Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Tellus på tirsdag 15. januar 2019, klokken 20:15
Også veldig dumt å skrive dette. Her kan folk kreve erstatning hvis de ikke opplever at 466 km er realistisk rekkevidde.

Uheldig at de ikke har korrekt informasjon på nettsidene. Men når man skriver kontrakt, oppgis den reelle WLTP, basert på felg-valget. 364 km står på min kontrakt.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Blade Runner

Audi tyskland er litt mere ryddig her

hemi

Oppriktig spent på teslabjørn test.

Kåre Knatten

Det er utrolig mye synsing angående rekkevidde. Min fossil Audi bruker mellom 0,6 og 1,2 liter pr mil, etter hvordan jeg kjører og det vi må regne med at forbruket varierer med kjørestil på en elbil også.  WLPT er en testprossedyre som gir oss en pekepinn på hvordan rekkevidden på den ene elbilen forholder seg til en annen. Kjørestil vil selvsagt gi oss kortere og sannsynligvis lengere rekkevidde. Tidliger var det 40 liters tanker på bilene, i dag kanskje 65 liter, men vi brydde oss ikke veldig mye om det, vi tilpasset oss. Slik er det med elbil også, vi tilpasser oss. Men for den som tror at vi kan sammenlikne rekkevidden med en 70 liters dieselen - er på ville veier. Den bør ikke kjøpe elbil ennå.

hemi

WLTP sier ekstremt lite.

Da biler faktisk kjørt på lik måte ikke i nærheten gjennskaper WLTP, selv samtidig test. noen pynter på tall. NEDC var nesten bedre.

Folk er vel bekymret for at det er mer en 15-20 liters dieselbil, ikke 70 ;)

Trond.m

#111
En 15 liters tank som har så lite påfyllingsrør at det tar 1 time eller mer å fylle opp, og det er 30 mil mellom hver bensinstasjon med spesialdrivstoff.

På «Bensinstasjonene» ute i distriktet (les fortum, grønn kontakt etc) tar det 2 timer å fylle opp tanken og der koster det ca 20-32 kr/l (2,50-4,00 kr/min).
Det er vel faktisk ikke helt ulikt slik situasjonen vil være med e-tron på langtur. Og likevel står vi i kø for å betale 8-900.000  ;)

Imagine

#112
Sitat fra: TM på onsdag 16. januar 2019, klokken 06:39
En 15 liters tank som har så lite påfyllingsrør at det tar 1 time eller mer å fylle opp, og det er 30 mil mellom hver bensinstasjon med spesialdrivstoff.

På «Bensinstasjonene» ute i distriktet (les fortum, grønn kontakt etc) tar det 2 timer å fylle opp tanken og der koster det ca 20-32 kr/l (2,50-4,00 kr/min).
Det er vel faktisk ikke helt ulikt slik situasjonen vil være med e-tron på langtur. Og likevel står vi i kø for å betale 8-900.000  ;)

Men en svært viktig forskjell i hverdagen: bilen fyller seg selv opp mens den er parkert hjemme (og andre steder) for en skammelig billig penge og er helt avgiftsfri. I tillegg kan den kjøre i kollektivfeltet uten å få gebyr og parkere mange steder andre ikke kan og typisk gratis. Og dette i en av de beste Audiene som er produsert, i følge Audi selv. Og mest komfortable/stillegående. Med vanlig drivstofftank uten mulighetene jeg nevnte overfor ville den kostet 1,3-1,5 mill med samme ytelser.

Og ikke minst så slipper man å kjøre rundt i en folkelig Tesla for å kombinere denne hverdagsgenialiteten med 4wd.

jorgen.jevne

For ordens skyld var jeg på Oppdal og kjørte ski i julen. Og der var heisene pyntet med i-Pace reklame hvor det ble reklamert med 500km rekkevidde* (den lille stjernen er selvfølgelig så liten at den er vanskelig å se, og teksten hvor stjernen er beskrevet nederst er som vanlig i skriftstrl 10, som er umulig å lese fra heisen). Jeg husker ikke helt hva i-pace hadde i NEDC, men i WLTP har den da aldri hatt >500km. Med andre ord, er det drøyt at selskapene setter seg i en så lei situasjon at de direkte lyver om produktet på store reklameplakater.

Rapportene her tilsier jo at I-Pace vil slite med 300km på vinterstid.

Imagine

#114
Sitat fra: jorgen.jevne på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:05
For ordens skyld var jeg på Oppdal og kjørte ski i julen. Og der var heisene pyntet med i-Pace reklame hvor det ble reklamert med 500km rekkevidde* (den lille stjernen er selvfølgelig så liten at den er vanskelig å se, og teksten hvor stjernen er beskrevet nederst er som vanlig i skriftstrl 10, som er umulig å lese fra heisen). Jeg husker ikke helt hva i-pace hadde i NEDC, men i WLTP har den da aldri hatt >500km. Med andre ord, er det drøyt at selskapene setter seg i en så lei situasjon at de direkte lyver om produktet på store reklameplakater.

Rapportene her tilsier jo at I-Pace vil slite med 300km på vinterstid.


Enig. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare er ærlige. Det er faktisk ikke noe krise med 25-30 mil rekkevidde. I-Pace er en skikkelig bra og kul elbil. Og den klarte jo til og med 35 mil i 90km/t med tesla-bjørn.

Ikke kjempebra, men mer enn nok for de fleste (bare se hvilken batteripakke som er klart mest solgt av Teslaer, jo 75d med 30-35 mil rekkevidde). De bør være stolte av det i stedet for å prøve å dekke over sannheten.

Det som er «krise» er å holde tilbake sannheten og forsøke å pynte på det så godt det går. Blir litt tullete å lokke folk som faktisk vil ha mer rekkevidde enn bilen faktisk klarer og så skuffe de.

Reklamere heller med markedets beste kjøreegenskaper kombinert med en fin komfort i et eksklusivt brand med tøft design og med mulighet for masse utstyr. Alle disse sidene er I-Pace soleklart fremst på ved siden av E-tron.
Så får de som er opptatt av å kjøre lengst mulig uten å lade kjøpe en Model S 100D, Kona eller Model 3 LR, med de øvrige ulemper disse bilene måtte ha opp mot de andre.

Tiger123

Sitat fra: Imagine på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:13
Sitat fra: jorgen.jevne på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:05
For ordens skyld var jeg på Oppdal og kjørte ski i julen. Og der var heisene pyntet med i-Pace reklame hvor det ble reklamert med 500km rekkevidde* (den lille stjernen er selvfølgelig så liten at den er vanskelig å se, og teksten hvor stjernen er beskrevet nederst er som vanlig i skriftstrl 10, som er umulig å lese fra heisen). Jeg husker ikke helt hva i-pace hadde i NEDC, men i WLTP har den da aldri hatt >500km. Med andre ord, er det drøyt at selskapene setter seg i en så lei situasjon at de direkte lyver om produktet på store reklameplakater.

Rapportene her tilsier jo at I-Pace vil slite med 300km på vinterstid.


Enig. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare er ærlige. Det er faktisk ikke noe krise med 25-30 mil rekkevidde. I-Pace er en skikkelig bra og kul elbil. Og den klarte jo til og med 35 mil i 90km/t med tesla-bjørn.

Ikke kjempebra, men mer enn nok for de fleste (bare se hvilken batteripakke som er klart mest solgt av Teslaer, jo 75d med 30-35 mil rekkevidde). De bør være stolte av det i stedet for å prøve å dekke over sannheten.

Det som er «krise» er å holde tilbake sannheten og forsøke å pynte på det så godt det går. Blir litt tullete å lokke folk som faktisk vil ha mer rekkevidde enn bilen faktisk klarer og så skuffe de.

Reklamere heller med markedets beste kjøreegenskaper kombinert med en fin komfort i et eksklusivt brand med tøft design og med mulighet for masse utstyr. Alle disse sidene er I-Pace soleklart fremst på ved siden av E-tron.
Så får de som er opptatt av å kjøre lengst mulig uten å lade kjøpe en Model S 100D, Kona eller Model 3 LR, med de øvrige ulemper disse bilene måtte ha opp mot de andre.

Helt enig i det meste, og det gjelder flere; Audi "lurte" meg i fjor vår, ved å uttale over 500km i rekkevidde, og senere en WLTP på langt over 40 mil. Kan det være at de har vurdert det til at de må annonsere at de er best på rekkevidde når de annonserer noe nytt? En grunn må det jo være?

Det med utstyr kan nok diskuteres.

elektro

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 16. januar 2019, klokken 14:13
Helt enig i det meste, og det gjelder flere; Audi "lurte" meg i fjor vår, ved å uttale over 500km i rekkevidde, og senere en WLTP på langt over 40 mil. Kan det være at de har vurdert det til at de må annonsere at de er best på rekkevidde når de annonserer noe nytt? En grunn må det jo være?

500 km. har hele tiden vært NEDC, som gir drøyt 400 km. på en god dag og knapt 300 km. på en mindre god dag. Sånn har i alle fall jeg tenkt hele tiden, og er derfor verken skuffet eller overrasket.

Ble litt skuffet da det viste seg at 95kWh var bruttotall, men ellers er dette er ren fysikk; Stor SUV med litt over 80kWh batteri. Forventer derfor at e-tron har like lang rekkevidde som Model X90D ved kjøring fra A-B i norske hastigheter, dersom man kjører bilene i følge. Alle andre sammenligninger enn kjøring i følge er uinteressante.

Så vil kanskje X90D ha en liten fordel i høyere hastighet pga. luftmotstand, mens e-tron kanskje har en fordel med varmepumpen i visse temperaturer, bedre regen. ved bykjøring og kupert terreng osv. Men summa summarum +/- 10% med samme dekk/felgtype. Gud bedre så mange spaltemeter som er brukt på å diskutere dette. :-)

At alle produsentene oppgir et best case tall basert på et uavhengig testorgan, er vel ikke så rart, når alle de andre gjør det. Men her har naturligvis selgeren et ansvar, så lenge salget foregår foregår via forhandler. Forbrukstall på bil har alltid vært optimistiske, uten at folk har hengt seg opp i det tidligere.

Jeg tror også mange blir skuffet når de setter seg inn i en e-tron eller I-pace og ser at km. tallet på rekkevidde synker fortere enn den avstanden de tilbakelegger skulle tilsi. Så lenge GOM ikke vet hvor du skal, hvordan vær/vind er, hvordan trafikken er og hvordan humøret ditt er, burde den heller ikke prøve å gjette rekkevidde. Tesla har vært smarte når de har valgt en konstant som er fullt oppnåelig, men likevel lett optimistisk. En såkalt typical, som det går an å forholde seg til. Men som sagt, kjører du tilsvarende biler i følge er det ikke stor forskjell.

Kom ikke trekkende med at Model 3 og Model S har fantastisk rekkevidde, dette er to flak. Ett stort og ett litt mindre.. :-) Ionic og Kona er småbiler. Model X100D er en mye dyrere bil, og skulle man stappet den full med like avansert teknologi og komfort som e-tron ville den blitt enda dyrere og tyngre. Mener derfor at Audi har truffet blink når de lanserer en 83,6kWh bil til X70D pris.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

AJ82

Sitat fra: elektro på onsdag 16. januar 2019, klokken 15:07
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 16. januar 2019, klokken 14:13
Helt enig i det meste, og det gjelder flere; Audi "lurte" meg i fjor vår, ved å uttale over 500km i rekkevidde, og senere en WLTP på langt over 40 mil. Kan det være at de har vurdert det til at de må annonsere at de er best på rekkevidde når de annonserer noe nytt? En grunn må det jo være?

500 km. har hele tiden vært NEDC, som gir drøyt 400 km. på en god dag og knapt 300 km. på en mindre god dag. Sånn har i alle fall jeg tenkt hele tiden, og er derfor verken skuffet eller overrasket.

Ble litt skuffet da det viste seg at 95kWh var bruttotall, men ellers er dette er ren fysikk; Stor SUV med litt over 80kWh batteri. Forventer derfor at e-tron har like lang rekkevidde som Model X90D ved kjøring fra A-B i norske hastigheter, dersom man kjører bilene i følge. Alle andre sammenligninger enn kjøring i følge er uinteressante.

Så vil kanskje X90D ha en liten fordel i høyere hastighet pga. luftmotstand, mens e-tron kanskje har en fordel med varmepumpen i visse temperaturer, bedre regen. ved bykjøring og kupert terreng osv. Men summa summarum +/- 10% med samme dekk/felgtype. Gud bedre så mange spaltemeter som er brukt på å diskutere dette. :-)

At alle produsentene oppgir et best case tall basert på et uavhengig testorgan, er vel ikke så rart, når alle de andre gjør det. Men her har naturligvis selgeren et ansvar, så lenge salget foregår foregår via forhandler. Forbrukstall på bil har alltid vært optimistiske, uten at folk har hengt seg opp i det tidligere.

Jeg tror også mange blir skuffet når de setter seg inn i en e-tron eller I-pace og ser at km. tallet på rekkevidde synker fortere enn den avstanden de tilbakelegger skulle tilsi. Så lenge GOM ikke vet hvor du skal, hvordan vær/vind er, hvordan trafikken er og hvordan humøret ditt er, burde den heller ikke prøve å gjette rekkevidde. Tesla har vært smarte når de har valgt en konstant som er fullt oppnåelig, men likevel lett optimistisk. En såkalt typical, som det går an å forholde seg til. Men som sagt, kjører du tilsvarende biler i følge er det ikke stor forskjell.

Kom ikke trekkende med at Model 3 og Model S har fantastisk rekkevidde, dette er to flak. Ett stort og ett litt mindre.. :-) Ionic og Kona er småbiler. Model X100D er en mye dyrere bil, og skulle man stappet den full med like avansert teknologi og komfort som e-tron ville den blitt enda dyrere og tyngre. Mener derfor at Audi har truffet blink når de lanserer en 83,6kWh bil til X70D pris.

Godt oppsummert.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

z4rd

A.J, hvorfor siterer du hele innlegget når du skriver rett etter han?

Jeg er enig med elektro sitt innlegg, bortsett fra det siste avsnittet der andre modeller sammenlignes. Synes det er på grensen til useriøst.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

AJ82

Sitat fra: z4rd på onsdag 16. januar 2019, klokken 17:52
A.J, hvorfor siterer du hele innlegget når du skriver rett etter han?

Jeg er enig med elektro sitt innlegg, bortsett fra det siste avsnittet der andre modeller sammenlignes. Synes det er på grensen til useriøst.

Det siste høres ganske riktig ut for min del.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA