblet nettet (også med timer).

Nei, 90 kilometer får man ikke på vinteren med bruk av varmeapparatet. Min erfaring er rundt 70-80 med varme på, men man kan starte med varm bil, setevarme på (tar nesten ikke strøm) og kle seg litt så går det.

Trillingene blir ikke varme om vinteren, man kan kun velge forskjellig grad av mangel på kulde. Og med min iOn må jeg langt ned på komfortskalaen om jeg skal nå 7-8 mil om vinteren.

Det skjedde en endring på batterikjemi på trillingene i 2012 (2013 årsmodell?). Bedre holdbarhet, og bedre energitetthet. I-miev fikk bedre rekkevidde, mens de fjernet battericeller på de franske, og beholdt samme rekkevidde. De tidligste i-miev'ene har ikke forvarming.

Trillingene er enkle biler, der hovedfortrinnet er pris. Det er ikke en bil som en bilentusiast vil juble over.

Leafmarkedet syns er litt uoversiktlig. Bl.a. kom det en modellendring midt i 2013, der begge har blitt annonsert som 2013. Vær obs på US-biler. Ikke alle er like flink til å opplyse at det er en US-import, som bør være lavere priset. Og noen har vært litt ukritiske til eksemplarene de har tatt inn. Leaf fikk vel også ny batterikjemi ved modellendringen i 2013.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trekkoppbil

Det viktige med en bil som er 5 år gammel, er tilstanden på batteriet. SOH vil ofte tape seg noen prosenter i året, og det varierer mye med hvordan bilen blir holdt.  Ved første øyekast kan man se på antallet kapasitetsbarer, og deretter kan man lese av SOH, og man kan lade batteriet fullt og se hvor mange kwt det har da. http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/

Varmepumpe:

  • Luft-luft-varmepumpe er effektivt om høsten og vår, og på kysten. Biler med varmepumpe, har også et varmeelement som brukes midtvinters.
  • Leaf med varmpumpe bruker 3kw til varme midt på vinteren, etter min erfaring.
  • Gammel Leaf med vannbåren varme, bruker 4,5kw midt på vinteren, etter min erfaring. Her er det varmelement foran, og uisolerte slanger rundt omkring.
  • 2011- og 2012 Leaf har vannbåren varme.
  • 2013 Leaf har varmepumpe, bortsett fra på de biligste modellene S og Visia som kun har varmelement.
Det beste er kanskje en bil med vannbåren varme og Webasto. Enkelte etterisolerer vannslangene. Jeg kjenner ikke til hvilke muligheter man har til å montere bensinvarmer, hvis man ikke har vannbåren varme. Webasto er ettermonteret på enkelte Leafer, men jeg trur du kunne få det på nye trillinger uten at jeg veit noe om hvor mange som har det.
Har mann ullgenser, så trenger man ikke alltid så mye varme om vinteren. Man kan forvarme, og man kan kjøre varmeapparatet for fullt mens man hurtiglader, så kan  man stort sett klare seg med varme i setet og rattet, mens man kjører.

2011- og 2012 Leaf er produsert i Japan og kjennetegnes med at den begynner på J. 2013 modellen kom i produksjon i slutten av 2012 i Tennessee, hvor den begynner på 1, og våren 2013 kom den i prod i England, hvor den begynner på S.
På USA-Leafer kan du lese årstallet ut fra 10. siffer, og det er sjelden forvirring om årsmodell. Legg merke til at de fleste  norske og europeiske "2013" som annonseres på Finn, er i realiteten 2012-modeller. Noen av dem er registrert i Norge før verdenspremieren på 2013-modellen.
Det ser ikke ut til å være noen klare definisjoner av årganger i Europa. Enkelte 2012-modeller annonseres som 2012, og andre annonseres som 2013-modeller til titusener av kroner i høyere pris.

Jeg er skeptisk til å kjøpe en bilmodell som ikke er vanlig på veiene i distriktet. 500E kan muligens være kurrant å bruke i Asker, men i Nordnorge kan det være andre forhold.

Personlig føler jeg det som utryggt å ha en bil uten hurtiglademuligheter. Men det er andre bilister som kjører i flere år uten å hurtiglade. Hvis du vil ha liten bil uten hurtiglademulighet, som kan Zoe være et alternativ som du får kjøpt i Sverige. Bare pass på å få en med momsrefusjon.

Når det gjelder AC-lading:

  • Kanskje de fleste biler lader kun fra en fase, mens enkelte europeiske biler og Tesla kan også lade fra 3 faser TN.
  • De fleste bilene har likeretter som støtter ca 16A eller ca 32A. Noen støtter litt mer.
  • Leaf kom med 6kw likeretter i 2013, som er ekstrautstyr på europiske, og som du finner på de USA-Leafene som har hurtigladekontakt
  • Du trenger galvanisk skille for å lade Zoe på IT-nett.

oddhap

Dette var veldig nyttig info Trekkoppbil  :+1:
Så konklusjonen er: Kjøp nyere modell enn 2013?
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

Gunn Bråten

Jeg har nettopp brent meg på bruktbilkjøp. Gjaldt USA importert Nissan Leaf, 2015 modell. Mine råd er som følger:

1) Ikke kjøp av mellommenn som fremstiller seg som forhandlere. Kjøp via en seriøs forhandler.
2) Ikke ha som utgangspunkt at opplysningene i annonsen stemmer. Sjekk selv.
3) Sjekk batteriet. Jeg fikk beskjed om at hadde full kapasitet, det hadde det ikke. Det tok 9 timer å kjøre 190 km, bilen måtte lades 4 ganger noe som kosta 650 kroner! Bilen klarer ikke mer enn 50 km mellom hver lading, men har tilsynelatende bare mista en av sine 12 streker. Obs- første strek tilsvarer 15% av batteriet, deretter tilsvarer hver strek 6%.
4) Ingen USA-importerte biler har garanti hos Nissan. De seriøse forhandlerne gir tilsvarende garanti. De useriøse lurer deg.
5) Størrelse på batteriet og oppgitt rekkevidde sier ikke så mye. Hvor mye strøm den bruker betyr mer. Regn med halvering av rekkevidden, om ikke mer, på vinterføre og i kulde. Husk at man bare hurtiglader opp til 80%, så rekkevidden vil da være ut ifra det og ikke et fulladet batteri.  Lengre turer vil ta en god del lengre tid.   

Heldigvis for min del ser ting ut til å løse seg, jeg oppdaga problemene og løgnene før jeg hadde betalt og får heva kjøpet. Takk og pris!! Ikke lett å handle elbil for første gang!

Trekkoppbil

Sitat fra: oddhap på lørdag 05. januar 2019, klokken 20:54
Så konklusjonen er: Kjøp nyere modell enn 2013?
Jeg ville nok ikke brydd meg så mye om årsmodellen, og heller lest av State of Health og hvor mange kwt batterier har når det er fullada.

Det er hvordan bilen er holdt, som er det viktige. Som at den er holdt svalt.

Fordelen med 2013 og eldre, er at man kan begrense ladinga til 80% på disse, Det kan godt tenkes at det kan fordoble levetida på batteriet. Når man planlegger langtur kan man lade til 100% og rekkevidda blir den samme.
Jeg har en mistanke om at mange av pionerbilistene som gav 270 000kr ++ for 2012-modellene, var forsiktige med bilene.

Mange av 2013 eksemplarene er fra siste halvår 2013, og jeg har en følelse av at batteriene fra det halvåret var bra.  2015-modellen er markedsført med øglebatteri, siden det skulle tåle høyere temperatur bedre. Aldersmessig kan det være små forskjeller på årgangene nå, da 2013 var produsert til og med desember 13, 2014 var i produksjon første kvartal 2014, og 2015 var i produksjoner april 2014. Enkelte 2015-modeller har mista barer nå.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA