Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. januar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: kodax på torsdag 24. januar 2019, klokken 13:41
På e-tron-forsiden står det nå "Audi e-tron 55 har ved blandet kjøring inntil 415km rekkevidde og forbruk fra 22,7/100km (WLTP).
WLTP forbruk er fra veggen (dvs ink tap)? Ellers går vel ikke tallene opp. Så forbruk på ca 200, det er jo ikke ille.
Forbruk FRA 227 Wh/km står det. Kun under dette i nedoverbakker?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Ja, WLTP inkluderer ladetap. Ser ut som dette tapet ligger på 8-9% for e-tron, ut fra hva de setter som rekkevidde/forbruk for beste tilfelle (gitt 84kWh netto batteri).

Så dersom en klarte å kjøre tilsvarende WLTP på 22.7, vil en se ca 20.7 i bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på torsdag 24. januar 2019, klokken 14:32
Så dersom en klarte å kjøre tilsvarende WLTP på 22.7, vil en se ca 20.7 i bilen.
Det er ganske likt typical på Model X. Typical er nok litt høyere forbruk enn WLTP. Så bør være nærmere X 90D enn X 75D i rekkevidde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Overraskende stor forskjell mellom eco og auto i -5 grader. Nesten så man kan tro varmen er slått helt av, men det er vel neppe tilfelle. For I-Pace så er det lite forskjell. Rundt 5 km utslag på GOM. Det finnes en laveffektmodus for I-Pace som gir større utslag, men den er ikke beregnet for ordinær bruk. Der slås blandt annet klima helt av.

hemi

Oppringt av Audi , fikk beskjed om prøvekjøring om 3-4 uker så da får vi se

Jeg må enten ha en test under like forhold i norge. f.eks. fra bjørn, eller prøve bilen selv før jeg bestiller, fikk bekreftet at rattvarme fortsatt ikke er mulig.

Imagine

Sitat fra: hemi på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:10
Oppringt av Audi , fikk beskjed om prøvekjøring om 3-4 uker så da får vi se

Jeg må enten ha en test under like forhold i norge. f.eks. fra bjørn, eller prøve bilen selv før jeg bestiller, fikk bekreftet at rattvarme fortsatt ikke er mulig.


Rattvarme er mulig. Men ikke i kombinasjon med assistentpakke tur. Og den er jo viktigere spør du meg...
Rekkevidden vet vi sånn cirka nå, så teslabjørn-test bør ikke være særlig avgjørende for bestilling spør du meg.

Stikkkontakt

Sitat fra: Imagine på torsdag 24. januar 2019, klokken 17:00
Sitat fra: hemi på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:10
Oppringt av Audi , fikk beskjed om prøvekjøring om 3-4 uker så da får vi se

Jeg må enten ha en test under like forhold i norge. f.eks. fra bjørn, eller prøve bilen selv før jeg bestiller, fikk bekreftet at rattvarme fortsatt ikke er mulig.


Rattvarme er mulig. Men ikke i kombinasjon med assistentpakke tur. Og den er jo viktigere spør du meg...

Syns det er mye verre at den ikke overhodet kan bestilles med oppvarmet frontrute. Har både oppvarmet rute og ratt på Jaguaren, men ville uten tvil valgt rute om jeg bare kunne få en av de.

Amatøren

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 24. januar 2019, klokken 19:12Syns det er mye verre at den ikke overhodet kan bestilles med oppvarmet frontrute.

Hæ......  :o

På elbil som man kanskje må spare på varmen for litt ekstra rekkevidde på vinteren så er jo elektrisk oppvarmet frontrute alfa og omega for god sikt. >:(
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

PF

Mye sutring over uvesentligheter her, varme i rattet, hva skal man med det når man har forvarming av bil? Ja det hadde sikkert vært fint, men det er lang fra noe dealbreaker. Oppvarmet frontrute, blir stort sett aldri brukt det heller.
Prøv heller å fokuser på at e-tron tilfører mye funksjonalitet som ikke er mulig å få i dag, en små ubetydelig detaljer.

stefse

Sitat fra: PF på torsdag 24. januar 2019, klokken 20:08
Mye sutring over uvesentligheter her, varme i rattet, hva skal man med det når man har forvarming av bil? Ja det hadde sikkert vært fint, men det er lang fra noe dealbreaker. Oppvarmet frontrute, blir stort sett aldri brukt det heller.
Prøv heller å fokuser på at e-tron tilfører mye funksjonalitet som ikke er mulig å få i dag, en små ubetydelig detaljer.
Rattvarme er effektivt og behagelig, og frontrutevarme har jeg brukt nesten hver dag i det siste. Burde vært standard på alle biler solgt i Nordiske land spør du meg. Synes ikke dette er ubetydeligheter på en bil som skal brukes til typisk elbil-småkjøring.
Mye annet utstyr som egner seg godt på langturer, ja. Enhver får nesten avgjøre utfra sitt behov.
Men jeg ville ikke trodd helt på at E-tron blir en kapabel milsluker på linje med Teslaer i inneværende år iallefall...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Crown

Helt ærlig, jeg bruker rattvarme hele tiden. Kona også. Får å få rattet varmt må det forvarmes i en time, synes det er helt unødvendig å sløse så masse med strømmen hver gang man skal ut og kjøre i kulden. Det er ikke alltid man vet når man skal kjøre heller. Kall det en ubetydelighet men når man først har hatt det så blir man fort avhengig. Har det på begge mine billige elbiler i dag, og at man skal betale nesten en million for en bil og så ikke ha mulighet for noe så banalt skurrer fryktelig i mine ører, så mye at jeg trolig venter med bestillingen til det kommer, for det må det jo gjøre.

Oppvarmet frontrute derimot er ikke så stor vits i på en elbil som får meget rask varm luft på frontruten.

På konfiguratoren finner jeg ikke rattvarme selv på basisutgaven uten turpakken, og selger bekreftet også at det ikke er mulig å få rattvarme pr nå.

Og så har vi den genuine idiotien i at vi ikke får vite testresultater før over en måned, jommen sa vi at Norge skulle bli prioritert, for en vits :-D

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

stefse

Sitat fra: Crown på torsdag 24. januar 2019, klokken 20:48

Oppvarmet frontrute derimot er ikke så stor vits i på en elbil som får meget rask varm luft på frontruten.

Frontrutevarme som varmer hele ruta, utgjør noen viktige minutter noen ganger, om man ikke har forvarmet.  Man setter seg inn og slår på, og før alle har spent seg fast er det bare et visk med vindusviskeren så er ruta klar. Varmen fra lyrene kommer også fort, men en viss treghet er det i elementer og luftekanaler som skal varmes opp.
Noen showstopper er det dog ikke, men nok et irritasjonsmoment til vektskåla.

Ser også at de skal ha betalt for lakk om du vil ha bilen i en annen farge enn svart. Nå må man vel ha metallic uansett, men de pleier da ihvertfall å ha 3-4 grunnfarger som basis. Konfiguratoren var heller ikke spesielt godt utviklet mtp å vise fargevalgene. Kanskje likeså kurant å avvente til man får sett og kjørt, ser ikke ut som man taper noe på det. :-\

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

4Matic Fanatic

Sitat fra: stefse på torsdag 24. januar 2019, klokken 21:56
Frontrutevarme som varmer hele ruta, utgjør noen viktige minutter noen ganger, om man ikke har forvarmet.  Man setter seg inn og slår på, og før alle har spent seg fast er det bare et visk med vindusviskeren så er ruta klar.Helt
Helt enig - er det noe jeg liker i eGolf'en er det varmeruta foran, som ellers nevnt er det jo ikke alltid man har planlagt når man skal kjøre, og står bilen passe nedfrosset er dette virkelig kjekt utstyr. Samme med oppvarmet ratt, det er det eneste jeg har savnet på eGolf.

Heldigvis får man begge deler for en billig penge på den engelske bilen.

geear

Rutevarmen i e-Golfen er kjekk å ha i Golfen, men savner den veldig lite i Model X. Det tar seks sekunder å starte forvarming med tlf, og varmeapparatet er ti ganger mer effektivt/aggresivt enn i e-Golfen, som knapt blåser på auto 22', og som det tar et minutt å starte. Jeg starter ofte varmen i Xen mens jeg har begynt å gå til bilen, og merkbar effekt når jeg setter meg inn. Gjør jeg det samme på e-Golfen så har jeg knapt rukket å starte den før jeg har nådd bilen, og den må stå på lenge for å ha noen effekt. Vil håpe e-tron er mer sammenlignbar med X enn e-Golf, selv om de kommer fra samme konsern.

PF

Så vidt jeg har skjønt er det 7kw varmer i teslaen og 10 i audien, så er håp for at det blir fort varmt der også

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA