Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Imagine på tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:04
Sitat fra: hemi på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:50
tallene ser lovende ut! 10 mil mer enn i3' det er akseptabelt. spent på 120kmh testen

TeslaBjørn gjør en 120km/t test (125 på speedometeret) og får 32kwh/100km forbruk på denne nå om vinteren (minus 3).
Blir vel drøyt 260km og fortsatt 10 mil mer enn i3 120ah i samme test.
Så det, men det er altså nesten 10% mer enn min I-pace samme sted og fart, som da har skiboks på taket. Pussig da at I-pace får en rekkevidde nærmere 22-24 mil når utnyttbart på begge bilene skal være omtren samme - 84 kWh? 
Venter spent på den sammenligningstesten som ble gjort!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

vi trenger definitivt tallene fra sammenligningstesten

tall på kjørecomputern blir ofte bare svada. Nissan leafen jeg hadde en kort stund var mester på juging.

daktari

Må legge til at det er netto -900 høydemeter når jeg har kjørt 18 mil og har 20% strøm til overs, så kan hende rekkevidden er ganske lik på flat vei.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Ser det er litt varierende i testene som er lagt ut, med bruk forhåndsvarming av batteriet eller ikke - eller om de i det hele tatt spesifiserer om så er gjort. Dette vil gjøre en stor forskjell på forbruksmålinger på vinter, da det ser ut som e-tron ønsker å holde batteriet på idealtemperatur (som er bra).

Batteriet er på ~700kg, i tillegg er det kjølesystem og andre ting som varmes opp sammen med batteriet. Bare kjølevæsken utgjør alene ~30kg. Grovregning tilsier at å varme opp bil+batteri som har stått i -10C til +25C, vil kreve rundt 10kWh, eller over 10% av batteriet. Men 10kW varmeapparat, er dette uansett gjordt på en time, og aller helst tilkoblet en 11kW lader slik at batteriet ikke tappes ned av oppvarmingen. Det kan og være at den er litt mindre aggresiv på oppvarmingen på en svakere 10A lader, og at en da heller må ta tiden til hjelp (5 timer for å få 10kWh). VI får håpe på litt mer detaljerte tester - og etterhvert brukererfaringer - for å finne beste bruksstrategi her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

#319
Sitat fra: Orbit på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:32
Ser det er litt varierende i testene som er lagt ut, med bruk forhåndsvarming av batteriet eller ikke - eller om de i det hele tatt spesifiserer om så er gjort. Dette vil gjøre en stor forskjell

Strengt tatt vil det ikke påvirke gjennomsnittsforbruket veldig mye når de kjører 2-300 km uten stopp. Oppvarmingen trekker X antall kwh som man fordeler utover hele kjøreturen. Vedlikeholdsvarmingen vil være den samme uavhengig av forvarming.

Men ser enkelte skriver at forbruket flater ut etter 50 km. Det var veldig lenge. På I-Pace vil jeg si det flater ut etter 15-20 minutter.

Orbit

Vel, når 300km er nesten hele batteriet (på vinter), og ~10% av batterikapasiteten trengs for å gjennomvarme dette, vil det klart være en fordel å i stedet kunne trekke denne energien fra strømnettet før avreise...... sånn ca 10% forskjell i forbruk  8)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

#321
Mtp. test av forbruk synes jeg Bjørn gjorde det best. Han viser hvor han kjører og hvilken hastighet. Før. 120kmt testen har han også hatt på varme en stund samt hurtigladet slik at det ikke skal gå bort mye batterivarmer og kupé.
Resultat med snittfart på ca 110 (mye 125 men går ned pga. div tregere kjøring, snu, aks etc) ble ca 320Wh/km. Dvs ca 26 mil fra 100% til tom.


https://youtu.be/xd9IGis-r7M
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:54
Mtp. test av forbruk synes jeg Bjørn gjorde det best. Han viser hvor han kjører og hvilken hastighet. Før. 120kmt testen har han også hatt på varme en stund samt hurtigladet slik at det ikke skal gå bort mye batterivarmer og kupé.
Resultat med snittfart på ca 110 (mye 125 men går ned pga. div tregere kjøring, snu, aks etc) ble ca 320Wh/km. Dvs ca 26 mil fra 100% til tom.
26 mil uten noe last og tilbake til der han startet.
Det blir fort snaut for de som ser for seg å bruke denne på vinteren til hytta på fjellet med full bil og kanskje takboks...
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

gauge

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 29. januar 2019, klokken 12:14
Rensing av bremseskiver skjer automatiske på en Audi.
Hvis den er på linje med den samme funksjonen som e-Golf, og stålet er av samme kvalitet, skal Møller ha nye bakskiver etter ca. 3-4 år med saltsuppe.
Kandidat til å bli den mest irriterende slitedelen på elbiler fremover. Den "slites" jo ikke engang.

PionerThink

Sitat fra: kodax på onsdag 30. januar 2019, klokken 09:11
26 mil uten noe last og tilbake til der han startet.
Det blir fort snaut for de som ser for seg å bruke denne på vinteren til hytta på fjellet med full bil og kanskje takboks...
Tror ikke det er mange som har en snittfart på 110 km/t til hytta ;D
Med en bil av e-trons størrelse(les; luftmotstand) så vil nok forbruket reduseres betraktelig bare ved å senke snittfarten til under 90-100 km/t.
Når det gjelder bremseskiver og trimming av disse er det lurt å finne seg en bakke hvor man setter gearvelgeren i nøytral(eller minimum regen), sjekker i speilet om man ikke har bil bak, og foretar minst en daglig fullbremsing til stillestående for å få trimmet bremsene :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Trond.m

Snitthastighetene til kjente vinterdestinasjoner på Østlandet ligger langt under 110 km/t.
I følge Gooogle map er de beregnet til

Oslo - Geilo 68 km/t
Oslo - Trysil 78 km/t
Oslo - Hafjellstoppen 76 km/t

Ser ikke bort fra at Audi Quattro eiere holder høyere snittfart, men neppe over 90 km/t. Selv om det da går noe mer varme til kupeen enn ved 120 km/t, så vil forbruket bli vesentlig lavere. Norge er et perfekt land for elbil

kodax

Ja, lavere hastighet gir jo lavere forbruk. Og en takboks påvirker jo også mindre ved lavere hastighet.
Nettavisen brukte 3/4 av kapasiteten til Dagali på ca 900 m.o.h. Klimaanlegget står på 20 grader. Vi kan kanskje gå ut i fra at start var i Oslo, dvs +200km. Han holdt vel kanskje høy fart til Drammen. Kanskje ikke-forvarmet bil. Med takboks og full bil hadde det kanskje ikke gått, eller?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

#327
Sitat fra: TM på onsdag 30. januar 2019, klokken 09:51
Snitthastighetene til kjente vinterdestinasjoner på Østlandet ligger langt under 110 km/t.
I følge Gooogle map er de beregnet til

Oslo - Geilo 68 km/t
Oslo - Trysil 78 km/t
Oslo - Hafjellstoppen 76 km/t

Ser ikke bort fra at Audi Quattro eiere holder høyere snittfart, men neppe over 90 km/t. Selv om det da går noe mer varme til kupeen enn ved 120 km/t, så vil forbruket bli vesentlig lavere. Norge er et perfekt land for elbil
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Denne høsten åpner 4-felts motorvei helt fra Oslo til Moelv, ca 15 mil. Der blir det 110, kanskje 120-sone. Snittfarten kan da bli rundt 100. Det går raskt videre til Lillehammer i 90-soner. Den veien kan bli lang, kjedeli g med premium-bil i 80...

En ting jeg lurer på er om forskjellen nå på vinteren mellom X, e-tron og I-pace er ganske lav. Tallene til e-tron i 120 virker å ligge som I-pace med 20" 255, takboks og full last. De to utfordrerne har varmepumpe. Tesla har Torque sleep. Kan vi se et vesentlig endret bilde på sommeren, der Tesla kutter forbruket 1/3 mens I-pace og Audi ligger ganske stabilt med en 15% reduksjon?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på onsdag 30. januar 2019, klokken 10:29
En ting jeg lurer på er om forskjellen nå på vinteren mellom X, e-tron og I-pace er ganske lav. Tallene til e-tron i 120 virker å ligge som I-pace med 20" 255, takboks og full last. De to utfordrerne har varmepumpe. Tesla har Torque sleep. Kan vi se et vesentlig endret bilde på sommeren, der Tesla kutter forbruket 1/3 mens I-pace og Audi ligger ganske stabilt med en 15% reduksjon?
Vanskelig å si. På den ene siden vil jeg anslå at X 120km/t bruker ca 270Wh/km i noen få minusgrader. Kanskje opp mot 280. Dvs 15-20% merforbruk i E-Tron.

Det jeg dog har merket på tur nå er at det er vesentlig forskjell i forbruk fra 3-4 minusgrader til 15 minus. Virker som om batteriet kjøles kjøring og kupeens varmetap stiger. Samlet sett såpass at forbruket går en del opp.
Jeg vet Bjørn kalte det "harsh winter" i sin test av E-tron, men det var bare noen få minus. Ikke akkurat streng vinter i min bok.
Der kan det ligge en potensiell fordel for E-tron om batteriet er bedre isolert og den har varmepumpe. Med økende varmebehov bør E-trons fordel stige frem til det punktet hvor VP mister sin effektivitet og i praksis blir lik et ressistivt varmeelement.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA