Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Gitzern

Noen som vet hvor mye batteriet slites ved å lade til 100%. Tenker vi må lade ca. 20 ganger i året til 100%. Hvor mange % kan man regne med at batteriet da svekkes etter 60 000 km på 4 år? Bør man stoppe på forskjellig % dvs variere mellom70, 71, 72 osv?

Tellus

Sitat fra: Gitzern på lørdag 02. februar 2019, klokken 17:41
Noen som vet hvor mye batteriet slites ved å lade til 100%. Tenker vi må lade ca. 20 ganger i året til 100%. Hvor mange % kan man regne med at batteriet da svekkes etter 60 000 km på 4 år? Bør man stoppe på forskjellig % dvs variere mellom70, 71, 72 osv?

Helt uproblematisk. Du skal unngå å la bilen stå fulladet unødvening, men å lade til 100 for deretter å kjøre avgårde skal du ikke bekymre deg over. På toppen av dette har vel e-tron størst toppbuffer av alle elbiler. Totalbufferet er jo på over 10 kWh. Godt over 10% med andre ord. Sikkert halvparten av dette i toppen.

Gitzern

Høres veldig bra ut Tellus, da kan jeg lade til 100% før hytteturen på vinteren med god samvittighet :+1:

Orbit

Normalt er det ikke lading til 100% i seg selv (som på Audi i praksis er rundt 94%) problematisk så lenger du gjør dette rett før avreise. Det batteriet ikke liker er å stå lenge på høy prosent, spesielt dersom det er varmt ute. Så du kan f.eks. sette at du kun lader til 80% til vanlig, og så ber du bilen (via app) om å få til 100% noen timer før avreise de gangene du trenger dette (ca annenhver uke ut fra hva du sier).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Audi har også lagt inn at du kan definere lokasjoner (f.eks hjemme) som bruker andre ladeinnstillinger, for eksemplel lading til 80%. Dersom du da setter generell lading til 100%, trenger du ikke å huske å stille opp lademålet ved hurtiglading på langtur! Og når du kommer hjem, går bilen automatisk tilbake til 80% der.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gitzern

Syns dette blir bare bedre og bedre jeg. Så fornøyd med at jeg tar skiftet til elbil nå. Vi har kjølig fellesgarasje hjemme, men aldri minusgrader. På hytta har jeg uisolert garasje. Burde jeg isolert denne?

Orbit

Nei, det er ikke noe behov for å isolere garasjen. Bilen klarer fint å varme seg opp før avreise selv i streng kulde (10kW varmeapparat).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gitzern

Bra, forvarmer bilen mens den er tilkoblet strøm før avreise tenker jeg.

Imagine

#397
Sitat fra: olavxxx på lørdag 02. februar 2019, klokken 11:31
Sitat fra: Imagine på lørdag 02. februar 2019, klokken 11:04
Sitat fra: hemi på fredag 01. februar 2019, klokken 16:03
Min audi selger er over middels ivrig på å selge meg bil uten prøvekjøring nå.

Jeg kommer ikke til å bestille uten å ha prøvd den TR fjellet og se at det faktisk går med normal kjøringen min.


Det må være mulig å ta ett møte i oslo sentrum før man stikker på fjellet, kan ikke være sånn at du må ha satt avgangstidspunkt i app for å få max batterivarme og ha kjøttkaker til middag/medvind for å nå frem.

For meg skal dette være en langtur bil og nr 1 hovedbil. Bilen er en av de dyreste elbilene du får, og jeg forventer ytelse/rekkevidde deretter.


Ikke sikkert din kommende Model 3 performance gjør det så voldsomt mye bedre rekkeviddemessig i minus 10 og snø og slaps. Både I3'n min og egolfen bruker ganske mye strøm nå med nysnø og umåkte veier og minus 2 til minus 5. Var jo nesten slike forhold når etron ble testet til 330km.

Og i Nettavisen (?) sin test kjørte de fulladet e-tron fra Oslo, via Drammen-Kongsberg-Dagali-Geilo og så til Gol. 8% igjen på Ionity Gol. En rute med 800 høydemeter på ca 290km. Bilen sa den ikke ville klare det da de startet turen, men de testet likevel og klarte det fint. I snøføyk og minus 5 til minus 10. Kan faktisk ikke kreve mer enn det av en elektrisk SUV i 2019.
Eh? Den vil garantert gå veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig mye lenger.

eTron ser ut til å gå ca 33 vintermil, det er ca samme som X75D.

Så har man selvsagt X100D som går ca 25% lenger enn X75D og man har S75D som går ca 10% lenger enn X75D.
I tillegg har man da S100D som går ca 35% lenger enn X75D.

Model 3 Performance vil nok gå litt lenger enn S100D :-) Så man kan nok forvente ca 35+% lenger rekkevidde, om vinteren

I følge denne videoen bruker Model 3 ca 224kWh/100km og går 202 miles (=325km) i winter-range test.

Det er i så fall kortere enn e-tron, enda det ikke snødde så voldsomt. Men det var riktignok -12 til -16 grader vs e-tron sine -5 til -10. Men så kjørte også de amerikanske gutta mye i 43mph, dvs ca 70km/t.

https://m.youtube.com/watch?v=iwi1u2xDF9k

Så tviler på at winter range for Model 3 er ekstremt mye lenger enn e-tron, selv om den veier 800kg mindre og er en lav sportslig sedan i mellomklassen.
Spennende å se om også TeslaBjørn kan teste Model 3 winter range i minusgrader i snøføyk.
Snøføyk og kulde har litt å si for alle elbiler. E-tron sine 330km winter range er kanskje ikke så ille after all.

Tellus

Ser ut som om de hadde slått av varmen inne. Veldig godt kledd.

Tellus

Morsom video.

Med forvarmet bil og batteri så brukte de 20 kW på 53.5 miles/86.1 km. Dvs 23.2 kWh/100 km. De sier de holdt highway hastighet, men jeg kunne i ikke se noe gjennomsnitt noe sted. Fartsgrensen var 65 miles på et sted i hvert fall, men det virket ikke som om de kjørte spesielt raskt.

Egentlig ikke så veldig imponerende dette her, men vanskelig å vurdere uten å vite nøyaktig hvor raskt de kjørte. Blir spennende å se noen vintertester etterhvert.

Imagine

Sitat fra: Tellus på søndag 03. februar 2019, klokken 23:49
Morsom video.

Med forvarmet bil og batteri så brukte de 20 kW på 53.5 miles/86.1 km. Dvs 23.2 kWh/100 km. De sier de holdt highway hastighet, men jeg kunne i ikke se noe gjennomsnitt noe sted. Fartsgrensen var 65 miles på et sted i hvert fall, men det virket ikke som om de kjørte spesielt raskt.

Egentlig ikke så veldig imponerende dette her, men vanskelig å vurdere uten å vite nøyaktig hvor raskt de kjørte. Blir spennende å se noen vintertester etterhvert.

Her er det en winter range test til av Model 3:
https://m.youtube.com/watch?v=QGER2I61EzI

Så ikke ut til å være noe bedre den...

Etron sine winter range tester startet vel med kaldt batteri.

hemi

men shit folkens, tenk om vi kunne ha hatt noen som testet e-tron mot model 3 og andre biler? det hadde vært utrolig om det var lov å gjøre :p

under like forhold! audien har jo kjempe fordel mot 20" performance uten varmepumpe og med 20KWH mer, så den bør jo gå vesentlig lenger

Macobat

#402
Sitat fra: Imagine på søndag 03. februar 2019, klokken 23:52
Sitat fra: Tellus på søndag 03. februar 2019, klokken 23:49
Morsom video.

Med forvarmet bil og batteri så brukte de 20 kW på 53.5 miles/86.1 km. Dvs 23.2 kWh/100 km. De sier de holdt highway hastighet, men jeg kunne i ikke se noe gjennomsnitt noe sted. Fartsgrensen var 65 miles på et sted i hvert fall, men det virket ikke som om de kjørte spesielt raskt.

Egentlig ikke så veldig imponerende dette her, men vanskelig å vurdere uten å vite nøyaktig hvor raskt de kjørte. Blir spennende å se noen vintertester etterhvert.

Her er det en winter range test til av Model 3:
https://m.youtube.com/watch?v=QGER2I61EzI

Så ikke ut til å være noe bedre den...

Etron sine winter range tester startet vel med kaldt batteri.

LOL, you have never owned an EV right? You do understand that those condition have HUGE impact on range.

Your confirmation bias to try and find storys is extremely hilarious, but thanks for the laugh!

Imagine

Sitat fra: Macobat på søndag 03. februar 2019, klokken 23:55
Sitat fra: Imagine på søndag 03. februar 2019, klokken 23:52
Sitat fra: Tellus på søndag 03. februar 2019, klokken 23:49
Morsom video.

Med forvarmet bil og batteri så brukte de 20 kW på 53.5 miles/86.1 km. Dvs 23.2 kWh/100 km. De sier de holdt highway hastighet, men jeg kunne i ikke se noe gjennomsnitt noe sted. Fartsgrensen var 65 miles på et sted i hvert fall, men det virket ikke som om de kjørte spesielt raskt.

Egentlig ikke så veldig imponerende dette her, men vanskelig å vurdere uten å vite nøyaktig hvor raskt de kjørte. Blir spennende å se noen vintertester etterhvert.

Her er det en winter range test til av Model 3:
https://m.youtube.com/watch?v=QGER2I61EzI

Så ikke ut til å være noe bedre den...

Etron sine winter range tester startet vel med kaldt batteri.

LOL, you have never owned an EV right? You do understand that those condition have HUGE impact on range.

Your confirmation bias to try and find storys is extremely hilarious, but thanks for the laugh!


Hehe, no problem.
Grunnen til at jeg søkte frem dette var at jeg ble møtt med en kommentar tidligere i denne tråden om at Model 3 skulle «gå veeeeeeeldig mye lenger enn e-tron» på slikt føre. Ble bare nysgjerrig på reality test.

hemi

i mars? når audi gjør det mulig, kan man jo ta en sammenligning.

imho er det forbanna teit av audi å ikke gjøre det mulig nå, så kunne jeg blit positivt overasket, og bestilt meg en audi. Men jeg orker ikke biler med kort rekkevidde og ladekø.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA