Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:32
Ser det er litt varierende i testene som er lagt ut, med bruk forhåndsvarming av batteriet eller ikke - eller om de i det hele tatt spesifiserer om så er gjort. Dette vil gjøre en stor forskjell på forbruksmålinger på vinter, da det ser ut som e-tron ønsker å holde batteriet på idealtemperatur (som er bra).

Går det ikke an å skru av aktiv batterivarming på den? (dvs. at man bruker strøm fra batteriet for å varme batteriet).

Jeg har det alltid avskrudd på min TMX, batteriet varmes da kun av spillvarme fra kjøling av motor og inverter. Det er uansett nok til at jeg får full hurtigladehastighet etter å ha kjørt 2-3 timer (som det normalt blir på første økt på langtur).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: daktari på onsdag 30. januar 2019, klokken 10:29
Denne høsten åpner 4-felts motorvei helt fra Oslo til Moelv, ca 15 mil. Der blir det 110, kanskje 120-sone. Snittfarten kan da bli rundt 100. Det går raskt videre til Lillehammer i 90-soner. Den veien kan bli lang, kjedeli g med premium-bil i 80...

Vil man kjøre 80 tar man Rv4 isteden, som er en del kortere og mye koseligere å kjøre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gauge

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. januar 2019, klokken 10:48
Sitat fra: Orbit på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:32
Ser det er litt varierende i testene som er lagt ut, med bruk forhåndsvarming av batteriet eller ikke - eller om de i det hele tatt spesifiserer om så er gjort. Dette vil gjøre en stor forskjell på forbruksmålinger på vinter, da det ser ut som e-tron ønsker å holde batteriet på idealtemperatur (som er bra).

Går det ikke an å skru av aktiv batterivarming på den? (dvs. at man bruker strøm fra batteriet for å varme batteriet).

Ekstrautstyret "Batterioppvarmingskontroll" Kommer i facelift utgaven om 3-4 år og koster 4400 kr.. ;D

kodax

Benny er på fjelltur, så kanskje vi får litt mer data snart:
https://www.tv2.no/a/10378657/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. januar 2019, klokken 07:02
Synes i utganspunktet forbruket ikke er avskrekkende, men det sies jo alt for lite om hvilke veier og hastigheter han kjørte i. Og så var det jo kun varme foran og eco modus. Snittfarten endte på 56km/h?

Synes dette var rart dog, kommer det av temperaturen tro:

«Audi har forresten bevisst valgt å ikke gi bilen veldig mye regenerering, selv om du har fire nivåer å velge mellom. De går fra ingen ting til nivå tre ved hjelp av hendler bak rattet. Men selv på det hardeste nivået er du ikke i nærheten av såkalt one-foot-driving, som mange er blitt vant til.»

A/C ECO og _kjøreprogram_ ECO er to forskjellige ting, ettersom jeg forstår. Her brukte han kjøreprogram Efficiency. Vær også OBS på at forbruk (og snittfart?) teller også når bilen står stille på VW/Audi.

At one-pedal-driving ikke er mulig plager ikke meg. Har lest et sted at dette er et bevisst valg fra Audi. De ønsker vel å unngå radiobil følelsen.. Mye bedre å dosere dette med bremse pedalen, og jeg tror også det er mer efffektivt. På Tesla risikerer du å regenerere for mye, sånn at du må inn med wattpedalen igjen inn mot et kryss, en sving eller i kø, da har du tapt energi. Eller så går du av gassen for sent, sånn at du må bremse, noe som kun aktiverer bremseklossene. Da har du også tapt energi. e-Golf og Leaf fungerer bra, så lenge du styrer unna one-pedal-driving knappen i nyere utgaver av sistnevnte.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Å problematisere enpedals kjøring blir helt bakvendt for meg. Å argumentere for gammeldags pedalbruk når elbilen fungerer så bra er rart å lese. Heldigvis kan dette løses med programvare. Tillat null regen for de som vil flytte på foten. Regen for de som ikke ønsker det.
Når jeg kan kjøre Oslo-Trondheim og bremse kun noen få ganger og kjøre mykere enn fossil blir det for meg bare rart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: hemi på tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:33
med så stort batteri er det ikke varmen som gjør forbruket blir dårlig, så er ikke sååå stresset over det.

Enig, men summen av kupévarme- og energien som går med for å varme opp batteriet blir litt.. På Teslaen bruker jeg Range Mode en del for å unngå å varme opp 700 kg batteri for å kjøre 25 km. til jobb. På langtur genererer bilen normalt nok varme i batteriet før en eventuell hurtiglading likevel. Noen måte å styre dette på i e-tron?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Amatøren

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 21:34Heldigvis kan dette løses med programvare.

Bare synd Audi ødelegger elbilopplevelsen ved å være så standhaftig på at den skal kjøres mest mulig likt fossilbil.

Dermed tror jeg ikke vi vil se den løsningen fra Audi.

Hvis man får løst det via en setting via for eksempel ROSS-TECH VCDS så vil vel Audi avskrive all garanti.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

stefse

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 21:34
(...) Heldigvis kan dette løses med programvare. (...)
Ja.  Mye som kan løses i programvare gitt.
Men...
*sukk*
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektro

Sitat fra: Orbit på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:32
Ser det er litt varierende i testene som er lagt ut, med bruk forhåndsvarming av batteriet eller ikke - eller om de i det hele tatt spesifiserer om så er gjort. Dette vil gjøre en stor forskjell på forbruksmålinger på vinter, da det ser ut som e-tron ønsker å holde batteriet på idealtemperatur (som er bra).

+1

bortsett fra at jeg ønsker å kunne styre dette selv..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:54
Mtp. test av forbruk synes jeg Bjørn gjorde det best. Han viser hvor han kjører og hvilken hastighet. Før. 120kmt testen har han også hatt på varme en stund samt hurtigladet slik at det ikke skal gå bort mye batterivarmer og kupé.
Resultat med snittfart på ca 110 (mye 125 men går ned pga. div tregere kjøring, snu, aks etc) ble ca 320Wh/km. Dvs ca 26 mil fra 100% til tom.

Jo, men forholdene var blant de verre han har testet i. Ikke ekstremt kaldt, men ganske våt veibane og også noe vind. Sidevind tilsvarer motvind begge veier. Og så er det jo ikke så mange som klarer å ha 100 km/t i snittfart til hytta in real life. :-) Har du over 80 km/t i snitt i Norge kjører du ulovlig, som en av journalistene i «mainstream media» skrev. Kjører du faktisk så langt i den farten, passerer du i alle fall 2-3 Ionity stasjoner og et utall andre hurtig/lynladere.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 21:34
Å problematisere enpedals kjøring blir helt bakvendt for meg......Tillat null regen for de som vil flytte på foten. Regen for de som ikke ønsker det.
Så enig, så logisk.
Bilkjøring er under kraftig evolusjon, enpedal er et skritt fremover.
Det er desverre alltid motstand mot endring

AJ82

Har kjørt litt elbil, men ikke kjempemye. Har prøvd dette med en-pedal kjøring, men synes dette egentlig var litt slitsomt. Måtte hele tiden ha foten på pedalen og du får liksom aldri slappet av. På min vanlige bil er jeg vant til å bare ha foten liggende på pedalen når den triller (som er ganske ofte), men på elbilen må du da hele tiden ha den trykket litt inn hvis ikke du vil stoppe.
Er det noe jeg har gått glipp av? Virker jo som folk er veldig glad i dette.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

#343
Bjørn publiserte akkurat rekkeviddetest av en litt eldre Kona med noe pakketap i -13.
At sidevind blir til motvind, at 80 er høy snittfart og at Ionity finnes er ikke interessant for meg. Jeg vil vite hvor langt jeg kommer før jeg må stoppe.

I praksis ligger mange i 120-130 på speedometeret både nordover og sørover på E6 fra Oslo. Nordover går det vel rundt 10 mil og i løpet av året rundt 15mil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#344
Sitat fra: AJ82 på onsdag 30. januar 2019, klokken 22:14
Har kjørt litt elbil, men ikke kjempemye. Har prøvd dette med en-pedal kjøring, men synes dette egentlig var litt slitsomt. Måtte hele tiden ha foten på pedalen og du får liksom aldri slappet av. På min vanlige bil er jeg vant til å bare ha foten liggende på pedalen når den triller (som er ganske ofte), men på elbilen må du da hele tiden ha den trykket litt inn hvis ikke du vil stoppe.
Er det noe jeg har gått glipp av? Virker jo som folk er veldig glad i dette.

A.J.
Kanskje elbilen du testet hadde dårlig balanse i pedalen? Det er ikke slitsomt. Men det er en vanesak og tilvenning. Elbilen krever mer sensitiv fot fordi kreftene er mye mer momentene og voldsomme.
Med god pedal skal det definitivt ikke kjennes slitsomt å ha foten på den. Og effekt/brems styres med bedre presisjon og mykhet enn om man må hoppe mellom pedaler.

En parallell er det Tesla kaller creep. Bilen etterligner automatgir og sklir forover om du ikke holder fot på bremsen (minus hill hold selfølgelig). Kjørte vel 3-4 år før jeg bestemte meg for å teste uten creep. Etter tilvenning var det et nytt steg opp på kjørefølelse, presisjon og redusert pedalbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA