Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dette burde Hyundai fikse til neste oppgradering...

Startet av Martin Eden jr, fredag 04. januar 2019, klokken 11:38

« forrige - neste »

Martin Eden jr

Det er to ting som forundrer meg at Hyundai/Kia ikke har fikset relatert vinter-bruk, som er irriterende - og lett å fikse:
1. Ladeluka fryser fast. Hadde samme problemet på min tidligere Kia Soul. Muligens burde lade-luka heller plasseres på siden, slik den er på Ionic? Kanskje noen Ionic-brukere kan svare på om det funker bedre. Problemet er at det legger seg is rundt lokket, så må man bryte opp denne for å få luka opp. Har forsøkt med silikonspray uten at det hjelper noe...
2. Radar-plata for adaptiv cruisekontroll og autobrems snør igjen. Dermed fungerer ikke systemene uten at man manuelt fjerner snøen. Varme i plata ville utvilsomt være det beste, men kanskje kunne en form for slipp-belegg være et alternativ.

Kia/Hyundai driver så vidt jeg forstår vinter-testing i Nord-Sverige. Der er det vel i stor grad stabilt og kaldt vintervær. Vi som er utsatt for mye fuktig snø og temperaturer som svinger rundt null får disse problemene, - som sannsynligvis ikke opptrer i Nord-Sverige.

EDIT: Stadig problem med ladeluka i kaldt vær - og om man får opp luka, så har jeg opplevd at den fjærbelastede knappen innafor luka også fryser fast - DA hjelper det heller ikke å tine opp / bryte opp luka. Eneste hjelp - å ha bilen i varm garasje - ganske lenge! Snakket med forhandler om problemet - de var klar over det, men Hyundai (Norge) har ingen fix ennå, men håper på det....

Dette er jo ingen krise så lenge man har mulighet for å parkere et varmt sted, - men tenk å bli stående med lite strøm på langtur uten å få opp ladeluka, hva gjør man da?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Biff

Enig med begge disse!

Kan også legge til at snø havner inni ladeluka selv om den er lukket. Mulig det er vann som kommer inn og fryser, men uansett er resultatet snø på innsiden.

tuono

Samme erfaring med ladeluka, selv om jeg går litt snillere til verks enn å bryte den opp. Dette var noe jeg så komme ved overgang fra Ioniq til Kona. Ionq sin ladeluke var problemfri (Tromsøvintre for begge biler).

Og JA...det legger seg snø bak luka når man kjører i snøvær.

Dette med radar og varme i radarhus vil nok hjelpe betraktelig, men erfaring med dette tilsier at heller ikke dette holder 100% ved f.eks. køkjøring i skikkelig drittvær.

TorT

Kona har en veldig fin funksjon som kalles hvilemodus. (Utility kommer i panelet)
Dvs at alt unntatt motordrift er på.
Umulig å begynne å kjøre. Man må trykke på startknappen 2 ganger med nøkkel inne i bilen for å kjøre.
Dessverre kan en ikke låse bilen, og forlate den slik.
Kunne vært genialt å komme tilbake til en temperert bil i kuldegrader evt solsteik når man skal parkere relativt kort.

Helt topp for feks hundeeiere.

Kan vel enkelt implementeres ved en liten programvareoppdatering fra Hyundai.

andy99

Jeg har ikke hatt problemer med ladeluke eller radarplate, men er nøye med å smøre godt ved vask etc. Silikon på ladeluke og teflon på radarplate. (Nå ser jo ikke vi i Østfold så mye snø og is heller da).
Enig at det burde vært mulig å låse bilen ved Utility mode, i hvertfall så lenge det ikke er mulig med forvarming uten kabel. Selv om jeg ikke kan fatte at det ikke er mulig siden det er så stort batteri.

Mitt savn er snitthastighet på kjørecomputer.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

_OE_

Ang.ladeluka...så er jo en nødløsning når været er på det verste å bruke en transparent tape rundt luka som dekker til

TorT

Nå startet vel tråden med hva Hyundai burde fikse.

Håper de kommer opp med noe bedre enn transparen tape.  :laugh:

AndersK

Jeg satser på at alle Kona som leveres i 2019 også kommer med en medfølgende transparent tape, hvorpå man får 50% avslag på neste rull forbeholdt at man registrerer seg på hyundai.no :)

TorT

Blir nok for dyrt. Kanskje de strekker seg til en liten rull cling film. 

tuono

Følger med på norske forum/FB-grupper ang. en annen elbil som også ble lansert i 2018. Må jo si at om frossen ladeluke så langt er det teknisk relaterte problemet folk har møtt på, så går det forholdsvis greit for Hyundai og elbilsatsingen dems (holder leveringstakt utenom).
For Ioniq har det vært noe krøll med noen 12v batterier (brukerfeil eller ikke...?) og noen dørhåndtaksdeler som har måttet byttes etter de ramla av. 

Sorlandsinv

Jeg vil tilføye to ting:

- Flytte ryggekameraet til et sted hvor det ikke renner vann rett over det.

- Komme med lengre skvettlapper bak, bilen blir jo møkkete på 20 sekunder.

Martin Eden jr

Lenge siden noen har skrevet noe her, men det finnes en del under "Konetrøbbel". Nå har jeg hatt bilen i 8-9 måneder, kjørt 16 000 - og må si at jeg er godt fornøyd med det meste. Er spesielt imponert over rekkevidden nå som det er blitt sommer. Den sto på 54 mil sist jeg ladet til 100%. Kjørte 2-300 mil i pinsa med Thule takboks - og ble svært overrasket over at forbruket knapt økte. Siste 50-milsstrekket fra Oslo til Molde, ble gjennomsnittsforbruket under 1,4 kwt/mil.

Problemet med ladeluka på vinteren er vel ikke løst, men siden vinteren ble ganske mild - var det bare i korte perioder at dette var vanskelig.

Skulle ønske at man kunne stille inn cruisekontrollen slik at den fulgte optisk leste fartsskilt - rart at det ikke er en funksjon (finnes på andre biler så vidt jeg vet).

Når AC står på "auto" hender det ofte at jeg manuelt på skru på "defroster" på frontrunta manuelt ved dugging - min 8 år gamle Honda fikser dette på auto (skjønner at det er dugg).

2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Pirat


  • Dersom ingen øvre fartsgrense er satt i kjøreprofilen (eco/comfort/osv), så bør bilen starte i cruise control modus
  • Parkeringssensor bør skru seg på automatisk ved hastigheter under XX km/t. (Likt som på f.eks på VW)

Woffser

Sitat fra: TorT på lørdag 05. januar 2019, klokken 12:29
Kona har en veldig fin funksjon som kalles hvilemodus. (Utility kommer i panelet)
Dvs at alt unntatt motordrift er på.
Umulig å begynne å kjøre. Man må trykke på startknappen 2 ganger med nøkkel inne i bilen for å kjøre.
Dessverre kan en ikke låse bilen, og forlate den slik.
Kunne vært genialt å komme tilbake til en temperert bil i kuldegrader evt solsteik når man skal parkere relativt kort.

Helt topp for feks hundeeiere.

Kan vel enkelt implementeres ved en liten programvareoppdatering fra Hyundai.

Fiks: Plukk ut den fysiske nøkkelen og du klan låse bilen med den. 

Woffser

Ladeluke:
Forhandler sa at de nettopp byttet ut selve låsen (Den som vrir seg en 1/4 omdreining) når jeg hentet ut bilen. Tydingen en kjent feil som rettes på reklamasjon. Hadde ingen problemer med luka i vinter bortsett fra å plukke ut litt snø i ny&ne..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA