Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt "On the road again"

Startet av Linnea, tirsdag 08. november 2011, klokken 11:46

« forrige - neste »

Linnea

Har funnet batterier. Å bytte disse og få liv i bilen er vel et prosjekt i seg selv. Tips og triks utover bruk av gummihansker og isolert verktøy, samt det som står på elbilwiki mottas med stor takknemlighet.

Ønsker også å installere en treseterbenk, samt å om mulig få sendt dieseleksosen fra Eberspächeren ut et helt annet sted enn rett inn i luftinntaket. Tips og triks mottas med stor takknemlighet.

Batteriene som skal handles inn er av denne typen http://altitec.no/12v-105ah-dyputladingsbatteri-chairman-concorde-agm-12105t.html Om noen har forslag til bedre og evt billigere batterier som kan passe en Zivan NG3 så gi gjerne beskjed.

Om noen har lyst til å gi en detaljert beskrivelse av hvordan man monterer en individuell lader til hvert batterie, slik det foreslås i linken til batteriene, og om dette egentlig vil gjøre underverker for ytelse/levetid, er jeg stadig takknemlig.

Resetting av carcomputer?

...


Kewie skal på veien igjen.  ..på studentbudsjett.
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Cyberel

Ta kontakt med Gylling på Rud.

Skifte av batteriene er en enkel affære. Først merker du alle kablene med til fra pol på batteriene. Så følger du bruksanvisningen som du finner på elbil wiki. Så resetter du CC. Kan være en ide å se over kablene og skoene for å se om du trenger ny, og kjøpe dem inn før du starter arbeidet. Da får du gjort alt på en kveld.

Se lenken: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4291.0.html . Kan tenkes det kommer mer her.

mvh
Buddy

Xtian

Min Buddy har snart trillet 22000km, og jeg ser for meg batteribytte i nær fremtid, så jeg følger naturlig nok alle slike diskusjoner med interesse.  Det står på siden som Linnea linker til at det trengs 6 stk. Chairman Concorde AGM-12105T.  Det skulle ikke bli så avskrekkende dyrt, men  det kan da ikke stemme?  All annen dokumentasjon jeg har sett sier 12 stk, og da blir det ikke billig (37344).

Vil det være mulig/lovlig, og eventuellt hvor mye ville det koste, å bytte til NiMH-batterier?

Christian 8-)

hens

Hvis en bytter til lettere batterier i Kewet/buddy må hjulopphenget justeres for å få samme høyde. Hvis ikke blir bilen svært ustabil, både pga at de korte styrestagene foran vil lage styreutslag i dumper, og fordi bakstillingen får endret spissing som forsterker styreutslagene.

Det benyttes 12 batterier i Kewet5 og buddy, 2 og 2 i paralell, og 6 i serie.

Når det skiftes til samme type blybatterier må kablene monteres slik at det bare blir en overgangsmotstand pr batteripol. Viderekoblingskabelen må ligge mellom batteripolen og kabelen fra det andre batteriet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ØysteinBuddy

Sitat fra: Xtian på onsdag 09. november 2011, klokken 13:04
Min Buddy har snart trillet 22000km, og jeg ser for meg batteribytte i nær fremtid, så jeg følger naturlig nok alle slike diskusjoner med interesse.  Det står på siden som Linnea linker til at det trengs 6 stk. Chairman Concorde AGM-12105T.  Det skulle ikke bli så avskrekkende dyrt, men  det kan da ikke stemme?  All annen dokumentasjon jeg har sett sier 12 stk, og da blir det ikke billig (37344).

Vil det være mulig/lovlig, og eventuellt hvor mye ville det koste, å bytte til NiMH-batterier?

Christian 8-)

Du får bedre batterier (Odyssey pc2150) billigere ferdig montert på Røa Autoco, enn den prisen du har på concorde.

Det anbefales ikke og bygge om til NIMH, bilen er ikke typegodkjent med dette, du får en helt annen vekt som Hens har nevnt her, de trenger bra kjøling da de ikke må overstige 65c, de krever mer overvåkning, annen software evt ny hjerne ++.
Da er det nok lettere og kjøpe ny bil. Og kanskje billigere.
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

ØysteinBuddy

#5
Sitat fra: Linnea på tirsdag 08. november 2011, klokken 11:46
Har funnet batterier. Å bytte disse og få liv i bilen er vel et prosjekt i seg selv. Tips og triks utover bruk av gummihansker og isolert verktøy, samt det som står på elbilwiki mottas med stor takknemlighet.

Ønsker også å installere en treseterbenk, samt å om mulig få sendt dieseleksosen fra Eberspächeren ut et helt annet sted enn rett inn i luftinntaket. Tips og triks mottas med stor takknemlighet.

Batteriene som skal handles inn er av denne typen http://altitec.no/12v-105ah-dyputladingsbatteri-chairman-concorde-agm-12105t.html Om noen har forslag til bedre og evt billigere batterier som kan passe en Zivan NG3 så gi gjerne beskjed.

Om noen har lyst til å gi en detaljert beskrivelse av hvordan man monterer en individuell lader til hvert batterie, slik det foreslås i linken til batteriene, og om dette egentlig vil gjøre underverker for ytelse/levetid, er jeg stadig takknemlig.

Resetting av carcomputer?

...


Kewie skal på veien igjen.  ..på studentbudsjett.

Litt avhengig av hvilke batterier du har fra før, men om det sitter Hawker i bilen din, så vil ikke concorde passe inn i batterikassene uten modifisering. Det må f.eks brettes ned kanter utenfor batteri 3 eller 6 foran og ved siden av batteri 7 og 12 inni bilen. Concorde er noen mm bredere, så det blir litt trangt. Men det går.

Tidlige kewet`er kom med eksosen ut foran h.bakhjul. Bare og skaffe ett lengere rør og legge dit du vil. Fest det godt til ramma, men pass på brennbare og smeltbare gjenstander, eksosen blir ordentlig varm.
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

Linnea


Takker for innspill!

Vil det by på problemer med lader og CC ved bytte fra Concorde til Odessey? Hvor stor er kvalitetsforskjellen på de to typene? Å sende bilen bort er helt uaktuelt. Har ambisjoner om å få til batteribyttet uten assistanse fra flere lommeboktømmere enn strengt nødvendig.
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

ØysteinBuddy

#7
Sitat fra: Linnea på fredag 11. november 2011, klokken 19:09

Takker for innspill!

Vil det by på problemer med lader og CC ved bytte fra Concorde til Odessey? Hvor stor er kvalitetsforskjellen på de to typene? Å sende bilen bort er helt uaktuelt. Har ambisjoner om å få til batteribyttet uten assistanse fra flere lommeboktømmere enn strengt nødvendig.

Det forstår jeg! Det er jo ikke noe hokus pokus, bare tunga rett i munn :)

Det går fint med både lader og cc.

Odyssey skal tåle flere utladninger, og spesielt de dype.
I tillegg syntes jeg de holder seg lenger på topp, virker bedre isolert og mer sjelden feil på enkeltceller!

Har byttet mye av begge typene, begge er bra, men liker odyssey veldig godt!

Ser du ha zivan ng3 lader. Vet ikke hvilken batteritype du har hatt i bilen frem til nå, men når du setter inn odyssey må du åpne laderen og se på en jumpersetting.

Legger med et bilde, dette er i den enden av laderen hvor du kobler til temp-føler og kjøresperre.
Sørg for at jumperen sitter på den blå stikkeren og ikke den røde.
Dette har med ladespenning på toppen og gjøre.
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

elektrolux

Siden der er et så flott bildet så kan det også opplyses at de to blå firkantete "klossene" øverst til høyre er trimpotmeter for spenning og strøm.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA