Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Trapper

Jeg opplever at det er slitsomt å ligge å file på gasspedalen for å få elbilen til å seile. Kjørt 25k km, så har bra grunnlag. Bruker derfor ACC mye for å slippe å slite ut gassfoten.

Pippus

Gammeldags pedalbruk, Audi ødelegger elbilopplevelsen(??), motstand mot endring...hallo!! Det er helt fint at dere mener dette for deres egen del, men for all del ikke få dette generalisert til å høres allment og selvsagt ut. Det tror jeg det ikke er for alle...ikke enda i alle fall ;)

Counterpointer

Sitat fra: Pippus på onsdag 30. januar 2019, klokken 23:09
Gammeldags pedalbruk, Audi ødelegger elbilopplevelsen(??), motstand mot endring...hallo!! Det er helt fint at dere mener dette for deres egen del, men for all del ikke få dette generalisert til å høres allment og selvsagt ut. Det tror jeg det ikke er for alle...ikke enda i alle fall ;)
Sorry pippus, motstand mot endring er universelt. Jeg syntes også det var uvant når jeg etter 60 k km i elbil uten enpedal gikk over til en med.
Husker også tidligere at jeg ikke kunne tenke meg bil med automat fordi jeg elsket å gire.
Så det at jeg nå er kraftig tilhenger av begge, betyr ikke at jeg ikke hadde motstand mot det.

Pippus

Hehe..har vært der med automat jeg også. Jeg er sikker på at den løsningen som blir gjengs er den de fleste etterhvert foretrekker. Det være seg det ene eller det andre. Bare reagerte på de polemiske virkemidlene som er, bevisst eller ubevisst, innrettet til å gi en stakkar dårlig tro på egne følsomme ferdigheter i høyrefoten, ettersom de fortsatt liker å « coaste» og ikke har skjønt at de bare liker det « mot bedre vitende».

Så kan vi jo diskutere hvor stor motstanden mot endring blir når ratt og pedaler etter sigende forsvinner i sin helhet, og dagens sjåfør er redusert til en ren fremtidig passasjer :o den kjenner jeg at jeg sliter mere med....

gigafactory

Énpedalskjøring må være den minst spennende trenden i bilverdenen noen gang

Amatøren

@Pippus: Når jeg skrev min mening om Audis standhaftige fossile gubbe mentalitet på hvordan bilen skal kjøres så var det ikke for å si at det er eneste riktige.

Jeg ser ønsket fra de som vil drive med "seiling" og de som synes det er vanskelig å venne seg til meget kraftig regenerering via effektpedalen slik man har i for eksempel e-Golf med regenereringsnivå B (4).

Så hvis bare Audi hadde lagt til for eksempel to nivåer til hvor det er maks regenerering på høyeste nivå.

Da kunne bilen bli kjørt med seiling, fossil metoden, middels og høy regenerering som enpedal kjøring bare uten bruk av fysiske bremser. Enpedal kjøring med fysiske bremser er også omdiskutert og selv ønsker jeg maks regenerering på effektpedalen, men holde bremser borte fra den og heller bruke bremsepedalen når regenerering ikke er nok.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Sitat fra: Trapper på onsdag 30. januar 2019, klokken 22:33
Jeg opplever at det er slitsomt å ligge å file på gasspedalen for å få elbilen til å seile. Kjørt 25k km, så har bra grunnlag. Bruker derfor ACC mye for å slippe å slite ut gassfoten.
Audi har spaker bak rattet tik å justere regen. Det logiske ville da vært å kunne sette regen fra 0 til maks. Og legge diff mot maks på brems for de som vil hoppe mellom pedaler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Man kunne tenkt seg at Audi var smarte nok til å spare seg garanti-saker med ikke-brukte-bremser når de tvinger folk til å bruke bremsepedalen, men neida, bremsepedalen skal bare aktivere mere regenering..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kvp

Er det slik å forstå at den ikke har varmepumpe men varmer opp i starten bare med klassiske varmetråder/ claes Olsson style varmevifte til 199 kr ?

chargedup

E-tronhar varmepumpe. De første 5 minuttene etter oppstart eller ved feks -15°C har varmepumpe liten effekt og Audi (og alle andre med varmepumpe) har derfor også god gammeldags "panelovn tilgjengelig. Dette varmelementet er ofte mye større enn fossilbilens pga elmotorens effektivitet (fossilbilens ineffektivitet skaper mye varme) og det resulterer i mye raskere oppvarming enn i fossibilen (som også har panelovn, men en liten en) som ofte ikke blir varm før man har kjørt i 20 min.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

kvp

Sitat fra: chargedup på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:11
E-tronhar varmepumpe. De første 5 minuttene etter oppstart eller ved feks -15°C har varmepumpe liten effekt og Audi (og alle andre med varmepumpe) har derfor også god gammeldags "panelovn tilgjengelig. Dette varmelementet er ofte mye større enn fossilbilens pga elmotorens effektivitet (fossilbilens ineffektivitet skaper mye varme) og det resulterer i mye raskere oppvarming enn i fossibilen (som også har panelovn, men en liten en) som ofte ikke blir varm før man har kjørt i 20 min.

Takker for svar. Betryggende. Vår Kia Soul har varmepumpe og blir utrolig rask varm, nærmest uansett utetemp. Som i disse dager for eks.


RolfEinar

Dessverre litt lokalt, men for en del av oss fra Bergen, er det sentralt om en el-bil også kan erstatte fosil-bilen om man skal kjøre Bergen – Geilo.

I utgangspunktet er strekningen innafor, men stigning til ca 1200 meter, kulde, snøføre og evt omveier slik som via Hol gjør det mer usikkert om rekkevidden er god nok.

Hadde vært kjekt med erfaring om og når noen har forsøkt - evt tilsvarende erfaring med sammenliknbare biler med omtrent samme rekkevidde.

Forøvrig klarer vi akkurat å nå hjem med en "ny" e-Golf på sommerføre, men da ender man opp ca 800 meter lavere enn man starter....

Tellus

#357
244 km mellom Bergen og Geilo.

Hvis vi anter at målet er Geilo sentrum på 800 m høyde og at bil og last veier 2800 kg og antar 25% tap mellom batteri og hjul så utgjør høydeforskjellen alene ca 7.5kWh. Antar videre utnyttbar 84kwh i batteri. Fratrukket løfteenergien på 7.5kWh har du igjen 76.5kWh netto. Med andre ord må du holde deg under et sammenlignbart flatmarksforbruk på ca 31kWh/100 km.

Dette bør jo normalt være grei skuring i og med at det ikke er motorvei på strekningen. Nedkjøling av batteri vil kunne gi deg mindre  tilgjengelig kapasitet, men dette burde gå rimelig greit uansett vil jeg tro. Ville holdt meg til fartsgrensene og ikke blitt fristet til å dra på der det måtte være mulig.

Blir det kolonnekjøring og omkjøring osv så stiller saken seg anderledes selvfølgelig.

Kires

Da er man også avhengig av å reise hjemmefra med 100% batteri. Flere start/stopp i løpet av en dag med henting bhg eller skole + jobbkjøring stjeler fort mange %.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

fantonsen

Dette bør være uproblematisk minst 90% av turene. Trolig enda mere.
De få gangene det ikke går, om det måtte vært på grunn av start uten fulladet batteri, eller omveier, så er det kun et kort ladestopp som skal til for å få inn de siste nødvendige elektronene. Og en gang innimellom er vel ikke det noe problem?
Husk på at det ikke er nødvendig å stå 1 time eller mere for å fullade bilen hver gang. En trenger kun stå lenge nok til å nå frem til destinasjonen med komfortabel margin, iallefall så lenge en kan lade på destinasjonen.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA