Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Taben på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:33
Hei. Jeg har Model XP100D og I-pace i eie. Jeg har testet bilene mot hverandre på samme strekning og samme temperatur på utallige kjøreturer. 
Hvor store felger har du på IPace og Model X
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:15
Sitat fra: Taben på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:33
Hei. Jeg har Model XP100D og I-pace i eie. Jeg har testet bilene mot hverandre på samme strekning og samme temperatur på utallige kjøreturer. 
Hvor store felger har du på IPace og Model X
Vil tippe med ganske stor grad av sikkerhet at det er den feteste utgaven på begge...............

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:42
Vil tippe med ganske stor grad av sikkerhet at det er den feteste utgaven på begge...............
Det regner jeg nesten med, men fint å få det bekreftet. Blir litt håpløst å sammenligne rekkevidde uten å vite felgdim.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

#78
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:44
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:42
Vil tippe med ganske stor grad av sikkerhet at det er den feteste utgaven på begge...............
Det regner jeg nesten med, men fint å få det bekreftet. Blir litt håpløst å sammenligne rekkevidde uten å vite felgdim.

Ja, det er 13% høyere forbruk med 22" enn med 18". Det er etter WLTP. Om kjørestil osv kan gjøre forskjellen større eller mindre antar jeg.
Dette er meget betydelige forskjeller. Det tilsvarer differansen for 25 vs 22kwh/100km.

kvp

WLTP  rekkevidde i kontrakten er nå satt til 25,xx Kwh/km, som altså er veldig dårlig. Dvs. 365 km... og jeg som trodde jeg skulle komme til sommerhuset i danmark med bare 1 lading på vei.Tror neppe det blir slik. Dette er ganske mye dårligere en min S85

elektro

#80
Sitat fra: kvp på fredag 11. januar 2019, klokken 17:14
WLTP  rekkevidde i kontrakten er nå satt til 25,xx Kwh/km, som altså er veldig dårlig. Dvs. 365 km... og jeg som trodde jeg skulle komme til sommerhuset i danmark med bare 1 lading på vei.Tror neppe det blir slik. Dette er ganske mye dårligere en min S85

Du må ikke bry deg om WLTP, men det bør ikke være noen overraskelse at en stor SUV har langt høyere forbruk enn Model S. Det gjelder også Model X, selv om den er formet som et egg.

Hvor mange km. er det til sommerhuset? Kjører du E18 gjennom Østfold/Sverige? Husk at e-tron lader veldig mye fortere enn S85. Det kan godt hende du komme raskere frem med e-tron. Skjønner at det er kjedelig å ha to ladestopp, men stopp nr. 2 trenger neppe være mer enn 10 min. Og det er jo tross alt en ganske lang tur.. sulten? Tissetrengt?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: samotholt på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:46
Om vi antar at MX75D har 75% av batterikapasiteten av en MX100D (dette er omtrent, men 75 veier vel litt mindre) så blir regnestykket: 420km x 0,75 = 315 km.

Når det da oppgis at I-Pace under samme betingelser klarer 270-280 km så blir da vitterlig rekkevidden på X75D bedre (faktisk mellom 3,5 til 4,5 mil)?

X100D har ca. 100kWh tilgjengelig, mens X75D har toppen 70kWh.

I denne testen har I-Pace nesten lik rekkevidde på motorvei som X90D. Noe som gir mening ettersom bilene har omtrent like stort batteri. Den ene har bedre aerodynamikk mens den andre er mindre/lettere. Skru på tekst. https://youtu.be/swB7v-wu3oU

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

Ble vi ikke enige om at en to-tre år gammel P-versjonen av X90D har 77-79kWh tilgjengelig? Det er den bilen i testen.

Det er da vitterlig lavere enn en ny i-Pace på 84,7kWh? Men fortsatt hadde den et par mil ekstra.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elektro

#83
Alle snakker om rekkevidde fra A-B, helst på motorvei. Husk at en bil med 15kWh større batteri har en vesentlig fordel i forhold til aerodynamiske biler med mindre batteri i det daglige. Med småkjøring opplever jeg at min S75D blir ganske fort tom pga. mye forvarming og kø/saktekjøring med varmeapparat. Her vil en e-tron antakelig prestere minst like bra, og antakelig langt bedre enn en X75D.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#84
Sitat fra: z4rd på fredag 11. januar 2019, klokken 22:12
Ble vi ikke enige om at en to-tre år gammel P-versjonen av X90D har 77-79kWh tilgjengelig? Det er den bilen i testen.

Det er da vitterlig lavere enn en ny i-Pace på 84,7kWh? Men fortsatt hadde den et par mil ekstra.

I-pacen i testen er en preproduksjon, r*vkjørt av dusinvis av journalister og banekjørt som de sier. Bjørn Nyland fikk vel ikke mer enn 81kWh ut av I-Pace.. I-pace i testen har også 22-tommers hjul vs. 20 på X.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

#85
O-K.

Regner med at XP90D'en på 2 440kg, som gjør 0-60mph på 3.17s fra 2016 er «damekjørt». Forskjell på felg er greit. Men dropp det andre.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

samotholt

Sitat fra: elektro på fredag 11. januar 2019, klokken 22:07
Sitat fra: samotholt på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:46
Om vi antar at MX75D har 75% av batterikapasiteten av en MX100D (dette er omtrent, men 75 veier vel litt mindre) så blir regnestykket: 420km x 0,75 = 315 km.

Når det da oppgis at I-Pace under samme betingelser klarer 270-280 km så blir da vitterlig rekkevidden på X75D bedre (faktisk mellom 3,5 til 4,5 mil)?

X100D har ca. 100kWh tilgjengelig, mens X75D har toppen 70kWh.
Har du noen kilde på det? Her på forumet er det vel "vedtatt" at kapasiteten er hhv. 72,6 vs 98,4 kwh (72,6/98,4 = 0,74). Se f.eks. https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37393.msg644018#msg644018
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

THE

Min erfaring med X100D er at det er ca 94 kWh fra 100% til 0 %. Jeg har aldri kjørt lavere enn 5 % selv, så vet ikke hvor mye som er tilgjengelig under null. Har sett flere hevde at det er ca 4 kWh tilgjengelig fra 0% til full stopp.

Ellers må jeg si at jeg synes hele diskusjonen rundt rekkevidde på eTron vs. X er blitt ganske usaklig. Sannsynligvis vil alle som kjøper eTron finne ut at rekkevidden er tilstrekkelig, og spesielt etterhvert som det dukker opp mange gode 100 kW+ ladelokasjoner.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tellus

Nå har vel Tesla i motsetning til Jaguar aldri offisielt sagt noe om netto kapasitet. Vet ikke om de engang har sagt noe om brutto. Var en fyr som plukket fra hverandre noen tidlige tesla batteripakker og kunne vise at disse hadde mindre enn den misledende markedsføringen Tesla drev med den gangen. Dette gjaldt vel TMS 85 som viste seg ikke å ha 85 kWh brutto.

Kapasitetmålinger er ikke noe amatører kan drive med. Hvis man kjenner cellekarateristika så kan man vel regne seg  frem til netto kapasitet ved å måle hvilespenning ved fulladet og hvilespenning når bilen er helt tom. Da skal man kunne regne seg frem til netto kapasitet ved å integrere opp utladingskurven til cellen.

Viktig å merke seg at disse utladingskurvene er basert på en spesifik temperaturer (rundt 22 grader er vel vanlig) og et konstant strømtrekk. Produsenten av cellen kan operer med en annen utladingkarakteristisk enn bilfabrikanten. F.eks. operer mange batterileverandører med 1C som belastning. Dette er normalt for høyt for elbiler med store batterier og vil kunne gi lavere kapasitet enn hva du faktisk normalt har og hva bilfabrikanten opererer med. Vet ikke om det er en standard for hvordan kapasitet skal måles, men jeg tipper at kapasiteten bør være der under de forhold som f.eks. EPA og WLTP testene definerer.

Ting som påvirker et helt nytt batteri sin kapasitet.
- Batteritemperaturen. Under 20 grader faller kapasiteten. Over stiger det noe. Batteriets indre motstand påvirkes av temperaturen.
- Belastningen. Tar du ut høy effekt får du mindre mindre kapasitet enn lavt hvis vi holder temperaturen konstant. 

Med andre ord vil du kunne ha betydelig redusert kapasitet om vinteren med et kaldt batteri. Biler med aktiv temperaturkontrol vil kunne til en viss grad redusere problemet, men må selvfølgelig bruke energi for å varme opp batteriet.

Om sommeren og spesielt varmt vær vil batteriet kunne levere mer enn den oppgitte verdien hvis batteries temperatur overstiger laboratorietemperaturen.

Amatørmåling av batterikapasitet gjøres ofte slik.
1) Lad bilen helt full med saktelading slik at batteriet har fått tid til å utligne spenningsforskjeller mellom cellene.
2) Kjør bilen så langt du tør (helst til du står i veikanten med tomt batteri).
3) Ta det rapporterte gjennomsnittsforbuket og multipliser med antall km kjørt.

Problemstillinger med slike målinger:

- For det første baserer hele målingen seg på at bilen rapporterer helt korrekt gjennomsnittsforbruk. Det er sannsynligvis ikke mulig så dette tallet vil han en feilmargin vi ikke kjenner.

- Du har ikke kontroll på temperaturen i batteriet. Testen bør uføres om sommeren i rundt 18-20 grader og bilen bør kjøres med jevn moderat belastning. Konstant hastighet i 80-90 km/t er kanskje ideelt. Man kan håpe at batteritemperaturen ikke svinger over 22 grader som er benchmarktemperaturen. Kan man lese batteritemperatur ut via instrumenten eller can bus så kan man få en viss kontroll på dette.

- Er du villig til å kjøre bilen helt tom ? Det kan være en kwH eller to i igjen etter at bilen rapporterer 0% som du ikke får med deg.

Have fun.




Øyvind.h

Med canbus avleser går det fint å kartlegge hvor mye kapasitet bilen har.
Flere i Norge som har gjort det på mange biler.

Tallene over for X100d er for øvrig korrekte. Ca 102,4,kWh brutto, 98,4kWh netto til full stopp. 94,4kWh fra 100 til 0.
Forutsatt relativt normalt forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA