Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

hemi

Utsagnet er merkelig da de fleste som etterspør og vil bruke stor henger har...... sjokkerende nok BE og kan ta 3500kg.

Trekker 3500kg båt i dag bak cayenne, cayennen er 2.2T og klarer det latterlig bra, bedre enn artic truck LC'en min, vanlige LC'en og til og med svære dodgen!

Vekt er viktig på trekkbil, audien er 2.7-2.9 tonn! med stiv chassis er dette uten tvil egnet bil! Mulig audi er skeptisk til egen kvalitet og drivlinje, eneste jeg kan tenkte på for å ikke ha 3500 på en slik bil.

konklusjon, Q7, cayenne, rangerover, x5 og lignende = SUV'ene som gjelder

e-tron er i3 konkurrent for nærområdet.


kodax

Fett, skjønner ikke hvorfor jeg har sett på e-tron når en i3 kan ta familien og hunder opp på hytta på Golsfjellet, frakte jolla mi til seilbåten etc..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Supermario

Sitat fra: hemi på mandag 18. februar 2019, klokken 15:18
Utsagnet er merkelig da de fleste som etterspør og vil bruke stor henger har...... sjokkerende nok BE og kan ta 3500kg.

Trekker 3500kg båt i dag bak cayenne, cayennen er 2.2T og klarer det latterlig bra, bedre enn artic truck LC'en min, vanlige LC'en og til og med svære dodgen!

Vekt er viktig på trekkbil, audien er 2.7-2.9 tonn! med stiv chassis er dette uten tvil egnet bil! Mulig audi er skeptisk til egen kvalitet og drivlinje, eneste jeg kan tenkte på for å ikke ha 3500 på en slik bil.

konklusjon, Q7, cayenne, rangerover, x5 og lignende = SUV'ene som gjelder

e-tron er i3 konkurrent for nærområdet.

Men hvis alle interessenter har BE, hvorfor skulle det da hjelpe å justere ned vekten på bilen?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

olavxxx

Sitat fra: kodax på mandag 18. februar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: Pippus på mandag 18. februar 2019, klokken 14:04
Sitat fra: kodax på mandag 18. februar 2019, klokken 12:25
Kan man forvente at en fullastet e-tron vil få mindre reduksjon av rekkevidde enn en fullastet iPace?
500kg mer i en iPace er jo nesten 25% økning av vekten, mens under 20% i en e-tron.

Ja, det vil være en logisk slutning. Det større spørsmålet er jo om hvilken praktisk betydning dette evt. vil kunne ha.
Det vil vel ha en praktisk betydning dersom det stemmer som noen påstår at den høye vekten på e-tron har betydning for rekkevidden.
Luftmotstand (CD) har nok mer å si enn vekten. Men klart at vekt spiller også inn.

samotholt

Sitat fra: Orbit på mandag 18. februar 2019, klokken 14:52
Tror denne tidligere postingen nedenfor fremdeles stemmer. Hva du kan trekke på B96 blir litt avhengig av utstyrsnivå på bilen, og hvor mye du har å gå på opp til 4250kg. Har sjekket en registret bil, og den ligger på totalvekt 3130 kg (565kg nyttelast i bil), som da muliggjør 1120kg henger på B96.
Virker ikke som utstyret har noe å si. Om jeg har forstått dette riktig så har alle e-tron samme tillat totalvekt (på 3130 kg). Mao. så er det nyttelasten som endres for ulike utstyrsnivå.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

4Matic Fanatic

1800 eller 3500kg, du kommer vel bare 10-15mil før du må lade anyhow.
Tror ikke jeg ville hengt vogna bak og kjørt på campingferie med en eTron anyway..

kodax

Sitat fra: olavxxx på mandag 18. februar 2019, klokken 17:18
Sitat fra: kodax på mandag 18. februar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: Pippus på mandag 18. februar 2019, klokken 14:04
Sitat fra: kodax på mandag 18. februar 2019, klokken 12:25
Kan man forvente at en fullastet e-tron vil få mindre reduksjon av rekkevidde enn en fullastet iPace?
500kg mer i en iPace er jo nesten 25% økning av vekten, mens under 20% i en e-tron.

Ja, det vil være en logisk slutning. Det større spørsmålet er jo om hvilken praktisk betydning dette evt. vil kunne ha.
Det vil vel ha en praktisk betydning dersom det stemmer som noen påstår at den høye vekten på e-tron har betydning for rekkevidden.
Luftmotstand (CD) har nok mer å si enn vekten. Men klart at vekt spiller også inn.
Luftmotstanden øker jo ikke med økt vekt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Pippus

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 18. februar 2019, klokken 17:51
1800 eller 3500kg, du kommer vel bare 10-15mil før du må lade anyhow.
Tror ikke jeg ville hengt vogna bak og kjørt på campingferie med en eTron anyway..
Hvis du seriøst mener at du kommer deg bare 10 mil avgårde med en campingvogn på maks 1800 kg på slep, så er det nok sikkert fordi det da er bare kontinuerlig oppoverbakke og 20 minusgrader. Med 300% økning i et allerede høyt forbruk, så melder nok jeg også pass ;)

4Matic Fanatic

#533
Sitat fra: Pippus på mandag 18. februar 2019, klokken 18:27
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 18. februar 2019, klokken 17:51
1800 eller 3500kg, du kommer vel bare 10-15mil før du må lade anyhow.
Tror ikke jeg ville hengt vogna bak og kjørt på campingferie med en eTron anyway..
Hvis du seriøst mener at du kommer deg bare 10 mil avgårde med en campingvogn på maks 1800 kg på slep, så er det nok sikkert fordi det da er bare kontinuerlig oppoverbakke og 20 minusgrader. Med 300% økning i et allerede høyt forbruk, så melder nok jeg også pass ;)
10 var mest for å dra i gang en diskusjon  -  men dersom tom bil går 35 mil kan du vel neppe regne med mer enn 15, kanskje maks 20 før du bør lade med ei 1800kg vogn bak? Det er vel der de ligger når de tauer vogn med TMX såvidt jeg skjønner.

Øyvind.h

#534
Stemmer bra det. Kjørte langtur med vogn i fjor sommer. Den var smal (210 eller noe sånt) og ikke spesielt stor. 20 mil var ukomfortabelt langt for ett strekk i hvert fall for en som sliter med å holde igjen høyrefoten. Totalt var turen rundt 42-43 mil. Bare slitsomt. 12-14 mils etapper med 120kW lader på hvert stopp er greit. Men anbefales ikke. Første og siste tur med vogn. Vurderte å leie vogn og dra den ned til Gardasjøen for å prøve noe nytt. Det gjør jeg ikke nå lenger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pippus



Joda, sier meg enig der. Jeg tar høyde for rundt maks 200 med liten vogn på 1400 kg og ellers greie sommerforhold og god tid

jlan

En modellering av campingvognkjøring i abetterrouteplanner, med dobbelt referanseforbruk  og +1800kg kg indikerer Bergen-Oslo på disse tidene:
Audi E-tron    7:00 kjøretid og 4:00 ladetid (med kun 50kW lading). 
Tesla X SR     7:00 kjøretid og 1:40 ladetid.
Tesla X 100D 7:00 kjøretid og 1:30 ladetid
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2019, klokken 19:19
Stemmer bra det. Kjørte langtur med vogn i fjor sommer. Den var smal (210 eller noe sånt) og ikke spesielt stor.
20 mil var ukomfortabelt langt for ett strekk i hvert fall for en som sliter med å holde igjen høyrefoten.
Min oppfatning as well. Derfor ble krok fjerna som krav på ny elbil, og veteranbilen må trå til når man skal på tur med vogna.

olavxxx

Realistisk sett bør man tenke at stor vogn ca. dobler forbruket, så ikke urealistisk at den da klarer 15+ mil i fint føre med ok temperatur og normal kjørestil, uten for mange fjelloverganger osv.

daktari

Synes det er enklest å regne forbruk/mil, så forbruk på 4-6 kWh/ mil (opp fra 2,5-3) gir 21 ned til 14 mil rekkevidde fra 84 kWh tilgjengelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA