Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: kodax på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:37
Så det burde kanskje gå sånn akkurat med full bil + takboks på vinteren fra  Oslo til Golsfjellet, 200km/900 høydemeter?
Spørs veldig på føret (feks slaps). Tørre veier er jo fint for langkjøring, men slaps er drepende for rekkevidde

Carkub

Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 19:26
Sitat fra: kodax på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:37
Så det burde kanskje gå sånn akkurat med full bil + takboks på vinteren fra  Oslo til Golsfjellet, 200km/900 høydemeter?
Spørs veldig på føret (feks slaps). Tørre veier er jo fint for langkjøring, men slaps er drepende for rekkevidde
Ganske sikker kilde har kjørt akkurat den turen i vinter med e-tron og rapporterte om drøye 100 km resterende rekkevidde ved ankomst. Uten takboks.  Utrolig synd at slik info må gå via rykter pga sperrefrist!
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

kodax

Regner med at kjørekomputeren er smart nok til å beregne antatt forbruk på ruten også ift høydemeter? Og kan man legge inne en slaps-faktor?
Mener forøvrig jeg leste et sted at den ble bedre etterhvert på kjente ruter?
Kanskje også bilene rapporterer inn rute, temp, vær (evt fra andre kolder), slik at de etterhvert får bedre faktisk forventet forbrul?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

stefse

Sitat fra: kodax på lørdag 26. januar 2019, klokken 21:13
Regner med at kjørekomputeren er smart nok til å beregne antatt forbruk på ruten også ift høydemeter? Og kan man legge inne en slaps-faktor?
Mener forøvrig jeg leste et sted at den ble bedre etterhvert på kjente ruter?
Kanskje også bilene rapporterer inn rute, temp, vær (evt fra andre kolder), slik at de etterhvert får bedre faktisk forventet forbrul?
VAG er først og fremst bilfabrikk. Et visst annet merke er en bilfabrikk + softwareselskap. Der kan man finne på å gjøre noe så for den etablerte bilbransjen å være, ekstremt høyteknologisk som å sende inn data fra en bil via internett, slik at de kan benyttes av en annen bil. I dette ligger selvfølgelig en sikkerhetsrisiko. Det andre selskapet har lovt ut en belønning på en bil til den som klarer å hacke den. Hva VAG har gjort vet jeg ikke, men de har til gode å overraske meg positivt på denne biten. Dog skal det nevnes at de ikke har overrasket negativt på noe heller.  :)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

kodax

Ja, de mangler jo autopilot, og har vel heller ikke OTA-oppgradering? Må man da innom et merkeverksted for å få fikset bug/få ny funksjonalitet?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Imagine

#260
Sitat fra: PF på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:37
Sitat fra: Amatøren på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:31
Mild norsk vinter og tørr vei er noe å sammenligne med.

Nå kjenner vi ikke alle parametere for kjøringen slik som småveier med kryss, motorvei, hastigheter og lignende, men med 30 kW/100 km blir ikke det følgende (antatt tilgjengelig kapasitet er 83,6 kW)?

83,6 kW / 30 kW/100 km = 278,67 km

Altså rundt 250 km da man ikke kommer med helt tomt batteri til lader og drar skjeldent med fullt batteri fra hurtiglader ved langtur.

cyber

Sitat fra: kodax på søndag 27. januar 2019, klokken 10:01
Ja, de mangler jo autopilot, og har vel heller ikke OTA-oppgradering? Må man da innom et merkeverksted for å få fikset bug/få ny funksjonalitet?
Jeg har mindre problemer med å kjøre med bind for øynene ( men med med hånden på rattet ) i høy hastighet i en ny Audi e-tron med ACC,  Line Assist og kamerastyrt hastighetsovervåking enn i en Tesla med såkalt autopilot ( med Teslas ansvarsfraskrivelse  =  " beta- funksjon " for mindre konservativ softwarebegrensning enn Audi ).
Audi har hatt " autopilot " fra 2010 og jeg har aldri hørt om ulykker forbundet med dette hos Audi.
OTA-oppgradering virker som kan være greit å slippe hvis man vet man kjøper til å begynne med - og får det man forventer funksjons- og kvalitetsmessig  8)

kodax

Sitat fra: cyber på søndag 27. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: kodax på søndag 27. januar 2019, klokken 10:01
Ja, de mangler jo autopilot, og har vel heller ikke OTA-oppgradering? Må man da innom et merkeverksted for å få fikset bug/få ny funksjonalitet?
Jeg har mindre problemer med å kjøre med bind for øynene ( men med med hånden på rattet ) i høy hastighet i en ny Audi e-tron med ACC,  Line Assist og kamerastyrt hastighetsovervåking enn i en Tesla med såkalt autopilot ( med Teslas ansvarsfraskrivelse  =  " beta- funksjon " for mindre konservativ softwarebegrensning enn Audi ).
Audi har hatt " autopilot " fra 2010 og jeg har aldri hørt om ulykker forbundet med dette hos Audi.
OTA-oppgradering virker som kan være greit å slippe hvis man vet man kjøper til å begynne med - og får det man forventer funksjons- og kvalitetsmessig  8)
Jeg føler meg ikke supekomf med Teslas autopilot i dag, men når softwaren blir bra nok vil den kunne fungere tilfredsstillende. Den muligheten vil nok ikke e-tron kunne levere uten å installere mer hardware. Så ja, ingen dealbreaker for meg heller nå, men potensielt et minus om noen år.
Det meste av det som leveres med e-tron er vel noe Audi allerede leverer på andre biler, så veldig ille blir det nok ikke. Men det er tross alt en ny type bil de nå har laget og å tro at Audi klarer å gjøre alt riktig første gang er vel lovlig optimistisk. Jeg tror nok også at vi kan regne med at også Audi kommer til å finne ut diverse måter å effektivisere og forbedre disse bilene, samt kombinasjonen av montert utstyr, så det å ha OTA syns jeg hadde vært helt naturlig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Problemet med Tesla's autopilot er ikke at den feiler mer enn andre, men at den inviterer til å slippe rattet og ikke følge med. Da går det riktig galt når den feiler. Husk også forskjell på Ap1 og Ap2, hvor siste nå er et par knepp over.
Jaguar sin Steering assist f.eks. feiler hele tiden, og deaktiverer uten å si fra. Du kan i prinsippet ikke skru på radioen uten å risikere at den er deaktivert og bilen på vei mot grøfta. Da følger man med på en annen måte..

Er det noen som har erfaring med Audi sitt system? Den A8 level 3 kø-assistent kan enda ikke bestilles.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Imagine

Sitat fra: daktari på søndag 27. januar 2019, klokken 11:17
Problemet med Tesla's autopilot er ikke at den feiler mer enn andre, men at den inviterer til å slippe rattet og ikke følge med. Da går det riktig galt når den feiler. Husk også forskjell på Ap1 og Ap2, hvor siste nå er et par knepp over.
Jaguar sin Steering assist f.eks. feiler hele tiden, og deaktiverer uten å si fra. Du kan i prinsippet ikke skru på radioen uten å risikere at den er deaktivert og bilen på vei mot grøfta. Da følger man med på en annen måte..

Er det noen som har erfaring med Audi sitt system? Den A8 level 3 kø-assistent kan enda ikke bestilles.


Nå er dette svært off topic, da tråden handler om rekkevidde for Audi E-tron.

Det største problemet med Teslas autopilot er at den kjører ukomfortabelt og som en som har tatt tre-fire pils og kjører hjem. Den vingler frem og tilbake nesten som en full sjømann og svinger brått. Feltskifter skjer brått. For de av oss som interesserer seg for myk og behagelig kjøring, typisk slik man helst ville kjørt en limousin, kan opplyse om at passasjerer blir bilsyke med autopilot på og det er ukomfortabelt å sitte på. Det kjennes dessuten lite trygt.

cyber

Sitat fra: daktari på søndag 27. januar 2019, klokken 11:17
Problemet med Tesla's autopilot er ikke at den feiler mer enn andre, men at den inviterer til å slippe rattet og ikke følge med. Da går det riktig galt når den feiler. Husk også forskjell på Ap1 og Ap2, hvor siste nå er et par knepp over.
Jaguar sin Steering assist f.eks. feiler hele tiden, og deaktiverer uten å si fra. Du kan i prinsippet ikke skru på radioen uten å risikere at den er deaktivert og bilen på vei mot grøfta. Da følger man med på en annen måte..

Er det noen som har erfaring med Audi sitt system? Den A8 level 3 kø-assistent kan enda ikke bestilles.
Jeg kjører en ny Audi nå og min argumentering for Audis system er at jeg forventer at Audi e-tron vil være forbedret mht selvkjøring  sammenlignet med min nåværende bil ( mine tidligere 2012, 2016 og nå 2018-modell er alle videreutviklinger av forrige, men som det nevnes her er det ikke nok sensorer og kameraer for full selvkjøring ).
" Autopilotfunksjoner "  på Audi 2018 :
- Line Assist ( fra ca 70 til 250 km/h  ) mer kresen på linjemarkering i veien enn Tesla, men virker bra på hovedveier i høy hastighet.
- Adaptive Cruise ACC ( fra 30 til 250 km/h ) virker meget bra, flere modi.
- Køassistent ( følger bilen foran i saktegående kø ) stop and go - funksjon fungerer perfekt.
- Kamerabasert trafikkskiltgjenkjenning fungerer perfekt ( selv om det krever overstyring der skilting angir for lav hastighet.. )
- ACC i kombinasjon med navigasjon bremser ned for rundkjøringer og i kryss, fungerer perfekt.
- Font / side / rear warning for innkommende trafikk ( med bremsefunksjon ) virker.
- Side Assist - indikasjon i speil virker hensiktsmessig.
- Brake-assist front virker ( noe overivrig ).
( sikkert noe jeg har glemt også :-) )

Som nevnt forventer jeg at ovennevnte funksjoner leveres i utvidede og forbedrede utgaver på min kommende e-tron.

cyber

Sitat fra: Imagine på søndag 27. januar 2019, klokken 11:27



Nå er dette svært off topic, da tråden handler om rekkevidde for Audi E-tron.

Sorry.

PF

Sitat fra: cyber på søndag 27. januar 2019, klokken 12:07
Sitat fra: daktari på søndag 27. januar 2019, klokken 11:17
Problemet med Tesla's autopilot er ikke at den feiler mer enn andre, men at den inviterer til å slippe rattet og ikke følge med. Da går det riktig galt når den feiler. Husk også forskjell på Ap1 og Ap2, hvor siste nå er et par knepp over.
Jaguar sin Steering assist f.eks. feiler hele tiden, og deaktiverer uten å si fra. Du kan i prinsippet ikke skru på radioen uten å risikere at den er deaktivert og bilen på vei mot grøfta. Da følger man med på en annen måte..

Er det noen som har erfaring med Audi sitt system? Den A8 level 3 kø-assistent kan enda ikke bestilles.
Jeg kjører en ny Audi nå og min argumentering for Audis system er at jeg forventer at Audi e-tron vil være forbedret mht selvkjøring  sammenlignet med min nåværende bil ( mine tidligere 2012, 2016 og nå 2018-modell er alle videreutviklinger av forrige, men som det nevnes her er det ikke nok sensorer og kameraer for full selvkjøring ).
" Autopilotfunksjoner "  på Audi 2018 :
- Line Assist ( fra ca 70 til 250 km/h  ) mer kresen på linjemarkering i veien enn Tesla, men virker bra på hovedveier i høy hastighet.
- Adaptive Cruise ACC ( fra 30 til 250 km/h ) virker meget bra, flere modi.
- Køassistent ( følger bilen foran i saktegående kø ) stop and go - funksjon fungerer perfekt.
- Kamerabasert trafikkskiltgjenkjenning fungerer perfekt ( selv om det krever overstyring der skilting angir for lav hastighet.. )
- ACC i kombinasjon med navigasjon bremser ned for rundkjøringer og i kryss, fungerer perfekt.
- Font / side / rear warning for innkommende trafikk ( med bremsefunksjon ) virker.
- Side Assist - indikasjon i speil virker hensiktsmessig.
- Brake-assist front virker ( noe overivrig ).
( sikkert noe jeg har glemt også :-) )

Som nevnt forventer jeg at ovennevnte funksjoner leveres i utvidede og forbedrede utgaver på min kommende e-tron.

Høres veldig bra ut, for min del holder det egentlig med acc, man bør uansett holde i rattet og følge med og da er det lite stress og styre bilen så lenge den passer farten i forhold til bilen foran.
Nå elsker jeg å kjøre bil, så kan være grunnen til at jeg ikke føler det så viktig å bli kjørt rundt.

Amatøren

Sitat fra: Imagine på søndag 27. januar 2019, klokken 11:27Nå er dette svært off topic, da tråden handler om rekkevidde for Audi E-tron.

:+1:

Ny tråd for annet enn rekkevidde?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hemi

test i tyskland, https://www.youtube.com/watch?v=My_jPqMvem4

De sier at de ikke måtte forholde seg til NDA, dette er jo på linje med det vi ser i tyskland. så.. bare norge, største markedet som må forholde seg til? vi har vel ikke sett noe fra dinside/elbil24 heller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA