Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

batterimannen

#645
WLTP har en syklus hvor det aller meste går på ganske lav hastighet. Tesla X som er ganske aerodynamisk og kommer til å gjøre det mye bedre i forhold til WLTP enn e-Tron og I-Pace ved høy hastighet. WLTP er en veldig bykjøringsstandard med så lav snitthastighet og så mange stopp. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_light_vehicles_test_procedure


                                                   Low       Medium    High    Extra high    Total
Average speed without stops, km/h    25.3    44.5    60.7    94.0            53.5
Average speed with stops, km/h     18.9    39.4    56.5    91.7            46.5



Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Imagine

Sitat fra: z4rd på søndag 17. mars 2019, klokken 20:44
Over 500 ble lovet. Da forventer man 400-området som naturlig. Ikke nedre del av 300 i moderat kulde. Også ble utseendet en del annerledes. Mange kule designmessige detaljer som ikke ble noe av. Både form og detaljer på bakfanger og panser. Men sånn er det når de store lager konseptbiler kontra et annet merke som lager prototyper før endelig modell er klar. Konseptbilen så rett og slett rå ut.

Joda, men når man tenker seg om litt videre er det vel strengt tatt slik for alle elbilmodellene. Men E-tron sin rekkevidde ser i alle fall ut til å stemme ganske bra i forhold til de oppgitte WLTP-tallene, i likhet med e-golf og i3.
Nissan Leaf of I-Pace har jo derimot bommet ganske kraftig i forhold til WLTP.

At en elbil som e-tron går 33 mil i vinterkulde med snøføyk og oppstart med kaldt batteri er jo etter min mening nesten bedre enn forventet. Med forvarme ville den sikkert klart 35-36 og om sommeren er nok ikke 400km umulig. Rekkevidde oppgis vel med minste felgimmensjon og i sommertemperaturer, enten det heter Audi, Nissan eller Tesla.

daktari

Det er egentlig snålt att Tesla ikke oppgir wltp  på S og X enda. Har de fått dispensasjon fordi det kommer en større revisjon av disse senere i år?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

koffa

#648
Sitat fra: Tellus på mandag 11. mars 2019, klokken 21:08
Sitat fra: knut3448 på mandag 11. mars 2019, klokken 09:18
Og der var TB sin i-Pace vs eTron vs X ute, kanskje jeg blir klokere av den
https://www.youtube.com/watch?v=blqZ_rZ7WFI

TB fikk endelig lov å slippe testen sin.

Jeg er ny i elbil verden, så arrester meg om jeg tar feil her.

I videoen til TB la jeg merke til at han aktiverte "parkeringsklimaanlegget" rett før de dro på tur.
Vil ikke det øke forbruket?
Tilsvarende knapp/funksjon er webasto for oss med fossile biler, og når den er aktivert øker forbruket.

Forbruket etter 26 minutter mot TMX og I-Pace er hhv. +11,3 % og +13,8 %.
Forbruket etter landeveisturen (1 time og 50 minutter) mot TMX og I-Pace er hhv. +8,0 % og +11,7 %.

Dvs. at e-tron tar innpå de andre etter at de passerer målingen etter 26 minutter (varmeanlegget er aktivt i 30 minutter).
Om dette er tilfelle vil dette også påvirke total forbruket i denne testen da dette er regnet inn i gjennomsnittet.

Er det noe i dette eller er jeg i ukjent terreng? :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Contango

Det er ikke noen ekstra varmer i bilen. Det er en setting for å holde bilen varm eller varme opp bilen - når parkert. Han bare viser at bilen var oppvarmet før kjøring.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

koffa

OK! Takk for svar.
Skjønner at jeg har mye å lære når det kommer til elbiler.  :)

SH aka F_P

Sitat fra: Imagine på søndag 17. mars 2019, klokken 20:12
Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 17. mars 2019, klokken 18:59
Dumt å love 500km rekkevidde da..

I utgangspunktet helt enig.
I likhet med Tesla, Mercedes, BMW og alle de andre snakket de jo den gangen om NEDC-rekkevidde. Og selv om en Tesla S 100D skal gå 580km, så går den vel i praksis 400-450km den også. Det er bare å se på rekkeviddetesrer. Egolf skal gå 300km, men går 220km. I3 94 skulle gå 300km, men går 220km. Osv osv...

Så lenge man skjønner reell rekkevidde på bilmodellene så blir man ikke skuffet.

En S100D går lett 510-530km sommerstid. En S85 RWD gikk i sin tid uten større problemer mellom 400-430km på samme tid av året. Uten å trekke noen biler ned i søla, eller andre opp i lyset,  og det har vært nevnt her flere ganger, så er litt av problemet i slike diskusjoner at noen av disse bilene faktisk klarte NEDC rekkevidde forholdsvis greit under fine forhold og maks 90km/t (altså landevei)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Crown

Vi aner jo fortsatt ikke hva e-tron vil ha av rekkevidde under ideelle sommerforhold i Norge. Jeg har fått 280km på Ioniqen min ved vanlig kjøring på vestlandsk landevei, og kommer over WLTP-rekkevidden (206km eller noe) 80% av året. Jeg gleder meg til å prøve :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Stikkkontakt

Sitat fra: Crown på mandag 18. mars 2019, klokken 10:31
Vi aner jo fortsatt ikke hva e-tron vil ha av rekkevidde under ideelle sommerforhold i Norge. Jeg har fått 280km på Ioniqen min ved vanlig kjøring på vestlandsk landevei, og kommer over WLTP-rekkevidden (206km eller noe) 80% av året. Jeg gleder meg til å prøve :)

Under vanlige norske forhold tror jeg 400+ er enkelt å oppnå om sommeren. Ihvertfall med moderate dekkdimensjoner.
Jeg kjørte Voss-Bergen igår. (0 høydemeter) med I-Pace igår på 19,6kwh/100km. 20" felger ACC hele veien og stort sett litt over fartsgrensa. 2-6 grader og tørr vei. Det tilsvarer 420-30 km rekkevidde.

Crown

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 18. mars 2019, klokken 10:48
Sitat fra: Crown på mandag 18. mars 2019, klokken 10:31
Vi aner jo fortsatt ikke hva e-tron vil ha av rekkevidde under ideelle sommerforhold i Norge. Jeg har fått 280km på Ioniqen min ved vanlig kjøring på vestlandsk landevei, og kommer over WLTP-rekkevidden (206km eller noe) 80% av året. Jeg gleder meg til å prøve :)

Under vanlige norske forhold tror jeg 400+ er enkelt å oppnå om sommeren. Ihvertfall med moderate dekkdimensjoner.
Jeg kjørte Voss-Bergen igår. (0 høydemeter) med I-Pace igår på 19,6kwh/100km. 20" felger ACC hele veien og stort sett litt over fartsgrensa. 2-6 grader og tørr vei. Det tilsvarer 420-30 km rekkevidde.

Det tror jeg også. Har 20 sommer og 19 på vinter, klarer man å få forbruket ned på 1,8kWh/mil-tallet så rekker det jo Bergen-Oslo, og det er innenfor (og må testes :-D)) Har klart det på 1,07kWh/mil med Ioniqen uten å kjøre spesielt pent, så det må være et mål.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Imagine

Sitat fra: SH aka F_P på mandag 18. mars 2019, klokken 10:07
Sitat fra: Imagine på søndag 17. mars 2019, klokken 20:12
Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 17. mars 2019, klokken 18:59
Dumt å love 500km rekkevidde da..

I utgangspunktet helt enig.
I likhet med Tesla, Mercedes, BMW og alle de andre snakket de jo den gangen om NEDC-rekkevidde. Og selv om en Tesla S 100D skal gå 580km, så går den vel i praksis 400-450km den også. Det er bare å se på rekkeviddetesrer. Egolf skal gå 300km, men går 220km. I3 94 skulle gå 300km, men går 220km. Osv osv...

Så lenge man skjønner reell rekkevidde på bilmodellene så blir man ikke skuffet.

En S100D går lett 510-530km sommerstid. En S85 RWD gikk i sin tid uten større problemer mellom 400-430km på samme tid av året. Uten å trekke noen biler ned i søla, eller andre opp i lyset,  og det har vært nevnt her flere ganger, så er litt av problemet i slike diskusjoner at noen av disse bilene faktisk klarte NEDC rekkevidde forholdsvis greit under fine forhold og maks 90km/t (altså landevei)


Her ser man rekkevidden til testbilene i 11 minus.
https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420

Øyvind.h

#656
Ja ser jo grei ut den testen. Oppunder 400km i -11 er ikke så ille. Da klarer den fint 500+ på sommeren på samme strekning.

Har en del erfaring med vinterkjøring på langtur nå. Stort sett hver eneste helg siden nyttår. Når tempen faller til 10-20 minusgrader begynner rekkevidden å lide. Å kjøre i noen få minusgrader er noe helt annet enn 10-20 minus. Merker vesentlig forskjell.
Med 10-12% mindre tilgjengelig kapasitet på batteri rundt 20% høyere forbruk enn S ville E-Tron gått rundt 30 mil i samme test.

Heldigvis så mange grundige tester ute nå under forskjellige forhold at nybakte eiere fort blir avslørt når de forsøker å late som forbruket er noe annet enn det er.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:42
Ja ser jo grei ut den testen. Oppunder 400km i -11 er ikke så ille. Da klarer den fint 500+ på sommeren på samme strekning.



Hva ville en X100 klart under de forholdene? 350 ca?
Synd ikke e-tron og M3 var med.

Imagine

#658
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:42
Ja ser jo grei ut den testen. Oppunder 400km i -11 er ikke så ille. Da klarer den fint 500+ på sommeren på samme strekning.

Har en del erfaring med vinterkjøring på langtur nå. Stort sett hver eneste helg siden nyttår. Når tempen faller til 10-20 minusgrader begynner rekkevidden å lide. Å kjøre i noen få minusgrader er noe helt annet enn 10-20 minus. Merker vesentlig forskjell.
Med 10-12% mindre tilgjengelig kapasitet på batteri rundt 20% høyere forbruk enn S ville E-Tron gått rundt 30 mil i samme test.

Heldigvis så mange grundige tester ute nå under forskjellige forhold at nybakte eiere fort blir avslørt når de forsøker å late som forbruket er noe annet enn det er.

Vi ser I-Pace klarer 32,2 mil i testen. Og Kona 33,3 mil. Model S 100D 39 mil. Basert på 2-3 andre vintertester i minus 5 til minus 10 der den er sammenlignet med Kona/e-niro og I-Pace kan man regne med at e-tron ville klart omtrent 32-33 mil.

Stikkkontakt

#659
Sitat fra: Imagine på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:02
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:42
Ja ser jo grei ut den testen. Oppunder 400km i -11 er ikke så ille. Da klarer den fint 500+ på sommeren på samme strekning.

Har en del erfaring med vinterkjøring på langtur nå. Stort sett hver eneste helg siden nyttår. Når tempen faller til 10-20 minusgrader begynner rekkevidden å lide. Å kjøre i noen få minusgrader er noe helt annet enn 10-20 minus. Merker vesentlig forskjell.
Med 10-12% mindre tilgjengelig kapasitet på batteri rundt 20% høyere forbruk enn S ville E-Tron gått rundt 30 mil i samme test.

Heldigvis så mange grundige tester ute nå under forskjellige forhold at nybakte eiere fort blir avslørt når de forsøker å late som forbruket er noe annet enn det er.

Vi ser I-Pace klarer 32,2 mil i testen. Og Kona 33,3 mil. Basert på 3 andre vintertester kan man regne med at e-tron ville klart 32-33 mil.

Jaguaren går på 18" i denne testen. Samme som i TBs siste test. Da var differansen ca 10% i landeveistempo.
Syns differansen i rekkevidde mellom i-Pace og S100D var overraskende liten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA