Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

kodax

Kan man forvente at en fullastet e-tron vil få mindre reduksjon av rekkevidde enn en fullastet iPace?
500kg mer i en iPace er jo nesten 25% økning av vekten, mens under 20% i en e-tron.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

tkjoerlaug

Sitat fra: elektro på mandag 18. februar 2019, klokken 12:19
Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 18. februar 2019, klokken 11:34
Ser det er mange som er skuffet over rekkevidde, og jeg blir litt forvirret over alle tester, påstander og WLTP kontra NDEC tall, batteristørrelser osv. Jeg kommer fra Tesla og kjører S75D i dag, men har nå bestilt en eTron. Jeg kunne nok kjøpt meg en X75D i dag uten å fått stor rekkeviddeangst, men dersom man har mye kortere rekkevidde enn denne vil jeg bli litt smånervøs.

Noen som har synspunkt på om dette er omtrent riktig rangering fra kort til lang rekkevidde?

Model X 75D
Ipace
Etron
Model X90D
Model S75D
Model X100D
Model S100D

Det er nok ganske riktig rangering ja (men ryktene skal ha det til at I-Pace presterte bedre enn e-tron i begge samtidig-testene til TeslaBjørn, både landevei og motorvei). Jeg har også sett X90D gå kun 300 km. i normale hastigheter på sommeren i noen videoer. X har nok noen prosent lavere forbruk, men 90D også minst netto batteri av de tre. Vel, egentlig ganske likt som I-Pace.. Greia er at for alle praktiske formål er rekkevidden på de tre musketerer ganske lik. Forskjellen på om du kjører på våt/tørr asfalt, har motvind, utetemperatur osv. er det som avgjør hvor langt du kommer. Det rare er at det var "ingen" som var skuffet over rekkevidden til X90D da den kom.


Takk for bra svar. Ok, så dersom X75D, Etron og Ipace er omtrent i samme område så er rekkevidde OK. 95% av tiden brukes den mest til småkjøring hjemme likevel + noen langturer i sommerferier og påskeferier osv. S75D er ikke noe problem, heller ikke S75D med skiboks på vinterstid. Jeg tror jeg har konkludert at X75D blir omtrent som S75D med skiboks og dersom Etron blir omtrent som dette går det helt greit.

Superchargere er flott, men den jeg bruker mest er på Dombås og der er det Ionity allerede. Eller blir det mest ulike Chademo-løsninger på Beitostølen, Valdres og nedover Sogn og Hordaland, og der lader Etron like raskt/raskere. 


Øyvind.h

Sitat fra: elektro på mandag 18. februar 2019, klokken 12:19
Greia er at for alle praktiske formål er rekkevidden på de tre musketerer ganske lik.

Jo flere tester jeg leser, jo mer sikker blir jeg på at det du skriver her er en grei tommelfingerregel. Bjørns test kommer antakelig til å vise at det er kurant utgangspunkt.
På motorvei har jeg inntrykk av at E-Tron ligger ca 10% over Model X i forbruk. Men E-Tron har 83-84kWh tilgjengelig fra batteriet. Splitter ny Model X har ca 81kWh. I praksis går dermed Model X ca 5-6% lenger, men det er jo ikke mer enn ca 18km på en 300km tur. Om det er make or break har man ganske rigide krav. Med en 2,5 år gammel Model X med tilhørende kapasitetstap (si jeg har rundt 78kWh tilgjengelig nå) er den godt sammenlignbar med E-Tron. Dvs ruller man rundt i en brukt X nå som har gått et lite stykke er overgangen omtrent umerkelig, tror jeg.
Det jeg dog må lære meg på nytt er når det faktisk er tomt. Det vet jeg i dag da Tesla indikerer dette med effektbegrensning slik at man ikke trenger være bekymret om bilen viser 0 rekkevidde, for det er ikke der du ser om du faktisk er tom. Når bilen er ny kan dermed erfarne folk dra ut 85kWh av en 90-pakke. Men det blir for spesielt interesserte og lite anvendelig i praksis uansett.

Der det vil svi litt er lading. Ja den lader raskere målt i kW, og ja det vil på sikt bli en god del raske ladere, men vi er ikke der nå. Trenger ikke utbrodere nærmere enn at jeg ser mye ladetrøbbel (hos Ionity og andre) samt mange CCS biler med stort batteri på vei inn i markedet. Ideelt sett skulle utbyggingstakt hos Ionity og andre vært mange ganger det Tesla alene setter opp. De er vel oppe i 44 uttak på Nebbenes nå og noe lignende på Rygge. Ionity opplever jeg at smører mye tynnere utover. Forståelig, men sommeren 2019 ville jeg ikke dratt på bilferie med CCS. Kanskje i 2021. Det blir X på langtur sommer 2019 da E-tron nok ikke ankommer før høsten for min del. Og kan klare meg uten bilferie sommeren 2020. Så jeg er i mål utifra egne spådommer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 18. februar 2019, klokken 10:07
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2019, klokken 09:01
..I 22 fikk jeg tak i Landsail, et dekk jeg er godt fornøyd med.
Jeg skjønner ikke at det går an å snakke om at man skal opp i dimensjon siden bilene blir svampete med høy profil og så nevnes rældekket Landsail i samme setning?

Den helt åpenbare forklaringen er at jeg har totalt forskjellig opplevelse av dekket. Landsail er støysvake, lettrullende og sitter definitivt bra på veien. De gjorde det også ganske bra i NAF`s test. Sikkert ikke like bra til banekjøring som dyrere dekk, men til aktiv kjøring på vanlig vei sitter de som støpt. Sliter mye mer med sidestøtte i setet enn veigrep... Ingen skummel oppførsel, ingen brå slipp, stabil på våt vegbane etc. Årsaken til så totalt forskjellig opplevelse må være forskjellig ytelse pga dimensjon Noe må det være når jeg synes de leverer bra selv på inspirert kjøring sammenlignet med div Michelin og Continental dekk, mens du synes de har elendig grep og retningsstabilitet. På X`en har jeg 265/35/22 foran og 285/35/22 bak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

#514
Sitat fra: hemi på mandag 18. februar 2019, klokken 12:05
Har da hatt prøvekjøring, hadde det sammen med 2 andre reservasjonsholdere med xx nr, jeg er på 1xx.

Vi hadde avtalt 2 timer tur, når vi kom var dette kuttet.... til 1 time, kun 20 min per person var mulig... ja ok, jeg VET mange andre har fått teste bilene vesentlig lenger, så var særs lite imponert over dette.

Bilen er bra, spesielt optisk utseendemessig er den en vinner, uten tvil peneste elbilen man får nå, premium utseende er der uten tvil, og den er jo en elektrisk Q8 med porsche GTS lys bak.


Så hittil imponert av bilen før innstigning og prøvekjøring.


Begynner kjøre og vindstøy fra speil er påfallende og litt skuffende, vi kjørte med vanlige speil. Rekkevidde var også dessverre skuffende, jeg testet nesten 1 time på kjørecomputer uten å gasse/bremse, kun følge trafikk og endte på høyt snitt, ca 27 mil range med 90-100 kjøring, og 90 snitt.

Etter rangetest var unnagjort testet vi litt 0-100 og generell performance, den var helt ok, men fikk entry level følelse, og at ting ble holdt tilbake for at andre modeller skal imponere mer senere. 0-100 tider på bruksbil er jo bare tull, men nå kjører jo mange av oss rundt i overmotoriserte unødvendig dyre biler, og er teite, og jeg hadde forventet bedre tall og ytelse.

Vi kjørte den hvite hos møller bærum, med sportsseter, setene var også skuffende, men har som sagt bare prøvd disse. Så kan hende de andre er bedre.

Dørsidene har en gummi/plastikk opp mot vinduene, snakket med selger rundt dette, og fikk beskjed om at dette ikke var mulig å få i skinn eller alcantara? lenger ned er det jo det, vet noen om dette stemmer?

Autopiloten var tvilsom, at best, den koblet ut 2 ganger helt på cruise/avstands biten og gav en error, samt at den sluttet plutselig å svinge, spesifikt ned lierbakkene der høyresvingen begynner bli litt skarpere, så mye hype vi har hørt her om ditt og datt touch i rattet og manglende varme fordi den er så avansert, Har ikke kjørt tesla autopilot på noen år, men selv da var den bedre.



Sammenligningsgrunnlag hos testere er en cayenne v8 S diesel, den andre ganske ny q7 diesel, og jeg har hatt stor amcar suv som er solgt da jeg var klar for e-tron.

Oppriktig skuffet, hjalp ikke med alt tullet rundt lansering og options du ikke kan kombinere heller.


Som min venn sa, bilen er kapasitetsløs, og det oppsummerte egentlig hele turen/bilen.

Har avreservert og venter på refund, det gjør de andre også, samt noen venner til som testet forrige uke. Så flere av dere har rykket frem! :)


Hver sin smak. Stort sett alt som du ble skuffet over imponerte meg. :-)
Synes den er mer stillegående enn nye Cayenne hybrid. Den er mer rapp og virker lettere. Fjæring er bedre også. Og ikke minst er like kjapp. Til lavere pris (i Norge da).
Men den trekker ikke 3500kg slik du skal ha, det trenger ikke jeg. Rekkevidden er som en Model X 90d eller model S 75d. Det vet vi vel allerede.

Fakta er dessverre at, om man vil ha en elbil så finnes det ikke noe mer velkjørende akkurat nå. Og heller ikke på minst et år eller to fremover i samme prisklasse. Så får man heller ha en Panamera turbo til autobahnkjøring i 250-300km/t, en stor traktor-SUV til tung henger eller diverse bensinbiler til kos ved siden av ;-)
Å gå for Model 3 og håpe på noe bedre enn eTron (unntatt rekkevidde og akselerasjon) er i alle fall bare tull. ;-)

Imagine

Sitat fra: kodax på mandag 18. februar 2019, klokken 12:25
Kan man forvente at en fullastet e-tron vil få mindre reduksjon av rekkevidde enn en fullastet iPace?
500kg mer i en iPace er jo nesten 25% økning av vekten, mens under 20% i en e-tron.

Teslabjørn veide I-Pace til ca 380kg lettere enn e-tron limited. Det er den reelle vektforskjellen.

Pippus

Sitat fra: kodax på mandag 18. februar 2019, klokken 12:25
Kan man forvente at en fullastet e-tron vil få mindre reduksjon av rekkevidde enn en fullastet iPace?
500kg mer i en iPace er jo nesten 25% økning av vekten, mens under 20% i en e-tron.

Ja, det vil være en logisk slutning. Det større spørsmålet er jo om hvilken praktisk betydning dette evt. vil kunne ha.

kodax

Sitat fra: Pippus på mandag 18. februar 2019, klokken 14:04
Sitat fra: kodax på mandag 18. februar 2019, klokken 12:25
Kan man forvente at en fullastet e-tron vil få mindre reduksjon av rekkevidde enn en fullastet iPace?
500kg mer i en iPace er jo nesten 25% økning av vekten, mens under 20% i en e-tron.

Ja, det vil være en logisk slutning. Det større spørsmålet er jo om hvilken praktisk betydning dette evt. vil kunne ha.
Det vil vel ha en praktisk betydning dersom det stemmer som noen påstår at den høye vekten på e-tron har betydning for rekkevidden.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

Jeg fikk vite  av min kontakt på forhandler at e-tron var så tung, at hengervekt var justert ned, for ellers kunne ingen kjøre den lovlig med førerkort........

zbk

Og den nedjusteringen vil hjelpe med hva? Tilhenger på mer enn 750kg tillatt totalvekt kan ikke trekkes med den uansett om man bare har klasse B.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hemi

Jeg føler ikke det var så mye logikk i utsagnet.

Pippus

Sitat fra: hemi på mandag 18. februar 2019, klokken 14:21
Jeg fikk vite  av min kontakt på forhandler at e-tron var så tung, at hengervekt var justert ned, for ellers kunne ingen kjøre den lovlig med førerkort........

Tja,...det gir jo egentlig ingen mening. Tillatt vogntogvekt er jo hva du faktisk trekker og ikke hva du kan potensielt trekke. Har man klasse BE så kan man da ha nyttiggjort seg av høyere vekt på slepet. Ikke for det, tenker at når vogntogvekten nærmer seg 3,5 T, så er det jo masse nok i bevegelse:o

Pippus

#522
Sitat fra: zbk på mandag 18. februar 2019, klokken 14:35
Og den nedjusteringen vil hjelpe med hva? Tilhenger på mer enn 750kg tillatt totalvekt kan ikke trekkes med den uansett om man bare har klasse B.

Du kan vel trekke mer enn det med klasse B? Begrensningen er 3,5 T vogntogvekt. Er bilen 2,6 T, kan du ikke da fortsatt trekke henger på 900 kg ???( med brems)

Orbit

Tror denne tidligere postingen nedenfor fremdeles stemmer. Hva du kan trekke på B96 blir litt avhengig av utstyrsnivå på bilen, og hvor mye du har å gå på opp til 4250kg. Har sjekket en registret bil, og den ligger på totalvekt 3130 kg (565kg nyttelast i bil), som da muliggjør 1120kg henger på B96.

Sitat fra: Orbit på mandag 10. desember 2018, klokken 18:37
Regn ut selv her: https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Mangler ennå data fra Audi på hva tillatt totalvekt på bil er, men denne ligger typisk 740kg over egenvekt for Q7. Ut fra dette vil den tyngste av lanseringsmodellene få tillatt totalvekt på ca 3400 kg på bilen alene. Så langt jeg kan se gir det da følgende hengermuligheter (tillatt totalvekt, med brems på hengeren) ut fra førerkorttype:

  • B: 750 kg
  • B96: 850 kg (begrenset av maks 4250 kg  totalvekt bil + henger)
  • BE: 1800kg (begrenset av bilens maksimale hengervekt)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pippus

Sitat fra: Orbit på mandag 18. februar 2019, klokken 14:52
Tror denne tidligere postingen nedenfor fremdeles stemmer. Hva du kan trekke på B96 blir litt avhengig av utstyrsnivå på bilen, og hvor mye du har å gå på opp til 4250kg. Har sjekket en registret bil, og den ligger på totalvekt 3130 kg (565kg nyttelast i bil), som da muliggjør 1120kg henger på B96.

Sitat fra: Orbit på mandag 10. desember 2018, klokken 18:37
Regn ut selv her: https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Mangler ennå data fra Audi på hva tillatt totalvekt på bil er, men denne ligger typisk 740kg over egenvekt for Q7. Ut fra dette vil den tyngste av lanseringsmodellene få tillatt totalvekt på ca 3400 kg på bilen alene. Så langt jeg kan se gir det da følgende hengermuligheter (tillatt totalvekt, med brems på hengeren) ut fra førerkorttype:

  • B: 750 kg
  • B96: 850 kg (begrenset av maks 4250 kg  totalvekt bil + henger)
  • BE: 1800kg (begrenset av bilens maksimale hengervekt)

750 kg...got it.  :+1:
Dette er jo etter hovedregelen, men etter «campingvognregelen» kan du trekke mer enn 750 kg, så lenge den har brems og du holder deg under vogntogvekt 3,5 T. Så kan man jo diskutere om dette gjelder for «tilhenger» selv om dette er ordlyden som er benyttet av veivesenet ::)....avslutter der, vi er vel godt utafor topic nå...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA