Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder og media

Startet av bmw2002, torsdag 03. januar 2019, klokken 14:50

« forrige - neste »

Elelel

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 19:33
Sitat fra: Elelel på søndag 18. oktober 2020, klokken 12:33
Er skeptisk til rekkevidden på ps2 når vinteren kommer. Her må de kjappe seg å få på plass varmepumpe- noen som har hørt noen mer om når dette kommer?

Sunn skepsis!

Du kan jo vurdere å lese deg opp her; https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

VP kommer ''etter hvert''. Avventer du bestilling? Hva kjører du nå?

Kjører Leaf 40, trenger noe mer rekkevidde og 4wd og er veldig fristet av P2.
Har avventet litt etter å ha lest om alle problemer og høyt forbruk

Skulle bare holdt meg unna dette forumet så hadde jeg fått bil tidligere og sikkert vært strålende fornøyd... :)

hELgenen

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 19:27

hELGenen! Ikke visste jeg at dette var Tesla-delen av forumet. Ikke visste jeg at det var rekkevidde-tråden heller, som du har oppfordret folk til å bruke hva gjelder rekkevidde-diskusjoner.

P.S. Hadde ærlig talt forventet en reaksjon fra deg på forbruks-testen som min bedre halvdel foretok (i 7 grader), men skal vurdere å la henne ta en vinter-test for deg også, siden temaet først er bragt opp!

Synes forbrukrstallene så ok ut - men kjørt distanse var jo egentlig relativt kort da.
Vintertesten må du vel vente til vinteren kommer - dvs. den ekte vinteren med minus 15, slik jeg er vant til her jeg bor. Har erfart at ting endrer seg fort når det kryper under minus 10 og kaldere.....
Ellers så enig at denne diskusjonen hører hjemme i en annen tråd - ikke at jeg flipper ut av den grunn

Contango

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 30. januar 1975, klokken 14:44Ikke visste jeg at dette var Tesla-delen av forumet. ........ Men med VP kan (bør) de med den kjipe Model 3-versjonen vurdere å kjøre uten disse ekstremt stygge hjulkapslene som overraskende mange kjører rundt med (antageligvis de samme som henger seg opp i rekkevidde-diskusjoner).
Viktig og relevant oppfordring fra en ex Tesla connoisseur. Jeg håper for din del at du blir mer fornøyd med ditt valg av Polestar, og at du vil trives bedre blant eiere som ikke på samme måte ruinerer estetikken rundt oss.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Electric cars in Norway

#198
Ingen grunn til bekymring, slik jeg ser det. Ja, rekkevidden blir nok redusert med mellom 10-20% (som jo nærmest har blitt standarden her i Norge på de kaldeste vinterdagene uansett elbil merke) men dette blir sikkert senere tunet bedre av Polestar når OTA er på plass og man får mer erfaring med bilen gjennom et helt driftsår.

Husker I-Pace hadde samme problemstilling i starten men den ble tunet bedre seinere.

Les denne om vinter i Norge og elbiler.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/

HelectriC

det som er kjipt er at slike ting ofte henger igjen. Det er jo fortsatt sånn at de fleste jeg snakker med tror at ipace er dårlig på vinter, lading og rekkevidde til tross for at det har blitt mye bedre. Folk husker ofte bare det negative og når noe blir fikset så orker ikke media rette det. Håper ikke det blir slik med PS2 også :(
ioniq 5

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: HelectriC på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:34
det som er kjipt er at slike ting ofte henger igjen. Det er jo fortsatt sånn at de fleste jeg snakker med tror at ipace er dårlig på vinter, lading og rekkevidde til tross for at det har blitt mye bedre. Folk husker ofte bare det negative og når noe blir fikset så orker ikke media rette det. Håper ikke det blir slik med PS2 også :(

Det ryktet I-Pace fikk kan du være nesten helt sikker på at vil hefte på Polestar 2 også. Iallefall så lenge det ikke kommer noen åpen kommunikasjon og plan på hvordan det skal ordnes derfra. Et dårlig rykte, særlig når det oppstår i starten, vil sitte særdeles godt i lenge, uansett merke.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Contango

Sitat fra: HelectriC på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:34
det som er kjipt er at slike ting ofte henger igjen. Det er jo fortsatt sånn at de fleste jeg snakker med tror at ipace er dårlig på vinter, lading og rekkevidde til tross for at det har blitt mye bedre. Folk husker ofte bare det negative og når noe blir fikset så orker ikke media rette det. Håper ikke det blir slik med PS2 også :(
Kan du ikke beskrive i i-Pace forum hva som har blitt bedre med bilen siden den kom. Rekkevidde? Samme. Ladefart? Kanskje noen få kw. Lurer på hvor du har det fra.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

HelectriC

Sitat fra: Contango på onsdag 21. oktober 2020, klokken 15:19
Sitat fra: HelectriC på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:34
det som er kjipt er at slike ting ofte henger igjen. Det er jo fortsatt sånn at de fleste jeg snakker med tror at ipace er dårlig på vinter, lading og rekkevidde til tross for at det har blitt mye bedre. Folk husker ofte bare det negative og når noe blir fikset så orker ikke media rette det. Håper ikke det blir slik med PS2 også :(
Kan du ikke beskrive i i-Pace forum hva som har blitt bedre med bilen siden den kom. Rekkevidde? Samme. Ladefart? Kanskje noen få kw. Lurer på hvor du har det fra.

Har det ikke blitt bedre? Jeg mener bestemt det var noen viktige oppdateringer som gjorde at den ble bedre på alle punkter? Men det kanskje ikke stemmer? Jeg rakk å selge min før alt det der.
ioniq 5

RJK

Er litt mere offisiell beskjed om at "nå er problemet fikset/forbedret" man ser mangler. Ville trodd de hadde brukt dette i reklame, eller man hadde fått noen av de faste testerne til å kjøre ny test der man kan se at nå er bilen slik man hadde forventninger om.


Mulig noe av dette er gjort allerede, men det er ihvertfall veldig lite tydelighet på det. Ville også trodd det hadde kommet bedre frem i trådene om akkurat den aktuelle bilen, og ikke en og annen enkeltbruker, for da blir fort tankene vridd til "hva har denne ene brukeren gjort anderledes...". En klar melding om at "dette er fikset i oppdatering nr. xx.xx.xx", eller "fiksetover flere oppdateringer mellom 'dato1/versjon xx.xx.xx' og 'dato 2/versjon xx.xy.yy' ville gjort det langt mere kontrollerbart.


Det er ikke fordi man vil misstro folk, men at man prøver å skille mellom en tilfeldig post eller to, og en sikrere observasjon.


Her må nok både journalister, influensere/yotubere g ikke minst markedsføringsavdelingen dele skyld, men først og fremst marketingavdelingen. Men det sitter vel tungt inne å innrømme at "jo, rekkevidden var faktisk for lav", selv om "men nå er dette fikset" hadde veldig dempet det negative, og heller ville vært positiv. Men det er vel kostnader i rettsapparatet som kanskje er en alt for sterkt medvirkende årsak til å ikke komme med slike offisielle uttalelser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tafsern

Egentlig er det av null interesse å høre folk klage iht WLTP i vinterhalvåret. Bilen har jo knapt nok vært ute, begynte vel levering i midten av august. All ære til de som kjører rundt og sannsynligvis bidrar til en bedre opplevelse for alle om 6 måneder'ish.

Vi kan snakke WLTP til sommeren. Akkurat nå er vinterrekkevidden interessant de neste månedene sammen med oppdatering etc. Jeg tror Volvo/Geely Polestar får orden på barnesykdommene og at majoriteten kan leve med rekkevidden...for den er jo ikke kritisk for vanlige folk. Det er heller de store variasjonene som er mest interessante.

RJK

Tja,da bilen kom var det ikke akkurat vintertemperaturer, og det er det vel forøvrig ikke nå heller. Noe reduksjon får man selvsagt ved 6-10 varme kontra 25 til 30 varme.


Men synes det fremdeles vil være veldig interessant hva den vil klare i vinterhalvåret, siden det er typisk norsk vær der bilen fremdeles vil være i bruk.


Greit nok kjører ikke så mange lange turer utenlands nå av naturlige grunner, men det er jo nå mange får svar om den duger til hytta/vintersportstedet. Altså vil dette være veldig interessant for mange, men man vil selvsagt ikke få noe nært WLTP-tallet på det nærmeste halvåret, i de fleste deler av landet. Sørligste deler av landet vil nok selvsagt ha en kortere periode enn lengre nord i landet og høyere i terrenget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Husker da jeg hadde i3 og det minste batteriet og rekkevidde faktisk var viktig for ikke å bli stående et sted. Da regnet jeg 50% reduksjon om vinteren... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tafsern

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 22. oktober 2020, klokken 07:48
Husker da jeg hadde i3 og det minste batteriet og rekkevidde faktisk var viktig for ikke å bli stående et sted. Da regnet jeg 50% reduksjon om vinteren... :)

Det samme gjør jeg med E-golf :P

Contango

Sitat fra: Tafsern på onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:26..... at majoriteten kan leve med rekkevidden...for den er jo ikke kritisk for vanlige folk....
Dette argumentet kommer igjen og igjen når biler som er «rekkeviddeutfordret» blir omtalt. Det er fullstendig irrelevant om rekkevidden er kritisk for «vanlige folk». Du betaler for rekkevidde, og prisen på biler er direkte korrelert med hvilken rekkevidde du får. Når forespeilet rekkevidde ikke oppnås har du betalt for noe du ikke har fått.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

O

#209
Sitat fra: Contango på torsdag 22. oktober 2020, klokken 10:21
Sitat fra: Tafsern på onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:26..... at majoriteten kan leve med rekkevidden...for den er jo ikke kritisk for vanlige folk....
Dette argumentet kommer igjen og igjen når biler som er «rekkeviddeutfordret» blir omtalt. Det er fullstendig irrelevant om rekkevidden er kritisk for «vanlige folk». Du betaler for rekkevidde, og prisen på biler er direkte korrelert med hvilken rekkevidde du får. Når forespeilet rekkevidde ikke oppnås har du betalt for noe du ikke har fått.
Helt enig med Contango. Mye som dessverre tyder på at det er tilfelle for mange Polestar 2 eiere, altså at man har betalt for rekkevidde man ikke har fått. Skal man bare godta det? Eller bør man sende et krav om kompensasjon til Polestar? Hver for seg, eller flere Polestar eiere sammen? Eventuelt noen med andre forslag til fremgangsmåte for et krav/kompensasjon?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA