Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Crown

Synes dette var ok jeg. Det er også -5 grader, og ting tyder på at TB ikke kjørte e-tron slik Audi har sagt er optimal måte å kjøre den på, han har overstyrt med å velge maks regenerering hele tiden, mens det optimale er å seile mest mulig. Det ser jeg også på Ioniqen min som har ganske lik måte å regenerere på, med hendler  bak rattet og seilemodus. Kjører man bilen helt vanlig som en gammeldags automat i "D" så gir det et fint forbruk uten at man behøver å tenke særlig. Med Tesla blir det annerledes ettersom de ikke har blending brakes.

Ser ikke bort fra at det om sommeren er fullt mulig å komme godt under 2kW/mil i forbruk. Skremte ikke meg i hvert fall.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Øyvind.h

#616
En ekspert på øko sparekjøring vil sikkert kunne få forbruket bittelitt ned på alle tre biler. Det er bare å holde lang avstand til andre biler så man kan trille mest mulig, senke snitthastighet, senke kupetemperaturen, unngå motorvei, forvarme osv.

Slik så det ut etter en time med jevn prøvekjøring i en minus. Blanding av småveier og ringvei. Ingen aks-testing.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Crown på tirsdag 12. mars 2019, klokken 09:35
Synes dette var ok jeg. Det er også -5 grader, og ting tyder på at TB ikke kjørte e-tron slik Audi har sagt er optimal måte å kjøre den på, han har overstyrt med å velge maks regenerering hele tiden, mens det optimale er å seile mest mulig. Det ser jeg også på Ioniqen min som har ganske lik måte å regenerere på, med hendler  bak rattet og seilemodus. Kjører man bilen helt vanlig som en gammeldags automat i "D" så gir det et fint forbruk uten at man behøver å tenke særlig. Med Tesla blir det annerledes ettersom de ikke har blending brakes.
De sa vel i starten at de skulle kjøre mest mulig på aktiv cruise/ap, og da betyr ikke maks regen-valget noe, siden bilene selv styrer overgangen mellom regen/bremsing. Han sa bare det var irriterende at han måtte sette regensettingen på ny etter hver gang cruise ble avbrutt. Vil anta det kun er små deler av turen som ikke var på cruise.

Crown

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. mars 2019, klokken 09:44
En ekspert på øko sparekjøring vil sikkert kunne få forbruket bittelitt ned på alle tre biler. Det er bare å holde lang avstand til andre biler så man kan trille mest mulig, senke snitthastighet, senke kupetemperaturen, unngå motorvei, forvarme osv.

Slik så det ut etter en time med jevn prøvekjøring i en minus. Blanding av småveier og ringvei. Ingen aks-testing.

Jeg hadde 260Wh/km etter min halvtime, og jeg gjorde et par-tre-fire akstestinger og kjørte ellers på samme måten som Ioniqen... dvs uten tanke på sparing, men det var +4 grader.

Det jeg mener er at kjøre med "e-pedal" er oppskrytt, sikkert komfortabelt for de som liker det, men fobruksvennlig er det ikke. Ser de som gjør det med nye Leaf har skyhøyt forbruk.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Crown

Sitat fra: gr på tirsdag 12. mars 2019, klokken 09:50
De sa vel i starten at de skulle kjøre mest mulig på aktiv cruise/ap, og da betyr ikke maks regen-valget noe, siden bilene selv styrer overgangen mellom regen/bremsing. Han sa bare det var irriterende at han måtte sette regensettingen på ny etter hver gang cruise ble avbrutt. Vil anta det kun er små deler av turen som ikke var på cruise.

Ja, jeg gleder meg til å prøve skikkelig selv :-) Skal stille modusen på hendler etc mest mulig likt Ioniqen som jeg synes er forbilledlig enkel og grei der.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Sitat fra: Crown på tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:01

Det jeg mener er at kjøre med "e-pedal" er oppskrytt, sikkert komfortabelt for de som liker det, men fobruksvennlig er det ikke. Ser de som gjør det med nye Leaf har skyhøyt forbruk.
epedal bruker vel og brems. Det meste effektive er å holde jevnest (og lavest) mulig fart, uansett regen instilling. Seiling er hovedsaklig en myte, det man egentlig gjør er å senke snittfarten. Skal man holde lik snittfart med seiling, så må man og opp i høyere toppfart for å få lik snittfart.

Det er noen få tilfeller hvor dette ikke gjelder, der tapet i regen overgår luftmotstand. Dvs hvis man i slutten av en bakke lar bilen øke litt i fart for så å trille ned i ønsket fart igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

#621
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:12
Seiling er hovedsaklig en myte, det man egentlig gjør er å senke snittfarten. Skal man holde lik snittfart med seiling, så må man og opp i høyere toppfart for å få lik snittfart.
Dette er et poeng jeg ikke har tenkt så mye på tidligere. Har fokusert mer på at det er mer effektivt å rulle ut anvendt energi en å miste differansen på å bruke regen (ca en fjerdedel) eller brems (alt).
Det er jo innlysende at om en seiler mye, så er en nødt til å være alene på veien eller hindre trafikken og farten blir nødvendigvis lavere som bidrar til at de som gjør det tror det er enda mer effektivt enn det i realiteten er.

Nå må det sies at det er ikke energisparing å bruke regen veldig aktivt, rolig og godt planlagt kjøring er alltid beste alternativet.

Heldigvis har jeg nå med de siste tre bilene kommet på et nivå hvor batteriet er stort nok til å kunne følge trafikken og bruke regen slik at kjøringen blir behagelig uten å måtte tenke rekkevidde. Vil ikke tilbake til hverken, giring, mye bremsepedal, sette bil i fri, skru ned på komforttemperatur, sinke trafikken eller noe slikt!

Dette vil jo ikke være nødvendig med E-tron heller, bortsett fra dette med bremsepedal i bytrafikk som var i overkant for min smak.

daktari

Tror også seiling er "en myte" i den forstand at man får effekt av det kun ved å unngå å bremse. Man bare desellererer ved hjelp av rullemotstand og luftmotstand. Det betyr lav fart, lang avstand til bilen foran og ekstremt lange nedbremsinger. Med en gang man må bremse raskere må man så enten aktivere regenering for å få igjen litt energi (2/3), eller kaste energi bort med friksjonsbremser.
Seiling gir vel også en viss effekt ved å trille raskere ut bakker, men da bryter man gjerne fartsgrensene og taper energi med luftmotstanden. Kanskje mer over en viss fart enn med regenerering?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 12. mars 2019, klokken 11:53
Kanskje mer over en viss fart enn med regenerering?
Øker man farten over en gitt prosent vil tapet grunnet luftmotstand være større enn tapet i regen. Så kjører man ned en undersjøisk tunell kan man spare litt på å seile i bunn av bakken og la bilen trille ut. Lykke til med å treffe det punktet akkurat hver gang, samtidig som man skal forholde seg til fartsgrenser, fotobokser og annen trafikk uten å irritere. Det er egentlig det som er det mest irriterende med seiling, kjører man i trafikk så er det uforutsigbart for andre trafikanter, selv med ACC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AJ82

En ting jeg la merke til når jeg kjørte E-Tron er at den seiler utrolig bra, bedre enn noen annen bil jeg har kjørt.

Kjører ny A5 quattro til daglig og denne kan frikoble slik at den også triller veldig bra. Merker dette godt på forbruk. Tror aldri jeg har kjørt en bil som går billigere, selv med 190hk og 4x4. Vil kanskje trille litt over fartsgrensen noen ganger, men overrasket over hvor langt man kan trille, selv på ganske flate veier.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

Kanskje ikke så rart den seiler langt når den veier 2700 kg?
De beste utforkjørerne på ski er også ganske tunge...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Imagine

#626
Enig i at Etron seiler bra. Egolf seiler også bra med sine 1700kg. Liker det godt. Min største irritasjon med i3 er epedal og at man ikke kan skru det av (unntatt bakmenyen roller mode der abs og esp er av og da ruller den uten regenerering).

Orbit

Ref TB-testen: Ved mellomstoppet har i-Pace 3-4 km mindre på tripmåleren enn de andre. Kan skyldes avvik på grunn av rulleomkrets, men det sier i så fall at det er relativt stor usikkerhet i målingene. Dersom i-Pace har målt en kortere distanse enn de andre for hele distansen, vil den også rapportere for høyt forbruk. Det kan og være at trip-meteret i i-Pace ble nullet (i fart) etter start fra Slependen, og det vil gi for lavt forbruk i tripteller.....

Tviler ikke på at e-tron er tørstest, men at det også er mange ukjente her og mye avhengighet av kjørestil. i-Pace sin Eco-score er i alle fall 100%, så god sjåfør i den bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Crown

Vedr seiling, jeg mener er ikke at jeg ruller helt utenom fartsgrensen i 120 ned bakker og 50 opp, jeg holder fartsgrensen +10% opp og ned. Men min teori (og andres) er at det er forskjell i forbruk ved å bruke e-pedal og måtte holde pedalen akkurat slik at det er null i forbruk/regenerering, i forhold til bilene der alt kan frikobles som Ioniq, e-tron og e-Golf f.eks., fordi det er også en viss motstand i drivverket som må "overvinnes" når regenerering er aktiv.

Jeg har forsøkt forskjellig på Ioniq, og jeg ender alltid opp med lavest forbruk når regen er 0, samme fart.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Imagine

Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. mars 2019, klokken 15:41
Ref TB-testen: Ved mellomstoppet har i-Pace 3-4 km mindre på tripmåleren enn de andre. Kan skyldes avvik på grunn av rulleomkrets, men det sier i så fall at det er relativt stor usikkerhet i målingene. Dersom i-Pace har målt en kortere distanse enn de andre for hele distansen, vil den også rapportere for høyt forbruk. Det kan og være at trip-meteret i i-Pace ble nullet (i fart) etter start fra Slependen, og det vil gi for lavt forbruk i tripteller.....

Tviler ikke på at e-tron er tørstest, men at det også er mange ukjente her og mye avhengighet av kjørestil. i-Pace sin Eco-score er i alle fall 100%, så god sjåfør i den bilen.


Dette sier også noe om hvor små marginer deter og forskjellene i praksis er ubetydelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA