Skrevet av Emne: Angående rekkevidde  (Lest 61278 ganger)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2424
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #315 på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 14:46 »
tallene ser lovende ut! 10 mil mer enn i3' det er akseptabelt. spent på 120kmh testen

TeslaBjørn gjør en 120km/t test (125 på speedometeret) og får 32kwh/100km forbruk på denne nå om vinteren (minus 3).
Blir vel drøyt 260km og fortsatt 10 mil mer enn i3 120ah i samme test.
Så det, men det er altså nesten 10% mer enn min I-pace samme sted og fart, som da har skiboks på taket. Pussig da at I-pace får en rekkevidde nærmere 22-24 mil når utnyttbart på begge bilene skal være omtren samme - 84 kWh? 
Venter spent på den sammenligningstesten som ble gjort!

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1403
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #316 på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 14:54 »
vi trenger definitivt tallene fra sammenligningstesten

tall på kjørecomputern blir ofte bare svada. Nissan leafen jeg hadde en kort stund var mester på juging.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2424
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #317 på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 17:58 »
Må legge til at det er netto -900 høydemeter når jeg har kjørt 18 mil og har 20% strøm til overs, så kan hende rekkevidden er ganske lik på flat vei.

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1852
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #318 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 08:32 »
Ser det er litt varierende i testene som er lagt ut, med bruk forhåndsvarming av batteriet eller ikke - eller om de i det hele tatt spesifiserer om så er gjort. Dette vil gjøre en stor forskjell på forbruksmålinger på vinter, da det ser ut som e-tron ønsker å holde batteriet på idealtemperatur (som er bra).

Batteriet er på ~700kg, i tillegg er det kjølesystem og andre ting som varmes opp sammen med batteriet. Bare kjølevæsken utgjør alene ~30kg. Grovregning tilsier at å varme opp bil+batteri som har stått i -10C til +25C, vil kreve rundt 10kWh, eller over 10% av batteriet. Men 10kW varmeapparat, er dette uansett gjordt på en time, og aller helst tilkoblet en 11kW lader slik at batteriet ikke tappes ned av oppvarmingen. Det kan og være at den er litt mindre aggresiv på oppvarmingen på en svakere 10A lader, og at en da heller må ta tiden til hjelp (5 timer for å få 10kWh). VI får håpe på litt mer detaljerte tester - og etterhvert brukererfaringer - for å finne beste bruksstrategi her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1537
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #319 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 08:43 »
Ser det er litt varierende i testene som er lagt ut, med bruk forhåndsvarming av batteriet eller ikke - eller om de i det hele tatt spesifiserer om så er gjort. Dette vil gjøre en stor forskjell

Strengt tatt vil det ikke påvirke gjennomsnittsforbruket veldig mye når de kjører 2-300 km uten stopp. Oppvarmingen trekker X antall kwh som man fordeler utover hele kjøreturen. Vedlikeholdsvarmingen vil være den samme uavhengig av forvarming.

Men ser enkelte skriver at forbruket flater ut etter 50 km. Det var veldig lenge. På I-Pace vil jeg si det flater ut etter 15-20 minutter.
« Siste redigering: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 08:45 av Stikkkontakt »
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1852
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #320 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 08:53 »
Vel, når 300km er nesten hele batteriet (på vinter), og ~10% av batterikapasiteten trengs for å gjennomvarme dette, vil det klart være en fordel å i stedet kunne trekke denne energien fra strømnettet før avreise...... sånn ca 10% forskjell i forbruk  8)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10875
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #321 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 08:54 »
Mtp. test av forbruk synes jeg Bjørn gjorde det best. Han viser hvor han kjører og hvilken hastighet. Før. 120kmt testen har han også hatt på varme en stund samt hurtigladet slik at det ikke skal gå bort mye batterivarmer og kupé.
Resultat med snittfart på ca 110 (mye 125 men går ned pga. div tregere kjøring, snu, aks etc) ble ca 320Wh/km. Dvs ca 26 mil fra 100% til tom.


https://youtu.be/xd9IGis-r7M
« Siste redigering: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 08:56 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kodax

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 470
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #322 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 09:11 »
Mtp. test av forbruk synes jeg Bjørn gjorde det best. Han viser hvor han kjører og hvilken hastighet. Før. 120kmt testen har han også hatt på varme en stund samt hurtigladet slik at det ikke skal gå bort mye batterivarmer og kupé.
Resultat med snittfart på ca 110 (mye 125 men går ned pga. div tregere kjøring, snu, aks etc) ble ca 320Wh/km. Dvs ca 26 mil fra 100% til tom.
26 mil uten noe last og tilbake til der han startet.
Det blir fort snaut for de som ser for seg å bruke denne på vinteren til hytta på fjellet med full bil og kanskje takboks...
Tesla Model X 75D - Produsert 18.1.2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
VW ID.3 - kønr. 3XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt
VW Buzz - ønskes:)
Audi eTron 55 - Avbestilt

gauge

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 58
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #323 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 09:16 »
Rensing av bremseskiver skjer automatiske på en Audi.
Hvis den er på linje med den samme funksjonen som e-Golf, og stålet er av samme kvalitet, skal Møller ha nye bakskiver etter ca. 3-4 år med saltsuppe.
Kandidat til å bli den mest irriterende slitedelen på elbiler fremover. Den "slites" jo ikke engang.

PionerThink

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 485
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #324 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 09:24 »
26 mil uten noe last og tilbake til der han startet.
Det blir fort snaut for de som ser for seg å bruke denne på vinteren til hytta på fjellet med full bil og kanskje takboks...
Tror ikke det er mange som har en snittfart på 110 km/t til hytta ;D
Med en bil av e-trons størrelse(les; luftmotstand) så vil nok forbruket reduseres betraktelig bare ved å senke snittfarten til under 90-100 km/t.
Når det gjelder bremseskiver og trimming av disse er det lurt å finne seg en bakke hvor man setter gearvelgeren i nøytral(eller minimum regen), sjekker i speilet om man ikke har bil bak, og foretar minst en daglig fullbremsing til stillestående for å få trimmet bremsene :+1:
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4848
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #325 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 09:51 »
Snitthastighetene til kjente vinterdestinasjoner på Østlandet ligger langt under 110 km/t.
I følge Gooogle map er de beregnet til

Oslo - Geilo 68 km/t
Oslo - Trysil 78 km/t
Oslo - Hafjellstoppen 76 km/t

Ser ikke bort fra at Audi Quattro eiere holder høyere snittfart, men neppe over 90 km/t. Selv om det da går noe mer varme til kupeen enn ved 120 km/t, så vil forbruket bli vesentlig lavere. Norge er et perfekt land for elbil

kodax

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 470
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #326 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 10:19 »
Ja, lavere hastighet gir jo lavere forbruk. Og en takboks påvirker jo også mindre ved lavere hastighet.
Nettavisen brukte 3/4 av kapasiteten til Dagali på ca 900 m.o.h. Klimaanlegget står på 20 grader. Vi kan kanskje gå ut i fra at start var i Oslo, dvs +200km. Han holdt vel kanskje høy fart til Drammen. Kanskje ikke-forvarmet bil. Med takboks og full bil hadde det kanskje ikke gått, eller?
Tesla Model X 75D - Produsert 18.1.2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
VW ID.3 - kønr. 3XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt
VW Buzz - ønskes:)
Audi eTron 55 - Avbestilt

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10875
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #327 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 10:25 »
Snitthastighetene til kjente vinterdestinasjoner på Østlandet ligger langt under 110 km/t.
I følge Gooogle map er de beregnet til

Oslo - Geilo 68 km/t
Oslo - Trysil 78 km/t
Oslo - Hafjellstoppen 76 km/t

Ser ikke bort fra at Audi Quattro eiere holder høyere snittfart, men neppe over 90 km/t. Selv om det da går noe mer varme til kupeen enn ved 120 km/t, så vil forbruket bli vesentlig lavere. Norge er et perfekt land for elbil
« Siste redigering: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 10:27 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2424
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #328 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 10:29 »
Denne høsten åpner 4-felts motorvei helt fra Oslo til Moelv, ca 15 mil. Der blir det 110, kanskje 120-sone. Snittfarten kan da bli rundt 100. Det går raskt videre til Lillehammer i 90-soner. Den veien kan bli lang, kjedeli g med premium-bil i 80...

En ting jeg lurer på er om forskjellen nå på vinteren mellom X, e-tron og I-pace er ganske lav. Tallene til e-tron i 120 virker å ligge som I-pace med 20" 255, takboks og full last. De to utfordrerne har varmepumpe. Tesla har Torque sleep. Kan vi se et vesentlig endret bilde på sommeren, der Tesla kutter forbruket 1/3 mens I-pace og Audi ligger ganske stabilt med en 15% reduksjon?

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10875
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #329 på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 10:34 »
En ting jeg lurer på er om forskjellen nå på vinteren mellom X, e-tron og I-pace er ganske lav. Tallene til e-tron i 120 virker å ligge som I-pace med 20" 255, takboks og full last. De to utfordrerne har varmepumpe. Tesla har Torque sleep. Kan vi se et vesentlig endret bilde på sommeren, der Tesla kutter forbruket 1/3 mens I-pace og Audi ligger ganske stabilt med en 15% reduksjon?
Vanskelig å si. På den ene siden vil jeg anslå at X 120km/t bruker ca 270Wh/km i noen få minusgrader. Kanskje opp mot 280. Dvs 15-20% merforbruk i E-Tron.

Det jeg dog har merket på tur nå er at det er vesentlig forskjell i forbruk fra 3-4 minusgrader til 15 minus. Virker som om batteriet kjøles kjøring og kupeens varmetap stiger. Samlet sett såpass at forbruket går en del opp.
Jeg vet Bjørn kalte det "harsh winter" i sin test av E-tron, men det var bare noen få minus. Ikke akkurat streng vinter i min bok.
Der kan det ligge en potensiell fordel for E-tron om batteriet er bedre isolert og den har varmepumpe. Med økende varmebehov bør E-trons fordel stige frem til det punktet hvor VP mister sin effektivitet og i praksis blir lik et ressistivt varmeelement.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013