Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul EV & 12v batteri problemer

Startet av rmr, torsdag 03. januar 2019, klokken 17:29

« forrige - neste »

Roy Aasen

Da har jeg ikke en gang en dårlig ide å bidra med.  Har lest om feil på 12v-batteriet, men det virker ikke som om det er tilfelle her.

Fasiten er likevel av stor interesse.

goev

Når hovedbatteriet lader, eller forvarming pågår, så er ladespenningen på 12V-batteriet 14,2V. Med normalt batteri og ingen feil på anlegget, så tror jeg dette skal holde i massevis, selv om ladespenningen bare er på 13,1V når man kjører.

Problemet er at det mest sannsynlig er noe som trekker strøm. En dårlig kontakt, fukt eller noe.

Jeg kjøpte en slik for å følge med:
https://www.ebay.com/itm/QUICKLYNKS-12V-Vehicle-Battery-Monitor-BM2-Bluetooth-4-0-Device-For-iOS-Android/392112687781?hash=item5b4bbccaa5:g:PjAAAOSwU4FaS1VT:rk:2:pf:1
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

urabus

Sitat fra: rmr på torsdag 03. januar 2019, klokken 17:29
Heisann

Vet det er skrevet mye om dette , og har søkt endel.

Høst 2018 hadde jeg to stopp på min Kia Soul EV , begge gangene kickstartet Kia Veihjelp bilen og den funket igjen.

Viser seg at det var 12V batteriet som var tomt , som så mange andre Kia Soul`er.

I dag hadde jeg bilen inne hos BOS Bergen , og de sier at batteriet har en feil , og må skiftes , ikke garanti , kostnad 3000,- siden bilen er importert , og ikke kjøpt ny hos de.

Kan legge til at service er fulgt hos BOS.

Jeg sa da fikser jeg det selv og hentet bilen. Sikkert dumt , men ble litt provosert der og da.

Bilen er gått 17000 km , September 2016 modell , så akkurat over de 2 årene de sier batteriet har garanti selvsagt.

Jeg mener disse bilene har en svakhet , og ble fortalt av de jeg kjøpte den 100% ny hos , at den hadde samme garantier som en kjøpt ny i Norge.

Har sendt epost om reklamasjon til de jeg kjøpte bilen hos , så får vi se.

Noen som har råd , eller egne erfaringer vedr. dette? Så takker jeg for tips :)

Har import som du min e kjøpt hos Sandven.
Nevnte i forbindelse med 2 års service at 12 v ga feilmelding.
Det ble byttet av BOS Åsane kostnadsfritt.
Tror det var før 2 år riktignok.

DBS

Jeg fikk samme problem innledningsvis med Zappi, da den hele veien forespurte bilen om lading. Dette tappet 12v relativt fort.

Løsningen her var å endre compatibility mode fra standard antall sekund ventetid (25 sek eller 70 sek) til deaktivert. Da spør ikke lenger laderen bil om lading og 12v blir ikke aktivert for å svare på forespørselen.

Vet ikke om det er relevant for Salto?

elekTrond

Kan hende jeg snublet over en sannsynlig forklaring på variabel ladespenning i kommentarfeltet til en AvE-video om batterilading:  ::)

SitatMoon Moon Moon MoonSat, 19 Jan 2019 09:18:06 GMTThe rental car I had a little while ago had a smart alternator in it. It would run the alternator at a low enough duty cycle that the vehicle voltage was 12.2v when driving, if you switched the lights on it would run at 13.8v, and occasionally it would spike up to a good 15.1v or so for periodic de-sulphating, because it was a sealed calcium battery. So it was constantly maintaining the battery as I drove. I thought that was kinda cool.tarfeltet til en AvE video:

Minner litt om PWM styring av bensinpumper, vannpumper og vifter.
'13 Mjau

Usikker

Sitat fra: zener på tirsdag 08. januar 2019, klokken 21:36
Ikke noe problemer å bruke lys. Men om lysbryteren må stå i en spesiell stilling for at 12V skal lade når bilen står til lading om natten så er det søkt.

Tror det er en misforståelse her.... Når bilen er plugga i 220v lader spiller det ingen rolle hva lysbryteren står på... Den lader 12v batteriet en stund på 14.x volt før den detter ned til 13.x volt

For å ha høyest mulig spenning inn på batteriet når du kjører må du kjøre med vanlig hovedlys på... da ligger iallefall min på 14.1 til 14.3 volt... hvor mye strøm som går inn vet jeg ikke... har aldri fått rota meg til å måle strøm under kjøring.
Rene fossil biler har vanlig dynamo men i elbilen sitter det en omformer som tar spenning/strøm fra hovedbatteriet ned til et spiselig nivå for 12v batteriet. På minus polen sitter det en shunt som måler spenning/strøm inn/ut fra batteriet og det er bl. annet dette "signalet" elektronikken i bilen bruker for å bestemme strøm/spenning i 12v. anlegge på bilen.
På CAN bussen er det også mange andre signaler som brukes... f.eks. Bremselys, viskere, varmetråder i ruter/seter osv... alt dette går inn i elektronikk boksen som bestemmer spennig/strøm. Et varmsete f.eks, trenger ikke 14.3 volt for å virke, funker like fint på 13.1


Hvorfor den går opp til 14.x volt ved bruk av nærlys har jeg min enkle teori på at skyldes at siden de bruker glødepærer i hovedlysa får de best virkning ved høyere spenning, senker du spenninga med 1 volt på en glødepære har du reduset lyseffekt
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

jim_smyth

Ang tomt batteri. Vi hadde det også et par ganger og fikk byttet totalt 2 batterier. Viste seg å være en løs ledning i forbindelse med sikringsboksen som førte til feilen. De fikset det og har ikke opplevd feilen siden.

elekTrond

@jim: Den var ny for meg. Er dette en kjent feil på Soul? Var det bare å stramme til noe eller verre enn som så? Har du utfyllende info, utskrift eller faktura med arbeidsbeskrivelse etc.?
'13 Mjau

Vollis47

Dersom du lader bilen med høy effekt, 6,6 kW, så blir ladetiden kort. Det betyr også kort tid for lading av 12V batteriet. Har du i tillegg hatt litt mye småkjøring, med bruk av setevarme, vifte, vindusvisker og radio, ja da blir kanskje forbruket større enn det du klarer å få ladet i løpet av 2-3 timer.

Skru ned på ladestrømmen så er det stor sjangs for å beholde et sunt og friskt 12V batteri.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Usikker

Sitat fra: goev på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:44
Jeg kjøpte en slik for å følge med:
https://www.ebay.com/itm/QUICKLYNKS-12V-Vehicle-Battery-Monitor-BM2-Bluetooth-4-0-Device-For-iOS-Android/392112687781?hash=item5b4bbccaa5:g:PjAAAOSwU4FaS1VT:rk:2:pf:1

Holder denne på loggen selv om du ikke er tilkobla med f.eks. telefon sånn at du kan laste den i etterkant ?
Burde finnes noe sånt for strøm måling også
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->


rolfh

Mitt bidrag til forvirring om 12V batteri:
Jeg hadde bilen stående stille i frostfri garasje itre mnd med lading til 80 %  og oppvarming til 23 grader en gang i uka etter kloke råd fra noen. Da jeg kom hjem kjørte jeg tre korte (3 - 5 km) turer før 12V batteriet døde. BOS mente jeg burde kjøre en time for å lade batteriet etter en slik hvileperiode! Jeg ladet batteriet med en lader og nå funker det. Det virker jo helt usannsynlig at de ikke har klart å lade 12V samtidig som hovedbatteriet fikk vedlikeholdsladning?

Usikker

12V batteriet lades ikke hele tiden under lading av hovedbatteriet, sjekk bilde så ser du en logg av min lading på 4 timer og 15minutter.
Dette har jeg spurt Kia om for lenge siden men fikk aldri noe svar
Ellers så anbefales det vel å slå av den gule bryteren i sik. boks når bilen skal stå lenge
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Sitat fra: Usikker på mandag 25. mars 2019, klokken 21:13
Ellers så anbefales det vel å slå av den gule bryteren i sik. boks når bilen skal stå lenge
Den hadde jeg ikke fått med meg. Har du en referanse? Til instruksjonsbok eller noe? Hvilke systemer slår du egentlig av med den bryteren, og ikke minst: Hvor lenge er «lenge»?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Xerxez

#29
Sitat fra: hanche på tirsdag 26. mars 2019, klokken 09:12
Sitat fra: Usikker på mandag 25. mars 2019, klokken 21:13
Ellers så anbefales det vel å slå av den gule bryteren i sik. boks når bilen skal stå lenge
Den hadde jeg ikke fått med meg. Har du en referanse? Til instruksjonsbok eller noe? Hvilke systemer slår du egentlig av med den bryteren, og ikke minst: Hvor lenge er «lenge»?

Fra brukermanualen/Owners manual. Regner med min digitale kopi er relativ lik papirversjonen i bilen. I så fall kan du finne det i kapittel 7, underside 54. (2016-modell). I fall vedlegget ikke kommer opp: "If you need to park your vehicle for prolonged periods more than 1 month, move the transportation fuse switch to the OFF position to prevent the battery being discharged."

Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA