Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

El Coche

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron.html står det:
SitatAudi e-tron 55 typegodkjennes etter WLTP standarden. Audi e-tron 55 har ved blandet kjøring inntil 415 km rekkevidde og forbruk fra 22,7 kWt/100 km (WLTP). Rekkevidde og forbruk kan endre seg ved valg av ekstrautstyr.

I kontraktsforslaget står det:
SitatElektrisk rekkevidde: 374 Km
Forbruk blandet kjøring: 25,02 kWh/100km
Ovenstående tall er basert på WLTP typegodkjenningsdata.

Er det ekstrautstyret jeg har valgt som drar ned rekkevidden med 40km, sikrer de seg litt ekstra i kontrakten, eller er én av disse feil?

turfsurf

Sitat fra: El Coche på søndag 17. februar 2019, klokken 10:54
Er det ekstrautstyret jeg har valgt som drar ned rekkevidden med 40km, sikrer de seg litt ekstra i kontrakten, eller er én av disse feil?
Er nok ekstrautstyret. Har du f.eks større hjul. Det og vekt er de to tingene som er mest utslagsgivende.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

opheim

WLTP krever testing pr konfigurasjon, så Audi har flere ulike målinger. På standardutgavene er det i hvert fall måling på basic (lengst rekkevidde, pga 19" hjul), adv.plus (middels) og exclusive (kortest rekkevidde pga 20" hjul og høyere vekt). 415km tallet er vel fra basic, mens du kanskje har valgt en av de andre som utgangspunkt?

I kontrakten min står det 380km og 24,64kWh/100km. Det er en Exclusive med 20" dynamic felger og en god håndfull ekstra snacks. Tipper at feks 21" felger ville fått tallet enda lavere.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

kodax

#468
Fra prislisten:
Rekkevidde blandet kjøring
Standard: 415
Advanced: 383
Exclusive: 377
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Gitzern

Jeg har 405 km og 23,22kwh/ 100km i kontrakten. Har 19t hjul.

Løve

Dette er et generelt hjertesukk, men som kommer her. Hvorfor i alle dager skal de mest påkostede elbilene ha de største dekkene som gir lavest rekkevidde? Det ergo helt tullete at jo mer bil en kjøper jo mindre rekkevidde får en. På elbil er det eneste logiske å tilby så lav dimensjon som mulig på de feteste utgavene av bilen. Maks rekkevidde er jo en del av hele poenget.

Gitzern

Alle har jo valget med å spekke opp bilen og velge de pakkene du vil. Ønsker du 19t, men alt annet utstyr helt fint. Bare ikke konfigurasjon, men den er bare indikativ, det er på kontraktsmøte at alt skreddersys.

turfsurf

Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 16:26
På elbil er det eneste logiske å tilby så lav dimensjon som mulig på de feteste utgavene av bilen. Maks rekkevidde er jo en del av hele poenget.
Igjen, du mangler en evne til å se at andre har forskjellige ønsker og prioriteringer enn deg selv. Mange vil ikke bli sett i en etron med «kun» 19 tommers hjul, og lader heller 5 minutt ekstra på vei til hytta. Og holder rekkevidden uansett, hvilken rolle spiller det?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pneg

Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 16:26
Dette er et generelt hjertesukk, men som kommer her. Hvorfor i alle dager skal de mest påkostede elbilene ha de største dekkene som gir lavest rekkevidde? Det ergo helt tullete at jo mer bil en kjøper jo mindre rekkevidde får en. På elbil er det eneste logiske å tilby så lav dimensjon som mulig på de feteste utgavene av bilen. Maks rekkevidde er jo en del av hele poenget.

Er enig. Den ene 19 varianten av hjulene som tilbys er etter min mening noe av det styggeste som finnes som Audi tilbyr. Ønsker 19 men går for 20 pga dette. Slik sett ikke valgmuligheter. Går ikke for uorginalt på denne bilen.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Øyvind.h

Ballongdekk har kanskje lavere forbruk, men fy søren så skummelt og farlig det kan være å kjøre med. Selv 245/45/19 kan være skummelt på motorvei (eksempelvis Nokian R2).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gitzern

Syns 19t ser kule og annerledes ut enn de andre mer tradisjonelle felgene. Heldigvis får jeg da i pose og sekk, sparer penger og får bedre rekkevidde både sommer og vinter fordi jeg har annen smak og ikke bryr meg om hjulene er 19t eller 20t. Syns mange biler som ikke er sportsbiler, les TMX etc som kommer med 21t eller 22t ikke ser bra ut i det hele tatt, lettere hysterisk. Men heldigvis har vi forskjellig smak og behov. Verden fungerer så mye bedre da

Gitzern

Nå er det vel 255/55/19 kontra 255/50/20 vi snakker om her. Er det den forskjellen som diffrensierer mellom ballongdekk og lavprofil?

Øyvind.h

Sitat fra: Gitzern på søndag 17. februar 2019, klokken 17:18
Nå er det vel 255/55/19 kontra 255/50/20 vi snakker om her. Er det den forskjellen som diffrensierer mellom ballongdekk og lavprofil?

Hmm. 245/45 var på Model S. Har 255/45/19 på X. Visuelt er det ganske høye dekk og langtifra lavprofil i hvert fall. Og det er på kanten mykt på en så stor og tung bil. På sommer har jeg 265/35/22. Det faller innunder det jeg vil kalle for lavprofil. Stive, mindre demping og ikke egnet på veldig ujevn vei. Men forbruksmessig ikke veldig annerledes enn vinterdekk fordi jeg har valgt sommerdekk som er gode på forbruk. Har ikke endret forbruk ved å gå fra originale 20" til uoriginale 22" ved å være bevisst på riktige dekk for mitt bruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gitzern

Da virker det som jeg har valgt riktig, men må innrømme at jeg vurderer 20t vinterdekkpakke og få Møller til å bytte 20t sommer og 19t vinter. Mest Pga det er litt kjedelig å ha samme felger sommer og vinter og at det er på vinteren at rekkevidden evt kan bety noe. At originale anbefalte felger med dekk fra bilprodusenten skal være direkte trafikkfarlig på motorvei er enten en lite underbygd påstand eller en ordentlig skandale fra Audi. Velger å tro at det første er tilfelle her.

Tmx er en mye større bil enn e-tron så 19t her vil nok visuelt være betydelig mindre enn på e-tron.

PF

Med mitt kjøremønster så var det veldig enkelt å velge 21 sommer som vinter. Skulle jeg måtte lade ekstra de to eller tre turene i året som er lenger en maks rekkevidde så overlever jeg det mye bedre en å kjøre rundt og se døll resten av tiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA