Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 20. januar 2019, klokken 11:13
Angående rekkevidde har nok konstruktørene hos Audi gjort sitt ytterste ut i fra dagens forutsetning.
Rekkevidde som alt annet med en bil er resultatet av ett kompromiss. De kunne økt rekkevidden, men det hadde mest sannsynlig redusert komfort, økt pris eller endret design vesentlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Macobat

#151
Sitat fra: AJ82 på søndag 20. januar 2019, klokken 11:39
Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 20. januar 2019, klokken 11:13
Kjøp av bil er ikke bare for å få seg et transportmiddel fra A til B. Det samme gjelder fossilbiler,  da ville alle kjøpt den rimeligste med størst tank. At Audi nå kommer med E-tron,  gjør at mange kjøper sin første elbil, ikke for de de tidliger ikke hadde råd til en Tesla, men fordi de ikke er fortrolig med Tesla (kvalitet, service, deler). Angående rekkevidde har nok konstruktørene hos Audi gjort sitt ytterste ut i fra dagens forutsetning. Audi Tyskland har tidligere uttalt at tiden nå er moden mellom ytelse og pris. Angående ladingsfrykt, er det noe en tilpasser seg til og finner ut at det egentlig ikke er noe problem i hverdagen. De få dette gjelder får kjøpe en fossilbil,  det er fortsatt et alternativ.

Bra sagt. For mange er sikkert Tesla verdens beste bil og det er jo bra at man er fornøyd, men virker som mange da har problemer med å forstå at for endel så er Tesla ikke et reelt alternativ av ulike grunner. For min egen del var det en blanding av dårlig/usikkert ettermarked, alt for mye støy og lite komfort. Folk har ulike krav.

A.J.

Fully agree that we prioritize different. My subjective viewpoint is however that many people who complain about different things about Tesla are most likely those who never owned one. There are no other car brand that is so exposed to social media (and media) like Tesla and every tiny little thing becomes a "big thing" and those who don't like the brand exaggerate those issues even further and completely ignore the eventual positive aspects with Tesla compared to other brand/cars. I think this is why non Tesla-owners often view Tesla owners as fanboys. Because the owners (who know how it is to live with the car) try to explain that everything written in media is not true to the extent that we often tend to think. And as soon as someone with real world experience tell something positive about Tesla that person is a "fanboy" if you ask a non-Tesla owner who completely lack experience in the domain. Oh, the irony...

I myself is a pretty good example. I had a fully loaded Porsche Macan Turbo with LED headlights, full leather, sport exhaust and every bit and bob before I decided to test out a Model S 100D. I have kept my Carrera GTS because I like winding roads and some track days now and then. To my surprise the Model S has been much much MUCH better out in the real world than my expectations. And I can't get my head around some comments complaining about higher road noise, lack of quality etc. My 100D is in my opinion great in this department and I'm comparing with fully loaded Porsches with interior upgrades, alcantara headliner, ventilated adaptive 18-way sport seats etc. I've also driven new Panamera (Turbo and 4 E-hybrid) back to back several times with my S100D because I have close friends driving those cars. And regards to sound proofing they are quite similar and I even thought the sound coming in from the tires were worse on the Panamera on motorway speeds. Probably due to wider tires on the Panamera.

Regarding the E-tron I actually had planned for it to be my next daily driver and were one of the early deposit holders. But after having sat in one and evaluating every aspect of the car it is just not for me. Great car, but lack in some areas that I personally value important. Performance is one of those and I just can't jump back to a slower car is one of several reasons. Saying this doesn't mean I don't see that many others think the E-tron is the perfect EV. My summary is that I think the E-tron is just a bit too clinical and boring.

Glad to see that there are options for every preference and for those where the E-tron tick every box that will be a fantastic car! I'm looking forward to taking one for a test drive when it is available to do so. But the next German thing that interest me is the Taycan, but I will probably buy the next gen Model S instead. Time will tell :D

AJ82

Sitat fra: Macobat på søndag 20. januar 2019, klokken 13:09
Sitat fra: AJ82 på søndag 20. januar 2019, klokken 11:39
Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 20. januar 2019, klokken 11:13
Kjøp av bil er ikke bare for å få seg et transportmiddel fra A til B. Det samme gjelder fossilbiler,  da ville alle kjøpt den rimeligste med størst tank. At Audi nå kommer med E-tron,  gjør at mange kjøper sin første elbil, ikke for de de tidliger ikke hadde råd til en Tesla, men fordi de ikke er fortrolig med Tesla (kvalitet, service, deler). Angående rekkevidde har nok konstruktørene hos Audi gjort sitt ytterste ut i fra dagens forutsetning. Audi Tyskland har tidligere uttalt at tiden nå er moden mellom ytelse og pris. Angående ladingsfrykt, er det noe en tilpasser seg til og finner ut at det egentlig ikke er noe problem i hverdagen. De få dette gjelder får kjøpe en fossilbil,  det er fortsatt et alternativ.

Bra sagt. For mange er sikkert Tesla verdens beste bil og det er jo bra at man er fornøyd, men virker som mange da har problemer med å forstå at for endel så er Tesla ikke et reelt alternativ av ulike grunner. For min egen del var det en blanding av dårlig/usikkert ettermarked, alt for mye støy og lite komfort. Folk har ulike krav.

A.J.

Fully agree that we prioritize different. My subjective viewpoint is however that many people who complain about different things about Tesla are most likely those who never owned one. There are no other car brand that is so exposed to social media (and media) like Tesla and every tiny little thing becomes a "big thing" and those who don't like the brand exaggerate those issues even further and completely ignore the eventual positive aspects with Tesla compared to other brand/cars. I think this is why non Tesla-owners often view Tesla owners as fanboys. Because the owners (who know how it is to live with the car) try to explain that everything written in media is not true to the extent that we often tend to think. And as soon as someone with real world experience tell something positive about Tesla that person is a "fanboy" if you ask a non-Tesla owner who completely lack experience in the domain. Oh, the irony...

I myself is a pretty good example. I had a fully loaded Porsche Macan Turbo with LED headlights, full leather, sport exhaust and every bit and bob before I decided to test out a Model S 100D. I have kept my Carrera GTS because I like winding roads and some track days now and then. To my surprise the Model S has been much much MUCH better out in the real world than my expectations. And I can't get my head around some comments complaining about higher road noise, lack of quality etc. My 100D is in my opinion great in this department and I'm comparing with fully loaded Porsches with interior upgrades, alcantara headliner, ventilated adaptive 18-way sport seats etc. I've also driven new Panamera (Turbo and 4 E-hybrid) back to back several times with my S100D because I have close friends driving those cars. And regards to sound proofing they are quite similar and I even thought the sound coming in from the tires were worse on the Panamera on motorway speeds. Probably due to wider tires on the Panamera.

Regarding the E-tron I actually had planned for it to be my next daily driver and were one of the early deposit holders. But after having sat in one and evaluating every aspect of the car it is just not for me. Great car, but lack in some areas that I personally value important. Performance is one of those and I just can't jump back to a slower car is one of several reasons. Saying this doesn't mean I don't see that many others think the E-tron is the perfect EV. My summary is that I think the E-tron is just a bit too clinical and boring.

Glad to see that there are options for every preference and for those where the E-tron tick every box that will be a fantastic car! I'm looking forward to taking one for a test drive when it is available to do so. But the next German thing that interest me is the Taycan, but I will probably buy the next gen Model S instead. Time will tell :D

Enig i at det er dumt å uttale seg om ting hvis man ikke har prøvd. Personlig prøvekjørte jeg Model X flere ganger for å være sikker på at ikke førsteinntrykket mitt var feil, noe det dessverre ikke var. Prøvekjørte også Model S, og må si at det er en helt annen bil når det kommer til kjørekomfort og støy i forhold til X, men utseende til TMS appelerer ikke noe til meg.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Macobat

Sitat fra: AJ82 på søndag 20. januar 2019, klokken 13:19

Enig i at det er dumt å uttale seg om ting hvis man ikke har prøvd. Personlig prøvekjørte jeg Model X flere ganger for å være sikker på at ikke førsteinntrykket mitt var feil, noe det dessverre ikke var. Prøvekjørte også Model S, og må si at det er en helt annen bil når det kommer til kjørekomfort og støy i forhold til X, men utseende til TMS appelerer ikke noe til meg.

A.J.

:+1:

I have not very much experience of Tesla X so can't really tell how much worse that is in terms of soundproofing, but it seems that it is lot worse.

Also agree that the Model S is starting to look a bit dated now. My biggest issue with the car actually. Specifically the back headlights looks very old with the dated LED-cluster. In the light department there is no contest, Audi take a full homerun here.

