Skrevet av Emne: Angående rekkevidde  (Lest 63316 ganger)

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13647
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #210 på: onsdag 23. januar 2019, klokken 19:12 »
For meg er det Trysil, Hafjell, Norefjell, Kvitfjell, Hemsedal etc. Hafjell er ca 21 mil. Det skal Etron klare med glans.
Javel? Det var da skråsikkert. Det er ikke plankekjøring til Hafjell fra Oslo på en kald dag med S75 uten å være litt forsiktig på E6. Rv4 går fint. Da bruker den ca 75% i minus 10. Men Etron er sikkert mye bedre enn S75...

21 mil er plankekjøring i -15 grader med min X75D ihvertfall. Dog ligger jeg ikke i 148km/t i 110-sona ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1740
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #211 på: onsdag 23. januar 2019, klokken 19:41 »
Ser teslabjørn teaser med ett bilde av de tre aktuelle på face, og skriver at resultatet var uventet. Noen som vet hvilken batteripakke det er på den hvite xen?

Nydelig takk, da er jo det kommentaren om uventet resultat som er neste man må finne ut av. Sjåføren i i-pace/tesla burde jo ha livestreamet.

En liten samkjøring av Vegvesenet og Teslastats "avslører" at det er en X100D, så en verdig konkurrent.

 [ You are not allowed to view attachments ]
Xen har også 19" piggfrie Nokian R3 i følge en post på Tesla X Facebook gruppa. Var et bevisst valg av TB med X100D pga vekt og 19" hjul for mest mulig like forutsetninger.

Blir spennende å se resultatet av sammenligningen hans. Tror og håper at eTron hevder seg bedre enn det mange tror.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Imagine

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 736
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #212 på: onsdag 23. januar 2019, klokken 20:26 »
Blir voldsomt overrasket om ikke Tesla 100D med hele 98kwh batteri og lavere luftmotstand går klart lengst. Den bør både bruke minst og gå lengst. Man ofrer tross alt et pent design for at den skal gå lengst.  ;)

Så tipper jeg I-pace er den som gjør det overraskende bra. Det er en undervurdert bil i normale hastigheter.
Jeg tror nok e-tron bruker tett på like mye som I-Pace ved vanlig jevn kjøring, spesielt i 120km/t. Hvorfor skulle den ikke det med sin karosseriform?
Likevel tror jeg e-tron går litt lenger enn I-Pace, men ikke så mye.

Tipper ut av det blå at resultatet er slik i jevn kjøring i 90km/t/120km/t:
Model X 100D: 420km/365km
Etron: 360km/305km
I-Pace 340km/285km


Så får vi se 27. Februar om differansen var omtrent slik.
Andre som vil ta sjansen og tippe?
« Siste redigering: onsdag 23. januar 2019, klokken 21:02 av Imagine »

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1577
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #213 på: onsdag 23. januar 2019, klokken 20:43 »
"Some unexpected results" sier TB.
Tipper I-Pace har vesentlig lavere forbruk enn det han logget sist.
Nå har Jag-en 18" originale vinterdekk. Sist TB testet den hadde han noen 19" Nereus-dekk med "E" i rullemotstand. Det er jo håpløst.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

z4rd

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 560
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #214 på: onsdag 23. januar 2019, klokken 20:44 »
Mulig jeg har går glipp av noe veldig innlysende her... men kan noen forklare meg sperrefristen til 27. februar, når det sies at folk skal få låne demobiler til prøvekjøring allerede nå? Skal alle som prøvekjører også skrive under på en NDA og ikke fortelle om sine erfaringer og om hvilket forbruk bilen har? I oktober sa de til meg på visning at det skulle bli mulig å prøvekjøre før jul, så ble det flyttet til rett på nyåret, også ble det sagt ila januar, og nå har jammen TB fått lånt bil, men får ikke si noe før om 1 måned? Betyr det at ingen andre skal få prøve bil før etter 27. feb?
« Siste redigering: onsdag 23. januar 2019, klokken 20:48 av z4rd »
Tesla Model X75D (AP2.5)

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5266
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #215 på: onsdag 23. januar 2019, klokken 21:42 »
21 mil er plankekjøring i -15 grader med min X75D ihvertfall. Dog ligger jeg ikke i 148km/t i 110-sona ;)
Her var det vel 21 mil og opp 800 høydemeter, som trekker 5-6kWh til
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11171
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #216 på: onsdag 23. januar 2019, klokken 23:00 »
Nå er Model X en del større enn Etron, men den har lavere luftmotstand/drag. Og der Etron vel har 85kWh netto har Model X 94,4 til 0 og 98,4 til stans.
Dermed må Etron være mye mer effektiv for å gå like langt.

Jokeren her er muligens varmepumpe. I dagens temp vil dette være en fordel. Men det vil uansett overraske meg om Etron går like langt som en X100d. Uten at det er skuffende. X100d er en del dyrere.

Når det gjelder 21 mil er det bare å regne forbruk. Jeg bruker vel rundt 260-280Wh/km på strekningen. Da ligger jeg mye i venstrefeltet og det inkluderer stigning. Med. X90d går det problemfritt. S75D bør ha omtrentlig samme rekkevidde pga lavere luftmotstand.
Etron bør gå noe i nærheten av x90d og dermed klare strekningen uten problemer.

Holder jeg 150 frem til Kolomoen der 4 felt blir til 2 kan jeg kanskje presse forbruket for turen under ett opp i 300Wh/km. Kanskje. Om forholdene ellers er dårlige.

På fredag blir det for øvrig ny tur til Hafjell med stappet boggihenger med ekstra karmhøyde. Spent på om jeg når Øyer med tung høyrefot. Tviler...
« Siste redigering: onsdag 23. januar 2019, klokken 23:03 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13647
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #217 på: torsdag 24. januar 2019, klokken 03:48 »
Nå er Model X en del større enn Etron, men den har lavere luftmotstand/drag. Og der Etron vel har 85kWh netto har Model X 94,4 til 0 og 98,4 til stans.
Dermed må Etron være mye mer effektiv for å gå like langt.

Jokeren her er muligens varmepumpe. I dagens temp vil dette være en fordel. Men det vil uansett overraske meg om Etron går like langt som en X100d. Uten at det er skuffende. X100d er en del dyrere.

Når det gjelder 21 mil er det bare å regne forbruk. Jeg bruker vel rundt 260-280Wh/km på strekningen. Da ligger jeg mye i venstrefeltet og det inkluderer stigning. Med. X90d går det problemfritt. S75D bør ha omtrentlig samme rekkevidde pga lavere luftmotstand.
Etron bør gå noe i nærheten av x90d og dermed klare strekningen uten problemer.

Holder jeg 150 frem til Kolomoen der 4 felt blir til 2 kan jeg kanskje presse forbruket for turen under ett opp i 300Wh/km. Kanskje. Om forholdene ellers er dårlige.

På fredag blir det for øvrig ny tur til Hafjell med stappet boggihenger med ekstra karmhøyde. Spent på om jeg når Øyer med tung høyrefot. Tviler...

Ikke noe stress, det har kommet to ladeplasser for biler med henger på Lillehammer SuC ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1394
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #218 på: torsdag 24. januar 2019, klokken 06:47 »
Mulig jeg har går glipp av noe veldig innlysende her... men kan noen forklare meg sperrefristen til 27. februar, når det sies at folk skal få låne demobiler til prøvekjøring allerede nå? Skal alle som prøvekjører også skrive under på en NDA og ikke fortelle om sine erfaringer og om hvilket forbruk bilen har? I oktober sa de til meg på visning at det skulle bli mulig å prøvekjøre før jul, så ble det flyttet til rett på nyåret, også ble det sagt ila januar, og nå har jammen TB fått lånt bil, men får ikke si noe før om 1 måned? Betyr det at ingen andre skal få prøve bil før etter 27. feb?
Alle må vente med å uttale seg til folk har bestilt bilen, og kontrakten underskrevet, i forhandlerlokalet selvsagt, slik at angreretten ikke gjelder, også: TADA! ;D

(Hehe, jeg regner ikke med at det er så useriøst selvsagt, men tanken slår en jo)
eGolf
Tesla Model3 LR, Perlehvit, H.F.

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2043
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #219 på: torsdag 24. januar 2019, klokken 08:40 »
Audi i Tyskland har lagt ut en rekkeviddekalkulator på sidene sine. Noen eksempler derfra:
  • Modus 'auto', +20 ute, landevei, 19" felger: 379 km
  • Modus 'auto', +20 ute, landevei, 21" felger: 349 km
  • Modus 'auto', -5 ute, landevei, 19" felger: 274 km
  • Modus 'auto', -5 ute, landevei, 21" felger: 260 km
  • Modus 'auto', +20 ute, autobahn, 19" felger: 293 km
  • Modus 'auto', +20 ute, autobahn, 21" felger: 274 km
Modus "auto" og "efficiency" gir ganske like resultat, mens "eco" vinner mye rekkevidde i lave temperaturer (men gjetter dette er med lite/redusert kupévarme, denne modusen er ikke beskrevet i instruksjonsboken ennå). Generelt så mister en ca 2-3% rekkevidde i kalkulatoren for hver økning i felgstørrelse 19"-20"-21".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1569
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #220 på: torsdag 24. januar 2019, klokken 12:22 »
hva er hastigheten på eco, og auto?

thomala

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #221 på: torsdag 24. januar 2019, klokken 12:38 »
hva er hastigheten på eco, og auto?
Det står landevei på grafen og der sier vel kalkulatoren relativt konstant 100 km/h i beskrivelsen.

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2043
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #222 på: torsdag 24. januar 2019, klokken 12:55 »
Eco/auto er ikke hastighet, men kjøremodus. "Landevei" for tyske forhold regner Audi som å ligge jevnt i 100km/t, så brukte dette i grafen. Vil anta det stemmer noenlunde med norske forhold dersom en har en miks av motorvei og 80-sone.

TeslaBjørn sin sammenligningstest gikk i rundt -5 med 19", så vil gjette han landet på en rekkevidde rundt 300km i konstant 90km/t. Men det blir vel så interressant å sammenligne med TMX/i-Pace med reell kjøring, inkl terreng og annen trafikk. Håper de har prøvd det også.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kodax

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 621
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #223 på: torsdag 24. januar 2019, klokken 13:41 »
På e-tron-forsiden står det nå "Audi e-tron 55 har ved blandet kjøring inntil 415km rekkevidde og forbruk fra 22,7/100km (WLTP). Rekkevidde og forbruk kan endre seg ved valg av ekstrautstyr"
Har det stått der hele tiden, eller var det med forbehold tidligere?
Tesla Model X 75D 7-seter- Produsert 18.1.2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
VW ID.3 - kønr. 3XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt
VW Buzz - ønskes:)
Audi eTron 55 - Avbestilt

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5266
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #224 på: torsdag 24. januar 2019, klokken 14:20 »
På e-tron-forsiden står det nå "Audi e-tron 55 har ved blandet kjøring inntil 415km rekkevidde og forbruk fra 22,7/100km (WLTP).
WLTP forbruk er fra veggen (dvs ink tap)? Ellers går vel ikke tallene opp. Så forbruk på ca 200, det er jo ikke ille.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)