Skrevet av Emne: Kia Soul EV & 12v batteri problemer  (Lest 2978 ganger)

jantoret

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Kia Soul EV & 12v batteri problemer
« Svar #30 på: ſøndag 07. April 2019, klokken 00:51 »
Hei,
Slik jeg ser det sparer Kia penger med å sette inn et lite 45A 12V blybatteri i elbilene sine. Det har liten kapasitet og bør lades med egen lader jevnlig med vanlige batteriladere. I min tidligere E-golf satt det til sammenligning et 105A AGM batteri.
Jeg ville kjøpt et skikkelig batteri til bilen og droppet de billige orginale blybatteriene. Det vil trolig løse det meste av problemene deres.

Sutalaus

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #31 på: ſøndag 07. April 2019, klokken 04:17 »
AGM og vanlig bly-syre skal ha ulike spenning på lading så det syns jeg var ett dårlig råd. Ett større bly-syre batteri derimot tror jeg er lurt.

vannmann

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #32 på: Mandag 15. April 2019, klokken 20:46 »
Snakket med en ansatt på Kia. Han sa at 12 Volt batteriet som sitter i originalt er av dårlig kvalitet. Han anbefalte å kjøpe ett ordentlig kvalitetsbatteri,feks ett Sønnak 50 AH.

vannmann

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #33 på: Tirsdag 16. April 2019, klokken 11:03 »
Kjøpte en Soul 2018 modell for en uke siden. Sjekket litt med multimeter på ladepoler,12 Volt batteri. Hvis feks man sitter i bilen å venter på kona i kjøpesenteret ;), så trykker man på "ON" ,start knappen 1 gang,uten å tråkke inn bremsepedalen,da "tappes" 12 Volt batteri,lades ikke av hovedbatteriet. Det samme skjer om man trykker enda en gang på "ON",start knappen uten å tråkke inn bremsepedalen,da får man bla lys i instrumenter og kan bruke klimaanlegget, men 12 Volt batteriet "tappes" for strøm! , det lades ikke av hovedbatteriet. Så det som må gjøres er å tråkke inn bremsepedalen og starte bilen,da lades 12 Volt batteriet av hovedbatteriet,målte da ca 14,4 Volt. Og som jeg skrev litt tidligere i denne tråden,bytt ut orginal 12 Volt batteriet,det er av dårlig kvalitet,fikk fortalt dette av en Kia ansatt.