Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Contango på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:07
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. januar 2019, klokken 10:06
For meg er det Trysil, Hafjell, Norefjell, Kvitfjell, Hemsedal etc. Hafjell er ca 21 mil. Det skal Etron klare med glans.
Javel? Det var da skråsikkert. Det er ikke plankekjøring til Hafjell fra Oslo på en kald dag med S75 uten å være litt forsiktig på E6. Rv4 går fint. Da bruker den ca 75% i minus 10. Men Etron er sikkert mye bedre enn S75...

21 mil er plankekjøring i -15 grader med min X75D ihvertfall. Dog ligger jeg ikke i 148km/t i 110-sona ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Sitat fra: PF på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:59
Sitat fra: Orbit på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:57
Sitat fra: PF på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:18
Ser teslabjørn teaser med ett bilde av de tre aktuelle på face, og skriver at resultatet var uventet. Noen som vet hvilken batteripakke det er på den hvite xen?

Nydelig takk, da er jo det kommentaren om uventet resultat som er neste man må finne ut av. Sjåføren i i-pace/tesla burde jo ha livestreamet.

En liten samkjøring av Vegvesenet og Teslastats "avslører" at det er en X100D, så en verdig konkurrent.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Xen har også 19" piggfrie Nokian R3 i følge en post på Tesla X Facebook gruppa. Var et bevisst valg av TB med X100D pga vekt og 19" hjul for mest mulig like forutsetninger.

Blir spennende å se resultatet av sammenligningen hans. Tror og håper at eTron hevder seg bedre enn det mange tror.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Imagine

#212
Blir voldsomt overrasket om ikke Tesla 100D med hele 98kwh batteri og lavere luftmotstand går klart lengst. Den bør både bruke minst og gå lengst. Man ofrer tross alt et pent design for at den skal gå lengst.  ;)

Så tipper jeg I-pace er den som gjør det overraskende bra. Det er en undervurdert bil i normale hastigheter.
Jeg tror nok e-tron bruker tett på like mye som I-Pace ved vanlig jevn kjøring, spesielt i 120km/t. Hvorfor skulle den ikke det med sin karosseriform?
Likevel tror jeg e-tron går litt lenger enn I-Pace, men ikke så mye.

Tipper ut av det blå at resultatet er slik i jevn kjøring i 90km/t/120km/t:
Model X 100D: 420km/365km
Etron: 360km/305km
I-Pace 340km/285km


Så får vi se 27. Februar om differansen var omtrent slik.
Andre som vil ta sjansen og tippe?

Stikkkontakt

"Some unexpected results" sier TB.
Tipper I-Pace har vesentlig lavere forbruk enn det han logget sist.
Nå har Jag-en 18" originale vinterdekk. Sist TB testet den hadde han noen 19" Nereus-dekk med "E" i rullemotstand. Det er jo håpløst.

z4rd

#214
Mulig jeg har går glipp av noe veldig innlysende her... men kan noen forklare meg sperrefristen til 27. februar, når det sies at folk skal få låne demobiler til prøvekjøring allerede nå? Skal alle som prøvekjører også skrive under på en NDA og ikke fortelle om sine erfaringer og om hvilket forbruk bilen har? I oktober sa de til meg på visning at det skulle bli mulig å prøvekjøre før jul, så ble det flyttet til rett på nyåret, også ble det sagt ila januar, og nå har jammen TB fått lånt bil, men får ikke si noe før om 1 måned? Betyr det at ingen andre skal få prøve bil før etter 27. feb?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. januar 2019, klokken 19:12
21 mil er plankekjøring i -15 grader med min X75D ihvertfall. Dog ligger jeg ikke i 148km/t i 110-sona ;)
Her var det vel 21 mil og opp 800 høydemeter, som trekker 5-6kWh til
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#216
Nå er Model X en del større enn Etron, men den har lavere luftmotstand/drag. Og der Etron vel har 85kWh netto har Model X 94,4 til 0 og 98,4 til stans.
Dermed må Etron være mye mer effektiv for å gå like langt.

Jokeren her er muligens varmepumpe. I dagens temp vil dette være en fordel. Men det vil uansett overraske meg om Etron går like langt som en X100d. Uten at det er skuffende. X100d er en del dyrere.

Når det gjelder 21 mil er det bare å regne forbruk. Jeg bruker vel rundt 260-280Wh/km på strekningen. Da ligger jeg mye i venstrefeltet og det inkluderer stigning. Med. X90d går det problemfritt. S75D bør ha omtrentlig samme rekkevidde pga lavere luftmotstand.
Etron bør gå noe i nærheten av x90d og dermed klare strekningen uten problemer.

Holder jeg 150 frem til Kolomoen der 4 felt blir til 2 kan jeg kanskje presse forbruket for turen under ett opp i 300Wh/km. Kanskje. Om forholdene ellers er dårlige.

På fredag blir det for øvrig ny tur til Hafjell med stappet boggihenger med ekstra karmhøyde. Spent på om jeg når Øyer med tung høyrefot. Tviler...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. januar 2019, klokken 23:00
Nå er Model X en del større enn Etron, men den har lavere luftmotstand/drag. Og der Etron vel har 85kWh netto har Model X 94,4 til 0 og 98,4 til stans.
Dermed må Etron være mye mer effektiv for å gå like langt.

Jokeren her er muligens varmepumpe. I dagens temp vil dette være en fordel. Men det vil uansett overraske meg om Etron går like langt som en X100d. Uten at det er skuffende. X100d er en del dyrere.

Når det gjelder 21 mil er det bare å regne forbruk. Jeg bruker vel rundt 260-280Wh/km på strekningen. Da ligger jeg mye i venstrefeltet og det inkluderer stigning. Med. X90d går det problemfritt. S75D bør ha omtrentlig samme rekkevidde pga lavere luftmotstand.
Etron bør gå noe i nærheten av x90d og dermed klare strekningen uten problemer.

Holder jeg 150 frem til Kolomoen der 4 felt blir til 2 kan jeg kanskje presse forbruket for turen under ett opp i 300Wh/km. Kanskje. Om forholdene ellers er dårlige.

På fredag blir det for øvrig ny tur til Hafjell med stappet boggihenger med ekstra karmhøyde. Spent på om jeg når Øyer med tung høyrefot. Tviler...

Ikke noe stress, det har kommet to ladeplasser for biler med henger på Lillehammer SuC ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Sitat fra: z4rd på onsdag 23. januar 2019, klokken 20:44
Mulig jeg har går glipp av noe veldig innlysende her... men kan noen forklare meg sperrefristen til 27. februar, når det sies at folk skal få låne demobiler til prøvekjøring allerede nå? Skal alle som prøvekjører også skrive under på en NDA og ikke fortelle om sine erfaringer og om hvilket forbruk bilen har? I oktober sa de til meg på visning at det skulle bli mulig å prøvekjøre før jul, så ble det flyttet til rett på nyåret, også ble det sagt ila januar, og nå har jammen TB fått lånt bil, men får ikke si noe før om 1 måned? Betyr det at ingen andre skal få prøve bil før etter 27. feb?
Alle må vente med å uttale seg til folk har bestilt bilen, og kontrakten underskrevet, i forhandlerlokalet selvsagt, slik at angreretten ikke gjelder, også: TADA! ;D

(Hehe, jeg regner ikke med at det er så useriøst selvsagt, men tanken slår en jo)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Orbit

Audi i Tyskland har lagt ut en rekkeviddekalkulator på sidene sine. Noen eksempler derfra:

  • Modus 'auto', +20 ute, landevei, 19" felger: 379 km
  • Modus 'auto', +20 ute, landevei, 21" felger: 349 km
  • Modus 'auto', -5 ute, landevei, 19" felger: 274 km
  • Modus 'auto', -5 ute, landevei, 21" felger: 260 km
  • Modus 'auto', +20 ute, autobahn, 19" felger: 293 km
  • Modus 'auto', +20 ute, autobahn, 21" felger: 274 km
Modus "auto" og "efficiency" gir ganske like resultat, mens "eco" vinner mye rekkevidde i lave temperaturer (men gjetter dette er med lite/redusert kupévarme, denne modusen er ikke beskrevet i instruksjonsboken ennå). Generelt så mister en ca 2-3% rekkevidde i kalkulatoren for hver økning i felgstørrelse 19"-20"-21".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

hva er hastigheten på eco, og auto?

thomala

Sitat fra: hemi på torsdag 24. januar 2019, klokken 12:22
hva er hastigheten på eco, og auto?
Det står landevei på grafen og der sier vel kalkulatoren relativt konstant 100 km/h i beskrivelsen.

Orbit

Eco/auto er ikke hastighet, men kjøremodus. "Landevei" for tyske forhold regner Audi som å ligge jevnt i 100km/t, så brukte dette i grafen. Vil anta det stemmer noenlunde med norske forhold dersom en har en miks av motorvei og 80-sone.

TeslaBjørn sin sammenligningstest gikk i rundt -5 med 19", så vil gjette han landet på en rekkevidde rundt 300km i konstant 90km/t. Men det blir vel så interressant å sammenligne med TMX/i-Pace med reell kjøring, inkl terreng og annen trafikk. Håper de har prøvd det også.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kodax

På e-tron-forsiden står det nå "Audi e-tron 55 har ved blandet kjøring inntil 415km rekkevidde og forbruk fra 22,7/100km (WLTP). Rekkevidde og forbruk kan endre seg ved valg av ekstrautstyr"
Har det stått der hele tiden, eller var det med forbehold tidligere?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på torsdag 24. januar 2019, klokken 13:41
På e-tron-forsiden står det nå "Audi e-tron 55 har ved blandet kjøring inntil 415km rekkevidde og forbruk fra 22,7/100km (WLTP).
WLTP forbruk er fra veggen (dvs ink tap)? Ellers går vel ikke tallene opp. Så forbruk på ca 200, det er jo ikke ille.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA