Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelaget "Powerwall"

Startet av Simen1, fredag 11. januar 2019, klokken 15:58

« forrige - neste »

Simen1

Hva trengs for å sette sammen en egen powerwall til backup når strømmen går? Jeg går ut i fra at basiskomponenene er slik: (si i fra om jeg mangler noe)

1. Batteri (kanskje mulig å kjøpe et som har vært brukt i elbil)
2. Lader (230V->batterispenning)
3. Inverter (batterispenning->230V)
4. Sikringer (Ser for meg 16A i begge ender)
5. Styring (kontaktor + PLS som flytter lasten mellom nettspenning og batteri)

Er det noe som mangler her? Den er tenkt brukt som "hyttebatteri", bare uten solceller i første omgang. Hvis strømmen går er tanken at denne skal forsyne LED-belysning, PC, TV og denslags. Når jeg er hjemme har jeg vedfyring for å holde varmen. Når jeg ikke er hjemme er det ikke noe lys, PC osv å drifte så da tenkte jeg å koble varmepumpa over på denne kretsen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Erik Ola Ulvestad

Kva tenker du om innfasing til nettet når strømmen er tilbake? Simpelten stenge ned/ kople frå nverter til mørkt og så kople inn nett? Må ha litt batteridrift til styringa då, men det har du jo.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

bjornb

Du kan evt bruke Victron sine kombinerte enheter som disse:
https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=193&Itemid=39
som du så setter sammen med egnet batteripakke.
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA