Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Pippus

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. april 2019, klokken 19:51
Er EPA teoretisk eller praktisk basert? Tror ikke det kan stemme at den går 20% kortere enn 90D.

Er det slik at etron blir sw-begrenset til "bare" 88% tilgjengelig av brutto kapasitet, så tilsvarer dette epa til ca 232 miles ved teoretisk 100% utnyttelse. Audi har byttet mye kapasitet bort for å øke levetiden på batteripakken. Er det noen som har en oversikt over andre bilmerkers tilsvarende forhold, så kan det i større grad beregnes faktisk effektivitet(eller ineffektivitet) kan også gi svar på oe av diffen...?

Counterpointer

Sitat fra: Pippus på torsdag 04. april 2019, klokken 20:04
Audi har byttet mye kapasitet bort for å øke levetiden på batteripakken.
Jeg tror også de har reservert en del kapasitet for å få større område med høy ladefart når en ser på ladekurve.

Amatøren

Kanskje så de har litt å gå på hvis kunder klager på at rekkevidde er under 70 % av det den var når bilen ble kjøpt.

Justere opp maksimal grensen så kommer den over igjen eller at de ved servicer ser at her går det snart galt så justerer de opp noen prosenter så kunden ikke klager. Vipps så slipper de å bytte batteriet før garantitiden går ut.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Pippus


Amatøren

Sitat fra: Pippus på torsdag 04. april 2019, klokken 20:34
4-5 mil extra «on demand» :laugh:

Lei 10 % ekstra i ferien (tre uker) for NOK 3.000,-?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

E-tron har brutto 95 kWh, netto 84 kwh, såkalt "utnyttbart". Andre merker tør jeg ikke snakke om på Audi-forumet.
EPA er ganske sikkert basert på utnyttbar kapasitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

EPA er mulig å klare uten å slå av alt, altså hvis det er tørt føre, man kjører en langtur (ikke mange små), har AC på, det er plussgrader og man ikke velger feteste felger+dekk.

WLTP er veldig dårlig standard. EPA er ikke perfekt den heller, men den er i det minste mulig å oppnå under gode forhold. Men kjører man mange småturer på få km om vinteren med elbil, må man forvente 20-40 prosent høyere forbruk (og dertil kortere rekkevidde).

Men egne erfaringer på vinter med andre elbiler tilsier at langturer ikke er så ille, så fremt det ikke er slaps. Med riktige dekk kan man noen ganger få lavere forbruk, siden det gjerne ikke er regn osv.. men varme av kupe og batteri på korte turer spiser jo av rekkevidde fort.

olavxxx

Sitat fra: Pippus på torsdag 04. april 2019, klokken 20:34
4-5 mil extra «on demand» :laugh:
4-5 kan de nok ikke tilby, de må låse vekk kanskje 4-6 kWh i bunn, slik at hvis noen går til for strøm når de reiser på ferie, kan bilen kutte alt uten at batteri dør.

Men de kan kanskje frigi ca 4 kWh, som skulle tilsi ca 3 mil. Men de måtte antageligvis trappet ned ladingen da, siden det er mer motstand i batteri på høyere SoC. I tillegg blir det da mer varme og slitasje, samt de må da formidle til kunder at man helst bør gi seg på 95 prosent.

Crown

Veldig forskjell på de forskjellige bilenes WLTP og hvor mulig tallene er å oppnå. WLTP-tallene for f.eks. Ioniq, som jeg kjører nå, er svært enkle å overgå. Jeg har hatt godt over WLTP-rekkevidde hele denne uken, og til sommeren er standard at jeg klarer 25% bedre helt uten å tenke å forbruket. Jeg tror de edruelige Audi-tallene er fullt mulig å oppnå og overgå i sommerhalvåret, så jeg gleder meg svært til å få bilen og teste selv, det er de eneste tallene jeg stoler helt på :-D




x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Sitat fra: olavxxx på torsdag 04. april 2019, klokken 23:04

Men de kan kanskje frigi ca 4 kWh, som skulle tilsi ca 3 mil.
133Wh/km på en etron Halvparten kanskje, så er vi vel i realistisk land. Eller 2 mil på en god dag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. april 2019, klokken 06:50
Sitat fra: olavxxx på torsdag 04. april 2019, klokken 23:04

Men de kan kanskje frigi ca 4 kWh, som skulle tilsi ca 3 mil.
133Wh/km på en etron Halvparten kanskje, så er vi vel i realistisk land. Eller 2 mil på en god dag.
Jeg tenkte 5 prosent økning i brukbar kapasitet gir ca 5 prosent økning på ca 30 mil rekkevidde.

Ser EPA rating er ute nå
https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-tron-range-epa-us/

204 miles, CA 330 KM.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 08:01Jeg tenkte 5 prosent økning i brukbar kapasitet gir ca 5 prosent økning på ca 30 mil rekkevidde.
5% økning på 30 mil er 1,5 mil, ikke 3 mil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trond.m

Sitat fra: daktari på torsdag 04. april 2019, klokken 22:25
EPA er ganske sikkert basert på utnyttbar kapasitet.
Ja, og det er den naturligvis også på andre biler. Jeg må innrømme at dette var skuffende tall. Nå er det ikke slik at større bensintank på fossibiler gjør de til en bedre bil, men da snakker vi om rekkevidder på minst 70 mil. Kia e-Soul som ser ut som en firkantet kasse har tross alt 20 % høyere EPA verdi enn e-tron med 30 % mindre batteri. Så vekt, store hjul og en diger haikjeft er ikke akkurat noen vinnerformel med tanke på rekkevidde.

AJ82

Synes det høres rart ut... Mulig at EPA slår veldig feil ut. 330km er vel omtrent rekkevidde på vinterføre. Er vel flere tester gjort her hjemme som havner rundt der.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Imagine

#764
Sitat fra: Amatøren på torsdag 04. april 2019, klokken 20:38
Sitat fra: Pippus på torsdag 04. april 2019, klokken 20:34
4-5 mil extra «on demand» :laugh:

Lei 10 % ekstra i ferien (tre uker) for NOK 3.000,-?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA