Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Imagine

#780
Sitat fra: TM på lørdag 06. april 2019, klokken 06:54
Jeg er enig i at rekkevidde som en dieselbil med 80 liter verken er nødvendig eller ønskelig. Grunnen til at det ikke er ønskelig er at det ekstremt uøkonomisk og lite miljøvennlig å kjøre rundt med et tungt batteri hele tiden.

Isolert sett er vel rekkevidden til e-tron grei nok i dag, men kombinasjonen høy vekt vekt,forbruk og derfor lang ladetid med 50 kw ladere gjør at jeg er usikker på kjøp nå. Det blir interessant om EQC klarer å oppnå samme rekkevidde med et mindre batteri. Med BMW i4 er det grunn til å vente betydelig lavere forbruk, forutsatt at man er villig til å kjøre sedan / coupe. Må man også ofre hengerfeste, så blir det mindre interessant. Etter et par timers prøvekjøring av e-tron er jeg utrolig imponert over komfort og kjøreegenskaper, men EQC blir nok ikke vesentlig dårligere. Er ikke lett dette her  :)


Det er et sterkt overdrevet fokus på strømforbruk vedrørende elbiler. Ingen tvil om at en lav sedan bruker mindre enn en høy tung SUV, spesielt i høye hastigheter. Men det blir uvesentlig all den tid man kommer dit man skal, har mer enn nok strøm og kan lade opp innen rimelig tid.
50kw lader tar noe lenger tid med 95kwh batteri, men om man lader der man kan og ikke når man må så fungerer det utmerket. Så langt har jeg ikke irritert meg over rekkevidden i e-tron, selv etter over 3000km. Har heller ikke hatt problemer med at ladekabel ikke er lang nok, slik en del prøver å lage et stort poeng av.

afitch80

Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 08:01
Ser EPA rating er ute nå
https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-tron-range-epa-us/

204 miles, CA 330 KM.

Hmm.. Den EPA range'n var streng. Det tilsvarer et forbruk på 254-255 wh/km med 84 kwh tilgjengelig på batteriet, som vel er det kloke hoder har regnet ut er tilgjengelig på E-Tron.
Mens Tesla Model X 100D har en EPA range på 475 KM. Noe som tilsvarer et forbruk på 207 wh/km med 98,4 kwh tilgjengelig på batteriet. Noe andre kloke hoder har regnet ut er tilgjengelig. Det stemmer greit med hva jeg opplever sommerstid med variert kjøring. Hadde aldri klart det vinterstid.
Da TeslaBjørn testet forbruk på E-Tron, I-Pace, og Model X hadde E-Tron 256 wh/km og Model X 234 wh/km i forbruk. Det tilsvarer EPA range på E-Tron, men kun 418 KM eller 88 % av EPA på Model X.
Har EPA vært litt strenge med E-Tron/snill med Model X?
Hvis E-Tron vinterstid og ligger på 88 % av forventet rekkevidde på sommeren, så kommer vi til 375 KM sommerstid. Litt høyere enn det som er estimert i min E-Tron kontrakt (363), men den bilen har mye utstyr og vanlige speil.
Skal 84 kwh fordeles på 375 KM så kommer vi til et forbruk på 224 wh/km. Det burde vel en E-Tron klare sommerstid.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Imagine

De har vært veldig strenge med EPA-tallene i forhold til Tesla i alle fall. Greit nok at Tesla med 100-batterier naturligvis går lenger, men forskjellen er overdrevet.

automat

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. april 2019, klokken 18:43
Sitat fra: Tellus på fredag 05. april 2019, klokken 17:43
Den mest populære Model X varianten har no vært Model X 75D. Den har omlag samme rekkeviddde som e-tron. Skjønner ikke helt at det skal være så problematisk å komme seg fra A til B i Norge med disse bilen. Greit nok at det kan være utfordringer hvis man på død og liv skal rase tur/retur sydspania en gang i måneden, men de færreste gjør slikt.

Det skjønner ikke jeg heller. Jeg har X75D og kjører oppunder 30kkm i året. Hovedsakelig langkjøring, kjører mye med henger og hurtiglader i hovedsak på 50kW hurtigladere. Null problem for min del ihvertfall.

Problemet er ikke på langtur, der det uansett er naturlig å legge inn pauser. Problemet er når man har flere etapper på 7-10 mil på en dag.. Og man ikke har mulighet til å destinasjonslade de stedene man er innom noen timer. Da får man plutselig ladestopp på etapper der man egentlig ikke ønsker pause.

Inntil destinasjonslading er godt utbygd: Rekkevidde betyr alt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ApeX

Sitat fra: Imagine på lørdag 06. april 2019, klokken 10:00
De har vært veldig strenge med EPA-tallene i forhold til Tesla i alle fall. Greit nok at Tesla med 100-batterier naturligvis går lenger, men forskjellen er overdrevet.

Hvis en E-tron kommer ca. 375 km på sommerstid, så er det faktisk en vesentlig rekkeviddeforskjell i favør av Model X 100D.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Crown

Sitat fra: ApeX på lørdag 06. april 2019, klokken 10:32
Sitat fra: Imagine på lørdag 06. april 2019, klokken 10:00
De har vært veldig strenge med EPA-tallene i forhold til Tesla i alle fall. Greit nok at Tesla med 100-batterier naturligvis går lenger, men forskjellen er overdrevet.

Hvis en E-tron kommer ca. 375 km på sommerstid, så er det faktisk en vesentlig rekkeviddeforskjell i favør av Model X 100D.

Vi får se. Jeg er rimelig sikker på at mange vil komme betraktelig lengre enn det, særlig hvis man ikke har gått for de største felgene eller har mye motorvei. Selv er jeg i den kategorien, så jeg er villig til å vedde på at jeg vil komme over 400km uten noe problem eller å gå inn for det. Uansett er det ikke vits i å gjette, om en måned har vi fasiten :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Imagine

#786
Sitat fra: automat på lørdag 06. april 2019, klokken 10:12
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. april 2019, klokken 18:43
Sitat fra: Tellus på fredag 05. april 2019, klokken 17:43
Den mest populære Model X varianten har no vært Model X 75D. Den har omlag samme rekkeviddde som e-tron. Skjønner ikke helt at det skal være så problematisk å komme seg fra A til B i Norge med disse bilen. Greit nok at det kan være utfordringer hvis man på død og liv skal rase tur/retur sydspania en gang i måneden, men de færreste gjør slikt.

Det skjønner ikke jeg heller. Jeg har X75D og kjører oppunder 30kkm i året. Hovedsakelig langkjøring, kjører mye med henger og hurtiglader i hovedsak på 50kW hurtigladere. Null problem for min del ihvertfall.

Problemet er ikke på langtur, der det uansett er naturlig å legge inn pauser. Problemet er når man har flere etapper på 7-10 mil på en dag.. Og man ikke har mulighet til å destinasjonslade de stedene man er innom noen timer. Da får man plutselig ladestopp på etapper der man egentlig ikke ønsker pause.

Inntil destinasjonslading er godt utbygd: Rekkevidde betyr alt.

Men man kjøper jo ikke elbil uten mulighet for å lade der den står parkert. Så lenge man plugger inn over natten vil den alltid ha godt med strøm selv med så mye kjøring. Har hatt et par slike dager hvor je har kjørt og kjørt rundt i et strekk, både kombinert jobb og litt hyggekjøring og jeg har ikke klart å bruke mer enn 50% batteri på overdrevet mye kjøring. Med slik kjøring rundt i en by tar det minst 6-7 timers kjøring før batteriet begynner å trenge lading og den som kjører så mye i løpet av en dag kjører jo like mye som en drosje.

Testet jo å starte med fullt batteri og kjøre nedover til Kragerø. 5 plussgrader. Da jeg kom til kragerø etter motorveiskjøring 110-soner (holdt 120-130) nesten hele veien hadde jeg hele 42% igjen så jeg fortsatte like greit videre for å se om jeg kom til Ionity Lillesand. Det gjorde jeg helt fint. Selv med relativt tung gassfot hadde jeg 10% ved ankomst. Da har man kjørt bil i 3 timer og 20 minutter og 88 km/t i snitt 29,5 mil pga mye 70-80 og litt 100-110 i 90-sonene siste delen på 2 felts veier mellom kragerø og arendal.

Om jeg kunne ønsket meg mer rekkevidde måtte det vært at jeg fikk en e-tron der gjenværende batteri var ca 60% ved ankomst til kragerø fra oslo, slik at jeg kunne kjøre tur-retur med tung gassfot uten å lade og ha 20% når jeg kom hjem igjen.

daktari

EPA favoriserer kanskje Tesla, da de skrur av en motor i sommertemperatur. De fleste opplever EPA-rekkevidde på Tesla som realistisk sommertid i normale hastigheter. Ditto fordel Audi om vinteren pga. varmepumpen.

Men iflg EPA så kan produsenten justere ned rekkevidden med faktor på max. 0,7 for øket realisme.

Verdt å merke at EPA også regner med tap ved lading såvidt jeg forstår.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på lørdag 06. april 2019, klokken 11:48
Verdt å merke at EPA også regner med tap ved lading såvidt jeg forstår.
Det er mulig at de gjør det, men det har jo ingen påvirkning på beregnet rekkevidde.

jkirkebo

Sitat fra: daktari på lørdag 06. april 2019, klokken 11:48
Verdt å merke at EPA også regner med tap ved lading såvidt jeg forstår.

Sitat fra: TM på lørdag 06. april 2019, klokken 12:40
Det er mulig at de gjør det, men det har jo ingen påvirkning på beregnet rekkevidde.

EPA-tallene for forbruk (MPGe) er iberegnet tap ved lading. Det har ingen innvirkning på beregnet rekkevidde nei.

Tesla Model X 75D har 93 MPGe mens Audi E-Tron har 74 MPGe. Mao. 20% høyre forbruk på Audien etter EPA. Tesla X100D har forøvrig 87 MPGe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olavxxx

Nå sier jeg dette mest som tilsvar til Imagine ovenfor:
X100D går vesentlig lenger, under alle forhold, men differansen blir enda større jo høyere farten er. Det er jo da på grunn av at den har nesten 98 kW til rådighet og eTron har 84 kW. Så bruker eTron mer strøm, særlig i høyere fart. eTron kan ikke slå av ene motoren og den veier mye mer (2650+ kg), i tillegg er det mye mer luftmotstand på eTron.

Realistisk sett klarer den nok 30-33 mil uten å skru av AC, om sommeren. Man kan sikkert skru av AC og kjøre veldig rolig og komme lenger, men det gjelder jo alle elbiler. Man kan hypermiler de beste elbilene opp til 1000 km, men det er ikke særlig realistisk kjøring.

Crown

Det er garantert tull at e-tron bare går 30 mil om sommeren i Norge. AC trekker ikke mye i forhold til varme i kulden, og luftmotstanden er lavere. Vektforskjellen til X100D er dessuten minimal. Er det 50kg? Tok to tilfeldige skiltnummer fra tester, ek68693 (X100D 2458kg), EV38336 (e-tron, 2490kg), og det vil ha mindre å si i det store bildet. Men hva X100 gjør kan man fortsette med i sammenligningstråden som admin har opprettet i et annet forum. Vi vet veldig godt hva den er kapabel til og ikke, resten er bare gjetting for det er ingen som har kjørt e-tron om sommeren i Norge enda.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Imagine

Olavxxx - har du testet e-tron sin rekkevidde siden du har så klare tall på dette? Eller bare antar du ut i vilden sky?
Jeg har en e-tron og har kjørt den 3300km. Så begynner å få litt erfaring med den. Tviler ikke på at man kan komme 40 mil med den med vanlig kjøring på sommerstid. Det kan jeg jo forsøke å teste ut.

Chimp

Veide ikke teslabjørn e tron til 2,7 tonn inkl fører, de tallene der stemmer neppe med faktisk vekt

Imagine

Faktiske vekter avviker ofte fra vognkort-vekt.
Etron veier i svenske automotorsport 2662kg, men det er nok med de komfortsetene med luft osv (min limited veier 2640+ fører på vekt og edition one veier 2620+ fører på vekt - har veid begge selv og vektforskjellen er over bakakselen, trolig softclose motoren som sitter bak og mørke bakruter som gjør forskjellen).
Model X 100D veide 2552kg i samme testen, Cayenne e-hybrid veide også hele 2562kg (oppgitt var vel 2360) og I-Pace med det utstyret den hadde i testen veide 2302kg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA