Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Crown

#720
Sitat fra: hemi på onsdag 27. mars 2019, klokken 23:27
Med noen år som elbileier på baken  vet jeg hvorfor jeg kjører sånn, rekkevidde/komme frem. Hvilke andre kjempe argumenter ser du som jeg tydelig har misset?

Som en annen nevnte her, skal av lengre fremme. Eller liker ikke fart. Eller skal snart levere tilbake bilen, men har sitter så komfortabelt og stille og vil høre ferdig Beethovens 9. først, og tenker om Teslaen som har det så travelt i venstrefeltet at ikke rart han vil fort frem, han vil oppholde seg kortest mulig tid i bilen med de vonde setene og den høye hjulstøyen. Eller vedkommende har veldig god tid til et møte, venter bedre i bilen. Eller har en samtale i telefonen og gidder ikke gjøre annet enn å la ACC styre farten. Det er en hel haug med grunner, spare strøm i så lav motorveihastighet som det er i Norge er ikke en spesiell grunn sådan, det er kun for kortrekkeviddebilene der det kan være forskjellen på å komme frem eller ikke. Så ja, du farer fortsatt med sprøyt. EOD fra min side.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Tellus

Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. mars 2019, klokken 06:32
Sitat fra: Imagine på onsdag 27. mars 2019, klokken 19:28

Rekkevidde vanlig kjøring med stigning og nedoverbakker:
E-tron: 380km
Model X 100D: 422km

Høyfarts Autobahnkjøring:
E-tron. 322km
Model X 100D: 392km

Det var ekstremt lite forskjell mellom "normal" og Autobahn kjøring på Model X. Synes egentlig Autobahn var i overkant optimistisk.

Tallene er hyggelige for e-Tron sin del, men de henger dessverre ikke på greip. Denne testen er nok av den useriøse sorten.

daktari

Sitat fra: Imagine på onsdag 27. mars 2019, klokken 19:28
Test av E-tron vs Model X 100D - kapasitet og rekkevidde.
Model X har 92,9kWh netto og E-tron 82,8kWh netto. Bilene ble testet i samme temperatur og kjøreforhold samtidig.

Rekkevidde vanlig kjøring med stigning og nedoverbakker:
E-tron: 380km
Model X 100D: 422km

Høyfarts utobahnkjøring:
E-tron. 322km
Model X 100D: 392km
Er dette SOC 100 til 0? Slik at vi med vanlig 90 til 10 vil se en betydelig kortere kjørelengde?
7 mil forskjell i rekkevidde monner jo endel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

opheim

Sitat fra: daktari på torsdag 28. mars 2019, klokken 09:13
Sitat fra: Imagine på onsdag 27. mars 2019, klokken 19:28
Test av E-tron vs Model X 100D - kapasitet og rekkevidde.
Model X har 92,9kWh netto og E-tron 82,8kWh netto. Bilene ble testet i samme temperatur og kjøreforhold samtidig.

Rekkevidde vanlig kjøring med stigning og nedoverbakker:
E-tron: 380km
Model X 100D: 422km

Høyfarts utobahnkjøring:
E-tron. 322km
Model X 100D: 392km
Er dette SOC 100 til 0? Slik at vi med vanlig 90 til 10 vil se en betydelig kortere kjørelengde?
7 mil forskjell i rekkevidde monner jo endel.

Nå er ikke skoletysken min veldig godt vedlikeholdt siden den ble installert for ca 30 år siden, men såvidt jeg skjønte har de kjørt bilene fra fulladet (oppgitt 100% på kjørecomputer) til det har stått 0km igjen på GOM. Tar et massivt forbehold om at jeg kan ha tolket tysken feil :)
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Orbit

#724
Stemmer, de estimerer 10-90% autobahn-kjøring gir hhv 258 km (e-tron) og 314 km (TMX 100).

For optimal lading på skikkelig langkjøring på autobahn med mange ladestopp, bør e-tron stoppe lade på 80% (hvor ladingen begynner å dippe under 150kW, på 50kW-lader kan du lade så godt som til topp på full fart). Det gir da 10-80% kjøring, ca 225 km, deretter drøyt 25 min HPC-lading.

Med TMX 100, må du holde deg innenfor 10-50% lading for å få full fart (~115kW). Lader du til 80%, forlenges total reisetid. Så da blir optimal syklus (10-50%) ca 160 km kjøring, deretter drøyt 20 min lading. (Ref TeslaBjørn: "Ride the 115kW wave.....")

Dette blir uansett 100% teoretisk, da laderne sjelden ligger optimalt plassert. TMX er best på mye av de tekniske egenskapene (netto batterikapasitet, lavt forbruk, godt utbygd ladenettverk), mens e-tron har også noen styrker (raskere lading, samt maksimal ladehastighet over et større område av SOC).

Det koker for meg ned til at forskjellene ikke er voldsomme, og at det finnes scenarioer hvor den ene av dem er bedre enn den andre - begge veier. Er ikke det bare bra? Så kan vi som liker rekkeviddenerding finne den bilen som er best for hvert vårt bruksmønster. Det er ingen fasit for hva som er best i alle tilfeller. Samtidig er begge bilene så bra at også de uten regnestav i skjortelomma kan velge en vilkårlig av disse bilene uten å ha gjort en stor tabbe på rekkevidde. Bilvalg handler nå (heldigvis) også om mye mer enn bare maksimal rekkevidde.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Orbit på torsdag 28. mars 2019, klokken 10:10Med TMX 100, må du holde deg innenfor 10-50% lading for å få full fart (~115kW). Lader du til 80%, forlenges total reisetid. Så da blir optimal syklus (10-50%) ca 160 km kjøring, deretter drøyt 20 min lading. (Ref TeslaBjørn: "Ride the 115kW wave.....")
Det kan virke som S/X 100D kan få økt ladingen til 145 kW i nær fremtid. Da vil sammenligningen kunne endre seg noe.

En bra ting med e-tron er at det blir mer konkurranse, noe som kommer kundene til gode.  :+1:
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: hemi på onsdag 27. mars 2019, klokken 22:49
Jeg kjørte TR moss i helgen, måtte le litt av e-tron i høyrefil i 110 sonen bak lastebil i 80-85kmh actual.

blåfargen er kul i utelys iaf, og får oppmerksomhet, men.. yeah når du og team leaf er i høyrefil blir det litt trist.
Du kan fort se min Model X gjøre det samme - med madammen bak rattet. Slik kjøring kan du neppe skylde på bilen. Rekkevidden til e-tron er så lang at den sikkert passerer minimum 6-7 hurtigladerlokasjoner. Tror ikke de som sparekjører har kjøpt seg e-tron - de kjører Ioniq.  :P

Crown

Sitat fra: gr på torsdag 28. mars 2019, klokken 13:54
Sitat fra: hemi på onsdag 27. mars 2019, klokken 22:49
Jeg kjørte TR moss i helgen, måtte le litt av e-tron i høyrefil i 110 sonen bak lastebil i 80-85kmh actual.

blåfargen er kul i utelys iaf, og får oppmerksomhet, men.. yeah når du og team leaf er i høyrefil blir det litt trist.
Du kan fort se min Model X gjøre det samme - med madammen bak rattet. Slik kjøring kan du neppe skylde på bilen. Rekkevidden til e-tron er så lang at den sikkert passerer minimum 6-7 hurtigladerlokasjoner. Tror ikke de som sparekjører har kjøpt seg e-tron - de kjører Ioniq.  :P

..Og vi ligger i venstre fil, spiller ingen rolle med den :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

Det som hvertfall er sikkert er at utfra tallene bruker e-tron 2,65 kWh/mil i autobahntesten og X100D 2,5 kWh/mil basert på tilgj.kapasitet/kjørelengde.

En X75 går da 4 mil kortere, og en S85, som for mange var revolusjon på rekkevidde da den kom, 2 mil lengre enn e-tron (forutsatt 77 kWh tilgjengelig og 2,2 kWh/mil i forbruk i testen). Det er ikke så halvgalt.

Godt å se at nyere eiere av I-pace enn meg får også lave forbrukstall om dagen, kan tyde på at de har en software-versjon jeg ikke har enda som reduserer forbruket litt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: daktari på torsdag 28. mars 2019, klokken 15:25
Det som hvertfall er sikkert er at utfra tallene bruker e-tron 2,65 kWh/mil i autobahntesten og X100D 2,5 kWh/mil basert på tilgj.kapasitet/kjørelengde.

En X75 går da 4 mil kortere, og en S85, som for mange var revolusjon på rekkevidde da den kom, 2 mil lengre enn e-tron (forutsatt 77 kWh tilgjengelig og 2,2 kWh/mil i forbruk i testen). Det er ikke så halvgalt.

Godt å se at nyere eiere av I-pace enn meg får også lave forbrukstall om dagen, kan tyde på at de har en software-versjon jeg ikke har enda som reduserer forbruket litt.

Jeg må si jeg synes X100D-forbruket på vanlig landevei var høyt. 422km tilsvarer 220Wh/km. Jeg kjørte i dag Oslo-Dokka med min X75D og forbruket var 195Wh/km. Kjørte normalt, fulgte i hovedsak trafikken men kjørte forbi noen lastebiler og et par-tre personbiler. Det er 144m stigning på strekningen, kompenserer jeg for det var forbruket 188Wh/km. Vinterdekk, 6 grader, tørr veibane. Om X100D klarte de samme tallene ville den fått en rekkevidde på landevei på 494km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Det var ikke landevei, men en miks av bykjøring og motorvei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

#731
Ok - da har jeg kjørt samme strekke med Model S p100d (minus 5 grader i snitt) og e-tron (+5 grader i snitt).

Avstanden er fra Bærum til Teslacharger ved Porsgrunn. Forbruk Tesla: 27,7. Forbruk e-tron 27,2.
Kjørte nok enda litt røffere med Teslaen og det var jo 10 grader kaldere da jeg kjørte Teslaen. Begge startet med 100% batteri. Men en P100D hadde altså 47% igjen og e-tron hadde 52% igjen. Har bilder som jeg sammenligner. Og det blir jo fordel for e-tron temperaturmessig. Men jeg vurderte p100d før jeg kjøpte e-tron og derfor sammenlignet jeg nettopp disse to. Hvordan laster man bilder enklest opp her?

Slettet profil

Sitat fra: Imagine på mandag 01. april 2019, klokken 15:39
Ok - da har jeg kjørt samme strekke med Model S p100d (minus 5 grader i snitt) og e-tron (+5 grader i snitt).

Avstanden er fra Bærum til Teslacharger ved Porsgrunn. Forbruk Tesla: 27,7. Forbruk e-tron 27,2.
Kjørte nok enda litt røffere med Teslaen og det var jo 10 grader kaldere da jeg kjørte Teslaen. Begge startet med 100% batteri. Men en P100D hadde altså 47% igjen og e-tron hadde 52% igjen. Har bilder som jeg sammenligner. Og det blir jo fordel for e-tron temperaturmessig. Men jeg vurderte p100d før jeg kjøpte e-tron og derfor sammenlignet jeg nettopp disse to. Hvordan laster man bilder enklest opp her?

Det høres ikke særlig sannsynlig ut. Er du ute og troller Tesla igjen? Det er jo bevist av kvalifiserte folk at e-tron har høyere forbruk / kortere rekkevidde under like forhold: https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690

Chimp

Den testen du viser til er kjørt med gjennomsnittshastighet 120kmt. Veldig relevant i tyskland, men det gjennomsnittet klarer du ikke i Norge om du prøver engang, da kan du selge bilen i morgen fordi du har mistet lappen

Men det er så typisk norsk media å trekke frem noe sånt, og så leser selvfølgelig ingen noe annet enn overskriften.
At tesla er bedre på motorvei kan vi ikke feie under teppet, men tesla model x gruser ikke konkurrentene i en forbrukstest. Model s og model 3 gjør det riktignok, men de er vel ikke de vi snakker om som typiske konkurrenter

Ps jeg har ikke e tron og har ingen interesse av å snakke opp bilen

Tiger123

Sitat fra: Teslamats på mandag 01. april 2019, klokken 15:46
Sitat fra: Imagine på mandag 01. april 2019, klokken 15:39
Ok - da har jeg kjørt samme strekke med Model S p100d (minus 5 grader i snitt) og e-tron (+5 grader i snitt).

Avstanden er fra Bærum til Teslacharger ved Porsgrunn. Forbruk Tesla: 27,7. Forbruk e-tron 27,2.
Kjørte nok enda litt røffere med Teslaen og det var jo 10 grader kaldere da jeg kjørte Teslaen. Begge startet med 100% batteri. Men en P100D hadde altså 47% igjen og e-tron hadde 52% igjen. Har bilder som jeg sammenligner. Og det blir jo fordel for e-tron temperaturmessig. Men jeg vurderte p100d før jeg kjøpte e-tron og derfor sammenlignet jeg nettopp disse to. Hvordan laster man bilder enklest opp her?

Det høres ikke særlig sannsynlig ut. Er du ute og troller Tesla igjen? Det er jo bevist av kvalifiserte folk at e-tron har høyere forbruk / kortere rekkevidde under like forhold: https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690

Han sammenligner med S, ikke X..., men Performance modellen da. Som med mye motorveikjøring (110-120) har ca 45 mil rekkevidde i -1 til +8 grader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA