Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Chimp

Dere fikk vel kanskje med dere også at tallene faktisk ikke stemte helt, selvom bildet blir det samme var det grunnet feil kjørelengde utregnet feil forbruk

turfsurf

Sitat fra: Crown på tirsdag 12. mars 2019, klokken 15:47
Men min teori (og andres) er at det er forskjell i forbruk ved å bruke e-pedal og måtte holde pedalen akkurat slik at det er null i forbruk/regenerering, i forhold til bilene der alt kan frikobles som Ioniq, e-tron og e-Golf f.eks., fordi det er også en viss motstand i drivverket som må "overvinnes" når regenerering er aktiv.

Jeg har forsøkt forskjellig på Ioniq, og jeg ender alltid opp med lavest forbruk når regen er 0, samme fart.
Teorien din støttes ikke av, hm, teori. Skal man holde jevn fart må man tilføre litt energi. Seiler man taper man fart, og må tilføre den farten igjen på ett visst tidspunkt. Holder man pedalen akkurat i null så verken tilføres eller brukes det energi.

Hvordan fungerer teknikken bak teorien din? Det er ikke clutch på disse elbilene heller, så frikobling av batteriet eller 0 stilling på pedalen vil gjøre akkurat det samme. Hvor er det den ekstra motstanden i drivverket kommer fra? Alt som roterer er akkurat det samme...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AJ82

Noen som vet hvor langt (teoretisk) en X75 vil gå vs E-Tron hvis man bruker forbruket fra testen?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

X75D vil gå litt kortere. E-tron er ganske lik en 2-3 år gammel X90d. Dvs en bil med noe batteritap.. Mer tilgjengelig kapasitet, men rundt 10% høyere forbruk. Mer i høy hastighet og sommer. Mindre i lav og vinter pga varmepumpe. Sånn roughly.
X75D mangler noen kWh for å matche E-tron. Men X75D har lavere forbruk enn 90 og 100.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

Sitat fra: AJ82 på tirsdag 12. mars 2019, klokken 20:11
Noen som vet hvor langt (teoretisk) en X75 vil gå vs E-Tron hvis man bruker forbruket fra testen?

A.J.

E-tron vil nok gå noe lenger. Omtrent som en X90D.

Hodetelefoner

Audi lover over 500km rekkevidde

Amatøren

Var ikke det den urealistiske NEDC angivelse?

Så endret til over 400 km WLTP, forutsatt kjøpt med mest mulig optimale dekk, felger og uten tyngende ekstrautstyr?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Imagine

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 17. mars 2019, klokken 02:04
Audi lover over 500km rekkevidde

Audi oppgir WLTP på 364-417km avhengig av hjultyper og utstyr.

Hodetelefoner

Dumt å love 500km rekkevidde da..

AJ82

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

gaustabl

Her var utgangspunktet for de forventninger mange av oss fikk, som vel ikke ble helt infridd....
https://ab.audi.no/magasin/audi-e-tron-quattro-consept/

Hodetelefoner

Sitat fra: AJ82 på søndag 17. mars 2019, klokken 19:09
Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 17. mars 2019, klokken 18:59
Dumt å love 500km rekkevidde da..

Hvor står det?

A.J.

Det står mange mange steder...
Prisen gikk opp, rekkevidden ned..

Imagine

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 17. mars 2019, klokken 18:59
Dumt å love 500km rekkevidde da..

I utgangspunktet helt enig.
I likhet med Tesla, Mercedes, BMW og alle de andre snakket de jo den gangen om NEDC-rekkevidde. Og selv om en Tesla S 100D skal gå 580km, så går den vel i praksis 400-450km den også. Det er bare å se på rekkeviddetesrer. Egolf skal gå 300km, men går 220km. I3 94 skulle gå 300km, men går 220km. Osv osv...

Så lenge man skjønner reell rekkevidde på bilmodellene så blir man ikke skuffet.

z4rd

Over 500 ble lovet. Da forventer man 400-området som naturlig. Ikke nedre del av 300 i moderat kulde. Også ble utseendet en del annerledes. Mange kule designmessige detaljer som ikke ble noe av. Både form og detaljer på bakfanger og panser. Men sånn er det når de store lager konseptbiler kontra et annet merke som lager prototyper før endelig modell er klar. Konseptbilen så rett og slett rå ut.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

AJ82

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 17. mars 2019, klokken 20:04
Sitat fra: AJ82 på søndag 17. mars 2019, klokken 19:09
Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 17. mars 2019, klokken 18:59
Dumt å love 500km rekkevidde da..

Hvor står det?

A.J.

Det står mange mange steder...
Prisen gikk opp, rekkevidden ned..

Er vel gammel rekkevidde oppgitt etter NEDC måling. Ser det nevnes pris fra ca €80.000 minus tysk mva, og det stemmer vel også bra.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA