Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Imagine

#825
Jepp. Men det skrev jeg jo derfor også om i samme setningen. Og da er det jo opplyst om. Var jo ca 10 grader forskjell i temperatur. Og det er godt mulig jeg kjørte Teslaen enda litt røffere. Men kjørte jo også begge med relativt tung gassfot, slik jeg alltid kjører.

Tellus

Sitat fra: ApeX på søndag 07. april 2019, klokken 08:42
Test i Dagbladet+ mellom Ipace, Model X 100D og E-tron. Her er utdrag ang. rekkevidde:

Jaguar I-Pace HSE 20"
For Jaguar i-Pace sin del oppnådde vi et forbruk på 2,48 kWh per mil, og endte opp med en rekkevidde på 296 kilometer. Forbruket ville etter alt å dømme vært en smule lavere uten fotostoppene, men det blir likt for alle tre.

Audi e-tron Limited 19"
Per kilometer krevde den 2,51 kWh i testruten, og da holder ikke et fulladet batteri til mer enn 329 km på en kald vinterdag.

Tesla Model X 100D 20"
Med et forbruk på 2,38 kWh per mil var den klart billigst i drift i dette selskapet. Med størst batteripakke kom den også klart lengst, med 402 km rekkevidde på skikkelig vinterføre og kuldegrader.


Dette var da noen merkelige tall for rekkevidde. Stemmer ikke med verken brutto eller netto batteristørrelse så vidt jeg kan se. Er den oppgitte rekkevidde basert på gjettometeret ?

Crown

Nei, ser ut som dette er en av få tester som _ikke_ er det, men basert på å kjøre batteriet tomt. Fra testen:
"Det er viktig å legge til at forbruk og rekkevidde i denne testen innebærer noen fotostopp her og der, og sånn sett passer resultatene best for sammenligning disse tre modellene imellom.

...

Vi har også erfart at vi må kjøre batteriene tomme for å få en eksakt rekkevidde. Såkalte beregnede rekkevidder der man kjører et gitt mønster for så å regne seg frem til resultatet, blir stort sett alltid feil.

Ute stod gradestoppen på alt fra 11 minusgrader og opp til 5 minus i testperioden. Alle bilene var stilt inn med 22 grader i kupeen, og radio var naturligvis på."

Det må også bemerkes at den eneste bilen der varmen føltes som 22 grader og varmt var e-tron, de to andre bilene klager testerne på at føltes alt for kalde og langt fra 22 grader.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Tellus

Tviler sterkt på de har kjørt bilen til de blir stående i veikanten. Muligens har de kjørt bilene ned til lav SOC og gjort noen kalkyler. Med det oppgitt forbruket for I-Pace så er den oppgitte rekkevidden for lav.

Thomas Parsli

Sitat fra: Tellus på søndag 07. april 2019, klokken 23:28
Tviler sterkt på de har kjørt bilen til de blir stående i veikanten. Muligens har de kjørt bilene ned til lav SOC og gjort noen kalkyler. Med det oppgitt forbruket for I-Pace så er den oppgitte rekkevidden for lav.

En fornuftig tolkning av å "kjøre batteriene tomme" er å kjøre helt til bilen reduserer motorkraften, ikke en tilfeldig definisjon av "lav SOC".
Så får man heller trekke fra noen km på alle bilene, siden man med normal kjøring ikke tyner de så langt.

Men jeg skjønner du ikke liker resultatet av testen...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tellus

Har ikke så mye med like å gjøre. De oppgitte tallene forteller at batteriet i I-Pace kun er på 73.4 kWh. Det stemmer verken med oppgitte tall fra leverandør eller andre indirekte målinger som er gjort.

Eksepsjonelle påstander krever grundig dokumentasjon. Dagbladet har ikke engang kommentert avviket.

4Matic Fanatic

#831
Sitat fra: Tellus på søndag 07. april 2019, klokken 23:58
Eksepsjonelle påstander krever grundig dokumentasjon. Dagbladet har ikke engang kommentert avviket.
Dagbladet har ikke gjort denne testen, det er en kopi av en Autofil-artikkel.
Lite imponerende generelt, og i tabellen over de forskjellige bilene er eTron og I-Pace byttet om, uten at Autofil har klart å rette det, og uten at Dagbladet har registrert dette.

Crown

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 08. april 2019, klokken 08:41
Sitat fra: Tellus på søndag 07. april 2019, klokken 23:58
Eksepsjonelle påstander krever grundig dokumentasjon. Dagbladet har ikke engang kommentert avviket.
Dagbladet har ikke gjort denne testen, det er en kopi av en Autofil-artikkel.
Lite imponerende generelt, og i tabellen over de forskjellige bilene er eTron og I-Pace byttet om, uten at Autofil har klart å rette det, og uten at Dagbladet har registrert dette.
Det var ikke lenge tabellen var feil i Dagbladet, da jeg kommenterte i går var tabellen riktig.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Thomas Parsli

#833
Jeg mailet journalisten spurte om de kjørte bilene helt tomme.
Fikk et hyggelig svar tilbake (kudos til Fred Magne!).

Han skriver blandt annet:

SitatVi kjørte ikke bilene til de stoppet, men til nødsystemer ble koblet inn, eller tilsvarende
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

olemartin

Det er jo den beste måten å teste på. Testene som TeslaBjørn og lignende gjør faller jo gjennom mot denne denne fremgangsmåten.

Thomas Parsli

Sitat fra: olemartin på mandag 08. april 2019, klokken 10:05
Det er jo den beste måten å teste på. Testene som TeslaBjørn og lignende gjør faller jo gjennom mot denne denne fremgangsmåten.

Det er den eneste realistiske måten å gjøre rekkeviddetester på -ja.

Jeg skulle også ønske de brukte en temperaturmåler til å stille kupevarmen så bilene ble omtrent like varme (for fører og passasjer). Om en Tesla må stå på 25 grader for å bli like varm som en Audi på 20 grader bryr ikke eier seg om -og det påvirker rekkevidden.

Den største svakheten med testen (https://www.dagbladet.no/tema/stortest-av-elbilgiganter-ny-konge-pa-haugen/70944889) er at den ikke tar stilling til en del viktige egenskaper som tross alt betyr mye:

* størrelse innvendig (frem med målebåndet!)
* sitteplasser (6 og 7 seter i Model X, kjekt for de som er flere enn 5 i familien...)
* ladenettverket til Tesla
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Crown

Sitat fra: Teslamats på mandag 08. april 2019, klokken 13:08
Sitat fra: Contango på søndag 07. april 2019, klokken 17:34
Mulig det, Imagine. Men du brukte den erfaringen som referanse mot Audi som du kjørte på en helt annen måte. Det er og blir helt uetterrettelig.

Imagine har en agenda, som er å fremme e-tron her og å trolle / tråkke på Tesla i tesla-delen av forumet - til tross fro at han ikke har tesla og høylydt gjentar (ofte) at han ikke skal ha Tesla. Han har holdt på slik lenge. Det er trist med folk som holder på sånn.

Ikke begynn igjen. Så ta ham for det på Tesla-forumet. Det er ikke greit at dere med motsatt agenda (for du har vel ikke bestilt e-tron) skal "ta igjen" her inne. Admin har ryddet en gang, og vi vil ikke ha dette igjen. Imagine har tross alt e-tron og dermed har hans betraktninger litt større vekt enn de som aldri vil ha en her inne. Hva han gjør på Tesla-delen må tas der og ikke noe "hevn" her inne som det har vært gjort, det ødelegger for alle.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Imagine

#837

Klar for rekkeviddetest i kveld om du vil, Hemi  ;)

hemi

Du får joine oss til hemsedal på onsdag! ;)

Kan muligens i kveld og.

Tellus

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 08. april 2019, klokken 08:41
Dagbladet har ikke gjort denne testen, det er en kopi av en Autofil-artikkel.
Lite imponerende generelt, og i tabellen over de forskjellige bilene er eTron og I-Pace byttet om, uten at Autofil har klart å rette det, og uten at Dagbladet har registrert dette.

Hvis Dagbladet virkelig referer fra Autofil sin test så virker det litt snodig. Autofil nevner rekkevidde kun en gang i sin test så vidt jeg kan se.

SitatRekkevidde, forbruk og lading:
Vi gjorde også en helt enkel og uhøytidelig forbuksmåling på de tre ulike bilene. Det ble gjort så enkelt som at vi satte klimaanlegget på 21 grader, skrudde av all sete og rattvarme og kjørte i fartsgrensen / fulgte trafikken over en periode på drøyt fire mil. Bilene kjørte etter hverandre med litt god avstand i mellom. Batteriene var varme, men det var kaldt ute, vi snakker ca. -15 grader.

Vi kom fram til følgende resultat på bilenes egen kjørekomputer:

Audi overrasket med det høyeste forbruket på 2,95 kWh /mil. Deretter fulgte Jaguar med 2,65 kWh/mil og aller best var Tesla på 2,45 kWh/mil.

https://www.tv2.no/a/10383550/

Den Autofil rekkevidde testen var jo forøvrig bare tull.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA