Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Angående rekkevidde  (Lest 75493 ganger)

Tiger123

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 524
  • P100D
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #270 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 14:26 »


30Kwh/100km sier programlederen om forbruket. Om det er snittet for et helt batteri gir det 278km rekkevidde.
-5 grader, tørr asfalt og flatt i Munchen.

PF

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 240
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #271 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 16:04 »


30Kwh/100km sier programlederen om forbruket. Om det er snittet for et helt batteri gir det 278km rekkevidde.
-5 grader, tørr asfalt og flatt i Munchen.
Hvis du leser i kommentarfeltet så har de også sagt at det var mye høy fart, kickdowns og akstester, så da er vel resultatet egentlig lavt?

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6660
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #272 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 16:21 »
30Kwh/100km sier programlederen om forbruket. Om det er snittet for et helt batteri gir det 278km rekkevidde.
-5 grader, tørr asfalt og flatt i Munchen.
I helgen så jeg 360Wh/km under samme forhold med vår X 6 seter. Snittfart på 130km/t. Dette over flere mil med varm bil ved start. Full bil dog så begge klimaanlegg aktive. Tipper etron slår Model X på vinterforbruk.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12135
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #273 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 16:30 »
360???
Den typen tall klarer jeg ikke uten tilhenger.
130km/t med full bil og -10 klarer jeg kanskje bikke 300. Kanskje.
Med mindre vi snakker korte distanser og varme i bil og kupé på full fres.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

z4rd

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1143
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #274 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 17:00 »
Det er noe off med 360. Jeg har kjørt ca 400 km tur/retur Trysilfjellet i helgen. Forbruket på hele turen endte på 228Wh/km. Høyeste jeg hadde var 260 på veien. Lå aldri i 130 dog. Men 120 på E6. Vært -8 grader. Og snø/vind.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1928
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #275 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 17:52 »
Elbiler må egentlig testet med andre elbiler så man får målestokk på ting.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6660
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #276 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 18:04 »
360???
Den typen tall klarer jeg ikke uten tilhenger.
130km/t med full bil og -10 klarer jeg kanskje bikke 300. Kanskje.
Med mindre vi snakker korte distanser og varme i bil og kupé på full fres.
Ca 10 mil, start fra SuC med varm bil. 4 voksne i bilen, 21 grader i kupeen. Farten varierte mellom 120 og 140, men snittet endte på 130. Dette var ett av flere sånne strekk, men så ca samme forbruk hele turen. 20 tommers nokian R2 SUV gir merkbart høyere forbruk enn sommerdekk. Kjører samme bilen med forbruk på 200Wh/km med snittfart på 105km/t på sommeren f.eks. Og ca 280Wh/km med full bil på Autobahn med høyere snittfart.

Poenget var at tall tatt fra enkelt tester ikke er gode for sammenligning. Kjører man ikke biler på samme strekk samtidig og sammen er det ikke mye vits i å sammenligne.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1902
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #277 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 18:35 »
Vi kan jo likegodt konkludere med at dette er forbruket på I-Pace siden jeg hadde det idag.  [ You are not allowed to view attachments ]

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1928
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #278 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 18:42 »
min i3 120ah runda 3000k, i dag, jeg har snittforbruk på 20.9 da siste 3000km :)

Men jeg klarer fint kjøre 20-25 mil.

Gleder meg til teslabjørn testen.

Kommer også til å gjøre minitest med Imagine her som får en tidlig e-tron limited, og noen andre. Kommer nok til å invitere med bjørn også, så får vi med oss endel ulike biler og kan lage sammenligning på rekkevidde.

Bilene i seg selv er grovt forskjellige og har forskjellige egenskaper, men fint å ha en ide hvordan de er vs hverandre på rekkevidde.

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1642
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #279 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 22:36 »
min i3 120ah runda 3000k, i dag, jeg har snittforbruk på 20.9 da siste 3000km :)

Men jeg klarer fint kjøre 20-25 mil.

Gleder meg til teslabjørn testen.

Kommer også til å gjøre minitest med Imagine her som får en tidlig e-tron limited, og noen andre. Kommer nok til å invitere med bjørn også, så får vi med oss endel ulike biler og kan lage sammenligning på rekkevidde.

Bilene i seg selv er grovt forskjellige og har forskjellige egenskaper, men fint å ha en ide hvordan de er vs hverandre på rekkevidde.
Det jeg synes er vel så morsomt som å sammenligne rekkevidde og effektivitet, er å sammenligne en distanse.
Det slik at man får sammenlignet lading osv. eTron skal jo i teorien lade veldig fort, selv om den ikke går lengst av elbilene, så hadde vært morsomt å se hvordan regnestykket på laaaaangtur blir.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3671
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #280 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 22:50 »
Bare 5 m/s motvind svarer til 18 km/h. Mange variabler å holde styr på. Teslabjørn sin test blir viktig. Hvor mange prosent igjen på batteriet pr. ladestopp er sentralt.

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1928
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #281 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 22:51 »

Det jeg synes er vel så morsomt som å sammenligne rekkevidde og effektivitet, er å sammenligne en distanse.
Det slik at man får sammenlignet lading osv. eTron skal jo i teorien lade veldig fort, selv om den ikke går lengst av elbilene, så hadde vært morsomt å se hvordan regnestykket på laaaaangtur blir.

Veldig godt poeng. her så vi jo nissan leaf falt igjennom katastrofalt. og flere andre.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3671
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #282 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 22:52 »
Det vil jo endre seg med tid og rute. P.t. har fastned og Ionity  også stengt alle stasjoner med vannkjølte kabler pga. den feilen. Men forøvrig enig.

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1642
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #283 på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 23:06 »
Det vil jo endre seg med tid og rute. P.t. har fastned og Ionity  også stengt alle stasjoner med vannkjølte kabler pga. den feilen. Men forøvrig enig.
Ja, er det som kan gjøre det ekstra spennende.
Man får en X-faktor der :-) Siden folk da med forskjellige biler må velge sin egen lader, der de tror det er lurest å lade.

Jeg vet Teslabjørn har hatt et slikt race før, hvor han WInther et eller annet (Jørgen?) kjørte en annen bil.
Så hvis man fikk feks noen i X, noen i S, noen i 3P, noen i 3LR, noen i eTron, iPace, Kona, Leaf osv :P Så et race over en lang strekning. Alle måtte startet samme sted da, men de fikk selv velge hvor og hvor lenge de skulle lade hvert sted osv. Da ville man fått kjørestil som en faktor også.

Men det hadde vært morsomt, det kan jo være at noen av de med kortere rekkevidde slår de med lenger rekkevidde, i de tilfeller de med lenger rekkevidde lader tregere (feks Kona). Jeg tror nok eTron slår Kona hvis man må lade, men uten lading slår kanskje Kona eTron(?).

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6660
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #284 på: Mandag 28. Januar 2019, klokken 09:54 »
Men det hadde vært morsomt, det kan jo være at noen av de med kortere rekkevidde slår de med lenger rekkevidde, i de tilfeller de med lenger rekkevidde lader tregere (feks Kona). Jeg tror nok eTron slår Kona hvis man må lade, men uten lading slår kanskje Kona eTron(?).
Det er mye som spiller inn. Bl.a personlige preferanser. Selv om en bil hadde ladet med 1MW så ville jeg ikke hatt den hvis rekkevidden hadde holdt til å kjøre kun en time. Man bør minimum kunne kjøre 2 timer, ellers blir det veldig masete. Helst vil jeg kunne kjøre i 4 timer pluss. Og så er jo bruksmønster helt avgjørende. En bil som jeg ikke kan kjøre til hytta uten lading er uaktuelt for meg f.eks.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)