Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Gitzern


Espen W

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. februar 2019, klokken 10:09
Elbilforeningen drar i dag ut på langtur (850km). Oslo-Sørlandet-Haukelifjell-Oslo eller noe sånt.

De tar med E-Tron, I-Pace, Model X, E-niro og Kona i en stor felles test.

Knall!
De sier at de vil ha oppdateringer underveis, så tydeligvis fritatt for sperrefristen som Bjørn (og sikkert andre) fikk (dvs slutten av måneden). Evt. så vil de bare kommentere de andre bilene.

hemi

Leste det samme

pussig dette her :p

navyelsen

synd at de ikke fikk tatt med Model 3 i samme slengen, som en av vårens (årets?) store nyheter
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Counterpointer

Sitat fra: navyelsen på mandag 11. februar 2019, klokken 14:02
synd at de ikke fikk tatt med Model 3 i samme slengen, som en av vårens (årets?) store nyheter
Enig

hemi

Ingen av de andre hadde vel hatt sjangs da.. på rekkevidde iaf.

PF

Sitat fra: hemi på mandag 11. februar 2019, klokken 23:20
Ingen av de andre hadde vel hatt sjangs da.. på rekkevidde iaf.

I praksis ville de vel det, med ett støynivå som er høyere på model3 en model s orker man vel knapt en time innimder før man må ha pause.

z4rd

Så ille er det ikke, og det vet du. Derfor kunne du latt vær å poste det.
At det ikke er like bra som nye S, kan man forvente, men det betyr ikke det samme som at det er så ille at man ikke klarer mer enn 1 time om gangen...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tor Erik

Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. februar 2019, klokken 12:09
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. februar 2019, klokken 17:46
Veldig synd han ikke beskriver detaljert om kjøreturen i forkant for den grafen der var en solid nedtur. Spesielt mtp at det bare var -1 ute.

Har han bare kjørt 10-20 minutter bort på en hurtiglader og får halv hastighet fra start er det ganske bra. Har han derimot kjørt et par timers langtur i en minusgrad og får halvert fart fra start er det coldgate.


Testet nylig langtur i ca samme føre med en kamerat sin Tesla Model S 75 D, ny i desember 2018. Den ladet lenge på 45, 50 og 60kw før den til slutt kom opp i 90-96kw når den var over 30-40%. Så det tok så vidt jeg husker ca 45 minutter fra ca 10% til ca 80%. Vinterforbruket på den med 19 tommere er 26-28kwh/100km. Da kjørte vi Oslo-Arendal. Startet med varmt batteri og 83% og ladet da vi kom til Brokelandsheia fra ca 9-10%. Lå i 125 i 110-sonene og ca fartsgrensene eller «10 km/t over» ellers på de roligere partiene. Strekningen fra start til første lading er ca 20,5 mil. Temperaturen varierte, mne lå stort sett på mellom 0 og minus 4, var likevel et par steder med plutselig ned mot minus 10. Ikke snøvær da vi kjørte og fine «rulleforhold».
Det er en bil til 680.000 uten ekstrautstyr eller 786.000-800.000 med litt utstyr. Den modellen fåes vel ikke lenger ny nå.

Jøss. Det var høyt forbruk for model s å være. Jeg kjørte tur/retur Oslo-Grimstad 29 januar med min Model S 85d. Under visse partier ned til -17 grader. Fremme i Grimstad ca -10. Omtrent samme temraturer på vei hjem. Kjørte da fra Grimstad kl 15.00 ca. Forbruk 233 Wh/km. Normal kjøring. Jeg beregnet maks rekkevidde til bilen under denne turen til å være ca 330 km.

Imagine

#459
Sitat fra: Tor Erik Mogen på tirsdag 12. februar 2019, klokken 06:58
Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. februar 2019, klokken 12:09
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. februar 2019, klokken 17:46
Veldig synd han ikke beskriver detaljert om kjøreturen i forkant for den grafen der var en solid nedtur. Spesielt mtp at det bare var -1 ute.

Har han bare kjørt 10-20 minutter bort på en hurtiglader og får halv hastighet fra start er det ganske bra. Har han derimot kjørt et par timers langtur i en minusgrad og får halvert fart fra start er det coldgate.


Testet nylig langtur i ca samme føre med en kamerat sin Tesla Model S 75 D, ny i desember 2018. Den ladet lenge på 45, 50 og 60kw før den til slutt kom opp i 90-96kw når den var over 30-40%. Så det tok så vidt jeg husker ca 45 minutter fra ca 10% til ca 80%. Vinterforbruket på den med 19 tommere er 26-28kwh/100km. Da kjørte vi Oslo-Arendal. Startet med varmt batteri og 83% og ladet da vi kom til Brokelandsheia fra ca 9-10%. Lå i 125 i 110-sonene og ca fartsgrensene eller «10 km/t over» ellers på de roligere partiene. Strekningen fra start til første lading er ca 20,5 mil. Temperaturen varierte, mne lå stort sett på mellom 0 og minus 4, var likevel et par steder med plutselig ned mot minus 10. Ikke snøvær da vi kjørte og fine «rulleforhold».
Det er en bil til 680.000 uten ekstrautstyr eller 786.000-800.000 med litt utstyr. Den modellen fåes vel ikke lenger ny nå.

Jøss. Det var høyt forbruk for model s å være. Jeg kjørte tur/retur Oslo-Grimstad 29 januar med min Model S 85d. Under visse partier ned til -17 grader. Fremme i Grimstad ca -10. Omtrent samme temraturer på vei hjem. Kjørte da fra Grimstad kl 15.00 ca. Forbruk 233 Wh/km. Normal kjøring. Jeg beregnet maks rekkevidde til bilen under denne turen til å være ca 330 km.

Nå la ikke vi vekt på å kjøre forbruksvennlig, men kjørte jevnt og som om det var en bensinbil «uten å tenke» på forbruk.
Å kjøre mest mulig forsiktig for å oppnå lavest mulig forbruk er ikke noe for oss i min vennekrets. Og hjem igjen kjørte vi mye i 140 i 110-grensen. Da brukte den vel drøyt 300Wh/km med varmt batteri.
Vi har hele tiden tippet/lagt til grunn at etron sannsynligvis bruker ca 40-50Wh/100km mer enn model s 75d i forhold til lik motorveishastighet og at den dermed går ca like langt pga tilsvarende større batteri.

Så vi har kalkulert at det er omtrentlig slik: klarer man seg med Model S 75 D (eller Model X 90 D) sin rekkevidde klarer man seg også med e-tron sin.

Espen Hugaas Andersen

e-tron i 140 km/t vil nok ha et ganske betraktelig forbruk. 40-50 Wh/km mer enn Model S blir svært optimistisk. Realiteten blir kanskje nærmere 40-50%.

(Model S er veldig lav, med dertil lite frontareal, og utformingen er svært aerodynamisk.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

#461
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. februar 2019, klokken 07:29
e-tron i 140 km/t vil nok ha et ganske betraktelig forbruk. 40-50 Wh/km mer enn Model S blir svært optimistisk. Realiteten blir kanskje nærmere 40-50%.

Vi får se hva det blir når jeg får min e-tron og kameraten og jeg tester samtidig. Men godt mulig du har rett for lav bil har lavere luftmotstand enn høy bil. Men også Model S bruker en del i 140km/t.
I3 vs egolf er et godt eksempel på det. Egolf kommer en del lenger enn i3 94ah i hastigheter over 110. Har testet mine to på samme strekning.

Gitzern

Skjønner ikke at det kan være overraskende med høyt energiforbruk når man kjører i 125 kmt kontra 100 på motorvei. Merker det godt på min dieselbil også. Tenker den får 30% mer forbruk, bør vel ikke være veldig annerledes på elbil, bortsett fra at elbil er mer aetodynamisk utformet. Det er da dyrere å kjøre fort med diesel enn med elbil så lenge man lader hjemme ihvertfall. Å kjøre økonomisk blir for meg bare et spørsmål og å lade på langtur eller ikke. Har jeg rekkevidde nok, kjører jeg uten å tenke forbruk. Kjører mye Oslo-Trysil og E-tron skal rekke fint her på vinteren, sjelden jeg kan ligge jevnt 10 kmt over fartsgrensen, spesielt på vinteren uansett. Bortsett fra det vil jeg ha nok rekkevidde med å lade til 80% til all annen kjøring.

PF

Samme for min del, lengste jeg kjører er til Hamar, utenom det så er det sommerferie eller hvis jobben finner på å dra på noe skitur, som i år blir Hemsedal, så jeg kan ha akkurat samme kjøremønster som med dieselbilen.
Det vil si stort sett i i så godt driv som det politisk er greit med små barn i baksetet.

kodax

Kjenner jeg har et ørlite håp om at de har lagt inn en dobling av forbruket når folk velger å kjøre 30km/t over fartsgrensen;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA