Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nesten-brann schukolading

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 04. januar 2019, klokken 22:31

« forrige - neste »

elbil-1

Hvorfor kan det ikke være 1,5 meter ledning før kladden, så denne kan legges på bakken?

Øyvind.h

Frykt for at kladden blir overkjørt.
Heldigvis mange lette kladder nå :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

I Tyskland er det nasjonalt krav på 1,5 meter. I resten av Europa er det Max 30cm...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Tyskerne har forstått dette. Våre nye mode 2 kabler følger nå tysk standard  ;)

Vi har valgt å gjøre dette i strid med kravet om 30 cm inntakskabel av sikkerhets hensyn, og forde VW slipper unna med det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

m0nkey

Er det et krav noe sted at nye biler må selges med mode 2 kabel? Hadde det ikke vært bedre å lagt dette som anbefalt tilleggsutstyr og heller inkludert en mode 3 kabel? Dette krever selvsagt at forhandlere er flinke til å kommunisere dette ut til kunder slik at ingen føler seg lurt.
KIA Soul EV Classic (2015)

moderator 2

Ikke noe krav om mode2 kabel. Zoe selges uten ladekladd så vidt jeg vet....
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

elektrolux

Tror kjøperne av batteribiler hadde fått seg en overraskelse om det ikke fulgte en mode 2 kabel med bilen, men det er nok fritt fram å være førstemann etter Renault til å forsøke å gjøre en slik kabel til ekstrautstyr.

Ble overrasket når jeg for ikke lenge siden hørte at ladbare hybrider leveres uten ladekabler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Kanskje enda mer overraskende at rene elbiler leveres uten ladekabel (eks Kia eNiro).
Jeg er ikke helt uenig i at kunden bør gjøre et valg ift lading når bil kjøpes og at info bør bli bedre.
Litt som at bilprodusenter bør slutte å levere skrøpelige og ustabile saksejekker slik at eierne tvinges til å kjøpe en trygg jekk.
Men samtidig har ikke bilforhandlerne vist seg å være gode og upartiske lade-veiledere. Det kompliserer prosessen for dem, og det er lett å låse kunder inn i dyre faste avtaler på ladeopplegg. Alternativt billig/dårlig for at ikke salget skal glippe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

#23
Sitat fra: stefse på søndag 06. januar 2019, klokken 21:32
Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten. Må den henge et sted bør den henge på bilens ende av kabelen.
Enig, dessuten har jeg aldri skjønt hvorfor "klumpen" må være så sabla svær og tung. Den på min ChargeAmps kabel er så liten og lett at den belaster ikke Schuko kontakten i det hele tatt. At den har temperatur sensor og meget enkel justering av ladestyrken er også en fordel.

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/spark-sense16-1-ladekabel-6-10-16a-schuko-til?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

alda

-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

KjellG

Hvorfor innehoder ikke disse forskriftene krav om kurv for ladekladd med 1/2-m ledning?

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: KjellG på mandag 07. januar 2019, klokken 15:22
Hvorfor innehoder ikke disse forskriftene krav om kurv for ladekladd med 1/2-m ledning?

Forskriftene krever kurv :) NEK400:2018:

722.55.304:
Hvor et tilkoblingspunkt er beregnet til å koble til en ladekabel med integrert kabelkontrollboks, skal det være anordnet med innretninger for å avlaste de mekaniske påkjenningene i kontaktpunktene pga. vekten av kabelkontrollboksen.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Lading med Charge Amps Ray med temperatursensor i pluggen for å forhindre varmgang.... 

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ingeniøren

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 06. januar 2019, klokken 22:15
Sitat fra: stefse på søndag 06. januar 2019, klokken 21:32
Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten.

Forhandlerne(fabrikkene) må forholde seg til forskrifter. Dermed kan de ikke selge en bil uten evse.

Dusteforskrift. Kladder burde hatt industrikontakt som nevnt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Dersom en lader fra forskriftsmessig opplagt schuko bør en innimellom sjekke for varmgang. Avbryt lading etter 30 min og kjenn på pluggens metallstifter. Lunk er normalt, men brenner en fingrene, lippene, er stikk og støpsel modent for service. ( I praksis bytte av stikk, og grundig rens av støpsel )

Slike stikk fungerer gjerne helt fint 2-3 år før de blir slitt, og da blir de raskt mye dårligere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA