Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Angående rekkevidde  (Lest 73437 ganger)

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1847
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #525 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 15:18 »
Utsagnet er merkelig da de fleste som etterspør og vil bruke stor henger har...... sjokkerende nok BE og kan ta 3500kg.

Trekker 3500kg båt i dag bak cayenne, cayennen er 2.2T og klarer det latterlig bra, bedre enn artic truck LC'en min, vanlige LC'en og til og med svære dodgen!

Vekt er viktig på trekkbil, audien er 2.7-2.9 tonn! med stiv chassis er dette uten tvil egnet bil! Mulig audi er skeptisk til egen kvalitet og drivlinje, eneste jeg kan tenkte på for å ikke ha 3500 på en slik bil.

konklusjon, Q7, cayenne, rangerover, x5 og lignende = SUV'ene som gjelder

e-tron er i3 konkurrent for nærområdet.


kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1008
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #526 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 16:01 »
Fett, skjønner ikke hvorfor jeg har sett på e-tron når en i3 kan ta familien og hunder opp på hytta på Golsfjellet, frakte jolla mi til seilbåten etc..
Tesla Model X 75D 7-seter - Januar 2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Supermario

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 116
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #527 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 16:20 »
Utsagnet er merkelig da de fleste som etterspør og vil bruke stor henger har...... sjokkerende nok BE og kan ta 3500kg.

Trekker 3500kg båt i dag bak cayenne, cayennen er 2.2T og klarer det latterlig bra, bedre enn artic truck LC'en min, vanlige LC'en og til og med svære dodgen!

Vekt er viktig på trekkbil, audien er 2.7-2.9 tonn! med stiv chassis er dette uten tvil egnet bil! Mulig audi er skeptisk til egen kvalitet og drivlinje, eneste jeg kan tenkte på for å ikke ha 3500 på en slik bil.

konklusjon, Q7, cayenne, rangerover, x5 og lignende = SUV'ene som gjelder

e-tron er i3 konkurrent for nærområdet.

Men hvis alle interessenter har BE, hvorfor skulle det da hjelpe å justere ned vekten på bilen?

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1642
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #528 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 17:18 »
Kan man forvente at en fullastet e-tron vil få mindre reduksjon av rekkevidde enn en fullastet iPace?
500kg mer i en iPace er jo nesten 25% økning av vekten, mens under 20% i en e-tron.

Ja, det vil være en logisk slutning. Det større spørsmålet er jo om hvilken praktisk betydning dette evt. vil kunne ha.
Det vil vel ha en praktisk betydning dersom det stemmer som noen påstår at den høye vekten på e-tron har betydning for rekkevidden.
Luftmotstand (CD) har nok mer å si enn vekten. Men klart at vekt spiller også inn.

samotholt

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 451
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #529 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 17:40 »
Tror denne tidligere postingen nedenfor fremdeles stemmer. Hva du kan trekke på B96 blir litt avhengig av utstyrsnivå på bilen, og hvor mye du har å gå på opp til 4250kg. Har sjekket en registret bil, og den ligger på totalvekt 3130 kg (565kg nyttelast i bil), som da muliggjør 1120kg henger på B96.
Virker ikke som utstyret har noe å si. Om jeg har forstått dette riktig så har alle e-tron samme tillat totalvekt (på 3130 kg). Mao. så er det nyttelasten som endres for ulike utstyrsnivå.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

4Matic Fanatic

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1050
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #530 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 17:51 »
1800 eller 3500kg, du kommer vel bare 10-15mil før du må lade anyhow.
Tror ikke jeg ville hengt vogna bak og kjørt på campingferie med en eTron anyway..
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1008
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #531 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 18:15 »
Kan man forvente at en fullastet e-tron vil få mindre reduksjon av rekkevidde enn en fullastet iPace?
500kg mer i en iPace er jo nesten 25% økning av vekten, mens under 20% i en e-tron.

Ja, det vil være en logisk slutning. Det større spørsmålet er jo om hvilken praktisk betydning dette evt. vil kunne ha.
Det vil vel ha en praktisk betydning dersom det stemmer som noen påstår at den høye vekten på e-tron har betydning for rekkevidden.
Luftmotstand (CD) har nok mer å si enn vekten. Men klart at vekt spiller også inn.
Luftmotstanden øker jo ikke med økt vekt.
Tesla Model X 75D 7-seter - Januar 2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Pippus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 169
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #532 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 18:27 »
1800 eller 3500kg, du kommer vel bare 10-15mil før du må lade anyhow.
Tror ikke jeg ville hengt vogna bak og kjørt på campingferie med en eTron anyway..
Hvis du seriøst mener at du kommer deg bare 10 mil avgårde med en campingvogn på maks 1800 kg på slep, så er det nok sikkert fordi det da er bare kontinuerlig oppoverbakke og 20 minusgrader. Med 300% økning i et allerede høyt forbruk, så melder nok jeg også pass ;)

4Matic Fanatic

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1050
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #533 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 18:50 »
1800 eller 3500kg, du kommer vel bare 10-15mil før du må lade anyhow.
Tror ikke jeg ville hengt vogna bak og kjørt på campingferie med en eTron anyway..
Hvis du seriøst mener at du kommer deg bare 10 mil avgårde med en campingvogn på maks 1800 kg på slep, så er det nok sikkert fordi det da er bare kontinuerlig oppoverbakke og 20 minusgrader. Med 300% økning i et allerede høyt forbruk, så melder nok jeg også pass ;)
10 var mest for å dra i gang en diskusjon  -  men dersom tom bil går 35 mil kan du vel neppe regne med mer enn 15, kanskje maks 20 før du bør lade med ei 1800kg vogn bak? Det er vel der de ligger når de tauer vogn med TMX såvidt jeg skjønner.
« Siste redigering: Mandag 18. Februar 2019, klokken 19:09 av 4Matic Fanatic »
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11963
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #534 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 19:19 »
Stemmer bra det. Kjørte langtur med vogn i fjor sommer. Den var smal (210 eller noe sånt) og ikke spesielt stor. 20 mil var ukomfortabelt langt for ett strekk i hvert fall for en som sliter med å holde igjen høyrefoten. Totalt var turen rundt 42-43 mil. Bare slitsomt. 12-14 mils etapper med 120kW lader på hvert stopp er greit. Men anbefales ikke. Første og siste tur med vogn. Vurderte å leie vogn og dra den ned til Gardasjøen for å prøve noe nytt. Det gjør jeg ikke nå lenger.
« Siste redigering: Mandag 18. Februar 2019, klokken 19:39 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Pippus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 169
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #535 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 19:21 »


Joda, sier meg enig der. Jeg tar høyde for rundt maks 200 med liten vogn på 1400 kg og ellers greie sommerforhold og god tid

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1550
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #536 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 19:28 »
En modellering av campingvognkjøring i abetterrouteplanner, med dobbelt referanseforbruk  og +1800kg kg indikerer Bergen-Oslo på disse tidene:
Audi E-tron    7:00 kjøretid og 4:00 ladetid (med kun 50kW lading). 
Tesla X SR     7:00 kjøretid og 1:40 ladetid.
Tesla X 100D 7:00 kjøretid og 1:30 ladetid
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

4Matic Fanatic

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1050
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #537 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 19:49 »
Stemmer bra det. Kjørte langtur med vogn i fjor sommer. Den var smal (210 eller noe sånt) og ikke spesielt stor.
20 mil var ukomfortabelt langt for ett strekk i hvert fall for en som sliter med å holde igjen høyrefoten.
Min oppfatning as well. Derfor ble krok fjerna som krav på ny elbil, og veteranbilen må trå til når man skal på tur med vogna.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1642
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #538 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 20:55 »
Realistisk sett bør man tenke at stor vogn ca. dobler forbruket, så ikke urealistisk at den da klarer 15+ mil i fint føre med ok temperatur og normal kjørestil, uten for mange fjelloverganger osv.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3503
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #539 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 21:57 »
Synes det er enklest å regne forbruk/mil, så forbruk på 4-6 kWh/ mil (opp fra 2,5-3) gir 21 ned til 14 mil rekkevidde fra 84 kWh tilgjengelig.