Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder og media

Startet av bmw2002, torsdag 03. januar 2019, klokken 14:50

« forrige - neste »

oivindg

Spørsmålet er om det er WLTP-testen som er for dårlig eller om Polestar har gjort testen feil?

Testen skal, slik jeg forstår det, være vurdert og godkjent av et uavhengig organ, så at den er gjort feil høres lite sannsynlig ut. Dermed vil man ved å kjøre WLTP-testen på nytt trolig ende opp med samme resultat og være like langt med tanke på en klage mot Polestar.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 22. oktober 2020, klokken 16:48
Ja "Lykke til" sier jeg også. Det lar seg i praksis ikke gjennomføre, tror jeg.

Det jeg derimot tror er at Polestar kommer til å tune opp P2 seinere når OTA kommer. Dette ordner seg derfor seinere.
Betyr det at du regner med at man neste sommer vil oppnå 470 kilometer faktisk rekkevidde?Tror det er litt vel optimistisk, selv om jeg håper og tror på en del forbedring de neste månedene.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Electric cars in Norway

#227
oivindg :+1: :+1: He he. Jeg skal ikke spå om slikt. Vet ikke og kan ikke nok om det. Men det ligger nok mye tuning muligheter på buffer, kansje.... Hvem vet? Jeg bare gjetter.

Hva tror du?

Contango

Sitat fra: oivindg på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:01
Testen skal, slik jeg forstår det, være vurdert og godkjent av et uavhengig organ....
Javel? Hvem da?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

For de som er interessert i WLTP så kan dere se idiotien godt beskrevet her. (Og det er kun fabrikanten som tester, for de som lurte).
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/autocar-guide-wltp-emissions-testing
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oivindg

Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:35
For de som er interessert i WLTP så kan dere se idiotien godt beskrevet her. (Og det er kun fabrikanten som tester, for de som lurte).
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/autocar-guide-wltp-emissions-testing
Hva er idiotien her?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Contango

#231
Sitat fra: oivindg på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:35
For de som er interessert i WLTP så kan dere se idiotien godt beskrevet her. (Og det er kun fabrikanten som tester, for de som lurte).
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/autocar-guide-wltp-emissions-testing
Hva er idiotien her?
Kompleksiteten, tiden det tar å teste (opp til fem dager), og at testprosedyrene slett ikke er like på tvers av land. Testen er ikke etterprøvbar uten store tilgjengelige ressurser. Det gjør den i seg selv bortimot verdiløs.

Edit: hva skal vi gjette den koster? 100,000 kr?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oivindg

Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:48
Sitat fra: oivindg på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:35
For de som er interessert i WLTP så kan dere se idiotien godt beskrevet her. (Og det er kun fabrikanten som tester, for de som lurte).
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/autocar-guide-wltp-emissions-testing
Hva er idiotien her?
Kompleksiteten, tiden det tar å teste (opp til fem dager), og at testprosedyrene slett ikke er like på tvers av land. Testen er ikke etterprøvbar uten store tilgjengelige ressurser. Det gjør den i seg selv bortimot verdiløs.

Edit: hva skal vi gjette den koster? 100,000 kr?
Jeg tipper den koster mer. Men igjen, det gir ikke noen mening å teste på nytt hvis ikke du mener at testen ikke er gjort i henhold til standarden.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:35
For de som er interessert i WLTP så kan dere se idiotien godt beskrevet her. (Og det er kun fabrikanten som tester, for de som lurte).
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/autocar-guide-wltp-emissions-testing

Ja, tenk om alle bilfabrikantene skulle selv gjennomført og dokumentert sin NCAP krasjtest. Eller?

https://www.euroncap.com/en/about-euro-ncap/

https://www.euroncap.com/en/about-euro-ncap/members-and-test-facilities/

Contango

Mitt poeng er at det ikke er mulig å vurdere om fabrikantene har «jukset» eller ikke. For de oppgir ingen detaljer fra testene sine, så det er umulig å sammenligne biler ut fra deltata. Eksempelvis, hvilke deler av testen er det Polestar avviker mest/minst fra Kona? Så er testene i seg selv lite transparente. Hva er det de egentlig gjør når de tester? Hverken du eller jeg aner hva Polestar har gjort annerledes enn Hyundai og om det er innenfor eller utenfor protokollen. Og vi kommer høyst sannsynlig aldri til å få vite det heller. Så - hva er vitsen med en test absolutt ingen andre enn noen få mennesker i verden reelt forstår og som de færreste kan etterprøve?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Electric cars in Norway


O

#236
Uansett er det Polestar som har valgt å markedsføre sitt produkt med 470 km rekkevidde. Om det er WLTP eller EPA produsenten velger å bruke i sin markedsføring, spiller egentlig ingen rolle, slik jeg ser det, for kunden må jo kunne forvente en rekkevidde som er tilnærmet det produsenten velger å markedsføre for sitt produkt. Polestar er etter min oppfatning den elbilen som har en reell rekkevidde som er desidert lengst ifra avertert rekkevidde, og følgelig har Polestar 2 kjøperne ikke fått i nærheten den rekkevidden de hadde grunn til å forvente.

oivindg

Sitat fra: MOV på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:16
Uansett er det Polestar som har valgt å markedsføre sitt produkt med 470 km rekkevidde. Om det er WLTP eller EPA produsenten velger å bruke i sin markedsføring, spiller egentlig ingen rolle, slik jeg ser det, for kunden må jo kunne forvente en rekkevidde som er tilnærmet det produsenten velger å markedsføre for sitt produkt. Polestar er etter min oppfatning den elbilen som har en reell rekkevidde som er desidert lengst ifra avertert rekkevidde, og følgelig har Polestar 2 kjøperne her ikke fått den rekkevidden de hadde grunn til å forvente.
Jeg lurer på en ting, hvor er feilen i følgende resonement?: Polestar lover kundene at Polestar 2 skal få en rekkevidde i henhold til WLTP-testen på 470km. Så gjennomfører de WLTP-testen og får et resultat som viser at de har en rekkevidde på 470km. Polestar har dermed ikke lovet mer enn de kan holde.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Barrabas

Er det ingen moderatorer i dette forumet? Her er det innlegg etter innlegg som omhandler rekkevidde i "Bilder og media" tråd. Det er en egen rekkevidde tråd....

O

#239
Sitat fra: oivindg på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:38
Sitat fra: MOV på torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:16
Uansett er det Polestar som har valgt å markedsføre sitt produkt med 470 km rekkevidde. Om det er WLTP eller EPA produsenten velger å bruke i sin markedsføring, spiller egentlig ingen rolle, slik jeg ser det, for kunden må jo kunne forvente en rekkevidde som er tilnærmet det produsenten velger å markedsføre for sitt produkt. Polestar er etter min oppfatning den elbilen som har en reell rekkevidde som er desidert lengst ifra avertert rekkevidde, og følgelig har Polestar 2 kjøperne her ikke fått den rekkevidden de hadde grunn til å forvente.
Jeg lurer på en ting, hvor er feilen i følgende resonement?: Polestar lover kundene at Polestar 2 skal få en rekkevidde i henhold til WLTP-testen på 470km. Så gjennomfører de WLTP-testen og får et resultat som viser at de har en rekkevidde på 470km. Polestar har dermed ikke lovet mer enn de kan holde.
Polestar bør vel ha et ansvar for at tallene de velger å bruke i sin markedsføring er reelle og oppnåelig for sine kunder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA