Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samme ladehastighet på alle biler?

Startet av raxor2k, fredag 04. januar 2019, klokken 19:29

« forrige - neste »

raxor2k

Hei! Jeg har et par spørsmål angående lading av forskjellige elbiler. La oss ta utgangspunkt i Nissan lead 24kwh.
Denne el bilen bruker ca. 8 timer på å lade fra 0% til 100% i lade "modus 2", og 30 minutter bare hvis man lader i en hurtig lader(om du er enig i dette eller ikke, er noe annet, jeg bare referer til  artikler jeg har lest rundt).

Spørsmål 1: Er ladehastigheten lik på en bmw i3 som den er på en nissan leaf?

en annen ting:
Kjørelengde på en Nissan leaf 24kwh er ca. 199km ifølge leverandøren. Også har du en bmw i3 22kwh som har en kjørelengde på 190km ifølge leverandøren dems igjen.

spørsmål 2: kan man bruke kjørelengden til bmw i3 22kwh og kalkulere antall minutter det tar å lade den fullt fra 0% til 100% når vi vet kjørelengden til Nissan leaf24kwh?

Kanskje litt avansert spørsmål :P, tingen er at jeg prøver å søke litt rundt for å finne en liste med antall tid det tar å lade de forskjellige el bilene, men alt jeg finner på nett er nissan leaf 24kwh..

Takker for svar!

bjornb

Nei, produsentene bruker forskjellige typer battericeller, ladegrensesnitt etc som gjør at hver biltype/modell er unik.

Du finner noe av det du er ute etter i den andre tabellen i første innlegg her:
https://www.speakev.com/threads/comparative-ev-and-battery-pack-specs.109449/
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

raxor2k

Ok, hvis jeg omformulerer spørsmålet litt:

Finnes det en formel som gjør at man kan regne ut ca batteri ladetid i minutter ved bruk av batteripakke, type lader osv?

Electrix

Her må man skille mellom to ting, saktelading og hurtiglading.

Ved saktelading er det i praksis størrelsen på batteriet og kapasiteten på laderen og ladestasjonen det kommer an på. Her kan du si at et 24kWh batteri fullades på ca 10 timer med 230V/10A (2,3kW), eller på ca 3 timer med 230V/32A (7,4kW).

Som tommelfingerregel kan man si at batterier hurtiglades opp til 80% på ca 30 min fordi det er omtrent det et batteri tåler, det er batteriet selv som er begrensningen her. Et større batteri består bare av flere batterier og en Tesla med 100 kWh batteri kan da lades like raskt som en Leaf med 24kWh batteri. Men det avhenger av at hurtigladeren er stor nok til å levere alt batteriet tåler, om du hurtiglader et 100kWh batteri på en 50kW lader må du regne ca 2 timer. I tillegg finnes det litt variasjon i batterikjemi og varme/kjøleløsninger så det er litt variasjon fra merke til merke.

Merk også at hurtigladehastigheten er ved en god temperatur, hvis batteriet er kaldt eller varmt så vil hastigheten på hurtiglading gå ned, så hvis du skal en del på langtur, eller ofte trenger hurtiglading i hverdagen så kan det være lurt å se på en bil med varme/kjøling av batteriet.

Leaf er en god, enkel og rimelig elbil, men den enkle og rimelige batteriløsningen gjør at den hurtiglader tregere enn for eksempel Ioniq eller Tesla.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: raxor2k på lørdag 05. januar 2019, klokken 10:28
Ok, hvis jeg omformulerer spørsmålet litt:

Finnes det en formel som gjør at man kan regne ut ca batteri ladetid i minutter ved bruk av batteripakke, type lader osv?
For mode2/mode3 lading kan du kalkulere ladetid utfrå ladeeffekt, ja. Feks antall kwh du treng å fylle på delt på kw effekt i ladestasjon gir deg tidsverdi som vil gå med.
For hurtiglading er det som en annen verden. Fyllegrad, slukeevne, temperatur, osv osv  gir deg defor kun anslagsverdiar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA