Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Gitzern

Hvis det er det som skal til for at du ikke skal se «døll» ut i en e-tron så sier jo det ganske mye om deg

Pneg

Sitat fra: Gitzern på søndag 17. februar 2019, klokken 18:35
Da virker det som jeg har valgt riktig, men må innrømme at jeg vurderer 20t vinterdekkpakke og få Møller til å bytte 20t sommer og 19t vinter. Mest Pga det er litt kjedelig å ha samme felger sommer og vinter og at det er på vinteren at rekkevidden evt kan bety noe. At originale anbefalte felger med dekk fra bilprodusenten skal være direkte trafikkfarlig på motorvei er enten en lite underbygd påstand eller en ordentlig skandale fra Audi. Velger å tro at det første er tilfelle her.

Tmx er en mye større bil enn e-tron så 19t her vil nok visuelt være betydelig mindre enn på e-tron.

Feil av meg og omtale disse 19tommerne som stygge. Selvfølgelig smak og behag og ikke riktig selv om jeg ikke liker de :) men savner valg mulighet på 19..  «ballong» dekk gir den komfort jeg søker.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. februar 2019, klokken 17:36
Sitat fra: Gitzern på søndag 17. februar 2019, klokken 17:18
Nå er det vel 255/55/19 kontra 255/50/20 vi snakker om her. Er det den forskjellen som diffrensierer mellom ballongdekk og lavprofil?

Hmm. 245/45 var på Model S. Har 255/45/19 på X.

Er det 265/50r19 som er standard på X om man velger 19"vinterdekk?
Generelt er nordiske vinterdekk veldig myke og siden jeg kjører 95% på våt vei om vinteren er jeg mer og mer i usikker på om det er rikt ig å bruke disse dekkene i stedet for kontinentale som er lysår bedre på våt vei. De beste kontinentale er også gode på snø. Det er først på speilblank is de kommer til kort.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 17. februar 2019, klokken 19:09

Er det 265/50r19 som er standard på X om man velger 19"vinterdekk?

Mener det er det ja. Tesla har ett ganske snodig oppsett, på 19 tommere er det like store og brede hjul foran og bak, men 20 tommere er 275 bak og 255 foran, i tillegg til at bakhjulene har større diameter. Så kjøreegenskapene endres ved å gå fra 19 til 20 tommers hjul.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

På e-tron i Tyskland og Sverige tilbys 19" uten tillegg også på Advanced/Proline selv om 20" er standard på disse utstyrsvariantene. Burde absolutt vært en opsjon i Norge på Advanced plus & Exclusive I Norge også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Sitat fra: Gitzern på søndag 17. februar 2019, klokken 18:52
Hvis det er det som skal til for at du ikke skal se «døll» ut i en e-tron så sier jo det ganske mye om deg

trd-73

Mener det ble sagt på facebook, at en kan velge 19 på Advanced/Exclusive til samme pris.

Pippus

Sitat fra: trd-73 på søndag 17. februar 2019, klokken 20:16
Mener det ble sagt på facebook, at en kan velge 19 på Advanced/Exclusive til samme pris.

Nope..jeg ville ha 19 på sommerdekk,men dette var ikke mulig på exclusive. Jeg valgte derimot 19 tommer på vinter, da rekkevidden har større betydning da.

Gitzern

Vel PF, vi kan vel slå fast at vi har forskjellig mening om hva som er viktig med bil. Men som sagt variasjon er bra.

Chimp


olavxxx

#490
Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 16:26
Dette er et generelt hjertesukk, men som kommer her. Hvorfor i alle dager skal de mest påkostede elbilene ha de største dekkene som gir lavest rekkevidde? Det ergo helt tullete at jo mer bil en kjøper jo mindre rekkevidde får en. På elbil er det eneste logiske å tilby så lav dimensjon som mulig på de feteste utgavene av bilen. Maks rekkevidde er jo en del av hele poenget.
Problemet er nok CD-tallene.

Chimp

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. februar 2019, klokken 17:10
Ballongdekk har kanskje lavere forbruk, men fy søren så skummelt og farlig det kan være å kjøre med. Selv 245/45/19 kan være skummelt på motorvei (eksempelvis Nokian R2).

Ingen klager på 235/65/18 på i pace, er veldig mye gummi på dem?

olavxxx

Sitat fra: Chimp på søndag 17. februar 2019, klokken 21:39
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. februar 2019, klokken 17:10
Ballongdekk har kanskje lavere forbruk, men fy søren så skummelt og farlig det kan være å kjøre med. Selv 245/45/19 kan være skummelt på motorvei (eksempelvis Nokian R2).

Ingen klager på 235/65/18 på i pace, er veldig mye gummi på dem?
65 prosent av 235 er 152mm dekkhøyde. (15,2 cm)
55 prosent av 255 er 140mm dekkhøyde. (14 cm)

Jeg synes begge ser forferdelig ut, jeg mener man bør ligge på maksimalt 10 cm dekkhøyde, er jo ikke traktor man skal kjøre?

Gitzern

´Ser´ forferdelig ut er vel nøkkelordet her. Det er andre parametre å vurdere enn utseende på en bil. Men igjen, bra vi er forskjellige. Jeg syns 22t ser harry ut, hverken e-tron eller tmx er formel 1 biler. Men det er min mening.

Pneg

Dekkverkstedet jeg spurte på hevdet en økning i forbruk på 3-5% pr tomme som en tommelfinger regel. Årsak dårligere aerodynamikk og større anleggsflate/friksjon i mot vei.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA