Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

samotholt

Sitat fra: hemi på lørdag 02. februar 2019, klokken 00:11
Det er egentlig positivt, kanskje folk dropper bruke de til å lade egolf og sånn da.

Det har vært HELT KRISE!!!!  hele uken nå, inkludert forrige fredag, jeg trenger 5-10 min hurtiglading, men har endt i timesvis av kø, selv steder med 12 ladere innen 5-600 meter.
Er det? Poenget er vel at det må være mulig å lade litt - uten å stå lenge. Så lenge prisen pr. kWh er høyere enn hjemme så vil jo ingen bruke laderen. Og om man har innkjøpspris (8 euro)  for å lade så vil jo de som må lade gjerne stå enda lengre.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

kodax

Sitat fra: samotholt på fredag 01. februar 2019, klokken 23:56
Hva blir prisen for en kort ladestopp på Ionity? Tysk pris er (tydligvis) 8 euro for å starte lading + 0,33 euro pr. kWh...
Hvor ser du kWh-tillegget?
https://ionity.eu/where-and-how.html#pricing
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: JanIvar på lørdag 02. februar 2019, klokken 01:15
samtidig så har jeg i vestlandsfart en rekkevidde på over 1000 km.
Den urinblæren din som har 1000 km rekkevidde i vestlandsfart vil jeg ha også!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Imagine

Sitat fra: hemi på fredag 01. februar 2019, klokken 16:03
Min audi selger er over middels ivrig på å selge meg bil uten prøvekjøring nå.

Jeg kommer ikke til å bestille uten å ha prøvd den TR fjellet og se at det faktisk går med normal kjøringen min.


Det må være mulig å ta ett møte i oslo sentrum før man stikker på fjellet, kan ikke være sånn at du må ha satt avgangstidspunkt i app for å få max batterivarme og ha kjøttkaker til middag/medvind for å nå frem.

For meg skal dette være en langtur bil og nr 1 hovedbil. Bilen er en av de dyreste elbilene du får, og jeg forventer ytelse/rekkevidde deretter.


Ikke sikkert din kommende Model 3 performance gjør det så voldsomt mye bedre rekkeviddemessig i minus 10 og snø og slaps. Både I3'n min og egolfen bruker ganske mye strøm nå med nysnø og umåkte veier og minus 2 til minus 5. Var jo nesten slike forhold når etron ble testet til 330km.

Og i Nettavisen (?) sin test kjørte de fulladet e-tron fra Oslo, via Drammen-Kongsberg-Dagali-Geilo og så til Gol. 8% igjen på Ionity Gol. En rute med 800 høydemeter på ca 290km. Bilen sa den ikke ville klare det da de startet turen, men de testet likevel og klarte det fint. I snøføyk og minus 5 til minus 10. Kan faktisk ikke kreve mer enn det av en elektrisk SUV i 2019.

olavxxx

#379
Sitat fra: Imagine på lørdag 02. februar 2019, klokken 11:04
Sitat fra: hemi på fredag 01. februar 2019, klokken 16:03
Min audi selger er over middels ivrig på å selge meg bil uten prøvekjøring nå.

Jeg kommer ikke til å bestille uten å ha prøvd den TR fjellet og se at det faktisk går med normal kjøringen min.


Det må være mulig å ta ett møte i oslo sentrum før man stikker på fjellet, kan ikke være sånn at du må ha satt avgangstidspunkt i app for å få max batterivarme og ha kjøttkaker til middag/medvind for å nå frem.

For meg skal dette være en langtur bil og nr 1 hovedbil. Bilen er en av de dyreste elbilene du får, og jeg forventer ytelse/rekkevidde deretter.


Ikke sikkert din kommende Model 3 performance gjør det så voldsomt mye bedre rekkeviddemessig i minus 10 og snø og slaps. Både I3'n min og egolfen bruker ganske mye strøm nå med nysnø og umåkte veier og minus 2 til minus 5. Var jo nesten slike forhold når etron ble testet til 330km.

Og i Nettavisen (?) sin test kjørte de fulladet e-tron fra Oslo, via Drammen-Kongsberg-Dagali-Geilo og så til Gol. 8% igjen på Ionity Gol. En rute med 800 høydemeter på ca 290km. Bilen sa den ikke ville klare det da de startet turen, men de testet likevel og klarte det fint. I snøføyk og minus 5 til minus 10. Kan faktisk ikke kreve mer enn det av en elektrisk SUV i 2019.
Eh? Den vil garantert gå veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig mye lenger.

eTron ser ut til å gå ca 33 vintermil, det er ca samme som X75D.

Så har man selvsagt X100D som går ca 25% lenger enn X75D og man har S75D som går ca 10% lenger enn X75D.
I tillegg har man da S100D som går ca 35% lenger enn X75D.

Model 3 Performance vil nok gå litt lenger enn S100D :-) Så man kan nok forvente ca 35+% lenger rekkevidde, om vinteren

JanIvar

Sitat fra: daktari på lørdag 02. februar 2019, klokken 10:47
Sitat fra: JanIvar på lørdag 02. februar 2019, klokken 01:15
samtidig så har jeg i vestlandsfart en rekkevidde på over 1000 km.
Den urinblæren din som har 1000 km rekkevidde i vestlandsfart vil jeg ha også!
:laugh:
Det er ladekø-angst jeg har, ikke 10 liters blære ;) Hadde jeg jeg vært garantert lading når jeg måtte ha pause hadde ikke dette vært noe problem. Pr i dag er ikke kapasiteten der, heller ikke ladehastigheten. Om to år ser det kanskje mye bedre ut!


stefse

Tror det er endel av oss som velger å avvente pga lade-infrastrukturen ja. Litt innkjøringsproblemer må man nok også påregne. Med mindre man er sånn som bare må ha det nyeste først da.   8) Eller bor et sted og har en bruk som gjør at man uansett aldri hurtiglader.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RolfEinar

Hei alle sammen og tusen takk for mange synspunkter,  innspill og gode råd i løpet av kort tid!

Som utflyttet Østlending, kan det være på sin plass å informere litt om realitetene for oss som kjører vest for vannskillet:

Erfaring fra turer med e-Golf på samme strekning, avslørte at det er en ladestasjon i Eidfjord og vi måtte en gang vente i en time og lade i 50 minutter.
(Rett ved siden av er det en mengde Tesla-ladere.... ), men enn så lenge er det dårlig med ladestasjoner.

Om vinteren, med tøffe værforhold, ønsker man ikke å ha unødige stopp på denne ruten. Man risikerer å ikke nå over fjellet før det innføres kolonnekjøring eller full stengning.
Kolonnekjøring på Hardangervidda betyr en kapasitet på 25 biler pr kolonne og 2 timer mellom hver kolonne – så man ender raskt opp i 3 timer eller lenger kø; Når man venter på kolonne timesvis i minus 15,  synker rekkevidden.  Dersom man må lade, går turen 1000 høydemeter ned Måbødalen til Eidfjord og vel oppe igjen ender man sist i køen.
Man ønsker rett og slett ikke unødige utsettelser og skal man bruke el-bil, er det derfor viktig å velge en som de aller fleste ganger når helt fram uten lading. Ellers foretrekker jeg å beholde dieselbilen....

Det blir veldig spennende å høre erfaringer fra e-tron kjøring på denne strekningen!

Igjen takk!

Crown

Sitat fra: RolfEinar på lørdag 02. februar 2019, klokken 12:45
Hei alle sammen og tusen takk for mange synspunkter,  innspill og gode råd i løpet av kort tid!

Som utflyttet Østlending, kan det være på sin plass å informere litt om realitetene for oss som kjører vest for vannskillet:

Erfaring fra turer med e-Golf på samme strekning, avslørte at det er en ladestasjon i Eidfjord og vi måtte en gang vente i en time og lade i 50 minutter.
(Rett ved siden av er det en mengde Tesla-ladere.... ), men enn så lenge er det dårlig med ladestasjoner.


Først: Med mindre man MÅ kjøre Hardangervidda, er det mye bedre å kjøre Hemsedalsfjellet lademessig, spesielt nå med Ionity på Gol :)

Jeg har Ioniq, og når jeg kjører Hardangervidda lader jeg til 94% på Voss, skyr Eidfjord og Geilo som pesten, og rekker over til Hol uten alt for lavt batteri (Kiwi Hagafoss). Dette gikk fint i slutten av oktober i -1 også men det går nok ikke nå. Men e-tron bør ikke ha noen som helst problemer med det, og enda litt til Gol og Ionity.

Hvis det er nærmest garantert at det blir venting og kolonnekjøring, er det sikkert trygt å topplade litt på Voss, fra 70-90% eller så, e-tron får jo full pupp på 50kW-lader helt til nesten helt fullt batteri ser det ut til. Da kan man tåle maange timer i kolonnekø.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Gitzern

Har akkurat bestilt Audi E-tron 55 med levering mai/ juni. Er nr 2520 i kø. Vi er familie på 4 bosatt på Østlandet med 28 mil til hytta retning Trysil og litt til. Vi stopper stort sett og handler på tur opp og tenker at vinterstid lader vi 8-10 mil samtidig. Det kurerte min rekkeviddeangst, og har dermed hoppet over fra diesel til elbil. Vi har samtidig investert i topp moderne smarte ladestasjoner både hjemme og på hytta. Før vi kjører til og fra hytta vil bilen være fulladet og varm, ettersom vi ikke har behov for å bruke bilen i forkant. Jeg tenker at lademulighetene er såpass gode retning Løten, Elverum og at det bare vil bli bedre ganske raskt. Litt overrasket over at Trysil ikke er tiltenkt flere lademuligheter. Noen som vet mer om det?

Uansett, det går ganske tregt på motorvei når det er mye snø, så da taper man ikke så mye rekkevidde. Kulden skal vel heller ikke bite så veldig på E-tron, men dette gjenstår å prøve ut skikkelig. Har tro på rundt 33 mil rekkevidde på vinterføre, så da har jeg 5 mil klaring.


Imagine

#385
Sitat fra: Gitzern på lørdag 02. februar 2019, klokken 14:45
Har akkurat bestilt Audi E-tron 55 med levering mai/ juni. Er nr 2520 i kø. Vi er familie på 4 bosatt på Østlandet med 28 mil til hytta retning Trysil og litt til. Vi stopper stort sett og handler på tur opp og tenker at vinterstid lader vi 8-10 mil samtidig. Det kurerte min rekkeviddeangst, og har dermed hoppet over fra diesel til elbil. Vi har samtidig investert i topp moderne smarte ladestasjoner både hjemme og på hytta. Før vi kjører til og fra hytta vil bilen være fulladet og varm, ettersom vi ikke har behov for å bruke bilen i forkant. Jeg tenker at lademulighetene er såpass gode retning Løten, Elverum og at det bare vil bli bedre ganske raskt. Litt overrasket over at Trysil ikke er tiltenkt flere lademuligheter. Noen som vet mer om det?

Uansett, det går ganske tregt på motorvei når det er mye snø, så da taper man ikke så mye rekkevidde. Kulden skal vel heller ikke bite så veldig på E-tron, men dette gjenstår å prøve ut skikkelig. Har tro på rundt 33 mil rekkevidde på vinterføre, så da har jeg 5 mil klaring.


Dette kommer til å gå fint. Lader nok en til to ganger til og fra sommerhytta jeg også. Man innretter seg etter det meste, og har bensinbil å bruke dersom jeg ikke skulle gidde å lade.
Det viktigste er å slippe å kjøre rundt i en plastikk-Tesla.  ;)

Men seriøst ment er det faktisk ganske ok med litt bakkeklaring både midt i Oslo vinterstid og ellers. Så jeg liker bruksbiler som er litt høyere enn vanlige lave biler. I alle fall må de kunne heves.

hemi

Du vet det blir obligatorisk hemsedal og trysil helg nå i uke 9-12 Imagine. så får vi testet :D

Du er jo klar for afterski biten også :p

Gitzern

Jepp Imagine, tror også dette kommer til å gå helt fint. Var aldri aktuelt med noe annet enn SUV eller alltrack/ allroad. Både kona og ungene liker å komme litt opp i høyden, og så er det fremkommeligheten da. Syns ikke Tesla forsvarer helt prisen ift mangel på premium følelse.

Men, nå går jeg fra en 10 år gammel Tiguan diesel til en E-tron. Er jo som å gå fra en twin-otter til en dreamliner :)

samotholt

#388
Sitat fra: kodax på lørdag 02. februar 2019, klokken 08:53
Sitat fra: samotholt på fredag 01. februar 2019, klokken 23:56
Hva blir prisen for en kort ladestopp på Ionity? Tysk pris er (tydligvis) 8 euro for å starte lading + 0,33 euro pr. kWh...
Hvor ser du kWh-tillegget?
https://ionity.eu/where-and-how.html#pricing

Her: https://electrek.co/2019/02/01/audi-charging-pricing-structure-e-tron-electric-suv/

Edit: Ser av lenken din (direkte til Ionity-siden) at prisen er angitt til 80 kr for en sesjon. Må vel da anta at det er riktig. Det gir jo ihvertfall ikke insentiv om å lade det man trenger, for å komme seg av gårde  :'(
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA