Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sammenligning mellom i-Pace, e-tron og Model X 90D på autobahn (maks 130 km/t, snitt på 120 km/t, altså ikke ulikt det jeg ville kjørt i 110-sonene i norge...):

https://youtu.be/9kAJwRuBTVY
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

olavxxx

Ser eTron og iPace bruker 2 timer ekstra på 1000 km tur enn den utfasede X90D, prisen per KM er jo også mye høyere.

AJ82

Sitat fra: olavxxx på torsdag 21. februar 2019, klokken 19:12
Ser eTron og iPace bruker 2 timer ekstra på 1000 km tur enn den utfasede X90D, prisen per KM er jo også mye høyere.

Tror du må se om igjen...

Men kun 5 mil lenger rekkevidde på X90 i den hastigheten lover jo bra for E-Tron  :)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

forzaman

Sitat fra: AJ82 på torsdag 21. februar 2019, klokken 19:36
Sitat fra: olavxxx på torsdag 21. februar 2019, klokken 19:12
Ser eTron og iPace bruker 2 timer ekstra på 1000 km tur enn den utfasede X90D, prisen per KM er jo også mye høyere.

Tror du må se om igjen...

Men kun 5 mil lenger rekkevidde på X90 i den hastigheten lover jo bra for E-Tron  :)

A.J.

Husk også at e-tron hadde 21" vinterhjul, mens både X90D og iPace hadde 20" vinterhjul. Så reell forskjell er nok enda mindre (i snitt 120 km/t). Trolig nok enda mindre igjen med norsk snitt på hastigheten.

gaustabl

På hjemmesiden til nextmove finnes en engelsk "skriftlig" beskrivelse av testen. Her står blant annet;

Tesla clearly takes the lead with regards to range
With regard to the range on a single charge, the following values were calculated. The Jaguar I-Pace can cover a distance of 272 km (169 mi) on a single charge under the given conditions. The Audi e-tron reaches 2 km more and thus 274 km (170 mi). The Tesla Model X 90D would drive 65 km (40 mi) further than the e-tron and reach 339 km (210 mi). If the Audi were also on the road with 20 inch tires, the lead of the Model X is estimated at 50 km (31 mi).

Altså anslår de at dersom Audien hadde hatt 20 tommer ville den vært 15 km "nærmere" rekkevidden til den gamle model x 90.

Og vedrørende tidsforbruk på 1000 km står det følgende;
In addition, there are currently only very few fast chargers in Germany and Europe where the Audi can fully exploit its charging speed. Currently, the Tesla Model X 90D would have an advantage of 1 to 2 hours over the Audi e-tron on any given route.

Dette vil jo endre seg når det kommer flere hurtigladere til Audi etterhvert.

Personlig hadde jeg nok forventet mer av Audi, men bilen er sikkert bra den.


olavxxx

Ja, de sa selv i videoen at etter 1000 Km, ledet Tesla med 2 timer.

Men X90D er faset ut da, den minste modellen de lager av X nå er en softwarebegrenset X100D, den vil lade raskere enn X90D. X100D har 16% mer brukbar kapasitet X90D, så den ville tatt ledelsen over X90D med ganske mye igjen. Men jeg ser jo hvorfor de testet X90D, siden den har samme brukbar kapasitet som eTron og iPace er det den beste måten å teste effektiviteten av bilene på.

Contango

Ikke så veldig begeistret for kalkulerte resultater. Synes ikke de er så veldig pålitelige. Forbruket er sikkert greit men rekkevidden ville jeg tatt med en stor klype salt. De har eksvs tatt oppgitt batterikapasitet og ikke målt selv.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Den eneste vitenskapelige testen jeg har sett så langt ga såpass oppsiktsvekkende resultater at jeg tror de må ha gjor noe galt. Det var vel Autocar som utførte den testen. Får håpe de gjentar testen slik at også e-tron og Model 3 blir testet samt at vi får en dobbelsjekk på de forrige resultatene.

Contango

Rekkeviddemåling fungerer best ved å måle rekkevidde - kjøre bilen til tomt batteri.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Sitat fra: Contango på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:16
Rekkeviddemåling fungerer best ved å måle rekkevidde - kjøre bilen til tomt batteri.

Nettopp.

Det var slik testen til også Autocar var utformet. Først kjørte alle bilene samme løype. Deretter ble de ladet helt fulle og antall kWh som gikk med ble målt (La oss kalle det A). Deretter ble bilene helt tømt for ladning og ladet opp igjen. Totalt antall kWh ble målt under 0-100% ladningen (la oss kalle det B). Da har man alt man trenger for å regne ut rekkevidden. Rekkevidden er lik løypelengden multiplisert med (B/A).

En litt mindre vitenskaplig test vil være å kjøre den samme runden gjentatte ganger helt til bilene stopper.

samotholt

#550
Når det gjelder rekkevidde har vi vel to valg:

  • Stikke hodet i sanden...
  • Stikke fingern i jorda...
Ser ut som vi har en del av begge tilfeller her  8)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

samotholt

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Bmw_Tryne

Eller bare velge minst mulig dekk dim for lengre rekkevidde.
Bmw 530i G30

samotholt

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Imagine

Har nå lest meg opp på testene i svenske Auto Motor sport (mestmotor.se) der de tok med mange elbiler på vintertest og kjørte likt med de under samme forhold. De skulle ikke kjøre lengst mulig, men kjøre slik man ville gjort med bilene uten å tenke rekkevidde.
Blanding av bykjøring, landeveiskjøring, inspirert kjøring og litt sladding, osv.
Ca 0 grader og snøføyk.

Da gikk e-tron 279km til 0% og «rekkeviddemesteren» Model 3 performance 290km (0% på 280km, men gikk 1 mil med 0%).

Så e-tron'ens rekkevidde er ikke så ille iforhold til andre elbiler ved normal bruk. Du får bare ikke like ekstremt lang rekkevidde ved «hypermiling» som en del andre. Utsagn som at «e-tron vil gå halvparten av Model 3» osv er dermed ganske greit motbevist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA