Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

trd-73

Hvorfor større anleggsflate? Omkretsen og bredden er vel den samme?

Orbit

Her er de felgdimensjonene som finnes fra Audi (22" er så langt bare brukt på førvisningbiler i Geneve). Dekkbredden går opp på 21" og 22", i tillegg går vekten per komplett hjul opp med 20-30%.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Se også tidligere svar i denne tråden, med lenke til Audi sin egen rekkeviddekalkulator. Det er hjulvekt (og ekstra bredde på de største) som stjeler rekkevidde. Det er også dårligere utvalg i dekk med lav rullemotstand i de største dimensjonene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

olavxxx

Sitat fra: Pneg på søndag 17. februar 2019, klokken 21:48
Dekkverkstedet jeg spurte på hevdet en økning i forbruk på 3-5% pr tomme som en tommelfinger regel. Årsak dårligere aerodynamikk og større anleggsflate/friksjon i mot vei.
Det er nok ikke helt rett å se bare på tomme.
Eksempelvis kan man kjøpe smidd 19" som veier mindre enn OEM 18". En skikkelig dyr 20" smidd felg kan også være ganske lett.

Aero egenskaper har jo mer med designet til felgen å gjøre. Men klart dekkvalg har mye å si

Men for mye dekkside gir svampete følelse, at man ikke er koblet til veien. 22" på en så stor bil ser egentlig ok ut. Men klart på vinter kan man jo kjøre feks 20".

Men det dekkfirma sa var jo litt rart. Velger man feil dekk og tung 18" felg, kan forbruk være høyere enn en bra 20" felg med lettrullende dekk.

Klart man kan også kjøpe lett 18" felg og lettrullende dekk. Men jeg ville personlig ladet 5 minutter mer på langtur og hatt en mer givende tur med dekk som føles mer plantet.

Da tenker jeg ikke bare på utseende, men at rattet føles bra, at bilen responderer kjapt.


turfsurf

Sitat fra: Orbit på søndag 17. februar 2019, klokken 22:23
Her er de felgdimensjonene som finnes fra Audi (22" er så langt bare brukt på førvisningbiler i Geneve). Dekkbredden går opp på 21" og 22", i tillegg går vekten per komplett hjul opp med 20-30%.
Det morsomme her er at 22 tommer hjulene og er de med minst diameter. 14mm mindre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gitzern

Noen som har erfaring med slitasje og pris på nye dekk på 19'' kontra 20-21''?
Slites lavprofil dekk fortere pga dekket eller fordi bruken kanskje er annerledes hos de som foretrekker lavprofil?

PF

Sitat fra: Gitzern på mandag 18. februar 2019, klokken 08:14
Noen som har erfaring med slitasje og pris på nye dekk på 19'' kontra 20-21''?
Slites lavprofil dekk fortere pga dekket eller fordi bruken kanskje er annerledes hos de som foretrekker lavprofil?

Normalt sett øker man også bredden når man øker profilen, og det er bredden som skaper den ekstra slitasjen på dekkene, da hjulstilling (camber) ofte gjør at bredere dekk slites mer inn mot bilen.
Så lavprofil dekk med samme bredde burde ha samme slitasje som mer normalprofil.

Imagine

Så vidt jeg har sett er bredden på vinterdekk 19 og vinterdekk 20 tilhørende e-tron den samme (255mm). Bare profilen/gummien er litt forskjellig. 21 tommere er derimot litt bredere.

Øyvind.h

Er man først oppe på 21" bør man sjekke mulighet for 22". Skal ikke garantere at det er slik på Etron dimensjoner da jeg ikke har sjekket enda, men når jeg har sjekket for annet merke var det veldig mye bedre utvalg av dekk i 22 enn 21". Det påvirker pris og ikke minst tilgang på mange forskjellige dekk. I 22 fikk jeg tak i Landsail, et dekk jeg er godt fornøyd med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2019, klokken 09:01
..I 22 fikk jeg tak i Landsail, et dekk jeg er godt fornøyd med.
Jeg skjønner ikke at det går an å snakke om at man skal opp i dimensjon siden bilene blir svampete med høy profil og så nevnes rældekket Landsail i samme setning?

Jeg gjorde den blemma å gå for Landsail LS588, 235/45-17 på E-klassen min sist sommer, og det er faktisk første gang jeg har vært redd på veien med vogna bak. Gikk fra Michelin Primacy HP i samme dimensjon, og ja, dekka er veldig billige og veldig stille på veien, men det føles som du kjører på en svamp.
Helt ELENDIG retningstabilitet og sidegrep.

På I-Pace'n kjører jeg nå på Continental VikingContact7 i 235/65-18, og den bilen føles ikke akkurat "vablete" selv om profilen er høy... :)

tkjoerlaug

Ser det er mange som er skuffet over rekkevidde, og jeg blir litt forvirret over alle tester, påstander og WLTP kontra NDEC tall, batteristørrelser osv. Jeg kommer fra Tesla og kjører S75D i dag, men har nå bestilt en eTron. Jeg kunne nok kjøpt meg en X75D i dag uten å fått stor rekkeviddeangst, men dersom man har mye kortere rekkevidde enn denne vil jeg bli litt smånervøs.

Noen som har synspunkt på om dette er omtrent riktig rangering fra kort til lang rekkevidde?

Model X 75D
Ipace
Etron
Model X90D
Model S75D
Model X100D
Model S100D



olavxxx

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 18. februar 2019, klokken 11:34
Ser det er mange som er skuffet over rekkevidde, og jeg blir litt forvirret over alle tester, påstander og WLTP kontra NDEC tall, batteristørrelser osv. Jeg kommer fra Tesla og kjører S75D i dag, men har nå bestilt en eTron. Jeg kunne nok kjøpt meg en X75D i dag uten å fått stor rekkeviddeangst, men dersom man har mye kortere rekkevidde enn denne vil jeg bli litt smånervøs.

Noen som har synspunkt på om dette er omtrent riktig rangering fra kort til lang rekkevidde?

Model X 75D
Ipace
Etron
Model X90D
Model S75D
Model X100D
Model S100D
X75D of eTron tror jeg er ca like i rekkevidde, med samme dekk/forhold. Altså ca 10 prosent kortere rekkevidde enn din S75D. Ca 30 vintermil på langkjøring uten å kjøre i sparemodus.

hemi

Har da hatt prøvekjøring, hadde det sammen med 2 andre reservasjonsholdere med xx nr, jeg er på 1xx.

Vi hadde avtalt 2 timer tur, når vi kom var dette kuttet.... til 1 time, kun 20 min per person var mulig... ja ok, jeg VET mange andre har fått teste bilene vesentlig lenger, så var særs lite imponert over dette.

Bilen er bra, spesielt optisk utseendemessig er den en vinner, uten tvil peneste elbilen man får nå, premium utseende er der uten tvil, og den er jo en elektrisk Q8 med porsche GTS lys bak.


Så hittil imponert av bilen før innstigning og prøvekjøring.


Begynner kjøre og vindstøy fra speil er påfallende og litt skuffende, vi kjørte med vanlige speil. Rekkevidde var også dessverre skuffende, jeg testet nesten 1 time på kjørecomputer uten å gasse/bremse, kun følge trafikk og endte på høyt snitt, ca 27 mil range med 90-100 kjøring, og 90 snitt.

Etter rangetest var unnagjort testet vi litt 0-100 og generell performance, den var helt ok, men fikk entry level følelse, og at ting ble holdt tilbake for at andre modeller skal imponere mer senere. 0-100 tider på bruksbil er jo bare tull, men nå kjører jo mange av oss rundt i overmotoriserte unødvendig dyre biler, og er teite, og jeg hadde forventet bedre tall og ytelse.

Vi kjørte den hvite hos møller bærum, med sportsseter, setene var også skuffende, men har som sagt bare prøvd disse. Så kan hende de andre er bedre.

Dørsidene har en gummi/plastikk opp mot vinduene, snakket med selger rundt dette, og fikk beskjed om at dette ikke var mulig å få i skinn eller alcantara? lenger ned er det jo det, vet noen om dette stemmer?

Autopiloten var tvilsom, at best, den koblet ut 2 ganger helt på cruise/avstands biten og gav en error, samt at den sluttet plutselig å svinge, spesifikt ned lierbakkene der høyresvingen begynner bli litt skarpere, så mye hype vi har hørt her om ditt og datt touch i rattet og manglende varme fordi den er så avansert, Har ikke kjørt tesla autopilot på noen år, men selv da var den bedre.



Sammenligningsgrunnlag hos testere er en cayenne v8 S diesel, den andre ganske ny q7 diesel, og jeg har hatt stor amcar suv som er solgt da jeg var klar for e-tron.

Oppriktig skuffet, hjalp ikke med alt tullet rundt lansering og options du ikke kan kombinere heller.


Som min venn sa, bilen er kapasitetsløs, og det oppsummerte egentlig hele turen/bilen.

Har avreservert og venter på refund, det gjør de andre også, samt noen venner til som testet forrige uke. Så flere av dere har rykket frem! :)



Tellus

Sitat fra: hemi på mandag 18. februar 2019, klokken 12:05

Rekkevidde var også dessverre skuffende, jeg testet nesten 1 time på kjørecomputer uten å gasse/bremse, kun følge trafikk og endte på høyt snitt, ca 27 mil range med 90-100 kjøring, og 90 snitt.


Leste du av et gjennomsnittsforbruk for den turen ? Kun 27 mil estimert rekkevidde i den hastigheten virker litt lite for en slik rundtur. Var det unormalt mye vind. Hva var temperaturen ?

elektro

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 18. februar 2019, klokken 11:34
Ser det er mange som er skuffet over rekkevidde, og jeg blir litt forvirret over alle tester, påstander og WLTP kontra NDEC tall, batteristørrelser osv. Jeg kommer fra Tesla og kjører S75D i dag, men har nå bestilt en eTron. Jeg kunne nok kjøpt meg en X75D i dag uten å fått stor rekkeviddeangst, men dersom man har mye kortere rekkevidde enn denne vil jeg bli litt smånervøs.

Noen som har synspunkt på om dette er omtrent riktig rangering fra kort til lang rekkevidde?

Model X 75D
Ipace
Etron
Model X90D
Model S75D
Model X100D
Model S100D

Det er nok ganske riktig rangering ja (men ryktene skal ha det til at I-Pace presterte bedre enn e-tron i begge samtidig-testene til TeslaBjørn, både landevei og motorvei). Jeg har også sett X90D gå kun 300 km. i normale hastigheter på sommeren i noen videoer. X har nok noen prosent lavere forbruk, men 90D også minst netto batteri av de tre. Vel, egentlig ganske likt som I-Pace.. Greia er at for alle praktiske formål er rekkevidden på de tre musketerer ganske lik. Forskjellen på om du kjører på våt/tørr asfalt, har motvind, utetemperatur osv. er det som avgjør hvor langt du kommer. Det rare er at det var "ingen" som var skuffet over rekkevidden til X90D da den kom.

Så er det lading da. Tesla har det beste nettverket pt. mens e-tron kan lade raskest. Det er her I-Pace faller litt gjennom, for den er litt verken eller. Dog, på lynladere vil den klare 100kW på CCS2 ladere fremover. Da blir det omtrent samme ladehastighet som 75 pakkene til Tesla, men jeg vil tro med en litt bedre/mer fleksibel ladekurve. Bilen kom bare litt tidlig og lovet litt mye.. Den har også god hastighet på 50kW ladere over et vidt spekter. Det skal også være mulig for I-Pace å ta 120kW i fremtiden gjennom software oppgradering.

En annen ting du skal tenke på, kontra 75-pakkene til Tesla, er at du på de nevnte bilene har rundt 15kW mer batteri å bruke. Ikke bare på fremdrift ved langkjøring, men også på oppvarming av batteri og kupé på småkjøring, hvis en stor del av batteriet går med til dette i hverdagen..

Jeg tror du har gjort et godt valg og har realistiske forventeninger. Det er det viktigste ift. om du blir fornøyd med rekkevidden. Det er vel heller ikke så mange i media som er direkte skuffet over rekkevidden, det er for det meste Tesla eiere i diverse forum som er det.. Avisene triller bare 6-ere og kjører stort sett 30-35 mil på vinter. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA