Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ac kjøling trekker lite strøm.
Aldri hatt så lavt forbruk som jeg hadde i Danmark i 30-32 grader. Mye lavere enn ved 20 grader i Norge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:10
Sitat fra: PF på lørdag 05. januar 2019, klokken 13:54
Må er det veldig sannsynlig at e-tron matcher x90d på rekkevidde.
Da er det litt synd at X90 ikke er noen rekkeviddemester, den er jo bare et lite hakk over X75.
Personlig synes jeg X100 er omtrent det jeg ville ha hatt på en slik bil.

Hvis beregningene i A Better Routplanner er riktige, så kommer e-tron bedre ut enn X100D også. Lavere forbruk og raskere ladetid. La inn Stavanger-Oslo, og da kommer man frem 5 minutter før med e-tron. Fordi Ionityladeren ved Lillesand er gunstig plassert på ruta.

Trondheim-Oslo derimot, så taper e-tron med 15 minutter ovenfor X75D, fordi e-tron må lade på vanlig 50kw lader.

Så jeg tenker e-tron og X100D blir omtrent det samme, med tanke på rekkevidde og reisetid. Det er tilgang til ladenettverk langs ruta som avgjør (hvis turen er så lang at man trenger dette).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

#17
Forbrukstallene jeg har sett nå har tydet mer på høyere forbruk enn lavere sammenlignet med Model X.
X100D har for øvrig 98,4kW fra full til stopp. Eller 94,4 fra 100% til 0%.
Etron har vel rundt 84kWh utav 95kWh brutto? Eller blander jeg med IPace.
Uansett et langt stykke opp til X100d.
90 virker sammenlignbar om forbruket er bedre enn ventet. 75 om det er i tråd med det jeg har sett så langt eller verre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

ABRP skal tas med en god klype salt for de som ikke har erfaring med å bruke verktøyet.

Ett eksempel fra juleferien nå med min X75D:

ABRP presenterte snittforbruk på 270Wh/km fordelt på en rute 475km fra vest til øst i Sør-Norge.

Dagen etter gjennomførte jeg turen og praksis ble: 493,2km, 219Wh/km.

Greit å være litt kritisk, samt skaffe seg førstehåndserfaring før man gjør seg opp en mening om at "e-tron og X100D blir omtrent det samme".
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

PF

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:50
Forbrukstallene jeg har sett nå har tydet mer på høyere forbruk enn lavere sammenlignet med Model X.
X100D har for øvrig 98,4kW fra full til stopp. Eller 94,4 fra 100% til 0%.
Etron har vel rundt 84kWh utav 95kWh brutto? Eller blander jeg med IPace.
Uansett et langt stykke opp til X100d.
90 virker sammenlignbar om forbruket er bedre enn ventet. 75 om det er i tråd med det jeg har sett så langt eller verre.
Du har sett forbrukstall fra en gom som estimerer på en helt annen måte en Tesla, dermed er de ikke sammenlignbare i det hele tatt. Audi sin er som påpekt tidligere i tråden mye mer pessimistisk. Den eneste måten å finne ut av hva som stemmer er å få testet. Håpet er at det holy sheeet talking bear får lånt en i nærfremtid, og testet på sin vanlige måte med å kjøre den fra fullt til tomt.

Øyvind.h

Det jeg har sett så langt er bare hva testerne har rapportert. Dvs.hva bilen rapporterer av forbruk i forskjellige hastigheter på forskjellige turer og hvor mye av batteriet som er brukt på lange turer.
Hva GOM estimerer av rekkevidde vet jeg ikke. Det har jeg ikke fått med meg. Eller - jeg har sett GOM med lave tall, men det er jo ikke noe jeg vektlegger.

For øvrig helt enig i at Bjørn sikkert gjør en kurant test av dette. Om noen får bil tidlig eller får anledning av andre grunner stiller jeg gjerne opp med min X90D i Oslo for å teste litt. Har jo reservert E-tron selv og ingenting er bedre enn at forbruket jeg har sett så langt er i øvre enden av skalaen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PF

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. januar 2019, klokken 15:02
Det jeg har sett så langt er bare hva testerne har rapportert. Dvs.hva bilen rapporterer av forbruk i forskjellige hastigheter på forskjellige turer og hvor mye av batteriet som er brukt på lange turer.
Hva GOM estimerer av rekkevidde vet jeg ikke. Det har jeg ikke fått med meg. Eller - jeg har sett GOM med lave tall, men det er jo ikke noe jeg vektlegger.

For øvrig helt enig i at Bjørn sikkert gjør en kurant test av dette. Om noen får bil tidlig eller får anledning av andre grunner stiller jeg gjerne opp med min X90D i Oslo for å teste litt. Har jo reservert E-tron selv og ingenting er bedre enn at forbruket jeg har sett så langt er i øvre enden av skalaen.

Da foreslår jeg at du starter med første innlegget i denne tråden og ser videoen, det er forklart der hvordan gom og testerne har fått sine rapporter.
Så satser vi på at det er forklaringen på det høye forbruket.

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:50
Forbrukstallene jeg har sett nå har tydet mer på høyere forbruk enn lavere sammenlignet med Model X.
X100D har for øvrig 98,4kW fra full til stopp. Eller 94,4 fra 100% til 0%.
Etron har vel rundt 84kWh utav 95kWh brutto? Eller blander jeg med IPace.
Uansett et langt stykke opp til X100d.
90 virker sammenlignbar om forbruket er bedre enn ventet. 75 om det er i tråd med det jeg har sett så langt eller verre.

For langtur med 2++ ladestopp:

Vår kjære Bjørn på hjul anbefaler for Tesla: "Ride on the 120kW wave", samt å ankomme lader med ca 10% på batteri. For X100D, vil vel det i praksis si å avslutte lading et sted mellom 50-55%, dvs lade ca 45% av tilgjengelig kapasitet, eller ca 43kWh. Ref TB's video "Supercharging P100D to 90%" vil dette ta ca 25 min.

For e-tron gjelder det å legge seg på 150kW-bølgen (gitt tilgjengelige ladere....). Ut fra FastNed sine tall blir dette da fra 10% til 78%, dvs 68% av tilgjengelige 84kWh, eller 57kWh. Dette vil også ta ca 25 min.

Så i et langrace, kan e-tron bruke over 30% mer strøm en TMX, og likevel komme like fort frem, og med samme antall ladestopp. I praksis tror jeg ikke merforbruket er så høyt ved norske hastigheter. Totalen blir uansett veldig lik, og mye avhenger av ladenettverk og plassering (hvor Tesla per i dag har en joker på hånda).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Sitat fra: z4rd på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:55
ABRP skal tas med en god klype salt for de som ikke har erfaring med å bruke verktøyet.

Ett eksempel fra juleferien nå med min X75D:

ABRP presenterte snittforbruk på 270Wh/km fordelt på en rute 475km fra vest til øst i Sør-Norge.

Dagen etter gjennomførte jeg turen og praksis ble: 493,2km, 219Wh/km.

Greit å være litt kritisk, samt skaffe seg førstehåndserfaring før man gjør seg opp en mening om at "e-tron og X100D blir omtrent det samme".
Hva vet du om min erfaring med å bruke ABRP?

De tilbakemeldingene jeg har sett på ABRP har vært at den stemmer ganske bra for Tesla. At du har hatt en vintertur over fjellet der den har vist for høyt forbruk endrer ikke på dette. Forbruksøkning pga føreforhold er jo uansett svært vanskelig å beregne, og ABRP gjør jo ikke annet med dette enn å øke forbruket med en viss prosent.

Hvor godt ABRP treffer for e-tron vet vi selvfølgelig ikke (det er en alfa-versjon). Men jeg har mer tro på dette en estimatene til noen journalister som har vært ute på testkjøring.

ABPR viste forøvrig at X100D vil ha 6% mer på batterimeteret hvis man legger inn en lang kjøretur uten lading. Det blir vel 3-4 mil lenger rekkevidde enn e-tron?

Utfra den informasjonen man har i dag, så syns jeg ikke det er galt å si at e-tron og X100D er sammenlignbare. Så kan jo dette endre seg når det kommer noen praktiske erfaringer. 
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

#24
Jeg viste til det seneste eksempelet hvor jeg tok meg tid å sammenligne med ABRP. Normalt gjør jeg ikke det, da det er Fire-and-Forget med Tesla. Men jeg har opplevd det samme flere ganger tidligere. At det er en reell mismatch mellom hva ABRP viser kontra virkeligheten. Men du har jo bestemt deg, så god tur! :)

Min oppfordring til å ta ABRP med en klype salt var ment som en generell oppfordring, og ikke til deg personlig. Dog siterte jeg deg i siste setningen min. Skjønner at det kan bidra til "misforståelser". Men jeg mener fortsatt at man bommer kraftig om man tror at e-tron og X100D presterer likt mht forbruk og rekkevidde.

UPDATE: For moro skyld så la jeg inn en rute nå i sted da jeg skulle spise i sentrum. Rute på 8,2km - ABRP sier 165Wh/hm. I praksis ble det 82Wh/km. Jeg er fullstendig klar over at det er en for kort rute i utgangspunktet, men det viser igjen at det blir en vesentlig uoverensstemmelse sammenlignet med ABRP, spesielt når man kjører ruter som byr på gode forhold for regenerering, akkurat som denne, og turen over fjellet fra vest til øst jeg har referert til.

Dette er selvfølgelig noe som vil gjelde for alle elbiler (også e-tron og Tesla), og det var det som var min motivasjon bak det innlegget der jeg ber folk være oppmerksomme på ABRP, før man konkluderer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jamez

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:50
X100D har for øvrig 98,4kW fra full til stopp. Eller 94,4 fra 100% til 0%.
Etron har vel rundt 84kWh utav 95kWh brutto? Eller blander jeg med IPace.
Uansett et langt stykke opp til X100d.

94.4-84 ~= 10.
10kWh er ladet på 4minutter ved 150kW lading.
Og hvis teslaen lader på 120kW og Audien 150kW så er vil Audien fått fylt på 10kW mer gjennom en 20minutters ladeøkt.  Veldig hipp som happ i praksis.

( Bilene som kommer med 350kW lading blir å stille i en egen klasse da! )

automat

Sitat fra: z4rd på lørdag 05. januar 2019, klokken 16:04
Jeg viste til det seneste eksempelet hvor jeg tok meg tid å sammenligne med ABRP. Normalt gjør jeg ikke det, da det er Fire-and-Forget med Tesla. Men jeg har opplevd det samme flere ganger tidligere. At det er en reell mismatch mellom hva ABRP viser kontra virkeligheten. Men du har jo bestemt deg, så god tur! :)

Min oppfordring til å ta ABRP med en klype salt var ment som en generell oppfordring, og ikke til deg personlig. Dog siterte jeg deg i siste setningen min. Skjønner at det kan bidra til "misforståelser". Men jeg mener fortsatt at man bommer kraftig om man tror at e-tron og X100D presterer likt mht forbruk og rekkevidde.


Nå er jo hensikten med ABRP å planlegge turer. Og da ønsker man jo ikke at den skal beregne for lavt forbruk, slik at man går tom på vegen. Og slik sett er kanskje mange fornøyd, selv om den beregner litt feil, bare det er riktige veien.

Men når man putter inn to forskjellige biler inn på samme strekning i ABRP, så vil jo feilberegningen være den samme for begge  biler. Det er kun forbruksdataene (og ladehastighet) som er forskjellig. Så spørsmålet er jo hva som er datagrunnlaget ABRP bruker for e-tron. Kvaliteten på resultatet vil jo ikke være bedre enn det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Contango

Sitat fra: PF på lørdag 05. januar 2019, klokken 13:54
Må er det veldig sannsynlig at e-tron matcher x90d på rekkevidde. Surmulingen vi ser på rekkevidde er veldig ofte Tesla eiere som ser at bruktverdien på bilene sine nå stuper veldig fordi det er kommet ett alternativ på markedet som faktisk er premium. Tallene man ser på pressekjøringen i abu dabhi er ikke representative for normal kjøring.
Jeg surmuler ikke. Jeg er uenig i din formulering om at 300 eller litt over kilometer er nok for «folk flest». Ikke til den prisen. Hvor langt bilen går vet jeg ikke ennå men 2500 kg imponerer meg ikke.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Sitat fra: PF link=topic=43317.msg747205#msg747205
Må er det veldig sannsynlig at e-tron matcher x90d på rekkevidde. Surmulingen vi ser på rekkevidde er veldig ofte Tesla eiere som ser at bruktverdien på bilene sine nå stuper veldig fordi det er kommet ett alternativ på markedet som faktisk er premium.
Hva slags grunnlag har du igrunnen for å komme med en slik påstand? Eller er det bare surmuling?

Samme sutringen var det på i-Paceforumet, eide man Tesla fikk man ikke mene en dritt uten å få alskens eder og galle slengt etter seg. Problemet mange virker å overse er at kjøpere av Tesla, i-Pace og e-tron svært ofte er samme kategori, og at både i-Pace og e-tron blir sett på som velkomne alternativer av Tesla-eiere, som tidligere ikke har hatt andre valg. Det kan jo også hende at Tesla-eiere har ganske relevant erfaring med elbiler i samme sjanger og dermed også har klare forventninger til nye utfordrere på markedet. Har selv X, og min interesse eller kritikk til andre merker handler overhodet ikke om frykt for økt verditap, tvert i mot ser jeg KUN positivt på økt elbilinteresse og økt konkurranse. All PR er god PR. Jo større interessen for elbiler blir, jo større blir også kundemassen, og spesielt på bruktmarkedet hvor det er store gap å fylle. Verditapet så langt har vært mye mindre enn jeg kalkulerte inn da jeg kjøpte bilen. Og tvert i mot har bare lanseringer av de siste bilene på markedet vist at teknologien ikke går så fort frem som mange har hevdet.

Counterpointer

Det er litt trist med polariseringen mellom de som er veldig fan av akkurat sin bilmodell/merke.
Jeg har som Kia og Opeleier følt meg fri til å kunne mene noe om alle biler jeg er interessert i på grunnlag av min erfaring og kunnskap/interesse.
Men nå som jeg snart er Teslaeier mister jeg all berettigelse til å mene noe.
Var/er seriøst interessert i både I-Pace og E-tron men der er det mye mistenksomhet og vaktsomhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA