Skrevet av Emne: Angående rekkevidde  (Lest 55503 ganger)

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4381
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #690 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 12:36 »
Teslabjørn måler 25.9kWh/100 km for model X under norsk motorveihastighet. Hadde hastigheten vært 130-140 bikker du 30 kWh/100 km. Øker du hastigheten fra f.eks. 115 til 135 km/t øker luftmotstanden med over 37%. Hvis vi litt konservativt anslår at forbruket kun stiger med 25% så er vi opp i 32 kwH/100 km.

Blir sikkert en god del lavere om sommeren, men det rapporterte e-Tron forbruket var fra mars og ikke fra juli  :)

TB målte forøvrig et forbruk for e-Tron på 28.2 kWh/100 km under norsk motorveihastighet.
Morsomt at du skal belære andre om hvor mye deres egen bil bruker. For de første rapporterte ikke Imagine om kontinuerlig 130-140km/t, og for det andre var de pluss grader hele tiden og sannsynligvis tørr vei. Våt vei som det var når TB målte gir helt andre resultat.

130 på motorvei om sommeren gir ned i 250-260Wh/km. Med full bil, minusgrader, våte veier og motvind har jeg sett 350Wh/km. Så jo, tallene er helt oppnåelige. Og i utgangspunktet påsto du at det var vanskelig å oppnå med TM3, det er pølsevev. TMS 85D med full bil, takboks og slapseføre i motvind brukte 300Wh/km i samme fart. En TM3 med kun sjåfør om sommeren vil vel knapt bikke 200Wh/km i 130km/t.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

z4rd

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 438
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #691 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 13:32 »
Jeg lå under 260 i forbruk når jeg lå med AP i 130km/t i Tyskland med min X. Da var det 5 plussgrader og tørre veier.
Tesla Model X75D (AP2.5)

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1343
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #692 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 13:32 »
Huh, what? En Model 3 bruker lett under det i 130-140km/t. Model X t.o.m.

Det var du som påsto at Model X bruker under 28 i 130-140 km. Vi diskuterte dagens forhold (noen få plussgrader).

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1343
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #693 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 13:35 »
Jeg lå under 260 i forbruk når jeg lå med AP i 130km/t i Tyskland med min X. Da var det 5 plussgrader og tørre veier.

Jeg har hatt hatt alt fra 23 til 33 i forbruk under konstant 110 km/t med min I-Pace. Vindstyrke, vindretning og litt elevasjons gir enorme utslag. Jeg skriver ikke at I-Pace bruker 23 av den grunn  :)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10156
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #694 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 13:40 »
Som vanlig er jeg på langtur.
246Wh/km i 120 og 267Wh/km i 129.
Reelle kmt så på speedo i Etron blir dette ca 124 og 133.

Forbruk som forventet ift vær og føre.
Tesla Model X 90D
Model Y Performance bestilling
Kia E-Niro reservasjon (venter på app og hengerfeste)
Audi E-tron reservasjon  - kansellert
x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4381
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #695 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 14:05 »
Det var du som påsto at Model X bruker under 28 i 130-140 km. Vi diskuterte dagens forhold (noen få plussgrader).
Ja, og jeg påstår fremdeles det. Med forhold som Imagine beskrev.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Imagine

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 677
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #696 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 14:31 »
Inne i appen til E-tron kan man se forbruk på alle turer. Og jeg har overhodet ikke kjørt økonomisk med ny bil da det er gøy å teste og leke seg litt.
Forbruket ligger på 23,9-29,4.
En tur i 0 grader til Gol brukte den 24,2 og hjem igjen 26,3 da vi kjørte litt fortere hjemover.

Konklusjonen er at den bruker mye mindre enn jeg hadde trodd med min tunge gassfot. Jeg kan gjerne prøve å kjøre et super-økonomiløp også, men slik kjører jeg aldri i virkeligheten, så forbruk der man prøver å kjøre så økonomisk som man klarer har ingen reell verdi for meg.
Mvh
Imagine

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1256
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #697 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 14:46 »
jeg snitter 222 nå Imagine, det er med mye sidelengs kjøring og track mode :p

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1343
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #698 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 14:53 »
Inne i appen til E-tron kan man se forbruk på alle turer. Og jeg har overhodet ikke kjørt økonomisk med ny bil da det er gøy å teste og leke seg litt.
Forbruket ligger på 23,9-29,4.
En tur i 0 grader til Gol brukte den 24,2 og hjem igjen 26,3 da vi kjørte litt fortere hjemover.

Konklusjonen er at den bruker mye mindre enn jeg hadde trodd med min tunge gassfot. Jeg kan gjerne prøve å kjøre et super-økonomiløp også, men slik kjører jeg aldri i virkeligheten, så forbruk der man prøver å kjøre så økonomisk som man klarer har ingen reell verdi for meg.

De tallene virker fornuftige. Har et par turer mellom Oslo og Hallingdal selv tidlig i februar (ca 10 km forbi Gol). Ser jeg hadde 24.3 kWh/100km  (69 km/t) og 22kWh/1000  (68 km/t) tilbake. Gjenomsnittshastighet i parentes. Dette er en I-Pace med 20 tommers hjul. Regner med at e-Tron ville ha omlag samme forbruk (kanskje litt høyere).

Nå husker jeg ikke lengre hvordan føre, vind og temperaturforhold var, men sikkert ikke så galt ned igjen i hvert fall. 

Sommertids bør tallene nærme seg 20 blank i forbruk vil jeg tro.

Imagine

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 677
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #699 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 06:13 »
Testet Fortum på Skøyen sin 180kw lader og den ladet bilen på 143-147kw /620km/t. Hårfint tregere enn Ionity Larvik altså, der jeg fikk 147-153kw/633km/t.
Mvh
Imagine

Imagine

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 677
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #700 på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 19:28 »
Test av E-tron vs Model X 100D - kapasitet og rekkevidde.
Model X har 92,9kWh netto og E-tron 82,8kWh netto. Bilene ble testet i samme temperatur og kjøreforhold samtidig.

Rekkevidde vanlig kjøring med stigning og nedoverbakker:
E-tron: 380km
Model X 100D: 422km

Høyfarts utobahnkjøring:
E-tron. 322km
Model X 100D: 392km

Video:
https://m.youtube.com/watch?v=tIUPrBQzaKE
Mvh
Imagine

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1625
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #701 på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 21:12 »
Uten at heller ikke denne testen er fasit for alle situasjoner, så har den noen interessante poeng:
  • TMX vinner stort på autobahneffektivitet, både på grunn av lavere forbruk og større batteri
  • Medregnet ladetid, blir tidsforbruk på autobahn-kjøring likevel det samme, siden e-tron kompenserer merforbruk med tilsvarende raskere lading....forutsatt den har tilgjengelige 150kW++ ladere da.
  • På kombinert kjøring by/landevei/autobahn, kommer de så godt som likt ut på forbruk. Testen er en rundløype på 94 km (til bilen sier null), 1/3 på autobahn, makshastighet 120 km/t. TMX bruker litt mindre fra batteri (21.7 kWh/100km) enn e-tron (21.8 kWh/100km), men når en ser på hva som lades fra vegg blir e-tron sitt forbruk (24.8 kWh/100km) marginalt lavere enn TMX (25.0 kWh/100km) på grunn av marginalt lavere ladetap. (Det siste forbrukstallet er det som kan sammenlignes med WLTP, som også inkluderer ladetap)
  • e-tron sitt forbruk på denne testrunden er tett opp mot WLTP (24,5 på 20" felger som er brukt her), som tyder på at WLTP er ganske oppnåelig for e-tron.

Litt mer om samme test her: https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/audi-e-tron-tesla-model-x-autobahn-reichweite-vergleich/

og om testrundene til AMS (forskjellige etter rekkeviddeklasse bilen tilhører, så derfor ikke direkte sammenlignbart på tvers av alle biler): https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/reichweite-elektroautos-batteriekapazitaet/
2017 BMW i3 94Ah

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1256
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #702 på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 21:32 »
Så e-tron er fin for de som liker kjøre litt som leaf i høyrefila? :p


AJ82

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 501
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #703 på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 22:10 »
Så e-tron er fin for de som liker kjøre litt som leaf i høyrefila? :p

Sammen med Tesla da ;) Ser ikke mange av de i venstrefeltet.
Men seriøst, ekstremt lite forskjell i forbruk enda TMX har ofret utseende for mindre luftmotstand.

A.J.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10156
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #704 på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 22:14 »
De fleste testene så langt har vise 0-20% forskjell. Man kan cherrypicke det resualtet man vil :)
For øvrig kan venstrefeltet på E6 anbefales. God flyt der :)
Tesla Model X 90D
Model Y Performance bestilling
Kia E-Niro reservasjon (venter på app og hengerfeste)
Audi E-tron reservasjon  - kansellert
x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015