But we should not forget that the Model S is from 2013 and starting to show it's age even though it has got some updates over the years. I myself am really looking forward to the next gen Model S which I hope will be presented later in 2019.

For sure interesting times ahead of us with all new models entering the market. The Porsche Taycan is fore sure one of those interesting propositions. I'm afraid however that it will be very expensive, but maybe worth it :)

AJ82

Sitat fra: Macobat på søndag 20. januar 2019, klokken 13:25
Sitat fra: AJ82 på søndag 20. januar 2019, klokken 13:19

Enig i at det er dumt å uttale seg om ting hvis man ikke har prøvd. Personlig prøvekjørte jeg Model X flere ganger for å være sikker på at ikke førsteinntrykket mitt var feil, noe det dessverre ikke var. Prøvekjørte også Model S, og må si at det er en helt annen bil når det kommer til kjørekomfort og støy i forhold til X, men utseende til TMS appelerer ikke noe til meg.

A.J.

:+1:

I have not very much experience of Tesla X so can't really tell how much worse that is in terms of soundproofing, but it seems that it is lot worse.

Also agree that the Model S is starting to look a bit dated now. My biggest issue with the car actually. Specifically the back headlights looks very old with the dated LED-cluster. In the light department there is no contest, Audi take a full homerun here.

But we should not forget that the Model S is from 2013 and starting to show it's age even though it has got some updates over the years. I myself am really looking forward to the next gen Model S which I hope will be presented later in 2019.

For sure interesting times ahead of us with all new models entering the market. The Porsche Taycan is fore sure one of those interesting propositions. I'm afraid however that it will be very expensive, but maybe worth it :)

Vi tenker nok ganske likt  ;)
Men hvis Taycan blir for dyr, hva med nye Etron GT. Den er jeg veldig spent på, men frykter at den også blir dyr....



A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Macobat

Sitat fra: AJ82 på søndag 20. januar 2019, klokken 13:41
Sitat fra: Macobat på søndag 20. januar 2019, klokken 13:25
Sitat fra: AJ82 på søndag 20. januar 2019, klokken 13:19

Enig i at det er dumt å uttale seg om ting hvis man ikke har prøvd. Personlig prøvekjørte jeg Model X flere ganger for å være sikker på at ikke førsteinntrykket mitt var feil, noe det dessverre ikke var. Prøvekjørte også Model S, og må si at det er en helt annen bil når det kommer til kjørekomfort og støy i forhold til X, men utseende til TMS appelerer ikke noe til meg.

A.J.

:+1:

I have not very much experience of Tesla X so can't really tell how much worse that is in terms of soundproofing, but it seems that it is lot worse.

Also agree that the Model S is starting to look a bit dated now. My biggest issue with the car actually. Specifically the back headlights looks very old with the dated LED-cluster. In the light department there is no contest, Audi take a full homerun here.

But we should not forget that the Model S is from 2013 and starting to show it's age even though it has got some updates over the years. I myself am really looking forward to the next gen Model S which I hope will be presented later in 2019.

For sure interesting times ahead of us with all new models entering the market. The Porsche Taycan is fore sure one of those interesting propositions. I'm afraid however that it will be very expensive, but maybe worth it :)

Vi tenker nok ganske likt  ;)
Men hvis Taycan blir for dyr, hva med nye Etron GT. Den er jeg veldig spent på, men frykter at den også blir dyr....



A.J.

Etron GT is probably the best looking car of all those presented lately and even better than the Taycan. My only issue with this car is that it is so far away. Probably 2+ years from now before first customer deliveries. This means that I most likely will changed car twice before that :-[ ;)

The Audi E-tron (SUV) with improved performance could also be an alternative. Would be cool if they offer a RS-version, but that is probably also some time away...

fonberg

Sitat fra: AJ82 på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:40
Sitat fra: fonberg på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:32
Sitat fra: elektro på torsdag 17. januar 2019, klokken 14:21
Sitat fra: Macobat på onsdag 16. januar 2019, klokken 19:11
The die hard Audi fans just can't stand that there are other cars that are better in some areas. The attitude of several posters in here is  :-1:

Jeg er ikke die hard Audi fan, men har faktisk eid en Tesla som bil nr. 1 de to siste årene. Jeg gleder meg fremdeles over den hver dag og er stor fan av selskapet og elbiler generelt. Likevel, og kanskje nettopp på grunn av det siste, bytter jeg nå til Audi. Og jeg er ikke alene:
https://youtu.be/qbP0d0pC4e8?t=15m22s

Her er andre som har begynt å tvile av grunner som først og fremst har med kvalitet og service å gjøre:
https://www.youtube.com/watch?v=FTsYTfHkk7M
https://www.youtube.com/watch?v=FBXGAdKCu3M

Over til selve bilen; Jeg forstår rett og slett ikke påstanden om at Tesla er bedre enn Audi på noe avgjørende område som helst.  :) Selv om Tesla og andre merker selvfølgelig har noen smarte funksjoner og løsninger.

Det alle peker på er rekkevidde, men hvis man sammenligner biler med samme pris/batteri, er det ikke noe som tilsier at Model X90D vil ha vesentlig bedre rekkevidde enn e-tron i norske hastigheter. Dette er ren fysikk. Eller skal vi sammenligne med X75D som ligger nærmere i pris?

1 sekund bedre 0-100 er sikkert interessant for noen, men dette skyldes etter min mening at Tesla tar ut mer effekt enn bilen tåler og ikke bryr seg om å levere jevnt.

Ok, Model har X større innvendig plass og kan trekke noe tyngre henger. Igjen, sikkert interessant for noen, men hvis dette avgjør hvor bra bilen er, er jo Ford Transit ENDA bedre...

Når det gjelder de fleste tekniske løsninger er e-tron bedre. Interiør/eksteriør kvalitet, kjøreegenskaper (progressiv styring, 8 kjøremodus etc), Marix LED, 360 top view, OLED skjermer, HUD, night view, gode (adaptive) viskere, festeanordninger og løsninger for bagasje, kraftigere og mer avansert regenerering, bedre batterikjøing, som igjen gir raskere lading. etc. etc.

Man kan selvfølgelig argumentere for at Tesla sitt ladenettverk er bedre, og det passer nok bedre om du kjører 50.000 km. i året. Likevel er e-tron sitt MYE raskere, det finnes flere CCS ladere i Europa, også på steder hvor du kan se langt etter Superchargere, og dette ikke properitære nettet vokser fortere.

Man kan også argumentere for at Autopilot er bedre. Eller er det bare at Tesla bruker kundene som Beta testere? Dette spørsmålet gjelder også hyppige OTA oppdateringer.. Prompepute trenger jeg ikke. Ungene har to stykker hjemme. Men det hadde vært fint om de kunne fikse dimming av lysorgelet i tuneller og fått vist innholdet fra DAB sendingene på den store, fine skjermen.

Jeg ser du skriver mye bla bla og det er greit nok, men hva med hva man faktisk bruker bilen til, nemlig å komme seg fra A til B osv? Hvordan kommer Audien (og forsåvidt Jaguaren) ut av det som er primæroppgaven til en bil? Misforstå meg rett, jeg ønsker at alle elbiler knuser ICE-bilene på dette området, men er skeptisk på om noen andre enn Teslaene per i dag er up for it.

Jeg har et konkret case til deg: Du skal kjøre Trondheim - Herøy, gjøre en fire timers jobbe der kl. 13.30 - 17.30. Deretter skal du være i Våler sør for Elverum til kl. 12 dagen etter. Kl. 16 samme dag kjører du fra Våler tilbake til Trondheim, det tar deg 6 timer (inkl pause(r)). Dag 1 er det snøvær og -1 til -5, dag 2 er det hovedsakelig oppholdsvær og mellom 10 og 20 minus.
Som du kanskje har skjønt løste jeg dette uten problemer med Teslaen min (S90D) denne uka . Vil gjerne se hvordan du vil løsne det med den overlegne Audien. Ønsker du detaljer om hvordan turen forløp for min del, skal jeg gjerne dele det.

PS. Jeg kjører bare drøyt 25k i året. Ser likefullt ikke noe reelt alternativ til Tesla (ICE er ikke et alternativ).

Knallgodt eksempel og sikkert relevant for de fleste her inne. Viser helt klart at Tesla må være den beste bilen.Helt utrolig hva tesla fanboys klarer å komme opp med....

A.J.

Jøss, her tråkka jeg visst på et par ømme tær (antar da at du mente å være ironisk, A.J.) :) Tenker det er greit at jeg forklarer intensjonen min med innlegget.
Jeg er "Tesla fanboy" i den forstand at jeg digger at selskapet bidrar til å få fart på overgangen til mer miljøvennlig transportløsninger, forhåpentligvis også blant etablerte bilprodusenter. Siden 2013 har jeg kjørt Tesla, og bilhusholdningen har vært helelektrisk med en Leaf som den andre bilen. Dette har fungert bra for oss, faktisk bedre enn forventet vil jeg si. Men jeg er vid åpen for å bytte ut Teslaen med bil av et annet merke i framtida.
Så jeg heier først og fremst på elbil som konsept, sekundært på Tesla som en av faktorene som driver fram utviklingen og kommersialiseringen på den fronten. Jeg ønsker gode elbiler fra andre produsenter hjertelig velkommen!

Kjøreruta jeg la frem var ment som et eksempel. Grunnet en kombinasjon av jobb og private årsaker måtte jeg gjennomføre denne ruta selv forrige uke, og siden det ble mange timer alene i bilen fikk jeg tid til å fundere litt over hvordan andre (nåværende og kommende) elbiler ville taklet en slik type oppgave. Jeg regner med mange her inne, som legger penger på bordet for en etron, har satt seg inn i lignende scenarier for bilen de kjøper, det har ikke jeg i særlig grad. Med andre ord så stilte jeg spørsmålet av nysgjerrighet, og ikke for å hovere.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Vind

#157

Gi meg spørsmålet, Tesla er svaret..... (tok bort quote av posten ovenfor da det ble mye quote på quote her)

For e-Tron ventere, så kjørte jeg helgen for to uker siden over 850 km med min I-Pace, så det går helt sikkert supert i en e-Tron også.  Har hatt elbil( ikke Tesla) i noen år, og grunnlaget er som alltid å være litt forberedt og ha en ide om hvor og når man skal hurtiglade.  Stoppet aldri over en time, og hadde alltid en Plan B i hodet.  I forhold til om jeg skulle kjørt en bensin/ disel bil så tok nok turen omtrent 60 minutter mere pga hurtiglading, ellers var lading der jeg allikevel skulle stoppe.

Gled dere e-Tron ventere, det blir flott med en premium elbil til på veiene.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

elektro

#158
Sitat fra: fonberg på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:32
Jeg har et konkret case til deg: Du skal kjøre Trondheim - Herøy, gjøre en fire timers jobbe der kl. 13.30 - 17.30. Deretter skal du være i Våler sør for Elverum til kl. 12 dagen etter. Kl. 16 samme dag kjører du fra Våler tilbake til Trondheim, det tar deg 6 timer (inkl pause(r)). Dag 1 er det snøvær og -1 til -5, dag 2 er det hovedsakelig oppholdsvær og mellom 10 og 20 minus.
Som du kanskje har skjønt løste jeg dette uten problemer med Teslaen min (S90D) denne uka . Vil gjerne se hvordan du vil løsne det med den overlegne Audien. Ønsker du detaljer om hvordan turen forløp for min del, skal jeg gjerne dele det.

PS. Jeg kjører bare drøyt 25k i året. Ser likefullt ikke noe reelt alternativ til Tesla (ICE er ikke et alternativ).

Jeg orker ikke å tegne opp ruta, om ett år vil den uansett se HELT annerledes ut være godt dekket med Ionity ladere og andre Lynladere.

Min påstand er likevel at det for en slik tur finnes nok av 50kW ladere allerede i dag til at den kan gjennomføres. Det vil bare ta en times tid lenger hver etappe, hvis vi litt forenklet sier at du hadde kjørt en X90D med samme forbruk og samme tilgjengelig batteri som en e-tron. Årsaken er denne:

Du vil sikkert si at du alltid ankommer Supercharger med 10%  ;) og lader til max 70% hvis du trenger 50kWh for å komme trygt til neste destinasjon. Dette tar ca. 33 minutter. Sannheten er at du ofte ankommer med 30% og må lade til 90%. Dette tar ca. 45 minutter.

e-tron vil kunne benytte en hvilken som helst hurtiglader fra Fortum, Grønn Kontakt, BKK eller andre, og få 50kWh på ca. 60 minutter, uansett hvor mange prosent du har når du ankommer laderen. 15 minutter er ikke enorm forskjell.

Så spoler vi tiden ett års tid frem, eller legger ruta til nåtid på E18 tur/retur Oslo-Stavanger; På Ionity vil det å lade e-tron fra 10% 70% ta ca. 20 minutter. Altså 13 minutter mindre enn med en 90D. Mens passer det ikke med plasseringen av lader, og du må lade fra 30-90% tar det ca. 22 minutter på Ionity, altså 23 minutter mindre enn med en 90D.

Moralen er: Du vil alltid kunne lage et scenario der den ene bilen kommer bedre ut enn den andre, men de fleste kjører Oslo-Hafjell som er 200 km. Aldri lenger. Jeg vet det, kjørte der i går.. SUV-O'RAMA!  :D

Tesla har uten tvil det beste ladenettverket per i dag, og er på kort sikt det beste valget for folk som ikke har erfaring med elbil, eller som kjører mye langt, for eksempel i jobb. Men summen av alt som skjer gjør at slike proprietære løsninger ikke har noen fremtid. Tenk deg hvis det hadde vært sånn at Mercedes bare kunne fylle drivstoff på Shell stasjoner. Tror du mange hadde valgt Mercedes da? Og tror du Shell hadde vært levedyktig hvis de bare kunne betjene 10% av kundene?

Jeg ønsker den beste bilen, ikke det beste ladenettverket. Derfor bytter jeg ut Teslaen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: fonberg på mandag 21. januar 2019, klokken 11:48
Sitat fra: AJ82 på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:40
Sitat fra: fonberg på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:32
Sitat fra: elektro på torsdag 17. januar 2019, klokken 14:21
Sitat fra: Macobat på onsdag 16. januar 2019, klokken 19:11
The die hard Audi fans just can't stand that there are other cars that are better in some areas. The attitude of several posters in here is  :-1:

Jeg er ikke die hard Audi fan, men har faktisk eid en Tesla som bil nr. 1 de to siste årene. Jeg gleder meg fremdeles over den hver dag og er stor fan av selskapet og elbiler generelt. Likevel, og kanskje nettopp på grunn av det siste, bytter jeg nå til Audi. Og jeg er ikke alene:
https://youtu.be/qbP0d0pC4e8?t=15m22s

Her er andre som har begynt å tvile av grunner som først og fremst har med kvalitet og service å gjøre:
https://www.youtube.com/watch?v=FTsYTfHkk7M
https://www.youtube.com/watch?v=FBXGAdKCu3M

Over til selve bilen; Jeg forstår rett og slett ikke påstanden om at Tesla er bedre enn Audi på noe avgjørende område som helst.  :) Selv om Tesla og andre merker selvfølgelig har noen smarte funksjoner og løsninger.

Det alle peker på er rekkevidde, men hvis man sammenligner biler med samme pris/batteri, er det ikke noe som tilsier at Model X90D vil ha vesentlig bedre rekkevidde enn e-tron i norske hastigheter. Dette er ren fysikk. Eller skal vi sammenligne med X75D som ligger nærmere i pris?

1 sekund bedre 0-100 er sikkert interessant for noen, men dette skyldes etter min mening at Tesla tar ut mer effekt enn bilen tåler og ikke bryr seg om å levere jevnt.

Ok, Model har X større innvendig plass og kan trekke noe tyngre henger. Igjen, sikkert interessant for noen, men hvis dette avgjør hvor bra bilen er, er jo Ford Transit ENDA bedre...

Når det gjelder de fleste tekniske løsninger er e-tron bedre. Interiør/eksteriør kvalitet, kjøreegenskaper (progressiv styring, 8 kjøremodus etc), Marix LED, 360 top view, OLED skjermer, HUD, night view, gode (adaptive) viskere, festeanordninger og løsninger for bagasje, kraftigere og mer avansert regenerering, bedre batterikjøing, som igjen gir raskere lading. etc. etc.

Man kan selvfølgelig argumentere for at Tesla sitt ladenettverk er bedre, og det passer nok bedre om du kjører 50.000 km. i året. Likevel er e-tron sitt MYE raskere, det finnes flere CCS ladere i Europa, også på steder hvor du kan se langt etter Superchargere, og dette ikke properitære nettet vokser fortere.

Man kan også argumentere for at Autopilot er bedre. Eller er det bare at Tesla bruker kundene som Beta testere? Dette spørsmålet gjelder også hyppige OTA oppdateringer.. Prompepute trenger jeg ikke. Ungene har to stykker hjemme. Men det hadde vært fint om de kunne fikse dimming av lysorgelet i tuneller og fått vist innholdet fra DAB sendingene på den store, fine skjermen.

Jeg ser du skriver mye bla bla og det er greit nok, men hva med hva man faktisk bruker bilen til, nemlig å komme seg fra A til B osv? Hvordan kommer Audien (og forsåvidt Jaguaren) ut av det som er primæroppgaven til en bil? Misforstå meg rett, jeg ønsker at alle elbiler knuser ICE-bilene på dette området, men er skeptisk på om noen andre enn Teslaene per i dag er up for it.

Jeg har et konkret case til deg: Du skal kjøre Trondheim - Herøy, gjøre en fire timers jobbe der kl. 13.30 - 17.30. Deretter skal du være i Våler sør for Elverum til kl. 12 dagen etter. Kl. 16 samme dag kjører du fra Våler tilbake til Trondheim, det tar deg 6 timer (inkl pause(r)). Dag 1 er det snøvær og -1 til -5, dag 2 er det hovedsakelig oppholdsvær og mellom 10 og 20 minus.
Som du kanskje har skjønt løste jeg dette uten problemer med Teslaen min (S90D) denne uka . Vil gjerne se hvordan du vil løsne det med den overlegne Audien. Ønsker du detaljer om hvordan turen forløp for min del, skal jeg gjerne dele det.

PS. Jeg kjører bare drøyt 25k i året. Ser likefullt ikke noe reelt alternativ til Tesla (ICE er ikke et alternativ).

Knallgodt eksempel og sikkert relevant for de fleste her inne. Viser helt klart at Tesla må være den beste bilen.Helt utrolig hva tesla fanboys klarer å komme opp med....

A.J.

Jøss, her tråkka jeg visst på et par ømme tær (antar da at du mente å være ironisk, A.J.) :) Tenker det er greit at jeg forklarer intensjonen min med innlegget.
Jeg er "Tesla fanboy" i den forstand at jeg digger at selskapet bidrar til å få fart på overgangen til mer miljøvennlig transportløsninger, forhåpentligvis også blant etablerte bilprodusenter. Siden 2013 har jeg kjørt Tesla, og bilhusholdningen har vært helelektrisk med en Leaf som den andre bilen. Dette har fungert bra for oss, faktisk bedre enn forventet vil jeg si. Men jeg er vid åpen for å bytte ut Teslaen med bil av et annet merke i framtida.
Så jeg heier først og fremst på elbil som konsept, sekundært på Tesla som en av faktorene som driver fram utviklingen og kommersialiseringen på den fronten. Jeg ønsker gode elbiler fra andre produsenter hjertelig velkommen!

Kjøreruta jeg la frem var ment som et eksempel. Grunnet en kombinasjon av jobb og private årsaker måtte jeg gjennomføre denne ruta selv forrige uke, og siden det ble mange timer alene i bilen fikk jeg tid til å fundere litt over hvordan andre (nåværende og kommende) elbiler ville taklet en slik type oppgave. Jeg regner med mange her inne, som legger penger på bordet for en etron, har satt seg inn i lignende scenarier for bilen de kjøper, det har ikke jeg i særlig grad. Med andre ord så stilte jeg spørsmålet av nysgjerrighet, og ikke for å hovere.
Hvis en hadde brukt bare en liten godvilje så hadde en skjønt hva du mente. Jeg gjorde det første gang du postet

4Matic Fanatic

Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. januar 2019, klokken 18:00
Hvis en hadde brukt bare en liten godvilje så hadde en skjønt hva du mente.
Om bare noen la litt godvilje til og lærte seg å sitere... ;)

hemi

Burde ikke testen fra forrige uke være ute? :o

jeg venter på norske tester! og helst fra vår venn bjørn!

Counterpointer

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 21. januar 2019, klokken 23:16
Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. januar 2019, klokken 18:00
Hvis en hadde brukt bare en liten godvilje så hadde en skjønt hva du mente.
Om bare noen la litt godvilje til og lærte seg å sitere... ;)
Hvis det er meg du mener så må du forklare hva du mener?

Jeg quotet de det gjaldt. Beklager hvis det var uklart.

hemi

Hva folk trenger av rekkevidde får bli sin greie.

Jeg håper(drømmer?) e-tron klarer 30+ mil i 120kmh på teslabjørn test fra 100-0% i dagens forhold.


Imagine

Sitat fra: hemi på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:15
Hva folk trenger av rekkevidde får bli sin greie.

Jeg håper(drømmer?) e-tron klarer 30+ mil i 120kmh på teslabjørn test fra 100-0% i dagens forhold.

På sommerføre kan det sikkert gå helt fint+, i alle fall med 19 og 20 tommere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA