Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder og media

Startet av bmw2002, torsdag 03. januar 2019, klokken 14:50

« forrige - neste »

Roy Aasen

Det ble tungen på vektskålen hos meg. Rekkevidde helt "på tryne" i forhold til det som var angitt. Håpet selv på 440km men det var også helbom. I tillegg utilgivelige feil. Summasumarum: Ikke brukelig. Sorry Polestar.... altfor dårlig! Og grunn til at jeg ba de beholde bilen få dager før jeg skulle få den utlevert.

At noen synes det er "bra så" er jo bare til å riste på hodet av.

HelectriC

er selvfølgelig en grense for hva man kan akseptere. Ingen trodde nok at bilen vil gå WLTP (da har man dårlig erfaring med elbil), men om man kun får ut 300km, så er det jo ganske dårlig. Jeg synes ikke 300km hadde vært akseptabel, men jeg har ingen forventinger, og hadde det ikke før jeg fikk bilen, om å klare 440km, det er urealistisk.

jeg kan ikke si meg enig i at pris alltid er relatert til rekkevidde. En relativ billig Kona eller eNiro kommer jo veldig langt, lengre enn en dyr Taycan. Men det var kanskje ment at man legger en spesifikk peng etter hva man tror man skal få og det er jeg enig i, bare ikke man tror WLTP er realistisk på en bil som Polestar 2.
ioniq 5

Moas

Sitat fra: Tafsern på torsdag 22. oktober 2020, klokken 09:27
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 22. oktober 2020, klokken 07:48
Husker da jeg hadde i3 og det minste batteriet og rekkevidde faktisk var viktig for ikke å bli stående et sted. Da regnet jeg 50% reduksjon om vinteren... :)

Det samme gjør jeg med E-golf :P
Siden Polestar ikke har varmepumpe så kan rekkevidden med varme bli redusert mer enn 50% ref min gamle egolf uten varmepumpe. F.eks. husker jeg turer om sommeren med gen. 1 som fint kunne gå 140 km og turer om vinteren hvor den klarte knapt 50 km med varme. VP har mye å si om vinteren.

Man bør ikke kjøpe elbiler uten VP i arktiske strøk.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

HelectriC

Sitat fra: Moas på torsdag 22. oktober 2020, klokken 12:28
Sitat fra: Tafsern på torsdag 22. oktober 2020, klokken 09:27
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 22. oktober 2020, klokken 07:48
Husker da jeg hadde i3 og det minste batteriet og rekkevidde faktisk var viktig for ikke å bli stående et sted. Da regnet jeg 50% reduksjon om vinteren... :)

Det samme gjør jeg med E-golf :P
Siden Polestar ikke har varmepumpe så kan rekkevidden med varme bli redusert mer enn 50% ref min gamle egolf uten varmepumpe. F.eks. husker jeg turer om sommeren med gen. 1 som fint kunne gå 140 km og turer om vinteren hvor den klarte knapt 50 km med varme. VP har mye å si om vinteren.

Man bør ikke kjøpe elbiler uten VP i arktiske strøk.

jeg synes Tesla har funket fint uten VP i mange år (jeg merket ikke i det hele tatt så mye reduksjon som du beskriver med varme aktivert), så har noe med batteristørrelse å gjøre. Tror eGolf og Leaf uten VP er ekstra dårlig på vinter fordi de har så lite batterikapasitet.
ioniq 5

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 10:21
Sitat fra: Tafsern på onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:26..... at majoriteten kan leve med rekkevidden...for den er jo ikke kritisk for vanlige folk....
Dette argumentet kommer igjen og igjen når biler som er «rekkeviddeutfordret» blir omtalt. Det er fullstendig irrelevant om rekkevidden er kritisk for «vanlige folk». Du betaler for rekkevidde, og prisen på biler er direkte korrelert med hvilken rekkevidde du får. Når forespeilet rekkevidde ikke oppnås har du betalt for noe du ikke har fått.

Dette er kanskje det beste innlegget jeg har lest i denne tråden. Jeg klarer ikke for noe i verden å forstå de som skal være apologeter for en kommersiell produsent som ikke leverer det de selger. Er dette de samme som kjøper en 75 tommers TV og aksepterer å heller få en på 55 tommer fordi "de ser den jo uansett"?

Eierne bør få en kompensasjon, feks fri bruk av hurtiglading hos Circle-K eller noe sånt (det ville jo avhjelpe problemet) eller et solid prisavslag. Det er jo ganske mye Polestar ikke leverer på ennå.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Tafsern

#215
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:30
Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 10:21
Sitat fra: Tafsern på onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:26..... at majoriteten kan leve med rekkevidden...for den er jo ikke kritisk for vanlige folk....
Dette argumentet kommer igjen og igjen når biler som er «rekkeviddeutfordret» blir omtalt. Det er fullstendig irrelevant om rekkevidden er kritisk for «vanlige folk». Du betaler for rekkevidde, og prisen på biler er direkte korrelert med hvilken rekkevidde du får. Når forespeilet rekkevidde ikke oppnås har du betalt for noe du ikke har fått.

Dette er kanskje det beste innlegget jeg har lest i denne tråden. Jeg klarer ikke for noe i verden å forstå de som skal være apologeter for en kommersiell produsent som ikke leverer det de selger. Er dette de samme som kjøper en 75 tommers TV og aksepterer å heller få en på 55 tommer fordi "de ser den jo uansett"?

Eierne bør få en kompensasjon, feks fri bruk av hurtiglading hos Circle-K eller noe sånt (det ville jo avhjelpe problemet) eller et solid prisavslag. Det er jo ganske mye Polestar ikke leverer på ennå.

Problemet er at alle har forskjellige preferanser til hva WLTP-rekkevidden har å si for dem. Nå er vi i oktober og folk klager på at rekkevidden synker fordi "nå er det kaldt og jeg får ikke 47 mil". Men ingen av de har prøvd bilen i 25 grader, knapt nok vind, uten klimaanlegg og landeveiskjøring. Det mest interessante med elbiler og rekkevidde er at alt fra butikkmedarbeidere til bananpillere på Banosfabrikken har blitt verdensmestere i elbilrekkevidde og teknologi.

Det er ingen tvil om at rekkeviddene spriker og at mange forbrukstall er bananas...per nå. La nå Polestar få tid på seg til å gjøre "ferdig" bilene og la vinteren få gjort fra seg før man får et helhetlig bilde av rekkevidden. Nå er det mye skrik og lite håndfast, og det skal man kompenseres for?

Contango

Personlig tror jeg det å følge et legalt spor mot Polestar er veldig krevende for enkeltpersoner eller en liten gruppe - av mange årsaker jeg ikke skal bruke tid på annet enn å si at en av de viktigste utfordringene er vår mangel på å kunne måle WLTP på egne biler. Derfor min frustrasjon over en standard som i praksis ikke er etterprøvbar. Er man ikke fornøyd ville jeg solgt bilen og levd med at det ble et eventuelt tap.

Mht pris ift rekkevidde er det selvfølgelig basert på sammenlignbare biler. Du forventer jo at en 64kwh Kona går vesentlig lenger enn en 40kwh Kona eller en e208 når WLTPen på 64kwh Konaen er vesentlig høyere enn begge de to andre bilene. Prisen er da også mye høyere. Jeg synes det er helt urimelig å forlange at elbilkjøpere skal måtte ha professorgrad i elbil for å forstå hvor langt de kan forvente å kjøre i 15 grader på motorvei i 90 km/t på basis av en oppgitt WLTP rekkevidde. De færreste jeg vet om forstår hvor store sprik det er mellom oppgitt WLTP og faktisk oppnådd rekkevidde i 90 km/t. Det favoriserer, i hvert fall i det korte bildet, de som oppgir helt urealistiske tall og forleder kjøpere til å betale for noe de ikke får.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Tafsern på torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:41
Problemet er at alle har forskjellige preferanser til hva WLTP-rekkevidden har å si for dem. Nå er vi i oktober og folk klager på at rekkevidden synker fordi "nå er det kaldt og jeg får ikke 47 mil". Men ingen av de har prøvd bilen i 25 grader, knapt nok vind, uten klimaanlegg og landeveiskjøring. Det mest interessante med elbiler og rekkevidde er at alt fra butikkmedarbeidere til bananpillere på Banosfabrikken har blitt verdensmestere i elbilrekkevidde og teknologi.

Det er ingen tvil om at rekkeviddene spriker og at mange forbrukstall er bananas...per nå. La nå Polestar få tid på seg til å gjøre "ferdig" bilene og la vinteren få gjort fra seg før man får et helhetlig bilde av rekkevidden. Nå er det mye skrik og lite håndfast, og det skal man kompenseres for?

Vel, noen av oss har faktisk testet den i sommerlige temperaturer, uten at det hjalp det døyt. De drøye 30 milene som ser ut til å være standarden på tørr vei i godt og vel 15 pluss blir ikke til flere mil av at temperaturen synker, nei. Å klare noe i nærheten av WLTP har forøvrig stort sett ingen andre elbiler noe problem med under disse 15 gradene på en landevei, senest i høstferien i Trøndelag kjørte jeg en MG ZS på godt under WLTP i 12-13 grader.

Men at folk har forskjellige preferanser angående rekkevidde er fullstendig likegyldig i sakens anledning. Om du markedsfører en egenskap, så skal produktet levere på det, ferdig snakka. Polestar leverer ikke det produktet de tar betalt for, og det gjelder jo ikke bare rekkevidden.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:44
Personlig tror jeg det å følge et legalt spor mot Polestar er veldig krevende for enkeltpersoner eller en liten gruppe - av mange årsaker jeg ikke skal bruke tid på annet enn å si at en av de viktigste utfordringene er vår mangel på å kunne måle WLTP på egne biler. Derfor min frustrasjon over en standard som i praksis ikke er etterprøvbar. Er man ikke fornøyd ville jeg solgt bilen og levd med at det ble et eventuelt tap.

Skal det følges et juridisk spor mot dem må nok Forbrukerrådet på banen. Men min mening er at Polestar selv bør komme eierne i møte her, men det er tyst som i grava. Eneste som kom var noe fjollete babbel fra sjefen sjøl ifm mageplasket det gjorde på EPA-ratingen, og det var ikke oppløftende lesning. Jeg har hele tiden forventet at de skal gjøre noe med den manglende rekkevidden, men det hørtes mest ut som om det var noe de ikke hadde tenkt å styre med.

Men selv om WLTP er vanskelig å etterprøve, så har jeg stort sett på alt jeg har fått prøvd ordentlig av elbiler kommet innen for en fullt akseptabel feilmargin når man kjører i noenlunde greie temperaturer (10-20) på landevei, med klimaanlegget på. Mens Polestar kom jo inn nesten 25% short på sin egen rekkeviddekalkulator, som jo skal reflektere den virkelige verden.

Men ja, jeg solgte min.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Tellus

#219
WLTP er ikke vanskelig å etterprøve. Det finnes myndighetsinstanser som har som jobb å gjøre nettopp dette. Tror dere kan være 99.9% sikker på at Polestar 2 vil kunne oppnå sine WLTP tall under de forhold som gjelder der. Hvis man jukser med slikt går det veldig galt. Jmfr. dieselgate osv.

Den eneste muligheten man ha til å gå rettens vei må være å kunne påvise feilaktig markedsføring. Da tenker jeg ikke på de publiserte WLTP tallene, men hvis Polestar har kommunisert et eller annet som kan være såpass misvisende at man mener man har en sak.

Vet at enkelte har vurdert å trekke JLR for retten fordi det på et tidspunkt figurerte noe markedsføringsmateriale hvor det stod at man kunne lade I-Pace fra 0-80% på 40 minutter. Dette er vel så og si helt umulig selv om noen få har kommet ganske nære under veldig idelle forhold. 

oivindg

#220
Noe av problemet her er at det ikke finnes en god standard for å karakterisere rekkevidde. WLTP er ikke god nok til å sammenligne biler fra forskjellige produsenter. Derfor er det heller ikke entydig hva produsenten "forespeiler" når han sier WLTP-rekkevidde på 470km. WLTP-tallet sier rett og slett veldig lite om hva man kan forvente av praktisk rekkevidde. Hvis vi tar som utgangspunkt at Polestar ikke har jukset i sine WLTP-tester, så er dessverre Polestar 2 et tydelig eksempel på hvor ubrukelige WLTP-testene er. EPAs tall er ofte mer i samsvar med praktisk rekkevidde, men de har også samme problemet med at de får "rare" utslag på biler fra enkelte produsenter (eks. Porsche Taycan).

Det at det mangler en god testmetode for å angi praktisk forbruk gjør at forventningene fra kundene blir veldig forskjellige. Selv har jeg et veldig bevisst forhold til at WLTP er ubrukelig. Når jeg i tillegg ikke trenger særlig mye rekkevidde havner fokuset et annet sted. Hadde jeg hatt behov for 400km rekkevidde og trodd at WLTP er noe mer enn et tall, så hadde jeg også vært skuffet.

Som jeg har nevnt før, er jeg helt enig i at de som mener de ikke har fått det Polestar har lovet bør gå til sak. Dog er jeg usikker på om de kan vinne fram med et søksmål, da et av hovedspørsmålene vil være kvaliteten av WLTP-standarden som er felles for hele bransjen.

Jeg er også enig i at Polestar har håndtert dette med lav rekkevidde på en dårlig måte. Trodde egentlig det at de er i samme familie som Volvo ville gjøre at de hadde et bedre utgangspunkt på kundebehandling.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Contango

Sitat fra: Tellus på torsdag 22. oktober 2020, klokken 14:35
WLTP er ikke vanskelig å etterprøve. Det finnes myndighetsinstanser som har som jobb å gjøre nettopp dette. Tror dere kan være 99.9% sikker på at Polestar 2 vil kunne oppnå sine WLTP tall under de forhold som gjelder der. Hvis man jukser med slit går det veldig galt. Jmfr. dieselgate osv.
Jeg synes dette er helt misvisende. Hvem har etterprøvet Jaguars og Polestars WLTP? Hvor skal man henvende seg for å klage og be om en slik etterprøving? Hvis det er så enkelt, kan du ikke fortelle hvordan istedenfor å være så overbærende?
Dieselgate kom fra en bevisst etterprøving av VW's forbruk og krevde mye innsats. Bare se hvor komplekst det var selv: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_scandal
Dessuten var dieselgate en svindel direkte mot offentlige myndigheter og omfattet både utslipp og økonomi (bøter/avgifter). Det er ikke tilfellet her, og det finnes ingen offentlig myndighet som vil gidde å forfølge WLTP svindel på elbiler uten et betydelig kundepress.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

De som måtte være interessert i slik vil nok enkelt søke seg frem til det de trenger.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/lv/MEMO_15_5705

Mye interessant her. F.eks.
SitatCan the EU impose penalties if the rules regarding type approval are violated?

Under the Euro 5/6 legislation, it is for the Member State which has type-approved a vehicle to impose penalties for breach of the type-approval procedure. In particular, if it were determined that a car type-approved in a Member State had been modified to beat the cycle, the Member State which type-approved the car would be responsible for imposing penalties. More specifically, article 30(1) of Directive 2007/46/EC states that if a Member State which has granted an EC type-approval finds that new vehicles do not conform to the type it has approved, it shall take the necessary measures, including, where necessary, the withdrawal of type-approval, to ensure that production vehicles are brought into conformity with the approved type. In addition, Article 46 of the same Directive requires Member States to determine the penalties and to take all necessary measures for their implementation.

Så da må man finne ut hvor opprinnelig typegodkjennelse foregikk (UK kanskje). Så får man henvede seg dit og komme med sine 'bevis' på at WLTP tallene er faket.

Lykke til.

Electric cars in Norway

Ja "Lykke til" sier jeg også. Det lar seg i praksis ikke gjennomføre, tror jeg.

Det jeg derimot tror er at Polestar kommer til å tune opp P2 seinere når OTA kommer. Dette ordner seg derfor seinere.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA