Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder og media

Startet av bmw2002, torsdag 03. januar 2019, klokken 14:50

« forrige - neste »

Contango

#270
TU problematiserer at infortainmentsystemet er såpass avansert at kapasiteten blir for liten etterhvert. Det gjelder for Tesla også, men vi vil jo ha et avansert system fremfor noe som (TU selv også beskriver)er utdatert ved levering. Ville vel heller sagt at dette er et veldig godt infotainmentsystem som pga evnen til oppdatering må påregnes å bli tregere med årene.
Anyway - videosnutten gir litt info om oppsett og funksjonalitet på infotainment for de av oss som lurer på hvordan det fungerer.
https://www.tu.no/artikler/polestar-polestar-2-vil-mote-pa-mobil-problemet/503782
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

En bedre løsning ville være bygge videre på Android Auto og la skjermen i bilen være en dum touch skjerm og heller satse på et bil API som snakker med en mobil med Android auto og viser resultatet på tilkoblet skjerm. Bilprodusentene kunne gjerne levere ut en default mobil med bilen,men gjøre det slik at vi kunne bruke egen mobil og integrere den mot bilen via API som produsenten da bygger opp mot Android Auto.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. desember 2020, klokken 15:35
En bedre løsning ville være bygge videre på Android Auto og la skjermen i bilen være en dum touch skjerm og heller satse på et bil API som snakker med en mobil med Android auto og viser resultatet på tilkoblet skjerm. Bilprodusentene kunne gjerne levere ut en default mobil med bilen,men gjøre det slik at vi kunne bruke egen mobil og integrere den mot bilen via API som produsenten da bygger opp mot Android Auto.
Det å basere bilen på telefon, er etter min erfaring med bil som hadde dette, veldig delt. Og den hadde både Apple CarPlay & Android Auto.
Basere en bil på kun ett operativsystem er temmelig diskriminerende.

hELgenen

Alle produsenters systemer er pr def diskriminerende ..
Dersom produsenten bolter fast en egen mobil med android og kobler den til bilen system gjennom et definert API ville det i det minste være lett å oppgradere.
Og Android snakker lett med Iphone også..det er jo Android system i Polestar 2 bevis på.  Poenget mitt var å gjøre det enkelt å holde systemet oppdatert ved f.eks å knytte det til noe alle har eller lett kan skaffe...mao en mobil.. Det er mer fremtidsrettet enn å satse på bil produsentens eget system.Bare se på det tullet Tesla eiere driver med...oppgradere MCU krever f.eks at bilen på verksted...Mye enklere om en bare kunne kjøpe en mobil og laste ned en app...5G,6G,7G....you name it..alltid oppdatert

oivindg

For meg virker valget om integrert Android Automotive fornuftig. De har prosessorkraft som holder noen år. Når det begynner å butte er det bare for Polestar å lage en versjon som slutter å legge til funksjonalitet for dem som ikke vil betale for å oppgradere elektronikkboksen som styrer systemet. Greit å ha systemet integrert i bilen fremfor å være avhengig av mobil i tillegg, synes jeg.

Det store poenget for min del er at de baserer seg på et system som er tenkt å være felles for mange bilprodusenter i stedet for et eget Polestarsystem. Dette tror jeg kan gi fordeler med tanke på tilgang på oppdateringer, nye funksjoner og, hvis de åpner for tredjepartsutviklere, spennende nye apper.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

hELgenen

Sitat fra: oivindg på lørdag 12. desember 2020, klokken 21:14
For meg virker valget om integrert Android Automotive fornuftig. De har prosessorkraft som holder noen år. Når det begynner å butte er det bare for Polestar å lage en versjon som slutter å legge til funksjonalitet for dem som ikke vil betale for å oppgradere elektronikkboksen som styrer systemet. Greit å ha systemet integrert i bilen fremfor å være avhengig av mobil i tillegg, synes jeg.

Du trenger vel ikke være avhengig av en egen mobil for å integrere Android Auto med ekstra funksjoner gjennom et API som produsenten mater med info.
Polestar kunne bare levere bilen med en "mobil" og app ferdig tilkoblet med sim kort osv..og som man f.eks selv kunne nappe ut og bytte ut selv. Det eneste som beholdes er selve skjermen i bilen.
Det eneste Polestar da trenger å gjøre er å støtte
API'et og levere ut data på en definert bus,eller aller helst trådløs protokoll..

En må slutte å henge seg opp i gamle tankesett der bilen sitt system er låst og ikke fritt kan oppgraderes enkelt..Slipp tankene fri..la folket selv få oppgradere bilen ved å bytte ut hardware selv via mobilbytte og oppdatere app.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA