Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Nesten-brann schukolading  (Lest 5152 ganger)

Rav4_EV

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1891
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #45 på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 14:38 »
Det er argumentet til kommunen, men i praksis er det en dårlig ide'.

Har nemlig 3-4 elbiler i kontinuerlig sirkulasjon, og garasjen full av motorsykler og ikke fungerende elbiler.

Ville vært utrolig mye ommøblering bare for å lade, og stor fare for skader på bilene som skal inn og ut av en smal garasje.

Det logiske er å få tilbake P plassene inntil husveggen, og montere tilbake en ladestasjon der.



Jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal ha det offentlige til å ta ansvar for at du skal få parkert ved din bolig all den tid du har areal på egen eiendom du kan benytte. Området foran husveggen din er kommunens, og de har valgt å benytte dette til fortau. Hva er problemet?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14272
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #46 på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 15:01 »
Det er argumentet til kommunen, men i praksis er det en dårlig ide'.

Har nemlig 3-4 elbiler i kontinuerlig sirkulasjon, og garasjen full av motorsykler og ikke fungerende elbiler.

Ville vært utrolig mye ommøblering bare for å lade, og stor fare for skader på bilene som skal inn og ut av en smal garasje.

Det logiske er å få tilbake P plassene inntil husveggen, og montere tilbake en ladestasjon der.



Jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal ha det offentlige til å ta ansvar for at du skal få parkert ved din bolig all den tid du har areal på egen eiendom du kan benytte. Området foran husveggen din er kommunens, og de har valgt å benytte dette til fortau. Hva er problemet?

Jeg skjønner godt at kommunen vil unngå at det ser ut som på bildet under på fortauet. Fullt av biler, blomsterpotter, skjøteledninger på trommel osv. Oppskrift på naboklager også dette her, med såpass mye trafikk og kjøretøy. Dessuten ser det ut som det fint skal kunne la seg gjøre å sette inn en bredere port i garasjen om denne er for smal til å kjøre inn/ut av uten å skade bilene.

Alternativt ser det også ut til å være mulig å rive garasjen og ofre bakhagen om man trenger mer parkeringsplass/mekke-plass.

« Siste redigering: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 15:04 av jkirkebo »
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ProsjektX

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 372
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #47 på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 19:49 »
Er det en teknisk grunn til at ladekladden ikke er plassert så den slipper å henge og belaste stikkontakten?
Standarden sier at lengde på kabel fra støpsel til kladd skal være maks 30cm. Den kan også være lenger, men da setter standarden krav til at kladden skal kunne tåle et høyt trykk ( i praksis kunne tåle å kjøres over). Husker ikke detaljer, og har ikke standard foran meg. Så det å unngå risiko for at kladden kan kjøres over er grunnen.
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14128
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #48 på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 19:50 »
Bildet viser avmerket området der vi hadde hage framfor huset. Bestefar søkte sammen med nabo ovenfor kommunen om å fjerne hagen til fordel for parkering og fikk det innvilget.

Nabo oppfor der igjen har fremdeles hagen sin i behold, og på andre siden av gata likeså. Hagene benyttes til parkering.

Selv uten denne forhistorien er det ingen grunn til at en sidegate der folk flest spaserer midt i gata å ha et 3m bredt fortau som blir til 1m 10m lenger opp i gata.

Når vi parkerer monstre som Tesla S og Bobilen i gata tvinges biler oppå fortau på motsatt side siden gata er så smal som den er.

« Siste redigering: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 19:57 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma Cree SAM og City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i Elbilhjelpen.n

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14128
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #49 på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 20:00 »
Er det en teknisk grunn til at ladekladden ikke er plassert så den slipper å henge og belaste stikkontakten?
Standarden sier at lengde på kabel fra støpsel til kladd skal være maks 30cm. Den kan også være lenger, men da setter standarden krav til at kladden skal kunne tåle et høyt trykk ( i praksis kunne tåle å kjøres over). Husker ikke detaljer, og har ikke standard foran meg. Så det å unngå risiko for at kladden kan kjøres over er grunnen.

Stemmer det hadde det jo vært bedre å godkjent de kladd løse mode 2 kablene fra bl.a Charge-amps
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma Cree SAM og City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i Elbilhjelpen.n

Rav4_EV

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1891
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #50 på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 23:32 »


Stemmer det hadde det jo vært bedre å godkjent de kladd løse mode 2 kablene fra bl.a Charge-amps

Ja, for de kan stilles på 16A og gjør intet for brannfaren  :(
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1236
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #51 på: Mandag 30. Desember 2019, klokken 19:19 »
Bare en tanke:

Finnes det en temperaturføler en kunne feste på støpselet med overføring til temperaturalarm på mobilen?

Ikke det at schuko er noe å strebe etter, men blir brukt av mange.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14128
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #52 på: Mandag 30. Desember 2019, klokken 21:29 »
Bedre: Temperatur sensor finnes på mange slike støpsel, men siden temperaturen kan stige raskt i slitte stikk er det ikke alltid disse rekker å stoppe ladingen. De kjenner heller ikke etter hva som skjer lenger nede på kursen.

Kan godt rødgløde i takboksen i stua på vei ut til stikket på utsiden av huset uten at ladekladden bryr seg om det. :-X
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma Cree SAM og City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i Elbilhjelpen.n

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2238
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #53 på: ſøndag 19. Januar 2020, klokken 22:53 »
Temperatursensor kan jo være en smart løsning som enkelte bruker.

Feilen er vel egentlig manglende vektavlastning, og problemet er vel ikke schuko i seg sjølv.

Problemet er standarden som sier at det skal være en tung kladd med kort apparatledning.  Det kan fungere bra, dersom man avlaster vekta,  men på mange vegger finner du ikke noen grei måte å avlaste vekta på.

Den enkle løsnigen er å ikke følge standarden. Bruk EVSE med ca 2 meter apparatledning. Og har du evse med kort kabel i bilen, så vil jeg anbefale å ha med en kort skjøteldning, der det er hensiktsmessig å bruke. Så får du gjøre dine egne risikovurderinger.


Rav4_EV

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1891
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #54 på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 12:25 »
Dette stemmer nok ikke. Det har vært flere brente kontakter ved bruk av Charge-Amps kabler. Disse har ingen "kladd".
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14128
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #55 på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 12:51 »
Stemmer det, men tenker da at stikket da allerede er skadet av en 10A kladd, og så kjører Charge-Amps på med 16A lading.

Har selv en Charge-amps i Smart ED, og pøser på med 16A lading støtt og stadig uten tegn på varmgang.

Har til sammenligning også sett både blå Cee og Type 2 plugg med svidd kontakt, så alt beror på overgangsmotstanden.

Varmetapet = overgangsmotstanden x strømmen opphøyd i annen. P=RxIxI så lurt å påse at kontaktene er rene og pene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma Cree SAM og City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i Elbilhjelpen.n

pudderjagar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1350
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #56 på: Lørdag 25. Januar 2020, klokken 09:29 »
Ein annen ting som ofte ødelegger Shukostikk er at mange trekker ut kladden frå veggen først mend da er 10A elle 16A belstning. DU skla ikkje ha mange slike før du får sveiseperle på kontaktflatene og da går den fort varm.

Då hjelper da ikkje å bytta til betre utstyr etter at sveiseperla har festa seg.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Anterialis

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 390
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #57 på: Onsdag 05. Februar 2020, klokken 22:26 »
Er det noen som vet hvordan regelverken er i utlandet? Jeg deltar på et amerikansk/internasjonalt forum (BMW) hvor folk fra de fleste ikke-skandinaviske land forteller meg at de ikke engang tenker på å installere ladeboks. BMW lokalt anbefaler å ikke installere ladeboks, heller bare bruke medfølgende Mode 2 ladekabel direkte på schuko-kontakt.

1) Er det andre regler i utlandet, e.g. dette med maks 0,5 kg vekt på stikket?
2) Er det kun Norge / skandinavia som har regler som tilsier at man egentlig MÅ ha ladeboks på standard ladeplass?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e